NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Viktiga poäng för Röjsel trots problem innan start.
PRESSRELEASE

Dramatiken i årets South Swedish Rally började redan innan start för Ford Sverige-föraren Daniel Röjsel när ordinarie co-drivern lades in på sjukhus följt av en tävlingshelg med stora tekniska problem.

Nicklas Edvardsson, Daniels ordinarie co-driver i satsningen på Rally-SM tillsammans med Ford Sverige, råkade ut för en olycka i samband med förberedelserna inför tävlingen. Följderna blev brutna revben och punkterad lunga vilket resulterade i långvarigt sjukhusbesök. Efter febrilt sökande kom vändningen när Nicklas kunde ersättas i sista stund med rutinerade Mikael Johansson, bosatt i Ludvika.

Utan någon tid för ett test med Micke innan starten på Karlskrona torg begav sig ekipaget ut på den första av 12 sträckor under fredagseftermiddagen. Det visade sig inte vara några som helst problem för varken Daniel eller Micke att hitta rätt från början och de kunde börja åka till 100 procent direkt. Väl vid målgång på den första sträckan kunde de lätt konstatera att något inte stämde då de var långt efter i resultatet. Problemet bekräftades mer och mer under kvällens gång. Bilen, deras Ford Fiesta R2t EcoBoost saknade fart.

Efter kvällens alla sex sträckor på cirka sex mil sammanlagt låg de på en sjätteplats, 51 sekunder bakom ledaren i J-SM.
-Tar jag i mer nu åker jag av vägen. Vi har uppenbara problem att hänga med konkurrenterna och det är farten i bilen som saknas. Vi tror oss veta vad det beror på men eftersom att det inte är något vi kan göra något åt nu är det bara att köra vidare. Jag är ändå riktigt nöjd med min egen prestation idag och det visade sig att bytet av co-driver innan start inte heller var några som helst problem, säger Daniel.

Under lördagen återstod hälften av tävlingen innan allt skulle avgöras nere på Rosenholmssträckan i Karlskrona på sena eftermiddagen. Med nyservad bil efter fredagens kvällsservice begav sig Daniel och Micke ut till morgonens första sträcka i Smålandsskogarna runt Tingsryd, där också serviceplatsen var för dagen. På sträckan var de inte alls långt ifrån toppen men kunde efteråt konstatera att de tog mycket tid i början då första delen av sträckan gick på asfalt. Där åker Daniel på ett helt annat sätt än konkurrenterna med erfarenheten ifrån banracingen.

De kämpade vidare hela dagen med en helt felfri körning. Teamet hade en lätt uppgift vid dagens servicetillfällen i Tingsryd då endast däck skiftades, bilen tankades och övrigt, såsom bultar, oljor och bromsar kontrollerades.

Inför sista sträckan låg de på en femteplats i sammandraget och hade egentligen ingenting att köra för. Det skiljde för mycket upp till närmsta placering och marginalen bakåt var god. De provade ändå att åka hårt för att köra om bonuspoängen för snabbaste tid på sträckan men det var förgäves.
-Vi kan tyvärr inte göra mer än så här. Jag måste ändå passa på att tacka teamet som har skött bilen suveränt och Micke som kunde hoppa in med så kort varsel, säger Daniel.

De fick ge ifrån sig SM-ledningen till Sebastian Johansson men endast med en poängs. Allt är därmed helt öppet inför den andra halvan av SM-säsongen där Rally Bilmetro i Gävle går som deltävling fyra om mindre än två veckor. Även där kommer Micke att åka med under tiden Nicklas rehabiliterar sig. Tills dess har teamet ett stort arbete framför sig med att hitta mer fart i bilen.
-Jag hoppas att vi kan lyckas bättre i Gävle. Vi får ta med det positiva ifrån helgens tävling med att körningen har varit helt felfri och kapaciteten finns utan tvekan där, avslutar Daniel.


» Pressrelease från Daniel Röjsel Motorsport.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2017-05-28 13:21






Ogier inleder i Rallye Monte Carlo, hoppar över Rally Sweden.
© Toyota Gazoo Racing.Sebastien Ogier gjorde i år 10 av 13 WRC deltävlingar, en bit mer än han först tänkt. Tanken var att köra sju rallyn, men i jakten på mästerskap övertalades fransmannen att utöka sitt program.

Nu blir det inget mer sådant, med stark uppställning klarar sig teamet inför 2025 när Kalle Rovanperä är...

Publicerad: 2024-12-26 11:49


Volvo Euro Cup med 62 ekipage i listan till Finnskogsvalsen.
© emotorsport.seFörsta deltävlingen 2025 i Volvo Euro Cup är den 18 januari i Värmländska Torsby. Det kommer team från Sverige, Norge, Finland, Tyskland och Österrike detta innebär att inte mindre än 20% av teamen i första tävlingen kommer utanför Sverige.

Eftersom vi blev över 60 startande i VEC så lottar VEC b...

Publicerad: 2024-12-26 09:17


53st Rally2 & R5-bilar runt om i Sverige.
© emotorsport.se Av de 1709 Rally2/R5-bilarna som rullar världen runt ses 53 bilar i Sverige, en liten ökning men bara två bilar fler än för ett år sedan. Nya bilar har kommit in men samtidigt har flera gått på export.

