NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Det tätnar i Sukkatabellen.
PRESSRELEASE

Ett lätt duggregn föll i stort sett hela dagen över tävlande och funktionärer när Grangärdesprinten avgjordes i Skogarna runt Nyhammar.
Då den sex kilometer långa sträckan bara skulle köras två gånger så stod mycket poäng på spel då vi räknade det som två SS. En sträckseger är värd hela elva poäng. Sträckan var snabb men ärlig vilket hade betydelse då samtliga Sukkaekipage körde helt utan noter eller anteckningar. Detta därför att många av oss hade valt att skjutsa för oss viktiga personer som mekaniker, föräldrar, sponsorer m.m.
Då sträckan i huvudsak gick utför så blev farterna förhållandevis höga vilket alla kanske inte är riktigt vana vid. 150 km/tim är riktigt fort i en Suzuki swift från 1989.

Sjutton Suzukis var på plats och först ut gick vårt Ungdomsekipage Anton och Hans-Erik Larsson. Mellanåkare var 2014 års vinnare Rickard ”Svinto” Andersson som lånat Jan-Erik Erikssons grupp E-bil och alltså körde utom tävlan. Sedan följde hela gänget med de största poängplockarna först och i fallande ordning.

Tio i topp efter första körningen var följande:
1. Joacim Rydin 3:33,1
2. Ola Strömberg -0
3. Robert Andersson -0,5
4. Marcus Morén -3
5. Mattias Lagström -5,8
6. Robin Norling -6,8
7. Krister Morén -8,4
8. Adam Carlsson -8,8
9. Andreas Abrahamsson -9,1
10. Robin Granfors -11,1

Anton Larsson tog ledningen bland ungdomsåkarna. Mest tappade paret Simon Pettersson/Millan Kilman som körde sönder en drivknut alldeles i början men lyckades med stor tidsförlust och sportsmannamässigt uppförande ändå ta sig i mål och tillbaka till service för drivaxelbyte. Det fanns ju fortfarande mycket med poäng att köra om även för dem.

En som lyckades med att bättra sin tid var veteranen Ola Strömberg som den här gången ledsagades av cupsponsorn och personlige vännen Michael Lindberg. Senast han hade åkt co-driver var faktiskt för 33 år sedan och då just med samme Ola och i Italienska Rally Elba. Hade det vara tävling i att köra lika så hade de legat bra till med bara 0,5 sekunders skillnad på de båda åken. Jocke Rydin fick även se sig slagen av Robert Andersson med fyra tiondelar på sträckan men räddade andraplatsen. Så små var marginalerna. Sedan följde Mattias Lagström, Robin Norling, Simon Pettersson, Andreas Abrahamsson, Krister Morén, William Binbach och Adam Carlsson m.fl. i nämnd ordning.
Ungdomsåkare Anton Larsson försvarade Sukkafärgerna galant och tog hand om segern där.

Så här blev resultatet i mål:
Tio i topp efter första körningen var följande:
1. Ola Strömberg 7:05,7
2. Joacim Rydin -1,6
3. Robert Andersson -3,7
4. Marcus Morén -5,2 (Bästa junior)
5. Mattias Lagström -11,1
6. Robin Norling -12,9
7. Krister Morén -15
8. Andreas Abrahamsson -15,6
9. Adam Carlsson -16,5
10. William Binbach -19
11. Robin Granfors -20,6
12. John Lund -32,5
13. Oliver Granfors -35,3
14. Mikael Gille -43,4
15. Linda Persson -1:10,4
16. Simon Pettersson -3:07,1

Alltså bröt ingen. Elva Sukkor bland de trettio bästa totalt är något vi kan vara stolta över. Föråkande Svinto hade faktiskt vunnit gr-E om han tävlat där. Det här betyder att poängställningen tätnar i toppen och aviserar spännande avslut på 2017 års säsong.

Vi i 1300 RallyCup tackar Arrangör, sponsorer och alla funktionärer som gör detta möjligt. Vi tackar även Sukkaprofilen Jan-Erik Eriksson och hans Anna som huserade ett trevligt After-Rally-event hemma hos dem i Blötberget vilket blev mycket uppskattat.

Nästa tävling: Badhotelletrallyt i Tranås lördagen den 23:e september.

1300 Rallycup.  Mycket Rally för Pengarna. 


» Pressrelease från 1300 Rallycup.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2017-09-11 16:27






Ogier inleder i Rallye Monte Carlo, hoppar över Rally Sweden.
© Toyota Gazoo Racing.Sebastien Ogier gjorde i år 10 av 13 WRC deltävlingar, en bit mer än han först tänkt. Tanken var att köra sju rallyn, men i jakten på mästerskap övertalades fransmannen att utöka sitt program.

Nu blir det inget mer sådant, med stark uppställning klarar sig teamet inför 2025 när Kalle Rovanperä är...

Publicerad: 2024-12-26 11:49


Volvo Euro Cup med 62 ekipage i listan till Finnskogsvalsen.
© emotorsport.seFörsta deltävlingen 2025 i Volvo Euro Cup är den 18 januari i Värmländska Torsby. Det kommer team från Sverige, Norge, Finland, Tyskland och Österrike detta innebär att inte mindre än 20% av teamen i första tävlingen kommer utanför Sverige.

Eftersom vi blev över 60 startande i VEC så lottar VEC b...

