NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Staffan Parmander tillbaka i hetluften.
PRESSRELEASE

Staffan Parmander, 53, är en av Sveriges mest framgångsrika codrivers i rally. 14 VM-säsonger tillsammans med Kenneth Eriksson resulterade i 5 VM-segrar. Men 2001 la han notböckerna på hyllan och pensionerade sig från sporten. Trodde han. Ett telefonsamtal från den 25 år yngre rallystjärnan Patrik Sandell ändrade allt.

Patrik Sandell och hans dåvarande codriver Emil Axelsson hade just bestämt sig att gå skilda vägar efter sju framgångsrika år tillsammans. Med högerstolen ledig vände sig Patrik till Staffan Parmander och erbjöd honom att kliva in. Snart var de båda anmälda att köra Swedish Rally tillsammans i en Skoda Fabia Super 2000, uppbackade av Skoda Sverige och Red Bull.

Så här säger Staffan Parmander själv om att plötsligt vara tillbaka på den internationella rallyscenen:

Hur känns det att vara tillbaka i hetluften?
”Att jag fick frågan av Patrik att komma tillbaka var först och främst lite omtumlande. Det var lite hedrande med tanke på min ålder. Jag var väl lite tveksam först eftersom jag en gång tagit beslutet att den karriären låg bakom mig. Var sak har sin tid i livet. Men nu har ju barnen vuxit upp och jag har mer tid än för några år sedan, och jag känner mig fortfarande betydligt piggare än vad jag egentligen ska vara kanske. Så det finns alla förutsättningar att komma tillbaka."

Har codriver-rollen förändrats sedan du tävlade? Ställs det andra krav och förväntningar idag?
”När det gäller krav och förväntningar så har jag nog alltid varit bra på att ställa dem högt på mig själv. Visst har jag varit borta från sporten rätt många år, men jag har samtidigt hela tiden varit med på ett hörn. Jag har bland annat jobbat med Patrik och Emil när det gäller den här biten med noter. Jag och Kenneth gjorde ju 14 år tillsammans, och innan dess hade jag ytterligare tio år bakom mig. Så rent erfarenhetsmässigt känner jag mig ganska trygg. När det gäller noter så tycker jag att man kan jämföra det med musik. Det har med timing och rytm att göra. Och har man fått känslan för det en gång, laddat ner den så att den sitter där i ryggen, så tror jag att den kommer att komma tillbaka. Den finns där.”

Vad har du för bild av Patrik som chaufför?
”Det är faktiskt lite komiskt, för jag träffade Patrik första gången precis när jag själv slutade tävla 2001. Vi blev presenterade och han hade redan då inställningen att han skulle åka för rally-VM. Det var hans mål. Jag kom ju just därifrån och visste hur enormt lång den resan var, vilket nålsöga jag och Kenneth själva hade fått ta oss igenom för att komma dit, men jag ville inte förstöra Patriks dröm utan log och sa ungefär ’vad kul Patrik, det ska bli spännande att följa dig’. Och sen har jag följt honom. Och det är en av anledningarna till att jag bestämde mig för att tacka ja till detta. Hade det varit någon annan som hade frågat så hade jag nog inte nappat.

Men Patrik känner jag för på många sätt. Han är absolut den i Sverige som varit mest framgångsrik totalt sett enligt mig, för idag handlar det inte bara om bilkörning utan du måste hela tiden vara så representativ för dig själv, för din sport, för dina sponsorer… Du ska inte bara sitta bakom ratten och göra ett jobb, utan även vid sidan av hela tiden vara engagerad, driven och motiverad. Han har mottagit utmärkelser för detta förut, men har egentligen förtjänat ännu mer tycker jag, för han har verkligen gjort ett kanonjobb där.”

