NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Ramona och Miriam 10:a efter tidsstraff.
PRESSRELEASE

Ramona och Miriam gav sig in i SM-toppens ”getingbo” under fredagens etapp i East Sweden Rally, de näst sista SM-deltävlingen. Gr.N har blivit riktigt jämnt med inte mindre än ca 10 förare som strider om topplaceringarna.

Första sträckan var en trång asfaltspecial på ett elljusspår (!) inne i Linköping. Ramona och Miriam inledde med en blygsam 13:e tid i Gr.N. Men ute på grussträckorna började tjejerna plocka sekundrar, och på den avslutande mörkersträckan satte de 6:e tid, 4 sekunder från topp 3. När fredagens 2,5 mil långa etapp var avslutad var det enbart tiondelar och ett fåtal sekundrar som skiljde mellan topp 10 i Gr.N. Pontus Tidemand säkrade en klar ledning i sin S2000-Fiesta, medan Cemoni Olsson och Hans-Erik Weng delade på snabbaste tid bland Gr.N-bilarna, med Joakim Nyman och Kristian Johansson tätt efter. Därefter kom Patrik Johansson och Jimmy Joge, tätt följd av Ramona och Miriam 1,8 sekunder efter Joge.

Inledningen på lördagens etapp var stenhård, det var max attack från start, och vägarna var bitvis mycket snabba. – Vi hade bra flyt där det var smalt och kurvigt, men på de breda och snabba vägarna där det nästan gick på varvstopp, valde vi att åka med marginal. Bilen går helt fantastiskt nu efter att teamet hittat och löst de diffproblem som vi lidit av. Jag har ännu dock för lite rutin i bilen på snabba vägar för att vara säker på hur bilen beter sig när man vrider upp den i 200 km/h, så av ren självbevarelsedrift safeade vi där, säger Ramona och fortsätter: - Ett litet gassläpp eller en extra broms på sådana partier gör att sekundrarna rinner iväg. Efter stora servicen och sju körda sträckor, låg Ramona och Miriam på 8:e plats, 4,5 sekunder upp till Cemoni Olsson. Joge låg 20 sekunder före – en marginal som skulle bli tuff att ta igen. - Vi visste att Cemoni skulle bli svår att komma ikapp då han körde riktigt snabbt, men med en högre växel på de snabba partierna under nästa vända, tänkte vi i varje fall göra ett seriöst försök, säger Ramona och Miriam.

Men när Ramona lade i backen och skulle köra ut från servicen till tidskontrollen, fastnade växeln. –”Mekanikerna dök ner under motorhuven, gjorde en blixtsnabb felsökning och kunde åtgärda felet inom loppet av bara ett par minuter”. Ramona och Miriam blev dock 4 minuter sena till tidskontrollen vilket innebar tidsbestraffning med 40 sekunder, och de halkade ner till en 10:e plats i Gr.N - och plockade därmed 2 SM-poäng.

- Tävlingen innebar blandade känslor. Placeringen är inte att hurra över då vi hade högre målsättningar, men vi är totalt överlyckliga över att bilen nu går perfekt. De diffproblem vi lidit av är hittade och åtgärdade och vi tackar teamet för att vi nu kan tävla med de bästa förutsättningarna. Vi behöver nu få jämnhet i körningen, och receptet är mer mil i bilen. Det innebär lite omställning i hjärnan att man nu kan attackera hårdare, eftersom stabiliteten och drivningen är helt annorlunda i bilen. Detta var dessutom första tävlingen vi körde med helt egna noter från scratch, tidigare har vi skrivit egna men haft arrangörsnoter som extra stöd. Nu vet vi att våra egna noter är bra, vilket gav en rejäl dos ökat självförtroende. På smala och kurviga vägar är vi med och fightas, men tappar där det är brett och snabbt. Vi har fått in en hel del nya saker i ryggmärgen nu, och vi vet vad vi har att jobba på – vilket känns riktigt positivt inför framtiden! säger Ramona och Miriam.


» Pressrelease från Ramona Rallying.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2011-09-18 14:28






Nyårskaramell, finalen i Södras RS-DM körs hos Drive VXO med sju mil special.
© emotorsport.seSom många har sett står det Uråsa i RS kalendern för Södra BF.
- Efter Sprint SM på Uråsa under pandemin har det varit frågor varje år från förare som vill komma tillbaka. Så när Södra BF frågade oss om en deltävling 2025 så kunde vi inte annat än att tacka ja, säger Andreas Sigfridsson, Dr...

Publicerad: 2025-01-02 13:57


Finska rallyfabrikerna kör på, 18-åring upp i Rally2 satsning.
© Antti LahtinenFinske företagaren och motorentusiasten Markku Rautio fortsätter satsa stort på sitt projekt att lotsa ut nya talanger i rallyskogen, genom Rautio Motorsport är senaste stjärnskottet Roope Korhonen mest kända namnet.

Roope fortsätter sitt program ut mot VM serien, körde förra året hem Finska Mäst...

Publicerad: 2025-01-02 10:29


Meeke kör historisk Escort i Otago Rally och RAC-rallyt.
© Otago Rally.Kris Meeke har rallyuppdrag, avverkat 13 rallyn under året varav elva av dem med Hyundai i20 N Rally2 i Portugal för importörens satsning.

