NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© emotorsport.se
© emotorsport.se
Ola Strömberg snabbast till mål i Suzuki 1300 Rallycup under Badhotelletrallyt.
Festligt värre när 1300 Rallycup körde Badhotelletrallyt.
PRESSRELEASE

Festligt värre var det i Tranås i Lördags när Badhotelletrallyt gick av stapeln. Till och med vaktparaden gjorde en sväng förbi startplatsen just innan Sukkorna skulle ta sig an de sex sträckorna. Ett lätt duggregn gjorde att det definitivt inte skulle bli problem med damm. Istället blev det nog lite halare för alla deltagare.

Arrangörerna Gränna MK och Team Skogsåkarna hade inte bara lagt stor omsorg i att hitta kanonvägar. Man hade även lagt ner ett grymt jobb på att dels marknadsföra sin tävling men även att göra en massa kringevent och ”det där lilla extra”. T.ex. hade man engagerat Världens starkaste man: Magnus Samuelsson som föråkare och prisutdelare. Självklart provsatte han en av cupens små Suzukis. Han kom –om än med visst besvär- både i och ur.

Vi i 1300 rallycup undrar bara hur ni arrangörer orkar… STOR ELOGE till alla inblandade i detta fantastiska gäng!! (sex sträckor kräver många funktionärer).

Tävlingsmässigt i vår cup så var det Joacim Rydin/Magnus Simensen som trots i egenskap av tabelletta gå ut först i rullgruset satte alla på plats med att vara snabbast på SS1, men tätt följda av juniorledarna Marcus Morén/Robin Hallman tiondelen efter. Trea ytterligare ett duktigt juniorekipage bestående av Mattias Lagström/Rickard Forsell. Det skulle visa sig handla om tiondelarna hela denna dag.Två ekipage fick kasta in handskarna pga tekniska problem. Elva fanns nu kvar.

SS2 var milen lång och rallyts längsta. Men en mil kan vara lång i Småland. Marcus och Robin fortsatte med sitt imponerande tempo. Nu nio tiondelar före tabelltvåan Robert Andersson/Carl-Gustaf Karlsson. Tydligen behövdes bara en kort SS för att köra in sig på den nya bilen. Så nu var de åxå med i matchen. Trea återigen ”Laggen” med Robin Norling/Mattias Sundström bara två tiondelar bakom. Rydin fick läckage på en bromsslang och tappade hela sju sekunder (vilket är en evighet i Sukkasammanhang) och var sjua på sträckan. Därmed tappade de viktiga SS-poäng. Morén hade nu tagit hand om ledningen 2,4 sekunder före Lagström.

SS3 var nästan lika lång och skulle köras innan nästa service. Här vaknade gubben och gumman Strömberg/Ålund till och använde minst tid med Robert Andersson och Marcus Morén flåsandes i nacken.

Vid andra servicen var ställningen följande:
Marcus Moren/Robin Hallman B (J) 16:48,0
Ola Strömberg/Brittmarie Ålund A 16:49,3
Mattias Lagström/Rickard Forsell A (J) 16:52,3
Robert Andersson/Carl-Gustaf Karlsson A 16:52,6
Joacim Rydin/Magnus Simensen A 16:56,3
Robin Norling/Mattias Sundström A (J) 16:58,3
Willian Binbach/Thomas Binbach C (J) 17:10,5
Andreas Abrahamsson/Tobias Abrahamsson A 17:16,0
Adam Carlsson/Jens Jakobsson C (J) 17:28,9
Mikael Gille/Henrik Lundh B 17:58,9
Anders Nystedt/Björn Wulff A 18:38,4

Ytterligare tre SS återstod inklusive en service. Där hade naturligtvis tider jämförts… Nu skulle det laddas.

De fem i täten tog sig i mål inom fyra sekunder på SS4. Ännu tätare var det bland de efterföljande ekipagen styrda av: William Binbach, Robin Norling, Andreas Abrahamsson och Adam Carlsson där det endast skiljde fem tiondelar.

SS5 innehöll ungefär samma scenario. Tempot högt uppskruvat på de fantastiska vägarna. Bör tilläggas att det trots duggregnet var väldigt mycket åskådare ute i skogen. Sen var det dags för en sista service på den välordnade centrala serviceplatsen i Aneby.

