|
Succéupplägg på årets Midnattssolsrally. PRESSRELEASE
Midnattssolsrallyt 2011 avslutades på lördagseftermiddagen med en avslutande publiksträcka på Rocklunda i Västerås. Årets upplägg med tävlingen i Västerås har visat sig vara en succé. Den fasta serviceplatsen i Västerås innebär att de tävlande återkommer varje kväll till samma ställe. Servicebilarna hålls borta från vägarna och av både miljöskäl och med tanke på publiken blev det uppskattat. Tävlingen inleddes i onsdags med en publiksträcka på Rocklundaområdet och den avslutades med samma sträcka på inför en storpublik på lördagen.
Kenny Bräck höll ställningen till mål
Den förare som alla talat om under tävlingen, racingföraren Kenny Bräck från Glava i Värmland, fortsatte att imponera under den avslutande dagens sträckor. Både förare och konkurrenter imponerades av hans framfart genom hela tävlingen. Underlaget och körningen med notläsning från co-drivern Emil Axelsson var helt nytt för honom, men han behärskade alla underlag och var snabbast på alla vägtyper under rallyt. Vid målet hade han ett försprång till tvåan Kenneth Bäcklund på hela 1 minut och 33 sekunder.
– Det här hade aldrig gått utan Emil Axelsson, säger Kenny Bräck vid målgången, och inte utan Kenneth Bäcklund heller, som varit över till England och hjälpt till med förberedelserna. Jag har dessutom aldrig sett Sverige från den här sidan, med allt folk i skogen och på serviceplatserna, fortsatte han.
Tvåan Kenneth Bäcklund körde en identisk bil, en Ford Escort RS 1800 från 1975, och tog i allt han kunde, men det räckte inte. Kenneth har möjligen ett handikapp eftersom han som den ende toppföraren inte använder sig av de noter som arrangören tillhandahåller utan kör helt utan instruktioner från co-drivern.
– Ja topp fem hade jag nog trott om Kenny, säger Bäcklund, men inte det här.
Trea efter tre dagars intensivt tävlande blev världsmästaren från 1979, Björn Waldegård från Rö i Roslagen. Han trivdes på hemmavägarna under fredagen, men fick resten av tävlingen se upp för en attack bakifrån.
– Det är en enorm känsla att ha sonen med i bilen, förklarar Björn Waldegård, Mathias och jag har gjort en härlig resa fastän vi aldrig åkt efter noter.
Världsmästarkollegan och team- och märkeskompisen Stig Blomqvist från Örebro blev allt varmare i kläderna och under lördagen var han en halvminut bakom på en fjärdeplats. Stig har aldrig under sin aktiva tid tävlat i en Porsche så det tog några sträckor för honom att lära sig bilens egenskaper, med sedan gick det undan.
Toyotaföraren Leif Asterhag från Huddinge hade problem med sin växellåda och efter slutet av första dagen hade han ingen tredje växel, men bytte låda och har sedan haft ett högt tempo. Han slutade femma i årets rally.
En av toppförarna som försvann under den sista dagen var tredjeplacerade Staffan Bergdahl från Örebro i en Ford Escort RS 1800, som på den första dagens sträcka norr om Örebro var totalt snabbast. På lördagen blev han stående i skogen på en sträcka före uppehållet i Brevens Bruk och tvingades bryta. Björn Waldegård berättade att han blev uppriktigt ledsen när han såg Staffan i skogen. Han ville hellre köra ifatt honom än få hans placering till skänks.
Nytt blod i toppen på regularity
När regularityklassen anlände till målet visade det sig att ett nytt namn hade seglat upp i toppen. Han ledde redan efter fredagen, men differenserna var små så allt kunde hända. För varje sträcka under avslutningsdagen fortsatte far och son Patrick och Per-Jan Carlsson från Gotland i en Volvo 244 att behålla ledningen och det är imponerande med tanke på att det bara var deras andra regularitytävling tillsammans.
– Det här började som en rolig grej men övergick snart till blodigt allvar, skrattade Per-Jan som är den som stått för administrationen i bilen. Vi hade inte en aning om att vi hade gått upp i ledningen mitt på fredagen fortsatte han.
På andra plats, 19 prickar efter ettan, kom arrangörsklubbens Per du Hane /Oddvar Moland i en Porsche 911.
– Vi har gjort vad vi har kunnat, förklarade Per, men segraren var 1,9 sekunder bättre.
Det norska ekipaget Åsmund Kleve/Jan Egil Jensen tog tredjeplatsen i en Volvo 544 Sport fem prickar före Per du Hane.
