NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Traditionsenlig Dackefejd när VOC Mekonomen Rally gästade Växjö.
PRESSRELEASE

Sin vana trogen skulle Wäxjö MS servera VOC Mekonomen Rallys Sverige- och SommarSerie ett arrangemang i toppklass. Välorganiserat på de finaste av rallyvägar du kan tänka dig. Start, mål och central serviceplats i Växjö mitt i rallyts område - med detta var receptet för succé fulländat redan innan start. Toppa detta med strålande sol och massor med publik ute på sträckorna, då är succé det enda ord som är det rätta. Några som skulle lämna den fulländade rallyanrättningen extra nöjda var segrarna. Henrik Levin i Elit A visade att han var just den person som skulle utmana till segern. I Elit B och Cup var det de tyngsta favoriterna, Emil Andersson och Kim Mastad, som avnjöt segerns sötma i gott sällskap av junioren Victor Hansen. Tillfrågas dessa fyra höll arrangemanget säkerligen klass för en eller flera stjärnor från välkänt men icke nämnt varumärke.

Inramningen av Dackefejden hade inte mycket övrigt att önska. Fem riktigt fina sträckor av småländsk karaktär och dessutom med inramningen från den så populära Rallyradion som är ett alltid populärt inslag från såväl de tävlande. Att veva ned rutan och intervjuas av kända profiler får såväl färska C-förare som rutinerade A-förare att känna sig extra proffsiga.

Jag har nästan tappat räkning hur många gånger Dackefejden har utgjort tävling i våra nationella serier och det är inte utan orsak. År efter år levererar Wäxjö MS ett arrangemang som övriga klubbar får kämpa hårt för att nå upp till. Ett stort tack till arrangerande klubb som dessutom lyckas variera tävlingen med nygamla sträckor som de flesta av oss tävlande aldrig åkt på förut. Det gör det hela ännu bättre, säger klassansvarige Roger Fransson.

Henrik Levin segrar i Elit A.
Den så klasstypiska sekundfighten i Elit A utgjordes av en trojka förare. Favoritskapet vilade på André Nygrens trygga axlar men försnacket hade nämnt även Henrik Levin som en lika god segerkandidat. Att segraren från förra rundan i Götene, Daniel Torph även skulle vilja lägga sig i striden om fullpoängaren var heller ingen högoddsare. Knappt fem sekunder skiljde de tre åt efter målgång och det var Henrik Levin som drog det längsta strået och fick kliva upp högst på pallen. Med halvannan sekunds marginal säkrade André Nygren andraplatsen före Daniel Torph. Klassen fick tyvärr också se en rejäl rullning från Ola Wingren som rullat sin Volvo flera varv ut på ett hygge. Det gick bra med Skånepågarna i kupén sånär som på en möra kroppar. Med bilen var det värre men då har den ju gjort sitt jobb och skyddat människorna inne i.

Jag sträcker lite på mig när jag faktiskt innan tävlingen höjde ett varnande finger för Henrik Levin som en stark utmanare till segern. Jag kan inte säga att jag är ett dugg förvånad att se honom som segrare. Att André och Daniel är med och jagar på är ju knappast heller en överraskning men lite synd att Dennis Askling inte riktigt fick till det i helgen. En hel del tävlingar återstår i serien och det enda vi ännu så länge kan konstatera är att det är en hård strid om platserna genom hela tabellen.

Emil Andersson höll hela vägen i mål i Elit B.
Så till Elit B och även här skulle det vara en trojka inom fem sekunder. Att en av dem är Emil Andersson börjar något av en rutin. I helgen fick han sällskap, igen, av Isac Nordström men även av hemmaåkaren Mattias Erelt. Med en viss nervositet kunde Emil säkra segern sedan bilen börjat gå dåligt på sista sträckan. Till skillnad från sin vana trogen fick han faktiskt med sig en del plåtarbete hem utöver den största bucklan. Endast en sekund skilde Isac och Mattias åt vid sista målgång, den här gången, till Isacs favör.

En bra idrottsman har tur brukar man ju säga och jag tar mig faktiskt friheten att uttrycka detta om Emil Andersson till den här tävlingen. Inte nog med att Emil med nöd och näppe klarade sig undan en mindre kris med ”bara” plåtskador. Ett fel någonstans i bränslesystemet efter en vådlig luftfärd över ett rejält lyft orsakade bilen att gå dåligt på sista sträckan och Emil var själv orolig att de möjligen inte skulle ta sig i mål. Dessa båda incidenter till trots tar Emil sin tredje seger i årets Sverigeserie. Unge Isac Nordström är en kille att verkligen hålla ögonen på, första året med körkort, uppklassad från C under pågående säsong och ändå två andraplatser i Elit B redan. Dock ska sägas, han utkämpade en hård strid med sin bara ett år äldre kombatant Lukas Kindgren som tyvärr fick bryta efter sträcka fyra med ett trasigt fjäderben. Och så självklart ett stort grattis till hemmaföraren Mattias Erelt som lite överraskande tog sista pallplatsen i klassen, riktigt bra gjort.