Publicerad: 2024-12-26 09:17


53st Rally2 & R5-bilar runt om i Sverige.
© emotorsport.se Av de 1709 Rally2/R5-bilarna som rullar världen runt ses 53 bilar i Sverige, en liten ökning men bara två bilar fler än för ett år sedan. Nya bilar har kommit in men samtidigt har flera gått på export.

Följer mönstret från tillverkarna så är det Skoda Motorsport mest flest bilar, så även i Sveri...

Publicerad: 2024-12-26 09:02


1709st Rally2 & R5 bilar tävlar världen runt.
© emotorsport.seSnart nytt år, dags att göra en genomgång av populära Rally2-klassen, hur många bilar finns det egentligen. Vi har tittat runt bland tillverkarna för att få en bild av klassen, men det är svårt att få de exakta siffrorna då tillverkarna hanterar återuppbyggnad av hårt kraschade bilar på olika sätt.
...

Publicerad: 2024-12-23 20:08


Rallyklassikernas kalender 2025, så körs Klassiska & Historiska Rally Cuperna.
© emotorsport.seVeckan före jul kunde kalendern för Rallyklassikernas serier släppas, de båda vintertävlingarna med Hälsingerallyt och Örnskölden har varit kända ett tag, dit har både inbjudan publicerats och anmälan öppnat.

Klassikerna möter våren i Tranås när Team Skogsåkarna arrangerar Badhotelletrallyt den 1...

Publicerad: 2024-12-23 19:48


Svenska RallyCupen 2025 på gång, regler klara med uppdateringar i 4wd och Appendix K.
© Svenska RallyCupen.Svenska RallyCupen går mot sin 12:e säsong när vi tickar mot 2025, under december har vi haft möte med kommande arrangörer, tillsammans lade vi grunden till nästa år där vi optimerade regelverk och upplägg.

För fyrhjulsdrift har det blivit en justering gällande klassindelningen, bilar för Natione...

Publicerad: 2024-12-23 11:17


Avslöjande, nyheter och snack från Rallyradions uppesittarkväll.
© emotorsport.seUnder söndagskvällen hade Rally Live och rallyradio gänget klassisk uppesittarkväll med Sebastian Bourghardt, Per Johansson och Erik Telehagen i studion. Från studion i Borås mötte man elva rallyprofiler som berättade om året och tankar inför 2025.

Reiersen i SM satsning och Rally Sweden.
...

Publicerad: 2024-12-22 22:44


Sju deltävlingar för 1300 Rallycup 2025 när de drar igång cupens 38:e säsong.
© emotorsport.seDet blir sju deltävlingar när 1300 Rallycup går in mot en ny säsong, cupen som startade redan 1987 är landets klart äldsta och gick tidigare under Suzuki Cup. I slutresultaten räknas fem bästa resultaten när året är slut och cupen ska summeras.

Cupen inleder den 18:e januari med Finnskogsvalsen h...

Publicerad: 2024-12-22 22:36


Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden.
© JC Raceteknik.21-årige Isak Reiersen gick från Rally4 till Rally2 när 2024 inleddes, då startade han i Rally SM och körde både Rally Sweden och Bauhaus Royal Rally of Scandinavia vid sidan om. För SM-säsongen blev det en bronsmedalj, i Rally Sweden 13:e totalt och åtta i Rally2 klassen och för EM-deltävlingen ble...

Publicerad: 2024-12-22 17:46


ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte.
© Anders Blomqvist.EM/ERC-serien går mot en vintertävling, precis som i VM vill man ge serien en mix av tre typer av underlag, Lettiska Rally Liepaja testade några år men fick ge upp vidare EM drömmar när vintern blev allt mer ostadig.

Sedan 2016 har det inte körts på vinterväg i EM-serien, men nu kan det bli ändri...

Publicerad: 2024-12-22 15:06


Tidigare nyheter:
Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden.
ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte.
Hektiskt schema för Solberg, lägger till Race of Champions till Rally VM säsongen.
Kalendern justerad för Italienska grusmästerskapet.
Hyundai stuvar om i teamet inför WRC säsongen 2025.
VOC Mekonomen Rally summerar året och ser framåt!
Brinke gör WRC2 satsning, inleder med Rally Sweden.
Finnskogsvalsen ökar ut, ger 30 extra platser i startfältet.
Fler möjligheter att tävla i VOC öppnas kommande säsong.
Uppesittarkväll för rallyfantaster på söndag, 10 gäster berättar om året och framtiden.
Uppdatering från Jari Liitens garage, Skodan redo för tävling igen.
Flodin summerar rallyåret, tackar fansen och ser fram emot 2wd 2025.
Skoda Motorsport skruvar upp bonusprogrammet för snabba Skodaförare.
Irländaren McErlean tar andrasitsen hos M-Sport Ford WRT 2025.
Rachele Somaschini gör WRC2 satsning med Citroen.
Fyra deltävlingar för Nordiska Rally Mästerskapet, Snapphanerallyt i Sverige.
Munster klar för WRC-säsong med M-Sport Ford WRT 2025.
Så körs gruspremiären i Rally SM 2025, Älmhults Silverratten berättar om sträckorna.
Volvo Euro Cup utmanar övriga serier & cuper i landet i välgörenhet.
Calle Carlberg prisad som årets rookie i EM-serien.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Nässjörundan 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally Boden 07-08/02


Rally VM - WRC:
Rallye Monte-Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.