NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Så gick det i EVO Challenge premiären.
PRESSRELEASE

* Fjärde säsongen för Swedish Mitsubishi startade spektakulärt.
* 2010 års champion Jimmy Joge fortsätter på sin vinnande väg.
* 2009 års champion Jocke Nyman tvåa tätt efter.
* Största startfältet någonsin i Evolution Challenge i Sverige.

‎2010 års mästare i Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden, Jimmy Joge och co-driver John Stigh, vann första deltävlingen i serien under Rally Sweden. De passerade 2009 års mästare Jocke Nyman/Bo Holmstrand under andra dagen, och kunde vinna med sju sekunders marginal. Patrik och Jesper Johansson körde andra dagen in en stor del av den tid de förlorade med bromsproblem dag ett. De slutade på tredje plats.

Helgens Rally Sweden var både premiär i VM, Evolution Challenge och SM där de två nationella serierna körde åtta av de 16 VM-sträckorna. För Mitsubishi och SM började fredagen med att Nyman/Holmstrand klarade de hala vägarna bäst och gick upp i ledning i Evo-fältet. Faktum är att deras tid var så bra att den skulle ha gett en sjunde plats totalt i VM!

Joge/Stigh var tvåa bland Mitsubishi-förarna, bara 2,5 sekunder efter, med Ramona Karlsson och Miriam Walfridsson på tredje plats, bara 7,6 sekunder bakom. För seriens nykomlingar Mikael Gustafsson/Joakim Gevert blev inte första sträckan lika framgångsrik när de hamnade i en snövall där de blev kvar.

Det var Joge/Stigh som var snabbast på andra sträckan, medan Nyman/Holmstrand hindrades av en långsam medtävlare. När de tappade tid passade Karlsson/Wlafridsson på att ta in på täten. Johansson/Johansson var frustrerade, för halvvägs in på sträckan fick problem med bromsarna fram. Enda sättet för de att sakta ner under resten av sträckan var att använda handbromsen!

Perfekt gick det för Nyman/Holmstrand på första dagens sista sträcka, och de kunde återvända till servicen i Hagfors med en ledning på 9,1 sekunder. Tvåa Joge/Stigh som tappat lite kraft. Felet visade sig vara en saknad ledning.

Karlsson/Walfridsson drog på sig en punktering och stannade för att släppa om en annan bil på SS3. Det gjorde att Johansson/Johansson gick upp på tredje plats, med Mats Thorszelius/Tomas Thorszelius på fjärde.

För Cemoni Ohlson/Göran Lönnmark tog dagen abrupt slut i deras helt nya Evolution X. När de landade hårt efter lyft skadade de sumpen och kunde inte fortsätta. Ett annat nytt par i mästerskapet var Johan Rudengren/Christer Johanson, men också de fick ge upp med trasig turbo.

Dagens sista sträcka fällde också Markus Hällbo/Lars Gustafsson som åkte på en punktering och förlorade så mycket tid att de gav upp. Ett annat välbekant Mitsubishiteam, Joachim Carlström/Jörgen Norman, hade också problem. De förlorade mycket tid innan de kom loss ur en snövall.

Andra dagen innehöll fyra sträckor i skogarna runt Hagfors, med en avslutande publiksträcka inne på travbanan i Karlstad. Täten höll sina positioner över första sträckan, men för Kristian Johansson/Fredrik Livh som debuterade i Evo Challenge, tog rallyt slut. Kopplingen gav helt enkelt upp efter sviter från ett besök i en snövall redan på SS2.

Andra som bröt under rallyts andra dag var Thorszelius/Thorszelius med trasig drivaxel, och Karlsson/Walfridsson som utnyttjat superrallyreglerna för att kunna starta om fick ge upp med trasig avgasrör.

På lördagens andra sträcka stod det klart att Joge/Stigh nu fått 100 procents ordning på motorn, för gapet till Nyman/Holmstrand var nu bara 0,7 sekund. Sedan, på dagens sista skogssträcka, tog de över ledningen och kunde rulla in till line up i Karlstad inför superspecialsträckan med en ledning på 9,3 sekunder. Nyman var å sin sida upprörd över att han tappat så mycket tid under den andra dagen, jämfört med hur han körde dagen innan.

Johansson/Johansson var nu bara 10,9 sekunder bakom, vilket gjorde att superspecialen skulle bli avgörande för prispallen i Evo Challenge. Nu rullade allt på den bara två kilometer korta sträckan, och Joge/Stigh gick i mål som årets första delsegrare i Evolution Challenge.

“Eftersom det här är första tävlingen med min nya Evo X var jag inte säker på hur det skulle gå, så jag är väldigt nöjd över att vara snabbaste Mitsubishi den här helgen”, sa Joge. ”När vi fick problem i slutet av fredagen trodde jag vi skulle tvingas bryta, och istället fick hela teamet bästa tänkbara start på säsongen. Härligt, då alla jobbat så hårt.”

