NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Premiärsuccé i mörker med Suzuki 1300 RallyCup.
PRESSRELEASE

Efter februariuppehållet var det dags för tredje deltävlingen i 1300 RallyCup. Anrika Gestrikekannan som arrangerades av Järbo Motorklubb. Efter att ha tvingats flytta tävlingen p.g.a. mildväder så väntade man iskallt in Kung Bore och kunde bjuda på ett riktigt vinterrally. Hela åtta mil på bara tre fartsträckor. Dessutom att för ovanlighetens skull köras i mörker. Hela femton stycken Sukkaekipage hade monterat extraljus och kartläsarlampor på sina bilar för att ta sig an uppgiften. Föreningens Johan ”JTB” Bengtsson hade sett till att alla cupdeltagare fick startbidrag så nu var det bara att tanka och köra.

SS1 Lenåsen på 19 km startade medan det ännu var skymning vilket gynnade de först startande en aning. Snabbast här var inte helt oväntat Marcus Morén med tillfällige notläsaren Andreas Peters som tydligen funnit varandra per omgående. Sedan följde Strömberg/Ålund och därefter nya deltagarparet Robert Andersson/Carl-Gustaf Karlsson som veckan före köpt Daniel Erikssons MK1 med rasad motor. En beg. motor har tydligen införskaffats och tack vare intensivt arbete av flera så lyckades man få ihop det hela och även att efteranmäla sig. Tror inte det blev många meters träningskörning där inte. Strongt! Tätt efter detta ekipage följde Simon Pettersson/Millan Kilman. Nu vinterpremiär och tillbaka efter ett långt uppehåll. Sämre premiär gjorde Krillarna Granfors och Morén som lade bort närmare minuten på snöskottning och ännu värre gick det för lillebror Robin Granfors och Andreas Nilsson som körde motorhaveri.

Till SS2 Måcksjön på nästan tre mil hade det blivit riktigt mörkt för alla. Där utklassade Robert och Carl-Gustaf samtliga. Hela 16 sekunder före tvåan Morén/Peters! Snacka om snabb anpassning. Sedan följde Granfors/Morén, Simon/Millan och Norling/Sundström. Nyström/Wulf försvann p.g.a. avåkning, Lagström/Forsell med trasig motor. Team Strömberg fick en tidig punka och var därmed borta ur matchen även de.

Så var det dags för den sista och avgörande tremilasträckan kallad Kronparken.
Robert/Carl-Gustaf fortsatte i sitt vinnartempo och säkrade en imponerande premiärseger i sin nyinköpta ”Daisy Marie”. Marcus Morén fick se sig slagen med 9,5 sekunder men ökade dock på sin poängskörd i tabellen. Simon och Millan besökte ett krondike och missade därmed en given tredjeplats. Det öppnade för team Norling men Krille Granfors klarade genom stark forcering att passera honom och snyta sista pallplatsen. Femma bland de femton startande blev stabilt körande paret Andreas och Tobias Abrahamsson före Adam Carlsson/Jens Jakobsson. Därefter följer Wesa Kujanpää/Thomas Agerheim som imponerande kör utan noter i svarta natten. Precis som det var ”förr i tiden”. Surt för Simon och Millan som blev kvar i skogen och därmed missade få in sitt tidkort till målet och därmed många sköna SS-poäng. Mest imponerar Robert Anderssons totala 14:e tid i tävlingen. Vi i 1300 Rallycup kör ju med enhetsdäck och endast 4,5-5 mm utstick på dubben. Vågar påstå att det varken är bil eller däck som står för prestationen utan att det handlar helt om kapaciteten i de bägge stolarna. Något som kan vara nyttigt lägga på minnet. Vad bilen kostat Robert fullt tävlingsklar ska vi bara inte tala om. Men ”Mycket Rally för Pengarna” blir det.

Vi i 1300 RallyCup vill tacka Järbo MK och dess funktionärer för en kanonfin vintertävling. Mer snö än vad vi alla hade vågat hoppats på och sen detta häftiga grepp att vi fick köra i mörker var riktigt roligt.


» Pressrelease från 1300 Rallycup.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2017-02-27 21:19






Ogier inleder i Rallye Monte Carlo, hoppar över Rally Sweden.
© Toyota Gazoo Racing.Sebastien Ogier gjorde i år 10 av 13 WRC deltävlingar, en bit mer än han först tänkt. Tanken var att köra sju rallyn, men i jakten på mästerskap övertalades fransmannen att utöka sitt program.

Nu blir det inget mer sådant, med stark uppställning klarar sig teamet inför 2025 när Kalle Rovanperä är...

Publicerad: 2024-12-26 11:49


Volvo Euro Cup med 62 ekipage i listan till Finnskogsvalsen.
© emotorsport.seFörsta deltävlingen 2025 i Volvo Euro Cup är den 18 januari i Värmländska Torsby. Det kommer team från Sverige, Norge, Finland, Tyskland och Österrike detta innebär att inte mindre än 20% av teamen i första tävlingen kommer utanför Sverige.

Eftersom vi blev över 60 startande i VEC så lottar VEC b...

