NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Akropolisrallyt krävde sin tribut – båda landslagsförarna bröt i WRC Academy.
PRESSRELEASE

Det blev en tuff tillställning för de båda landslagsförarna Pontus Tidemand och Fredrik Åhlin när de skulle försvara de svenska färgerna i Akropolisrallyt i helgen. Båda förarna tvingades under rallyts sista dag att bryta.

Akropolisrallyt, som är den andra deltävlingen av sex i WRC Academy, anses vara en av de allra tuffaste i kalendern. Det extremt varma vädret och de steniga och hårda vägarna gör rallyt extra tufft för ekipagen. Det här kan de svenska två teamen i WRC Academy med absolut säkerhet nu skriva under på.

Den 21-årige landslagsföraren Pontus Tidemand tillsammans med sin kartläsare Stig Rune Skjaermoen, låg dock i toppen under rallyts två första dagar. Pontus inledde rallyt starkt och slog till med snabbaste tid på första sträckan.

”Det var en bra början på en riktig tuff tävling, jag kände mig fram lite under första sträckan och fann ett bra tempo. Men det är ett överlevnadsrally, så det gäller att ta sig runt hel och hållen, speciellt under dag två då sträckorna är jättehårda mot bilen” sa Pontus efter första dagen då han med 3,9 sekunders marginal låg i ledning i klassen.

För den 20-årige landslagsföraren Fredrik Åhlin, med kartläsare Morten Abrahamsen, började rallyt inte lika bra. Redan på första sträckan började problemen för grabbarna.

”Allt flöt på bra och jag laddade fullt, men vid en hård inbromsning så sa det bara pang under bilen! Vi hade tyvärr slagit i en av de beryktade grekiska stenarna” berättar Fredrik sorgset.

”Och till råga på allt åkte vi på en punktering, och samtidigt började oljelampan att blinka. Under däckbytet såg vi att det läckte rejält med olja, tyvärr hade stenen slagit sönder oljetråget. Då tog vi beslut att bryta för dagen. Vi ville inte chansa på att köra vidare och kanske skada bilen ännu mer. Nä det var bara att bryta ihop och komma igen” berättar Fredrik.

”Det var ett klokt beslut att bryta i det läget” säger rallylandslagets förbundskapten Anders Dawidson. ”Det är klart mycket bättre att bita ihop och starta om dag två än att chansa och köra vidare med risk för motorras” säger Anders.

”Båda grabbarna visar ju kontinuerligt att de är snabba förare. Det är synd att vägarna i Akropolisrallyt är så tuffa mot bilarna. Det känns som om det mer blir en chansning på att bilen ska hålla ihop hela rallyt, än en ren förarprestation som till slut fäller avgörandet” säger Anders Dawidson.

Efter att etapp två avslutades på fredagen låg Pontus på en stark tredjeplats i klassen. ”Jag tog det medvetet lite lugnt för att verkligen ta mig igenom alla sträckorna. Jag körde snabbt men inte fullt eftersom det fanns så många stenar på vägen och det är bättre att köra runt dem än över dem” säger Pontus.

För Fredrik blev det några snabba sträcktider under dag två, men på sista sträckan slog en sten sönder växellådan.

”Jag är mest lycklig över hur Morten och jag lyckades reparera den skadade växellådan” berättar Fredrik. ”Jag tog min balaklava och tryckte in i hålet på lådan och sen hällde vi i vanlig motorolja. Man får ju ta vad man har. I värsta fall hade jag tryckt i ett paket margarin” säger Fredrik som sedan lyckades att ta sig hela vägen till serviceplatsen.

På rallyts sista dag tvingades tyvärr de båda svenska landslagsförarna att bryta.