Vid sista servicen före sista och avgörande sträckan var ställningen följande:
Ola Strömberg/Brittmarie Ålund 19:50,3
Marcus Moren/Robin Hallman 19:50,0
Robert Andersson/Carl-Gustaf Karlsson 19:54,2
Mattias Lagström/Rickard Forsell 19:57,4
Joacim Rydin/Magnus Simensen 20:01,3
Robin Norling/Mattias Sundström 20:07,2
Andreas Abrahamsson/Tobias Abrahamsson 20:24,9
William Binbach/Thomas Binbach 20:19,0
Adam Carlsson/Jens Jakobsson 20:37,9
Mikael Gille/Henrik Lundh 21:16,6
Anders Nystedt/Björn Wulff 22:00,1

På SS6 satsade juniorerna Morén/Hallman allt men Ola och Brittmarie höll emot och kunde bärga segern om än med knapp marginal. Rydin med någorlunda fason på bromsarna lyckades nästan hala in Lagström/Forsell.

En tiondel fattades till lika. William och pappa Thomas hade en riktig ahaupplevelse när de sladdade in i ett träd. En tappad placering var nog inget man grämde sig över särskilt mycket efter den smällen. Som tur var så tog den bakom bakhjulet men mycket plåtjobb kommer det bli innan finalen i Örebro om två veckor. Marcus och Robin säkrade i och med detta i princip Juniorcupsegern. Faktiskt har de även en liten chans att knipa en pallplats i den ”stora” cupen. I toppen av tabellen har det nu kastats om en del och poängdifferenserna har minskat ytterligare. Allt är dukat för en rafflande finaltävling i SMK Örebro´s Rikspokalen den sjunde oktober.

Ställningen i mål:
Ola Strömberg/Brittmarie Ålund 29:31,5
Marcus Moren/Robin Hallman 29:32,9
Robert Andersson/Carl-Gustaf Karlsson 29:40,4
Mattias Lagström/Rickard Forsell 29:49,8
Joacim Rydin/Magnus Simensen 29:49,9
Robin Norling/Mattias Sundström 30:01,7
Andreas Abrahamsson/Tobias Abrahamsson 30:35,9
Adam Carlsson/Jens Jakobsson 30:43,9
William Binbach/Thomas Binbach 31:22,3
Mikael Gille/Henrik Lundh 31:46,8
Anders Nystedt/Björn Wulff 32:46,1

Mer info och tabellställning finns på www.1300rallycup.se Vi finns även på facebook.

1300 RallyCup. Mycket Rally för Pengarna.


» Pressrelease från 1300 Rallycup.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2017-09-24 17:30






Ogier inleder i Rallye Monte Carlo, hoppar över Rally Sweden.
© Toyota Gazoo Racing.Sebastien Ogier gjorde i år 10 av 13 WRC deltävlingar, en bit mer än han först tänkt. Tanken var att köra sju rallyn, men i jakten på mästerskap övertalades fransmannen att utöka sitt program.

Nu blir det inget mer sådant, med stark uppställning klarar sig teamet inför 2025 när Kalle Rovanperä är...

Publicerad: 2024-12-26 11:49


Volvo Euro Cup med 62 ekipage i listan till Finnskogsvalsen.
© emotorsport.seFörsta deltävlingen 2025 i Volvo Euro Cup är den 18 januari i Värmländska Torsby. Det kommer team från Sverige, Norge, Finland, Tyskland och Österrike detta innebär att inte mindre än 20% av teamen i första tävlingen kommer utanför Sverige.

Eftersom vi blev över 60 startande i VEC så lottar VEC b...

Publicerad: 2024-12-26 09:17


53st Rally2 & R5-bilar runt om i Sverige.
© emotorsport.se Av de 1709 Rally2/R5-bilarna som rullar världen runt ses 53 bilar i Sverige, en liten ökning men bara två bilar fler än för ett år sedan. Nya bilar har kommit in men samtidigt har flera gått på export.

Följer mönstret från tillverkarna så är det Skoda Motorsport mest flest bilar, så även i Sveri...

Publicerad: 2024-12-26 09:02


1709st Rally2 & R5 bilar tävlar världen runt.
© emotorsport.seSnart nytt år, dags att göra en genomgång av populära Rally2-klassen, hur många bilar finns det egentligen. Vi har tittat runt bland tillverkarna för att få en bild av klassen, men det är svårt att få de exakta siffrorna då tillverkarna hanterar återuppbyggnad av hårt kraschade bilar på olika sätt.
...