– Det här blev väldigt tight och jag vill tacka den svenska publiken som vinkat fram oss för det har varit mycket moro, förklarar Kleve. Femte gången på pallen de senaste fem åren är jag nöjd med.
Douglas Kennborn/Berne Kennborn i sin öppna Porsche 356 Speedster vann klassen utan trip med 404 prickar.
– Spännande dagar det här, förklarar Douglas Kennborn, inget är ju klart förrän vid målgången.
Preliminär slutställning klassen historiskt rally: 1) Kenny Bräck, KAK, Ford Escort RS 1800, 1 tim 46 min 20,4 sek, 2) Kenneth Bäcklund, Vara MK, do, +1.26,3, 3) Björn Waldegård, MK Rimo, Porsche Carrera RS, +2.03,6, 4) Stig Blomqvist, Örebro, Porsche 911 Carrera RS, +2.36,0, 5) Leif Asterhag, Huddinge MK, Toyota Celica 2000 GT, +2.55,2, 6) Mikael Oscarsson, SMK Södermanland, Ford Escort RS 1800, +3.36,6, 7) Per Göthberg, Eskilstuna MK, Porsche 911 Carrera RS, +3.46,8, 8) Tony Jansson, Almunge MK, Ford Escort RS 2000, +3.47,9, 9) Erik Eken Johansson, SMK Hedemora, Audi Quattro +3.54,4, 10) Tom Axelsson, Almunge MK, Ford Escort RS 1600, +4.39,9.
Preliminär slutställning i klassen regularity: 1) Patrick Carlsson/Per-Jan RS Carlsson, MK Gutarna, Volvo 244, 333 prickar, 2) Per du Hane/Oddvar Moland, KAK, Porsche 911, 352 pr. 3) Åsmund Kleve, NAF, Volvo PV 544, 357 pr, 4) Einar Trygve Lie/Arne Dölerud, KAN, Morris Cooper S, 389 pr, Pentti-Juhanni Hintikka/Kari Kuosmanen, FI, VW1302 S, 290 prick, 5) Jörgen Trued/Bo Janzon, KAK, Saab 99 Turbo CombiCoupé, 392 pr, 6) Kjell Gudim, KNA, VW 1303 S, 395 pr, 7) Douglas Kennborn/Berne Kennborn, SVK Göteborg, Porsche 354 A Speedster, 404 pr, 8) Dmitriy Kuzovkin/Hans Sylvan, KAK, Saab 99 EMS, 407 pr.
» Pressrelease från Midnattssolsrallyt.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Publicerad: 2011-07-17 00:37
|
|
Nyårskaramell, finalen i Södras RS-DM körs hos Drive VXO med sju mil special. Som många har sett står det Uråsa i RS kalendern för Södra BF.
- Efter Sprint SM på Uråsa under pandemin har det varit frågor varje år från förare som vill komma tillbaka. Så när Södra BF frågade oss om en deltävling 2025 så kunde vi inte annat än att tacka ja, säger Andreas Sigfridsson, Dr...Publicerad: 2025-01-02 13:57 Finska rallyfabrikerna kör på, 18-åring upp i Rally2 satsning. Finske företagaren och motorentusiasten Markku Rautio fortsätter satsa stort på sitt projekt att lotsa ut nya talanger i rallyskogen, genom Rautio Motorsport är senaste stjärnskottet Roope Korhonen mest kända namnet.
Roope fortsätter sitt program ut mot VM serien, körde förra året hem Finska Mäst...Publicerad: 2025-01-02 10:29 Meeke kör historisk Escort i Otago Rally och RAC-rallyt. Kris Meeke har rallyuppdrag, avverkat 13 rallyn under året varav elva av dem med Hyundai i20 N Rally2 i Portugal för importörens satsning.
I våras var han också i Nya Zeeland och körde Otago Rally med "Black Beauty", Rossendale Wines teamets svarta Ford Escort RS1800. Samma team och bil väntar äv...Publicerad: 2025-01-01 21:48 Rally Lima inleder med 3-milasträcka på fredagskvällen, så körs rallyt. Rally i Lima är alltid populärt, klassikern på vintern lockar alltid stora startfält och mycket publik. Trycket väntas hårt redan nu inför Rally Lima som årets andra Rally SM deltävling 2025.
Arrangerande Lima MS berättar lite om sitt kommande arrangemang, inbjudan väntas släppas inom kort och sa...Publicerad: 2025-01-01 15:59 Del 4; Vem kör vad 2025, Victor laddar om, mycket rally för Wesslen, oplanerat bilbyte för Fällman. Även den fjärde delen av reportageserien inleds i Småland, nu med Victor Karlsson tävlandes för Vimmerby MS, hur är tanken att ditt 2025 ska bli i rallyskogen?
