NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Daniel Röjsel Motorsport.
© Daniel Röjsel Motorsport.
Daniel och Nicklas nöjda vinnare, nu i SM ledning.
Röjsel SM-ledare efter segern i Östersund.
PRESSRELEASE

Den andra deltävlingen i Rally-SM, Östersund Winter Rally, blev en lyckad historia för Ford-teamet med Daniel Röjsel och co-driver Nicklas Edvardsson som tog hand om ledningen från start till mål.

11,8 mil uppdelat på sju välkända sträckor skulle fälla avgörandet bland de 90-talet startande i vintersäsongens avslutande deltävling.
-Vi har alltid kört fort här uppe i Östersund men aldrig riktigt lyckats komma i mål utan bekymmer. Konkurrensen är stenhård i J-SM i år men vi ska göra vårt bästa, sa Daniel innan start.

Rallyt startade på fredagskvällen med den klassiska sträckan i5 på dryga två mil följt av en tre kilometer kort TV-sänd sträcka på travbanan. Det var kolmörker som skulle sätta deltagarna på prov under kvällen och det var därmed extra viktigt att noterna och framförallt extraljusen fungerade bra. Daniel och Nicklas gick ut med förhoppningarna att göra en stabil start på rallyt och lägga en bra grund inför resten av tävlingen på lördagen. Vid målgång på SS1 var de snabbast i klassen med två sekunder före tvåan och nio före trean, dessutom 17:e totalt i tävlingen.

Den korta publiksträckan inne vid travbanan i Östersund i direkt anslutning till serviceplatsen handlade mycket om överlevnad bland hårnålskurvor och trånga passager. Ford-ekipaget körde in på andra tid i klassen, 1,3 sekunder efter snabbaste tid men utökade ledningen till 11,1 sekunder efter en väl genomförd start på tävlingen.

Lördagen startade ordentligt med 3,3 mil långa Lillsjöhögen. Efter en stabil och felfri körning tog Daniel och Nicklas ytterligare en sträckseger i klassen och utökade ledningen till 34 sekunder.

Till de två korta SS4 och 5 ändrade ekipaget taktik för att bevaka ledningen innan lunchuppehållet.
-Kändes som att vi låg på för lite på Lillsjöhögen i morse men när vi fick tiden vid målgång förstod jag att min körning utan onödig sladd i svängarna var mycket tidseffektiv. Tog det lite väl lugnt på SS4 när vi skulle börja bevaka men på SS5 tappade vi ingen märkbar tid enligt plan, sa Daniel vid lunchuppehållet.

Hittills hade inte bara Daniel och Nicklas skött sig bra, även bilen och däcken hade fungerat felfritt vilket var skönt för serviceteamet som kunde fortsätta att fokusera på att hålla bilen i topptrim inför avslutningen på tävlingen.

Med 26,9 sekunder till godo och två sträckor kvar på totalt 3,6 mil var ännu inget helt avgjort. Efter att ha tagit sig igenom 6,4 kilometer utan att ha tappat någon märkbart tid, helt enligt planen, återstod klassiska Husås-Andviken med en längd av tre mil. Att bonuspoäng utdelas till de tre snabbaste på denna sista sträcka var inget Daniel och Nicklas hade i tankarna innan start. Målet var att ta klassegern genom en felfri avslutning.

Vid målgång tog de tillslut segern med hela 41,4 sekunder och till deras förvåning även tre bonuspoäng genom att vara snabbast på sträckan med hela 11,6 sekunder. Totalt i tävlingen hamnade de på en imponerande 14:e plats.
-Helt fantastiskt! Detta har vi kämpat länge för. Vi har varit i ledning i SM så många gånger förut när vi har drabbats av tekniska problem. Detta känns lite som en revansch och även kul för Ford, teamet och alla partners att vi lyckas vinna och därmed gå upp i betryggande ledning i SM, sa en nöjd Daniel vid målrampen.

Teamet leder nu J-SM Otrimmat med 15 poäng inför sommarens fyra deltävlingar med start i South Swedish Rally den 25:e till 27:e maj.


» Pressrelease från Daniel Röjsel Motorsport.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2017-02-26 11:59






Ogier inleder i Rallye Monte Carlo, hoppar över Rally Sweden.
© Toyota Gazoo Racing.Sebastien Ogier gjorde i år 10 av 13 WRC deltävlingar, en bit mer än han först tänkt. Tanken var att köra sju rallyn, men i jakten på mästerskap övertalades fransmannen att utöka sitt program.

Nu blir det inget mer sådant, med stark uppställning klarar sig teamet inför 2025 när Kalle Rovanperä är...

Publicerad: 2024-12-26 11:49


Volvo Euro Cup med 62 ekipage i listan till Finnskogsvalsen.
© emotorsport.seFörsta deltävlingen 2025 i Volvo Euro Cup är den 18 januari i Värmländska Torsby. Det kommer team från Sverige, Norge, Finland, Tyskland och Österrike detta innebär att inte mindre än 20% av teamen i första tävlingen kommer utanför Sverige.

Eftersom vi blev över 60 startande i VEC så lottar VEC b...