I våras var han också i Nya Zeeland och körde Otago Rally med "Black Beauty", Rossendale Wines teamets svarta Ford Escort RS1800. Samma team och bil väntar äv...

Publicerad: 2025-01-01 21:48


Rally Lima inleder med 3-milasträcka på fredagskvällen, så körs rallyt.
© emotorsport.seRally i Lima är alltid populärt, klassikern på vintern lockar alltid stora startfält och mycket publik. Trycket väntas hårt redan nu inför Rally Lima som årets andra Rally SM deltävling 2025.

Arrangerande Lima MS berättar lite om sitt kommande arrangemang, inbjudan väntas släppas inom kort och sa...

Publicerad: 2025-01-01 15:59


Del 4; Vem kör vad 2025, Victor laddar om, mycket rally för Wesslen, oplanerat bilbyte för Fällman.
© emotorsport.seÄven den fjärde delen av reportageserien inleds i Småland, nu med Victor Karlsson tävlandes för Vimmerby MS, hur är tanken att ditt 2025 ska bli i rallyskogen?
- Efter en mindre bra säsong 2024 så är vi verkligen revanschsugna inför kommande, klart är att Jonas Sandberg, Norrköpings MK kommer at...

Publicerad: 2025-01-01 11:39


Maxat startfält i WRC premiären, 10st i Rally1, 30 för WRC2, Solberg bland de anmälda.
© emotorsport.se92 ekipage anmälda för WRC premiären Rallye Monte Carlo, men bara 70 får en plats i rallyt - gallring är ett problem få VM arrangörer har. Anledningen till maxtaket är plats och utrymme för serviceplats men också via avtal med markägare och miljöorganisationer men arrangören har idéer inför framtide...

Publicerad: 2024-12-31 12:46


180-talet Rally3 bilar i världen, tre i Sverige.
© emotorsport.seRally3 klassen börjar nå även mot norden, Finland har varit på gång och har egen klass i nationella mästerskapet där Ford Fiesta och Renault Clio Rally3 finns representerade.

Just Fiesta och Clio är enda modellerna för marknaden, först ut var M-Sport med Ford Fiesta som tack vare Junior WRC seri...

Publicerad: 2024-12-30 20:35


Tobias Johansson tar Audi Quattron för Historisk EM premiär i Spanien.
© emotorsport.se73:e Rally Costa Brava avgörs 13-15:e mars från Spanska Girona, arrangören öppnade en föraranmälan långt innan flera serier var satta då intresset årligen är stort för rallyt.

För en kort tid sedan fick rallyt officiell EM status för Historiska mästerskapet, som 174:e ekipage i listan kom Tobias ...

Publicerad: 2024-12-30 20:28


Zaldivar klar för Toksport i WRC2, inleder säsongen i Rally Sweden.
Fau Zaldivar Motorsport.Fabrizio Zaldivar från Paraguay blir förste förare att ta plats för Skoda Motorsport och Toksport i WRC2 serien 2025, idag presenterade Skoda sin förste förare för den kommande säsongen och ett bekant ansikte tar plats.

Zaldivar har tävlat för teamet tidigare och körde i år WRC2 serien i en Skoda...

Publicerad: 2024-12-30 15:05


Annie Seel tog brons i Saudiska mästerskapen, nu redo för Dakarrallyt.
© Cin Cin MoviesEfter en spännande säsong där team X-raid med tyskan Annett Quandt och Annie Seel har kört i klassen T3 Challenger kan nu tjejteamet ställa sig på prispallen.

Inför sista deltävlingen låg de på fjärde plats men med ett suveränt tidskval och fin uppkörning klev de upp på en total tredjeplats i de...

Publicerad: 2024-12-30 14:22


Tidigare nyheter:
MK Tierp ställer in Tierpsrundan.
Del 3; Vem kör vad 2025, Appendix K special med Berglund, Fransson och Lindh.
18-årig Trentin satsar på WRC2 och Italienska grusmästerskapet.
Larsen körde hem norska rallyfinalen, lördagens Lygnasætersprint.
Del 2; Vem kör vad 2025, Bergman i Mitsubishin, Kristian tar ett mellanår och Noah i nybyggd S40.
Rallyåret avslutas med norska Lygnasætersprinten idag.
Del 1; Vem kör vad 2025, Emil och Elliot två med SM ambitioner, Pahlin och Suvala siktar mot Svenska RallyCupen.
Serderidis gör Rally Sweden i Puma Rally1, en av hans fyra VM-starter 2025.
Ogier inleder i Rallye Monte Carlo, hoppar över Rally Sweden.
Volvo Euro Cup med 62 ekipage i listan till Finnskogsvalsen.
53st Rally2 & R5-bilar runt om i Sverige.
1709st Rally2 & R5 bilar tävlar världen runt.
Rallyklassikernas kalender 2025, så körs Klassiska & Historiska Rally Cuperna.
Svenska RallyCupen 2025 på gång, regler klara med uppdateringar i 4wd och Appendix K.
Avslöjande, nyheter och snack från Rallyradions uppesittarkväll.
Sju deltävlingar för 1300 Rallycup 2025 när de drar igång cupens 38:e säsong.
Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden.
ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte.
Hektiskt schema för Solberg, lägger till Race of Champions till Rally VM säsongen.
Kalendern justerad för Italienska grusmästerskapet.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Nässjörundan 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally Boden 07-08/02


Rally VM - WRC:
Rallye Monte-Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.