Vad kan du bidra med?
”Jag kan nog hjälpa till med att skapa ett lugn i bilen och försöka påverka Patrik positivt på det sättet. Jag började ju dessutom min karriär med att själv sitta bakom ratten, innan jag blev codriver. När jag sen bestämde mig att fortsätta åka i högerstolen så visste jag HUR jag skulle leverera informationen som förare vill ha, och NÄR den skulle levereras.
Sen gjorde Kenneth och jag tusentals och åter tusentals mil tillsammans, och utvecklade ett förfinat system för att maximera samarbetet och lyfta tiderna till de nivåer som krävdes för att vinna VM-tävlingar. Det ska jag försöka hjälpa Patrik med också, att hitta det samarbetet och nå en nivå till.”

Hur mycket har ni hunnit åka tillsammans?
”Inte så mycket. Förutom att vi jobbat ihop rent teoretiskt och praktiskt på träning så åkte vi en tävling, Jämtrallyt, i somras. Sen åkte vi som föråkare i Offerdalingen förra helgen, vilket nog gav oss båda mersmak. För det första så gav det mig ett kvitto på att Patrik verkligen kan köra bil. Men jag tror också att han fått trygghet i att vi kan göra det här till något bra. Att vi tillsammans kan lyfta oss.”


» Pressrelease från Patrik Sandell, www.patriksandell.com.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2011-01-25 16:11






Nyårskaramell, finalen i Södras RS-DM körs hos Drive VXO med sju mil special.
© emotorsport.seSom många har sett står det Uråsa i RS kalendern för Södra BF.
- Efter Sprint SM på Uråsa under pandemin har det varit frågor varje år från förare som vill komma tillbaka. Så när Södra BF frågade oss om en deltävling 2025 så kunde vi inte annat än att tacka ja, säger Andreas Sigfridsson, Dr...

Publicerad: 2025-01-02 13:57


Finska rallyfabrikerna kör på, 18-åring upp i Rally2 satsning.
© Antti LahtinenFinske företagaren och motorentusiasten Markku Rautio fortsätter satsa stort på sitt projekt att lotsa ut nya talanger i rallyskogen, genom Rautio Motorsport är senaste stjärnskottet Roope Korhonen mest kända namnet.

Roope fortsätter sitt program ut mot VM serien, körde förra året hem Finska Mäst...

Publicerad: 2025-01-02 10:29


Meeke kör historisk Escort i Otago Rally och RAC-rallyt.
© Otago Rally.Kris Meeke har rallyuppdrag, avverkat 13 rallyn under året varav elva av dem med Hyundai i20 N Rally2 i Portugal för importörens satsning.

I våras var han också i Nya Zeeland och körde Otago Rally med "Black Beauty", Rossendale Wines teamets svarta Ford Escort RS1800. Samma team och bil väntar äv...

Publicerad: 2025-01-01 21:48


Rally Lima inleder med 3-milasträcka på fredagskvällen, så körs rallyt.
© emotorsport.seRally i Lima är alltid populärt, klassikern på vintern lockar alltid stora startfält och mycket publik. Trycket väntas hårt redan nu inför Rally Lima som årets andra Rally SM deltävling 2025.

Arrangerande Lima MS berättar lite om sitt kommande arrangemang, inbjudan väntas släppas inom kort och sa...

Publicerad: 2025-01-01 15:59


Del 4; Vem kör vad 2025, Victor laddar om, mycket rally för Wesslen, oplanerat bilbyte för Fällman.
© emotorsport.seÄven den fjärde delen av reportageserien inleds i Småland, nu med Victor Karlsson tävlandes för Vimmerby MS, hur är tanken att ditt 2025 ska bli i rallyskogen?
- Efter en mindre bra säsong 2024 så är vi verkligen revanschsugna inför kommande, klart är att Jonas Sandberg, Norrköpings MK kommer at...

Publicerad: 2025-01-01 11:39


Maxat startfält i WRC premiären, 10st i Rally1, 30 för WRC2, Solberg bland de anmälda.
© emotorsport.se92 ekipage anmälda för WRC premiären Rallye Monte Carlo, men bara 70 får en plats i rallyt - gallring är ett problem få VM arrangörer har. Anledningen till maxtaket är plats och utrymme för serviceplats men också via avtal med markägare och miljöorganisationer men arrangören har idéer inför framtide...