Nyman/Holmstrand slutade på andra plats, sju sekunder efter, med Johansson/Johansson ytterligare 13 sekunder bakom. Fjärdeplatsen tog Anders Jonasson/Jörgen Lindahl som var nöjda med sin insats denna helg, vilket också Jan-Erik Folkesson/Marie Andersson var med sin femteplats i deras första start i Evo Challenge.

Sexa och sjua blev också seriedebutanter: Daniel Johansson/Stefan Ahl och Jennie-Lee Hermansson/Ola Persson.

Åttondeplacerade Carlström/Norman var inte nöjda med dagen då de fick starta så sent i fältet andra dagen, att förhållandena på sträckorna var riktigt tuffa med grus framme på sina ställen.

Hans-Erik Weng/Henrik Hulterskog hade kämpat hårt för att få sin Evo X klar till start, och under tävlingen radade diverse små utmaningar upp sig, så att de trots allt var nöjda med att ta sig i mål. Även om det ”bara” blev en nionde plats den här gången.

2011 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Mitsubishi Motors Sweden, Pirelli däck, Sunoco bränslen, Öhlins stötdämpare, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, Drenth växellådor, PIAA extraljus, Sparco racekläder, MPart, RPM Promotions och Raceconsulting rally resultatservice.

Evolution Challenge Sweden – Resultat deltävling 1
1 Jimmy Joge (Tjällmo)/John Stigh (Skänninge) 1:22:35.3
2 Jocke Nyman (Östersund)/Bo Holmstrand (Herrljunga) 1:22:42.3
3 Patrik Johansson (Växjö)/Jesper Johansson (Ryd) 1:22:55.3
4 Anders Jonasson (Växjö)/JörgenLindahl (Ryd) 1:24:50.9
5 Jan-Erik Folkesson (Örebro)/Marie Andersson (Garphyttan) 1:25:12.4
6 Daniel Johansson (Stockholm)/Stefan Ahl 1:27:20.1
7 Jennie-Lee Hermansson (Dalarna)/Ola Persson (Uppsala) 1:28:58.1
8 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 1:29:37.6
9 Hans-Erik Weng (Säffle)/Henrik Hulterskog (Stensjön) 1:32:18.1

Brutna
SS6 Ramona Karlsson (Falköping)/Miriam Walfridsson (Torsby) Trasigt grenrör
SS5 Mats Thorszelius (Uppsala)/Tomas/Thorszelius (Uppsala) Drivaxel
SS4 Kristian Johansson (Viskafors)/Fredrik Livh (Forserum) Koppling
SS3 Markus Hällbo (Stora Skedvi)/Lars Gustafsson (Hofors) Punktering
SS3 Johan Rudengren (Eskilstuna)/Christer Johansson Turbo
SS3 CemoniOhlson (Österbymo)/GöranLönnmark (Stjärnhov) Brutal landning
SS1 MikaelGustafsson (Karlstad)/JoakimGevert Snövall

Mästerskapsställning efter första deltävlingen
Förare
1 Jimmy Joge 12
2 Jocke Nyman 10
2 Patrik Johansson 8
4 Anders Jonasson 7
5 Jan-Erik Folkesson 6
6 Daniel Johansson 5
7 Jennie-Lee Hermansson 4
8 Joachim Carlström 3
9 Hans-Erik Weng 2

Co-drivers
1 John Stigh 12
2 Bo Holmstrand 10
3 Jesper Johansson 8
4 Jörgen Lindahl 7
5 Marie Andersson 6
6 Stefan Ahl 5
7 Ola Persson 4
4 Jörgen Norman 3
9 Henrik Hulterskog 2


» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2011-02-17 15:53






Nyårskaramell, finalen i Södras RS-DM körs hos Drive VXO med sju mil special.
© emotorsport.seSom många har sett står det Uråsa i RS kalendern för Södra BF.
- Efter Sprint SM på Uråsa under pandemin har det varit frågor varje år från förare som vill komma tillbaka. Så när Södra BF frågade oss om en deltävling 2025 så kunde vi inte annat än att tacka ja, säger Andreas Sigfridsson, Dr...

Publicerad: 2025-01-02 13:57


Finska rallyfabrikerna kör på, 18-åring upp i Rally2 satsning.
© Antti LahtinenFinske företagaren och motorentusiasten Markku Rautio fortsätter satsa stort på sitt projekt att lotsa ut nya talanger i rallyskogen, genom Rautio Motorsport är senaste stjärnskottet Roope Korhonen mest kända namnet.

Roope fortsätter sitt program ut mot VM serien, körde förra året hem Finska Mäst...

Publicerad: 2025-01-02 10:29


Meeke kör historisk Escort i Otago Rally och RAC-rallyt.
© Otago Rally.Kris Meeke har rallyuppdrag, avverkat 13 rallyn under året varav elva av dem med Hyundai i20 N Rally2 i Portugal för importörens satsning.

I våras var han också i Nya Zeeland och körde Otago Rally med "Black Beauty", Rossendale Wines teamets svarta Ford Escort RS1800. Samma team och bil väntar äv...