Publicerad: 2024-12-26 09:17


53st Rally2 & R5-bilar runt om i Sverige.
© emotorsport.se Av de 1709 Rally2/R5-bilarna som rullar världen runt ses 53 bilar i Sverige, en liten ökning men bara två bilar fler än för ett år sedan. Nya bilar har kommit in men samtidigt har flera gått på export.

Följer mönstret från tillverkarna så är det Skoda Motorsport mest flest bilar, så även i Sveri...

Publicerad: 2024-12-26 09:02


1709st Rally2 & R5 bilar tävlar världen runt.
© emotorsport.seSnart nytt år, dags att göra en genomgång av populära Rally2-klassen, hur många bilar finns det egentligen. Vi har tittat runt bland tillverkarna för att få en bild av klassen, men det är svårt att få de exakta siffrorna då tillverkarna hanterar återuppbyggnad av hårt kraschade bilar på olika sätt.
...

Publicerad: 2024-12-23 20:08


Rallyklassikernas kalender 2025, så körs Klassiska & Historiska Rally Cuperna.
© emotorsport.seVeckan före jul kunde kalendern för Rallyklassikernas serier släppas, de båda vintertävlingarna med Hälsingerallyt och Örnskölden har varit kända ett tag, dit har både inbjudan publicerats och anmälan öppnat.

Klassikerna möter våren i Tranås när Team Skogsåkarna arrangerar Badhotelletrallyt den 1...

Publicerad: 2024-12-23 19:48


Svenska RallyCupen 2025 på gång, regler klara med uppdateringar i 4wd och Appendix K.
© Svenska RallyCupen.Svenska RallyCupen går mot sin 12:e säsong när vi tickar mot 2025, under december har vi haft möte med kommande arrangörer, tillsammans lade vi grunden till nästa år där vi optimerade regelverk och upplägg.

För fyrhjulsdrift har det blivit en justering gällande klassindelningen, bilar för Natione...

Publicerad: 2024-12-23 11:17


Avslöjande, nyheter och snack från Rallyradions uppesittarkväll.
© emotorsport.seUnder söndagskvällen hade Rally Live och rallyradio gänget klassisk uppesittarkväll med Sebastian Bourghardt, Per Johansson och Erik Telehagen i studion. Från studion i Borås mötte man elva rallyprofiler som berättade om året och tankar inför 2025.

Reiersen i SM satsning och Rally Sweden.
...

Publicerad: 2024-12-22 22:44


Sju deltävlingar för 1300 Rallycup 2025 när de drar igång cupens 38:e säsong.
© emotorsport.seDet blir sju deltävlingar när 1300 Rallycup går in mot en ny säsong, cupen som startade redan 1987 är landets klart äldsta och gick tidigare under Suzuki Cup. I slutresultaten räknas fem bästa resultaten när året är slut och cupen ska summeras.

Cupen inleder den 18:e januari med Finnskogsvalsen h...

Publicerad: 2024-12-22 22:36


Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden.
© JC Raceteknik.21-årige Isak Reiersen gick från Rally4 till Rally2 när 2024 inleddes, då startade han i Rally SM och körde både Rally Sweden och Bauhaus Royal Rally of Scandinavia vid sidan om. För SM-säsongen blev det en bronsmedalj, i Rally Sweden 13:e totalt och åtta i Rally2 klassen och för EM-deltävlingen ble...

Publicerad: 2024-12-22 17:46


ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte.
© Anders Blomqvist.EM/ERC-serien går mot en vintertävling, precis som i VM vill man ge serien en mix av tre typer av underlag, Lettiska Rally Liepaja testade några år men fick ge upp vidare EM drömmar när vintern blev allt mer ostadig.

Sedan 2016 har det inte körts på vinterväg i EM-serien, men nu kan det bli ändri...

Publicerad: 2024-12-22 15:06


Tidigare nyheter:
Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden.
ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte.
Hektiskt schema för Solberg, lägger till Race of Champions till Rally VM säsongen.
Kalendern justerad för Italienska grusmästerskapet.
Hyundai stuvar om i teamet inför WRC säsongen 2025.
VOC Mekonomen Rally summerar året och ser framåt!
Brinke gör WRC2 satsning, inleder med Rally Sweden.
Finnskogsvalsen ökar ut, ger 30 extra platser i startfältet.
Fler möjligheter att tävla i VOC öppnas kommande säsong.
Uppesittarkväll för rallyfantaster på söndag, 10 gäster berättar om året och framtiden.
Uppdatering från Jari Liitens garage, Skodan redo för tävling igen.
Flodin summerar rallyåret, tackar fansen och ser fram emot 2wd 2025.
Skoda Motorsport skruvar upp bonusprogrammet för snabba Skodaförare.
Irländaren McErlean tar andrasitsen hos M-Sport Ford WRT 2025.
Rachele Somaschini gör WRC2 satsning med Citroen.
Fyra deltävlingar för Nordiska Rally Mästerskapet, Snapphanerallyt i Sverige.
Munster klar för WRC-säsong med M-Sport Ford WRT 2025.
Så körs gruspremiären i Rally SM 2025, Älmhults Silverratten berättar om sträckorna.
Volvo Euro Cup utmanar övriga serier & cuper i landet i välgörenhet.
Calle Carlberg prisad som årets rookie i EM-serien.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Nässjörundan 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally Boden 07-08/02


Rally VM - WRC:
Rallye Monte-Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.