- Efter en mindre bra säsong 2024 så är vi verkligen revanschsugna inför kommande, klart är att Jonas Sandberg, Norrköpings MK kommer at...Publicerad: 2025-01-01 11:39 Maxat startfält i WRC premiären, 10st i Rally1, 30 för WRC2, Solberg bland de anmälda. 92 ekipage anmälda för WRC premiären Rallye Monte Carlo, men bara 70 får en plats i rallyt - gallring är ett problem få VM arrangörer har. Anledningen till maxtaket är plats och utrymme för serviceplats men också via avtal med markägare och miljöorganisationer men arrangören har idéer inför framtide...Publicerad: 2024-12-31 12:46 180-talet Rally3 bilar i världen, tre i Sverige. Rally3 klassen börjar nå även mot norden, Finland har varit på gång och har egen klass i nationella mästerskapet där Ford Fiesta och Renault Clio Rally3 finns representerade.
Just Fiesta och Clio är enda modellerna för marknaden, först ut var M-Sport med Ford Fiesta som tack vare Junior WRC seri...Publicerad: 2024-12-30 20:35 Tobias Johansson tar Audi Quattron för Historisk EM premiär i Spanien. 73:e Rally Costa Brava avgörs 13-15:e mars från Spanska Girona, arrangören öppnade en föraranmälan långt innan flera serier var satta då intresset årligen är stort för rallyt.
För en kort tid sedan fick rallyt officiell EM status för Historiska mästerskapet, som 174:e ekipage i listan kom Tobias ...Publicerad: 2024-12-30 20:28 Zaldivar klar för Toksport i WRC2, inleder säsongen i Rally Sweden. Fabrizio Zaldivar från Paraguay blir förste förare att ta plats för Skoda Motorsport och Toksport i WRC2 serien 2025, idag presenterade Skoda sin förste förare för den kommande säsongen och ett bekant ansikte tar plats.
Zaldivar har tävlat för teamet tidigare och körde i år WRC2 serien i en Skoda...Publicerad: 2024-12-30 15:05 Annie Seel tog brons i Saudiska mästerskapen, nu redo för Dakarrallyt. Efter en spännande säsong där team X-raid med tyskan Annett Quandt och Annie Seel har kört i klassen T3 Challenger kan nu tjejteamet ställa sig på prispallen.
Inför sista deltävlingen låg de på fjärde plats men med ett suveränt tidskval och fin uppkörning klev de upp på en total tredjeplats i de...Publicerad: 2024-12-30 14:22
|
|
Tidigare nyheter:
MK Tierp ställer in Tierpsrundan. Del 3; Vem kör vad 2025, Appendix K special med Berglund, Fransson och Lindh. 18-årig Trentin satsar på WRC2 och Italienska grusmästerskapet. Larsen körde hem norska rallyfinalen, lördagens Lygnasætersprint. Del 2; Vem kör vad 2025, Bergman i Mitsubishin, Kristian tar ett mellanår och Noah i nybyggd S40. Rallyåret avslutas med norska Lygnasætersprinten idag. Del 1; Vem kör vad 2025, Emil och Elliot två med SM ambitioner, Pahlin och Suvala siktar mot Svenska RallyCupen. Serderidis gör Rally Sweden i Puma Rally1, en av hans fyra VM-starter 2025. Ogier inleder i Rallye Monte Carlo, hoppar över Rally Sweden. Volvo Euro Cup med 62 ekipage i listan till Finnskogsvalsen. 53st Rally2 & R5-bilar runt om i Sverige. 1709st Rally2 & R5 bilar tävlar världen runt. Rallyklassikernas kalender 2025, så körs Klassiska & Historiska Rally Cuperna. Svenska RallyCupen 2025 på gång, regler klara med uppdateringar i 4wd och Appendix K. Avslöjande, nyheter och snack från Rallyradions uppesittarkväll. Sju deltävlingar för 1300 Rallycup 2025 när de drar igång cupens 38:e säsong. Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden. ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte. Hektiskt schema för Solberg, lägger till Race of Champions till Rally VM säsongen. Kalendern justerad för Italienska grusmästerskapet.
Nyhetsarkiv:
[ 2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[ Nyheter 2005 ][
Nyheter 2004 ][
Nyheter 2003 ][
Nyheter 2002 ][
Nyheter 2001 ]
|
| |