Publicerad: 2024-12-26 09:17


53st Rally2 & R5-bilar runt om i Sverige.
© emotorsport.se Av de 1709 Rally2/R5-bilarna som rullar världen runt ses 53 bilar i Sverige, en liten ökning men bara två bilar fler än för ett år sedan. Nya bilar har kommit in men samtidigt har flera gått på export.

Följer mönstret från tillverkarna så är det Skoda Motorsport mest flest bilar, så även i Sveri...

Publicerad: 2024-12-26 09:02


1709st Rally2 & R5 bilar tävlar världen runt.
© emotorsport.seSnart nytt år, dags att göra en genomgång av populära Rally2-klassen, hur många bilar finns det egentligen. Vi har tittat runt bland tillverkarna för att få en bild av klassen, men det är svårt att få de exakta siffrorna då tillverkarna hanterar återuppbyggnad av hårt kraschade bilar på olika sätt.
...

Publicerad: 2024-12-23 20:08


Rallyklassikernas kalender 2025, så körs Klassiska & Historiska Rally Cuperna.
© emotorsport.seVeckan före jul kunde kalendern för Rallyklassikernas serier släppas, de båda vintertävlingarna med Hälsingerallyt och Örnskölden har varit kända ett tag, dit har både inbjudan publicerats och anmälan öppnat.

Klassikerna möter våren i Tranås när Team Skogsåkarna arrangerar Badhotelletrallyt den 1...

Publicerad: 2024-12-23 19:48


Svenska RallyCupen 2025 på gång, regler klara med uppdateringar i 4wd och Appendix K.
© Svenska RallyCupen.Svenska RallyCupen går mot sin 12:e säsong när vi tickar mot 2025, under december har vi haft möte med kommande arrangörer, tillsammans lade vi grunden till nästa år där vi optimerade regelverk och upplägg.

För fyrhjulsdrift har det blivit en justering gällande klassindelningen, bilar för Natione...

Publicerad: 2024-12-23 11:17


Avslöjande, nyheter och snack från Rallyradions uppesittarkväll.
© emotorsport.seUnder söndagskvällen hade Rally Live och rallyradio gänget klassisk uppesittarkväll med Sebastian Bourghardt, Per Johansson och Erik Telehagen i studion. Från studion i Borås mötte man elva rallyprofiler som berättade om året och tankar inför 2025.

Reiersen i SM satsning och Rally Sweden.
...

Publicerad: 2024-12-22 22:44


Sju deltävlingar för 1300 Rallycup 2025 när de drar igång cupens 38:e säsong.
© emotorsport.seDet blir sju deltävlingar när 1300 Rallycup går in mot en ny säsong, cupen som startade redan 1987 är landets klart äldsta och gick tidigare under Suzuki Cup. I slutresultaten räknas fem bästa resultaten när året är slut och cupen ska summeras.

Cupen inleder den 18:e januari med Finnskogsvalsen h...

Publicerad: 2024-12-22 22:36


Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden.
© JC Raceteknik.21-årige Isak Reiersen gick från Rally4 till Rally2 när 2024 inleddes, då startade han i Rally SM och körde både Rally Sweden och Bauhaus Royal Rally of Scandinavia vid sidan om. För SM-säsongen blev det en bronsmedalj, i Rally Sweden 13:e totalt och åtta i Rally2 klassen och för EM-deltävlingen ble...

Publicerad: 2024-12-22 17:46


ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte.
© Anders Blomqvist.EM/ERC-serien går mot en vintertävling, precis som i VM vill man ge serien en mix av tre typer av underlag, Lettiska Rally Liepaja testade några år men fick ge upp vidare EM drömmar när vintern blev allt mer ostadig.

Sedan 2016 har det inte körts på vinterväg i EM-serien, men nu kan det bli ändri...

Publicerad: 2024-12-22 15:06


Tidigare nyheter:
Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden.
ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte.
Hektiskt schema för Solberg, lägger till Race of Champions till Rally VM säsongen.
Kalendern justerad för Italienska grusmästerskapet.
Hyundai stuvar om i teamet inför WRC säsongen 2025.
VOC Mekonomen Rally summerar året och ser framåt!
Brinke gör WRC2 satsning, inleder med Rally Sweden.
Finnskogsvalsen ökar ut, ger 30 extra platser i startfältet.
Fler möjligheter att tävla i VOC öppnas kommande säsong.
Uppesittarkväll för rallyfantaster på söndag, 10 gäster berättar om året och framtiden.
Uppdatering från Jari Liitens garage, Skodan redo för tävling igen.
Flodin summerar rallyåret, tackar fansen och ser fram emot 2wd 2025.
Skoda Motorsport skruvar upp bonusprogrammet för snabba Skodaförare.
Irländaren McErlean tar andrasitsen hos M-Sport Ford WRT 2025.
Rachele Somaschini gör WRC2 satsning med Citroen.
Fyra deltävlingar för Nordiska Rally Mästerskapet, Snapphanerallyt i Sverige.
Munster klar för WRC-säsong med M-Sport Ford WRT 2025.
Så körs gruspremiären i Rally SM 2025, Älmhults Silverratten berättar om sträckorna.
Volvo Euro Cup utmanar övriga serier & cuper i landet i välgörenhet.
Calle Carlberg prisad som årets rookie i EM-serien.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Nässjörundan 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally Boden 07-08/02


Rally VM - WRC:
Rallye Monte-Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.