Kim Mastad i topp i Cupklassen.
Om det var orimligt tight i toppen i de två Elitklasserna så var det ovanligt stora avstånd deltagarna emellan i Cup-klassen, en klass som brukar karaktäriseras av de kanske tuffaste och mest växlande fighterna annars. Kim Mastad var säkerheten själv på det småländska gruset och säkrade en betryggande seger före Mattias Jacobsson som i sin tur hade lika god marginal till trean Mikael Ingemansson.

Kim Mastad är tillbaka överst på pallen precis som jag trodde. Mattias Jacobsson verkar ha abonnerat på andraplatser i årets serie precis som Mikael Ingemansson till synes har en liknande ambition på tredjeplatserna. Men låt mig rätta mig själv, jag tvivlar på att någon av de två herrarna ”nöjer” sig med en andra eller tredjeplats. Vi ser förvånansvärt stora tidsdifferenser i Cup-klassen men då ska vi komma ihåg, i den här klassen är utvecklingen snabb och ibland plötslig bland deltagarna. Rätt vad det är tar någon ett kliv fram, vi har sett det mer än en gång förut.

Victor Hansen snabbaste ungdom - igen!
”Andra tävlingen i rad tar Victor Hansen hem full pott...”. Så inleddes stycket om de snabba ungdomsförarna efter Götenerundan. Att byta ut ”Andra” mot ”Tredje” hade varit en gångbar inledning i detta reportage då rubriken kunde förbli oförändrad. Jagande bakifrån denna tävling gjorde också ”som vanligt” Lukas Hägg medan Sebastian Lindeberg tyvärr tvingades bryta.

Vad månde bliva av Victor Hansen? Till synes säkerheten själv och så snabb, jag är mäkta imponerad. Här har vi återigen en kille vi måste hålla riktigt koll på inför framtiden. Ska vi se en till ”Emil” eller ”Elias” som hunnit gå vidare från VOC till nationella toppuppdrag, eller som i Emils fall i högsta grad internationella. Eller för den skull en ”Isac” och ”Lukas” unga herrar som med raketfart är på väg upp till absoluta toppen i VOC Mekonomen Rally - nästa anhalt i deras respektive lysande rallykarriärer.

Med detta tackar vi än en gång Wäxjö MS för en fin rallydag och blickar framåt bortom sommarsemestrar till Värmland och Kil. Säkra upp 12:e augusti i kalendrarna och bered er på en fartfest i form av Killingen. Väl mött till dess och vi önskar er alla fantastisk semester i och utanför garagen.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2017-06-21 15:51






Ogier inleder i Rallye Monte Carlo, hoppar över Rally Sweden.
© Toyota Gazoo Racing.Sebastien Ogier gjorde i år 10 av 13 WRC deltävlingar, en bit mer än han först tänkt. Tanken var att köra sju rallyn, men i jakten på mästerskap övertalades fransmannen att utöka sitt program.

Nu blir det inget mer sådant, med stark uppställning klarar sig teamet inför 2025 när Kalle Rovanperä är...

Publicerad: 2024-12-26 11:49


Volvo Euro Cup med 62 ekipage i listan till Finnskogsvalsen.
© emotorsport.seFörsta deltävlingen 2025 i Volvo Euro Cup är den 18 januari i Värmländska Torsby. Det kommer team från Sverige, Norge, Finland, Tyskland och Österrike detta innebär att inte mindre än 20% av teamen i första tävlingen kommer utanför Sverige.

Eftersom vi blev över 60 startande i VEC så lottar VEC b...

Publicerad: 2024-12-26 09:17


53st Rally2 & R5-bilar runt om i Sverige.
© emotorsport.se Av de 1709 Rally2/R5-bilarna som rullar världen runt ses 53 bilar i Sverige, en liten ökning men bara två bilar fler än för ett år sedan. Nya bilar har kommit in men samtidigt har flera gått på export.

Följer mönstret från tillverkarna så är det Skoda Motorsport mest flest bilar, så även i Sveri...

Publicerad: 2024-12-26 09:02


1709st Rally2 & R5 bilar tävlar världen runt.
© emotorsport.seSnart nytt år, dags att göra en genomgång av populära Rally2-klassen, hur många bilar finns det egentligen. Vi har tittat runt bland tillverkarna för att få en bild av klassen, men det är svårt att få de exakta siffrorna då tillverkarna hanterar återuppbyggnad av hårt kraschade bilar på olika sätt.
...

