NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Klart för Stugun, säsongspremiär i SverigeSerien.
PRESSRELEASE

Efter att vintern behagade komma sent i Värmland klev Stugun in som premiärtävling i årets SverigeSerie för VOC Mekonomen Rally. Riktig vinter i Jämtland gör att förväntningarna är på topp inför premiären. Ett väldigt tufft startfält i VOC Mekonomen Rally borgar för sedvanligt stenhårda sekundstrider. Vem vinner? Och vem försvinner?

På senare år har milda vintrar i Sverige ställt till en hel del problem för vinterrallyn. En vecka före planerad säsongsstart i Torsby gångna helg så ville vintern i Värmland inte riktigt komma igång. Prognoserna sa i det läget dessutom flera plusgrader och regn ett par dygn i följd. Arrangören kunde då inte göra annat än att bita i det oerhört sura äpplet och ta beslutet att ställa in tävlingen.
– I det läget hade jag redan inlett en annan dialog och hade en reservplan som omedelbart sattes i verket. Stugun och deras tävling Z-Trofén återkommer som vinterarrangör i år efter några års paus. Jag visste att där såg förhållandena närmast perfekta ut. Därför är det med stor glädje som vi nu styr kosan mot Jämtland och Stugun. Det gör vi dessutom med stor tacksamhet mot Stuguns MK som med kort varsel kunde klara att välkomna vår stora klass. När anmälan stängde bestod halva startfältet av VOC Mekonomen Rally ekipage, berättar klassansvarig Roger Fransson.

Högsta elitklass 2017 liknar att sätta foten i ett jordgetingbo
SverigeSerien i VOC Mekonomen Rally Elit A är alltid en stenhård klass, en av landets allra tuffaste att vinna.
– Med de uppklassningar som skett i år toppat med att vi ser några gamla ”fortåkare” göra comeback så är den redan tuffa klassen ännu tuffare, på papperet jämnare än på mycket länge.

Finns det egentligen någon favorit?
– Som det ser ut så skulle man nästan vilja helgardera. Men sett utifrån fjolårsresultat så måste nog uppklassade André Nygren trots allt få bära ett visst favoritskap i premiären. Efter debaclet med rasad koppling i fjolårets final så är det garanterat också en revanschsugen André som kommer till start i Stugun.

Men det finns många fler heta seger- och pallplatsspekulanter.
– Niklas ”Nibbe” Nilsson krigar mot klockan redan nu veckan före tävling. Hans bilbygge har blivit försenat och nu gäller det att hinna klart i tid. Det tror jag han gör och han är ett hett namn. Pär ”Pålle” Pålsson är oerhört stabil, vann VinterSerien totalt i fjol och vill självklart vara med. Per Ström är alltid snabb och måste finnas med bland garderingarna. Men ingen ska bli förvånad om svaret ändå är Nils Östgård som gjorde ”prov-comeback” i klassen i Finland i fjol och vann övertygande. Nu kommer han dessutom till start i nybyggd bil. Nisse med ett SM-guld i 2WD hemma på hyllan, då med det stolta efternamnet Fransson, är en stekhet segeraspirant.

Lägre Elitklass nästan lika svårtippad
Tendensen de senaste åren är att VOC Mekonomen Rally Elit B bara blir tuffare och tuffare allt eftersom att säsongen går. Förare utvecklas och hittar ny fart.
– Redan i premiären ser det ut att bli stenhårt. Emil Andersson som klassat upp från C får trots allt stå som favorit i mina ögon. Hans utveckling i fjol var fantastisk, och på slutet av säsongen kom totalsegrarna. Jag tror han tar med sig den goda känslan in i den här säsongen. Simon Erlandsson är jättesnabb, framförallt på snö och is, med det är han en riktig utmanare. Rickard Gustafsson som också är väldigt snabb är ett oskrivet kort på vinterväg, men han kan absolut överraska och Patrik Fredriksson är ytterligare en stark kandidat till topplacering. Eller varför inte uppklassade Fredrik Alin, han är jättesnabb.