Följer mönstret från tillverkarna så är det Skoda Motorsport mest flest bilar, så även i Sveri...

Publicerad: 2024-12-26 09:02


1709st Rally2 & R5 bilar tävlar världen runt.
© emotorsport.seSnart nytt år, dags att göra en genomgång av populära Rally2-klassen, hur många bilar finns det egentligen. Vi har tittat runt bland tillverkarna för att få en bild av klassen, men det är svårt att få de exakta siffrorna då tillverkarna hanterar återuppbyggnad av hårt kraschade bilar på olika sätt.
...

Publicerad: 2024-12-23 20:08


Rallyklassikernas kalender 2025, så körs Klassiska & Historiska Rally Cuperna.
© emotorsport.seVeckan före jul kunde kalendern för Rallyklassikernas serier släppas, de båda vintertävlingarna med Hälsingerallyt och Örnskölden har varit kända ett tag, dit har både inbjudan publicerats och anmälan öppnat.

Klassikerna möter våren i Tranås när Team Skogsåkarna arrangerar Badhotelletrallyt den 1...

Publicerad: 2024-12-23 19:48


Svenska RallyCupen 2025 på gång, regler klara med uppdateringar i 4wd och Appendix K.
© Svenska RallyCupen.Svenska RallyCupen går mot sin 12:e säsong när vi tickar mot 2025, under december har vi haft möte med kommande arrangörer, tillsammans lade vi grunden till nästa år där vi optimerade regelverk och upplägg.

För fyrhjulsdrift har det blivit en justering gällande klassindelningen, bilar för Natione...

Publicerad: 2024-12-23 11:17


Avslöjande, nyheter och snack från Rallyradions uppesittarkväll.
© emotorsport.seUnder söndagskvällen hade Rally Live och rallyradio gänget klassisk uppesittarkväll med Sebastian Bourghardt, Per Johansson och Erik Telehagen i studion. Från studion i Borås mötte man elva rallyprofiler som berättade om året och tankar inför 2025.

Reiersen i SM satsning och Rally Sweden.
...

Publicerad: 2024-12-22 22:44


Sju deltävlingar för 1300 Rallycup 2025 när de drar igång cupens 38:e säsong.
© emotorsport.seDet blir sju deltävlingar när 1300 Rallycup går in mot en ny säsong, cupen som startade redan 1987 är landets klart äldsta och gick tidigare under Suzuki Cup. I slutresultaten räknas fem bästa resultaten när året är slut och cupen ska summeras.

Cupen inleder den 18:e januari med Finnskogsvalsen h...

Publicerad: 2024-12-22 22:36


Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden.
© JC Raceteknik.21-årige Isak Reiersen gick från Rally4 till Rally2 när 2024 inleddes, då startade han i Rally SM och körde både Rally Sweden och Bauhaus Royal Rally of Scandinavia vid sidan om. För SM-säsongen blev det en bronsmedalj, i Rally Sweden 13:e totalt och åtta i Rally2 klassen och för EM-deltävlingen ble...

Publicerad: 2024-12-22 17:46


ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte.
© Anders Blomqvist.EM/ERC-serien går mot en vintertävling, precis som i VM vill man ge serien en mix av tre typer av underlag, Lettiska Rally Liepaja testade några år men fick ge upp vidare EM drömmar när vintern blev allt mer ostadig.

Sedan 2016 har det inte körts på vinterväg i EM-serien, men nu kan det bli ändri...

Publicerad: 2024-12-22 15:06


Tidigare nyheter:
Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden.
ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte.
Hektiskt schema för Solberg, lägger till Race of Champions till Rally VM säsongen.
Kalendern justerad för Italienska grusmästerskapet.
Hyundai stuvar om i teamet inför WRC säsongen 2025.
VOC Mekonomen Rally summerar året och ser framåt!
Brinke gör WRC2 satsning, inleder med Rally Sweden.
Finnskogsvalsen ökar ut, ger 30 extra platser i startfältet.
Fler möjligheter att tävla i VOC öppnas kommande säsong.
Uppesittarkväll för rallyfantaster på söndag, 10 gäster berättar om året och framtiden.
Uppdatering från Jari Liitens garage, Skodan redo för tävling igen.
Flodin summerar rallyåret, tackar fansen och ser fram emot 2wd 2025.
Skoda Motorsport skruvar upp bonusprogrammet för snabba Skodaförare.
Irländaren McErlean tar andrasitsen hos M-Sport Ford WRT 2025.
Rachele Somaschini gör WRC2 satsning med Citroen.
Fyra deltävlingar för Nordiska Rally Mästerskapet, Snapphanerallyt i Sverige.
Munster klar för WRC-säsong med M-Sport Ford WRT 2025.
Så körs gruspremiären i Rally SM 2025, Älmhults Silverratten berättar om sträckorna.
Volvo Euro Cup utmanar övriga serier & cuper i landet i välgörenhet.
Calle Carlberg prisad som årets rookie i EM-serien.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Nässjörundan 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally Boden 07-08/02


Rally VM - WRC:
Rallye Monte-Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.