Publicerad: 2025-01-01 21:48


Rally Lima inleder med 3-milasträcka på fredagskvällen, så körs rallyt.
© emotorsport.seRally i Lima är alltid populärt, klassikern på vintern lockar alltid stora startfält och mycket publik. Trycket väntas hårt redan nu inför Rally Lima som årets andra Rally SM deltävling 2025.

Arrangerande Lima MS berättar lite om sitt kommande arrangemang, inbjudan väntas släppas inom kort och sa...

Publicerad: 2025-01-01 15:59


Del 4; Vem kör vad 2025, Victor laddar om, mycket rally för Wesslen, oplanerat bilbyte för Fällman.
© emotorsport.seÄven den fjärde delen av reportageserien inleds i Småland, nu med Victor Karlsson tävlandes för Vimmerby MS, hur är tanken att ditt 2025 ska bli i rallyskogen?
- Efter en mindre bra säsong 2024 så är vi verkligen revanschsugna inför kommande, klart är att Jonas Sandberg, Norrköpings MK kommer at...

Publicerad: 2025-01-01 11:39


Maxat startfält i WRC premiären, 10st i Rally1, 30 för WRC2, Solberg bland de anmälda.
© emotorsport.se92 ekipage anmälda för WRC premiären Rallye Monte Carlo, men bara 70 får en plats i rallyt - gallring är ett problem få VM arrangörer har. Anledningen till maxtaket är plats och utrymme för serviceplats men också via avtal med markägare och miljöorganisationer men arrangören har idéer inför framtide...

Publicerad: 2024-12-31 12:46


180-talet Rally3 bilar i världen, tre i Sverige.
© emotorsport.seRally3 klassen börjar nå även mot norden, Finland har varit på gång och har egen klass i nationella mästerskapet där Ford Fiesta och Renault Clio Rally3 finns representerade.

Just Fiesta och Clio är enda modellerna för marknaden, först ut var M-Sport med Ford Fiesta som tack vare Junior WRC seri...

Publicerad: 2024-12-30 20:35


Tobias Johansson tar Audi Quattron för Historisk EM premiär i Spanien.
© emotorsport.se73:e Rally Costa Brava avgörs 13-15:e mars från Spanska Girona, arrangören öppnade en föraranmälan långt innan flera serier var satta då intresset årligen är stort för rallyt.

För en kort tid sedan fick rallyt officiell EM status för Historiska mästerskapet, som 174:e ekipage i listan kom Tobias ...

Publicerad: 2024-12-30 20:28


Zaldivar klar för Toksport i WRC2, inleder säsongen i Rally Sweden.
Fau Zaldivar Motorsport.Fabrizio Zaldivar från Paraguay blir förste förare att ta plats för Skoda Motorsport och Toksport i WRC2 serien 2025, idag presenterade Skoda sin förste förare för den kommande säsongen och ett bekant ansikte tar plats.

Zaldivar har tävlat för teamet tidigare och körde i år WRC2 serien i en Skoda...

Publicerad: 2024-12-30 15:05


Annie Seel tog brons i Saudiska mästerskapen, nu redo för Dakarrallyt.
© Cin Cin MoviesEfter en spännande säsong där team X-raid med tyskan Annett Quandt och Annie Seel har kört i klassen T3 Challenger kan nu tjejteamet ställa sig på prispallen.

Inför sista deltävlingen låg de på fjärde plats men med ett suveränt tidskval och fin uppkörning klev de upp på en total tredjeplats i de...

Publicerad: 2024-12-30 14:22


Tidigare nyheter:
MK Tierp ställer in Tierpsrundan.
Del 3; Vem kör vad 2025, Appendix K special med Berglund, Fransson och Lindh.
18-årig Trentin satsar på WRC2 och Italienska grusmästerskapet.
Larsen körde hem norska rallyfinalen, lördagens Lygnasætersprint.
Del 2; Vem kör vad 2025, Bergman i Mitsubishin, Kristian tar ett mellanår och Noah i nybyggd S40.
Rallyåret avslutas med norska Lygnasætersprinten idag.
Del 1; Vem kör vad 2025, Emil och Elliot två med SM ambitioner, Pahlin och Suvala siktar mot Svenska RallyCupen.
Serderidis gör Rally Sweden i Puma Rally1, en av hans fyra VM-starter 2025.
Ogier inleder i Rallye Monte Carlo, hoppar över Rally Sweden.
Volvo Euro Cup med 62 ekipage i listan till Finnskogsvalsen.
53st Rally2 & R5-bilar runt om i Sverige.
1709st Rally2 & R5 bilar tävlar världen runt.
Rallyklassikernas kalender 2025, så körs Klassiska & Historiska Rally Cuperna.
Svenska RallyCupen 2025 på gång, regler klara med uppdateringar i 4wd och Appendix K.
Avslöjande, nyheter och snack från Rallyradions uppesittarkväll.
Sju deltävlingar för 1300 Rallycup 2025 när de drar igång cupens 38:e säsong.
Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden.
ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte.
Hektiskt schema för Solberg, lägger till Race of Champions till Rally VM säsongen.
Kalendern justerad för Italienska grusmästerskapet.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Nässjörundan 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally Boden 07-08/02


Rally VM - WRC:
Rallye Monte-Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.