Isac Nordström i Cupklassen
Cupklassen är näst intill omöjlig att sia om speciellt tidigt på säsongen. Det är här svenska rallytalanger visar sig för omvärlden, det har vi sett i snart tre decennier, senast hette de Emil Bergkvist och Elias Lundberg. Därför händer också oerhört mycket i den här klassen.
– Trots detta vågar jag mig på att spika Isac Nordström i den här otroligt tuffa konkurrensen. Detta helt enkelt för att Isac är ytterligare en talang utöver det vanliga. Det här blir hans första serietävling på noter och jag tror att han kommer att visa klass på en gång.

Men om det är någon som tror att Isac ska kunna defilera till seger så har denna någon totalt fel.
– Främst tror jag det är den toppseedade trion Robin Bäckström, Robert Jacobsson och Kim Mastad som tänker i helt andra banor. Vem som helst av dem kan vinna.

Marcus Jardler till start igen i en serietävling igen.
– Jag vet att Marcus inte gillar att jag skriver detta, han är inte killen som ser begränsningar utan tävlar rakt av på lika villkor. Men, jag bara måste lyfta honom för att jag personligen är så otroligt imponerad. Marcus är rullstolsburen och kör en anpassad bil med handkontroller och automatlåda, såvitt vi kunnat utröna den första någonsin i svenskt rally! Gå gärna förbi i depån och titta på Marcus bil, i projektet då bilen byggdes så var jag förstås inblandad hela vägen och trots detta är jag överraskad över hur otroligt lite som är annorlunda i Marcus bil. Tack Marcus för att du valde VOC Mekonomen Rally. Hjärtligt välkommen till SverigeSerien.

På lördag klockan 11.00 går första start i Stugun och då inleds ytterligare en säsong i VOC Mekonomen Rally, den tjugonionde sedan klassen såg dagens ljus 1989, samma år som Berlinmuren föll! De senaste åren har klassen vuxit ordentligt, och får vi döma av vad vi redan så här tidigt på säsongen känner till om färdiga och pågående bilbyggen tillsammans med nyuppväckta äldre VOC-bilar så kommer vi att växa i år igen. Det är väldigt kul och inte så lite anmärkningsvärt.

Välkomna till en fantastiskt säsongstart i VOC Mekonomen Rally.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2017-01-20 13:10






Ogier inleder i Rallye Monte Carlo, hoppar över Rally Sweden.
© Toyota Gazoo Racing.Sebastien Ogier gjorde i år 10 av 13 WRC deltävlingar, en bit mer än han först tänkt. Tanken var att köra sju rallyn, men i jakten på mästerskap övertalades fransmannen att utöka sitt program.

Nu blir det inget mer sådant, med stark uppställning klarar sig teamet inför 2025 när Kalle Rovanperä är...

Publicerad: 2024-12-26 11:49


Volvo Euro Cup med 62 ekipage i listan till Finnskogsvalsen.
© emotorsport.seFörsta deltävlingen 2025 i Volvo Euro Cup är den 18 januari i Värmländska Torsby. Det kommer team från Sverige, Norge, Finland, Tyskland och Österrike detta innebär att inte mindre än 20% av teamen i första tävlingen kommer utanför Sverige.

Eftersom vi blev över 60 startande i VEC så lottar VEC b...

Publicerad: 2024-12-26 09:17


53st Rally2 & R5-bilar runt om i Sverige.
© emotorsport.se Av de 1709 Rally2/R5-bilarna som rullar världen runt ses 53 bilar i Sverige, en liten ökning men bara två bilar fler än för ett år sedan. Nya bilar har kommit in men samtidigt har flera gått på export.

Följer mönstret från tillverkarna så är det Skoda Motorsport mest flest bilar, så även i Sveri...

Publicerad: 2024-12-26 09:02


1709st Rally2 & R5 bilar tävlar världen runt.
© emotorsport.seSnart nytt år, dags att göra en genomgång av populära Rally2-klassen, hur många bilar finns det egentligen. Vi har tittat runt bland tillverkarna för att få en bild av klassen, men det är svårt att få de exakta siffrorna då tillverkarna hanterar återuppbyggnad av hårt kraschade bilar på olika sätt.
...

Publicerad: 2024-12-23 20:08


Rallyklassikernas kalender 2025, så körs Klassiska & Historiska Rally Cuperna.
© emotorsport.seVeckan före jul kunde kalendern för Rallyklassikernas serier släppas, de båda vintertävlingarna med Hälsingerallyt och Örnskölden har varit kända ett tag, dit har både inbjudan publicerats och anmälan öppnat.