Publicerad: 2024-12-23 20:08


Rallyklassikernas kalender 2025, så körs Klassiska & Historiska Rally Cuperna.
© emotorsport.seVeckan före jul kunde kalendern för Rallyklassikernas serier släppas, de båda vintertävlingarna med Hälsingerallyt och Örnskölden har varit kända ett tag, dit har både inbjudan publicerats och anmälan öppnat.

Klassikerna möter våren i Tranås när Team Skogsåkarna arrangerar Badhotelletrallyt den 1...

Publicerad: 2024-12-23 19:48


Svenska RallyCupen 2025 på gång, regler klara med uppdateringar i 4wd och Appendix K.
© Svenska RallyCupen.Svenska RallyCupen går mot sin 12:e säsong när vi tickar mot 2025, under december har vi haft möte med kommande arrangörer, tillsammans lade vi grunden till nästa år där vi optimerade regelverk och upplägg.

För fyrhjulsdrift har det blivit en justering gällande klassindelningen, bilar för Natione...

Publicerad: 2024-12-23 11:17


Avslöjande, nyheter och snack från Rallyradions uppesittarkväll.
© emotorsport.seUnder söndagskvällen hade Rally Live och rallyradio gänget klassisk uppesittarkväll med Sebastian Bourghardt, Per Johansson och Erik Telehagen i studion. Från studion i Borås mötte man elva rallyprofiler som berättade om året och tankar inför 2025.

Reiersen i SM satsning och Rally Sweden.
...

Publicerad: 2024-12-22 22:44


Sju deltävlingar för 1300 Rallycup 2025 när de drar igång cupens 38:e säsong.
© emotorsport.seDet blir sju deltävlingar när 1300 Rallycup går in mot en ny säsong, cupen som startade redan 1987 är landets klart äldsta och gick tidigare under Suzuki Cup. I slutresultaten räknas fem bästa resultaten när året är slut och cupen ska summeras.

Cupen inleder den 18:e januari med Finnskogsvalsen h...

Publicerad: 2024-12-22 22:36


Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden.
© JC Raceteknik.21-årige Isak Reiersen gick från Rally4 till Rally2 när 2024 inleddes, då startade han i Rally SM och körde både Rally Sweden och Bauhaus Royal Rally of Scandinavia vid sidan om. För SM-säsongen blev det en bronsmedalj, i Rally Sweden 13:e totalt och åtta i Rally2 klassen och för EM-deltävlingen ble...

Publicerad: 2024-12-22 17:46


ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte.
© Anders Blomqvist.EM/ERC-serien går mot en vintertävling, precis som i VM vill man ge serien en mix av tre typer av underlag, Lettiska Rally Liepaja testade några år men fick ge upp vidare EM drömmar när vintern blev allt mer ostadig.

Sedan 2016 har det inte körts på vinterväg i EM-serien, men nu kan det bli ändri...

Publicerad: 2024-12-22 15:06


Tidigare nyheter:
Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden.
ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte.
Hektiskt schema för Solberg, lägger till Race of Champions till Rally VM säsongen.
Kalendern justerad för Italienska grusmästerskapet.
Hyundai stuvar om i teamet inför WRC säsongen 2025.
VOC Mekonomen Rally summerar året och ser framåt!
Brinke gör WRC2 satsning, inleder med Rally Sweden.
Finnskogsvalsen ökar ut, ger 30 extra platser i startfältet.
Fler möjligheter att tävla i VOC öppnas kommande säsong.
Uppesittarkväll för rallyfantaster på söndag, 10 gäster berättar om året och framtiden.
Uppdatering från Jari Liitens garage, Skodan redo för tävling igen.
Flodin summerar rallyåret, tackar fansen och ser fram emot 2wd 2025.
Skoda Motorsport skruvar upp bonusprogrammet för snabba Skodaförare.
Irländaren McErlean tar andrasitsen hos M-Sport Ford WRT 2025.
Rachele Somaschini gör WRC2 satsning med Citroen.
Fyra deltävlingar för Nordiska Rally Mästerskapet, Snapphanerallyt i Sverige.
Munster klar för WRC-säsong med M-Sport Ford WRT 2025.
Så körs gruspremiären i Rally SM 2025, Älmhults Silverratten berättar om sträckorna.
Volvo Euro Cup utmanar övriga serier & cuper i landet i välgörenhet.
Calle Carlberg prisad som årets rookie i EM-serien.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Nässjörundan 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally Boden 07-08/02


Rally VM - WRC:
Rallye Monte-Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.