Publicerad: 2024-12-23 20:08


Rallyklassikernas kalender 2025, så körs Klassiska & Historiska Rally Cuperna.
© emotorsport.seVeckan före jul kunde kalendern för Rallyklassikernas serier släppas, de båda vintertävlingarna med Hälsingerallyt och Örnskölden har varit kända ett tag, dit har både inbjudan publicerats och anmälan öppnat.

Klassikerna möter våren i Tranås när Team Skogsåkarna arrangerar Badhotelletrallyt den 1...

Publicerad: 2024-12-23 19:48


Svenska RallyCupen 2025 på gång, regler klara med uppdateringar i 4wd och Appendix K.
© Svenska RallyCupen.Svenska RallyCupen går mot sin 12:e säsong när vi tickar mot 2025, under december har vi haft möte med kommande arrangörer, tillsammans lade vi grunden till nästa år där vi optimerade regelverk och upplägg.

För fyrhjulsdrift har det blivit en justering gällande klassindelningen, bilar för Natione...

Publicerad: 2024-12-23 11:17


Avslöjande, nyheter och snack från Rallyradions uppesittarkväll.
© emotorsport.seUnder söndagskvällen hade Rally Live och rallyradio gänget klassisk uppesittarkväll med Sebastian Bourghardt, Per Johansson och Erik Telehagen i studion. Från studion i Borås mötte man elva rallyprofiler som berättade om året och tankar inför 2025.

Reiersen i SM satsning och Rally Sweden.
...

Publicerad: 2024-12-22 22:44


Sju deltävlingar för 1300 Rallycup 2025 när de drar igång cupens 38:e säsong.
© emotorsport.seDet blir sju deltävlingar när 1300 Rallycup går in mot en ny säsong, cupen som startade redan 1987 är landets klart äldsta och gick tidigare under Suzuki Cup. I slutresultaten räknas fem bästa resultaten när året är slut och cupen ska summeras.

Cupen inleder den 18:e januari med Finnskogsvalsen h...

Publicerad: 2024-12-22 22:36


Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden.
© JC Raceteknik.21-årige Isak Reiersen gick från Rally4 till Rally2 när 2024 inleddes, då startade han i Rally SM och körde både Rally Sweden och Bauhaus Royal Rally of Scandinavia vid sidan om. För SM-säsongen blev det en bronsmedalj, i Rally Sweden 13:e totalt och åtta i Rally2 klassen och för EM-deltävlingen ble...

Publicerad: 2024-12-22 17:46


ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte.
© Anders Blomqvist.EM/ERC-serien går mot en vintertävling, precis som i VM vill man ge serien en mix av tre typer av underlag, Lettiska Rally Liepaja testade några år men fick ge upp vidare EM drömmar när vintern blev allt mer ostadig.

Sedan 2016 har det inte körts på vinterväg i EM-serien, men nu kan det bli ändri...

Publicerad: 2024-12-22 15:06


Tidigare nyheter:
Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden.
ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte.
Hektiskt schema för Solberg, lägger till Race of Champions till Rally VM säsongen.
Kalendern justerad för Italienska grusmästerskapet.
Hyundai stuvar om i teamet inför WRC säsongen 2025.
VOC Mekonomen Rally summerar året och ser framåt!
Brinke gör WRC2 satsning, inleder med Rally Sweden.
Finnskogsvalsen ökar ut, ger 30 extra platser i startfältet.
Fler möjligheter att tävla i VOC öppnas kommande säsong.
Uppesittarkväll för rallyfantaster på söndag, 10 gäster berättar om året och framtiden.
Uppdatering från Jari Liitens garage, Skodan redo för tävling igen.
Flodin summerar rallyåret, tackar fansen och ser fram emot 2wd 2025.
Skoda Motorsport skruvar upp bonusprogrammet för snabba Skodaförare.
Irländaren McErlean tar andrasitsen hos M-Sport Ford WRT 2025.
Rachele Somaschini gör WRC2 satsning med Citroen.
Fyra deltävlingar för Nordiska Rally Mästerskapet, Snapphanerallyt i Sverige.
Munster klar för WRC-säsong med M-Sport Ford WRT 2025.
Så körs gruspremiären i Rally SM 2025, Älmhults Silverratten berättar om sträckorna.
Volvo Euro Cup utmanar övriga serier & cuper i landet i välgörenhet.
Calle Carlberg prisad som årets rookie i EM-serien.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Nässjörundan 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally Boden 07-08/02


Rally VM - WRC:
Rallye Monte-Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.