Klassikerna möter våren i Tranås när Team Skogsåkarna arrangerar Badhotelletrallyt den 1...

Publicerad: 2024-12-23 19:48


Svenska RallyCupen 2025 på gång, regler klara med uppdateringar i 4wd och Appendix K.
© Svenska RallyCupen.Svenska RallyCupen går mot sin 12:e säsong när vi tickar mot 2025, under december har vi haft möte med kommande arrangörer, tillsammans lade vi grunden till nästa år där vi optimerade regelverk och upplägg.

För fyrhjulsdrift har det blivit en justering gällande klassindelningen, bilar för Natione...

Publicerad: 2024-12-23 11:17


Avslöjande, nyheter och snack från Rallyradions uppesittarkväll.
© emotorsport.seUnder söndagskvällen hade Rally Live och rallyradio gänget klassisk uppesittarkväll med Sebastian Bourghardt, Per Johansson och Erik Telehagen i studion. Från studion i Borås mötte man elva rallyprofiler som berättade om året och tankar inför 2025.

Reiersen i SM satsning och Rally Sweden.
...

Publicerad: 2024-12-22 22:44


Sju deltävlingar för 1300 Rallycup 2025 när de drar igång cupens 38:e säsong.
© emotorsport.seDet blir sju deltävlingar när 1300 Rallycup går in mot en ny säsong, cupen som startade redan 1987 är landets klart äldsta och gick tidigare under Suzuki Cup. I slutresultaten räknas fem bästa resultaten när året är slut och cupen ska summeras.

Cupen inleder den 18:e januari med Finnskogsvalsen h...

Publicerad: 2024-12-22 22:36


Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden.
© JC Raceteknik.21-årige Isak Reiersen gick från Rally4 till Rally2 när 2024 inleddes, då startade han i Rally SM och körde både Rally Sweden och Bauhaus Royal Rally of Scandinavia vid sidan om. För SM-säsongen blev det en bronsmedalj, i Rally Sweden 13:e totalt och åtta i Rally2 klassen och för EM-deltävlingen ble...

Publicerad: 2024-12-22 17:46


ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte.
© Anders Blomqvist.EM/ERC-serien går mot en vintertävling, precis som i VM vill man ge serien en mix av tre typer av underlag, Lettiska Rally Liepaja testade några år men fick ge upp vidare EM drömmar när vintern blev allt mer ostadig.

Sedan 2016 har det inte körts på vinterväg i EM-serien, men nu kan det bli ändri...

Publicerad: 2024-12-22 15:06


Tidigare nyheter:
Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden.
ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte.
Hektiskt schema för Solberg, lägger till Race of Champions till Rally VM säsongen.
Kalendern justerad för Italienska grusmästerskapet.
Hyundai stuvar om i teamet inför WRC säsongen 2025.
VOC Mekonomen Rally summerar året och ser framåt!
Brinke gör WRC2 satsning, inleder med Rally Sweden.
Finnskogsvalsen ökar ut, ger 30 extra platser i startfältet.
Fler möjligheter att tävla i VOC öppnas kommande säsong.
Uppesittarkväll för rallyfantaster på söndag, 10 gäster berättar om året och framtiden.
Uppdatering från Jari Liitens garage, Skodan redo för tävling igen.
Flodin summerar rallyåret, tackar fansen och ser fram emot 2wd 2025.
Skoda Motorsport skruvar upp bonusprogrammet för snabba Skodaförare.
Irländaren McErlean tar andrasitsen hos M-Sport Ford WRT 2025.
Rachele Somaschini gör WRC2 satsning med Citroen.
Fyra deltävlingar för Nordiska Rally Mästerskapet, Snapphanerallyt i Sverige.
Munster klar för WRC-säsong med M-Sport Ford WRT 2025.
Så körs gruspremiären i Rally SM 2025, Älmhults Silverratten berättar om sträckorna.
Volvo Euro Cup utmanar övriga serier & cuper i landet i välgörenhet.
Calle Carlberg prisad som årets rookie i EM-serien.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Nässjörundan 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally Boden 07-08/02


Rally VM - WRC:
Rallye Monte-Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.