Publicerad: 2024-12-31 12:46


180-talet Rally3 bilar i världen, tre i Sverige.
© emotorsport.seRally3 klassen börjar nå även mot norden, Finland har varit på gång och har egen klass i nationella mästerskapet där Ford Fiesta och Renault Clio Rally3 finns representerade.

Just Fiesta och Clio är enda modellerna för marknaden, först ut var M-Sport med Ford Fiesta som tack vare Junior WRC seri...

Publicerad: 2024-12-30 20:35


Tobias Johansson tar Audi Quattron för Historisk EM premiär i Spanien.
© emotorsport.se73:e Rally Costa Brava avgörs 13-15:e mars från Spanska Girona, arrangören öppnade en föraranmälan långt innan flera serier var satta då intresset årligen är stort för rallyt.

För en kort tid sedan fick rallyt officiell EM status för Historiska mästerskapet, som 174:e ekipage i listan kom Tobias ...

Publicerad: 2024-12-30 20:28


Zaldivar klar för Toksport i WRC2, inleder säsongen i Rally Sweden.
Fau Zaldivar Motorsport.Fabrizio Zaldivar från Paraguay blir förste förare att ta plats för Skoda Motorsport och Toksport i WRC2 serien 2025, idag presenterade Skoda sin förste förare för den kommande säsongen och ett bekant ansikte tar plats.

Zaldivar har tävlat för teamet tidigare och körde i år WRC2 serien i en Skoda...

Publicerad: 2024-12-30 15:05


Annie Seel tog brons i Saudiska mästerskapen, nu redo för Dakarrallyt.
© Cin Cin MoviesEfter en spännande säsong där team X-raid med tyskan Annett Quandt och Annie Seel har kört i klassen T3 Challenger kan nu tjejteamet ställa sig på prispallen.

Inför sista deltävlingen låg de på fjärde plats men med ett suveränt tidskval och fin uppkörning klev de upp på en total tredjeplats i de...

Publicerad: 2024-12-30 14:22


Tidigare nyheter:
MK Tierp ställer in Tierpsrundan.
Del 3; Vem kör vad 2025, Appendix K special med Berglund, Fransson och Lindh.
18-årig Trentin satsar på WRC2 och Italienska grusmästerskapet.
Larsen körde hem norska rallyfinalen, lördagens Lygnasætersprint.
Del 2; Vem kör vad 2025, Bergman i Mitsubishin, Kristian tar ett mellanår och Noah i nybyggd S40.
Rallyåret avslutas med norska Lygnasætersprinten idag.
Del 1; Vem kör vad 2025, Emil och Elliot två med SM ambitioner, Pahlin och Suvala siktar mot Svenska RallyCupen.
Serderidis gör Rally Sweden i Puma Rally1, en av hans fyra VM-starter 2025.
Ogier inleder i Rallye Monte Carlo, hoppar över Rally Sweden.
Volvo Euro Cup med 62 ekipage i listan till Finnskogsvalsen.
53st Rally2 & R5-bilar runt om i Sverige.
1709st Rally2 & R5 bilar tävlar världen runt.
Rallyklassikernas kalender 2025, så körs Klassiska & Historiska Rally Cuperna.
Svenska RallyCupen 2025 på gång, regler klara med uppdateringar i 4wd och Appendix K.
Avslöjande, nyheter och snack från Rallyradions uppesittarkväll.
Sju deltävlingar för 1300 Rallycup 2025 när de drar igång cupens 38:e säsong.
Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden.
ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte.
Hektiskt schema för Solberg, lägger till Race of Champions till Rally VM säsongen.
Kalendern justerad för Italienska grusmästerskapet.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Nässjörundan 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally Boden 07-08/02


Rally VM - WRC:
Rallye Monte-Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.