”Jag kom bara ett par kilometer på sträcka elva så slutade bilen helt plötsligt att driva” berättar Pontus. ”Det var en av drivaxlarna som hade gått rakt av. Snopet! Just nu känns det fruktansvärt tungt eftersom vi verkligen har kört med insidan hela helgen och tagit det lite lugnare för att bilen skall hålla ihop på de dåliga vägarna. Nu är det bara att ladda om till nästa tävling i Finland och då är det bara vinst som gäller” säger Pontus.

Fredriks rally tog slut strax innan målgång på den sista sträckan. ”Jag lyckades pricka en liten stenhäll på insidan i en skarp kurva. Bilen gick upp på två hjul och höll på att tippa över. Jag fick ner bilen på alla fyra men då var det redan försent. Vi hade åkt av vägen och det tog i ordentligt i framvagnen och vi rullade ett varv framlänges nedför en slänt” berättar Fredrik.

”Det gick inte så fort. Vi fick lite plåtskador och efter lite fix och trix så tog vi oss upp på vägen igen och kunde för egen maskin ta oss tillbaka till serviceplatsen, igen. Nu glömmer vi det här, åker hem och kör många snabba mil med min egen Fiesta R2, åker sen till Finland och satsar på seger” säger Fredrik.

”Det blev en tuff tillställning för alla WRC Academy-ekipage i Grekland, inte bara för Pontus och Fredrik. Det var många som haltade över mållinjen. Precis som vi trodde. Nu hade vi stenarna och drivaxlarna emot oss, nästa gång blir det förhoppningsvis tvärtom. Nu är det bara för grabbarna att ladda om och förvalta det lite längre uppehållet till nästa deltävling på bästa sätt” avslutar Anders Dawidson.

WRC Academy Akropolis vanns av den brittiske föraren Elfyn Evans.

Nästa VM-deltävling för de två svenska landslagsförarna i WRC Academy blir Rally Finland, 2 – 4 augusti.


» Pressrelease från WRC Academy.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2012-05-27 16:00






Många svenskar ekipage till NM-start i Rally Finnskog.
© emotorsport.seKNA Kongsvinger med Rally Finnskog, andra deltävling för Norska Mästerskapet den 25:e januari. 12 mil special på sex sträckor ger bra med körning - tre sträckor dubbelt där sträckan Ormberget mäter 30,95km!

Just nu ses 94 anmälda ekipage, intressanta svenska namn är Dennis Rådström som gör andra ...

Publicerad: 2025-01-14 20:48


Info om programförsäljning inför Finnskogsvalsen / HelmiaRallyt.
© MK Ratten.På lördag är det dags för Finnskogsvalsen / HelmiaRallyt 2025, i mer snösäkra marker körs årets rally där Volvo Euro Cup, 1300 Rallycup och MAS Cupen gör årspremiär.

Där väntar 95km special fördelat på åtta sträckor där ingen används dubbelt och arrangörsnoter gjorda av Patrik Barth på BMsport oc...

Publicerad: 2025-01-14 20:39


Mer bilder, så ser Gazoo Racings Toyota GR Yaris Rally1 ut 2025.
© Toyota Gazoo Racing.Efter söndagens mörka videoklipp från Toyota Gazoo Racing kom pressbilder på bilen under måndagens senare hälft i ett utskick från Toyota Gazoo Racing. Där ses bilen i mer detalj med de ändrade luftintagen med anledning av att hybridpaketen plockas bort och inte samma kylning behövs.

Elfyn Evans,...

Publicerad: 2025-01-13 20:58


Sesks klar för 6 WRC-starter i Puma Rally1 för M-Sport, inleder i Rally Sweden.
© M-Sport.25-årige Lettländaren Martins Sesks och co-driver Renars Francis tar plats i en Ford Puma Rally1 för M-Sport i sex av WRC seriens 14 deltävlingar under 2025 års säsong. Årsdebuten för teamet sker redan i Rally Sweden under februari månad. Sesks kommer där ses i team med M-Sport Ford WRT´s ordinarie ...

Publicerad: 2025-01-13 20:46


Hankook inför WRC debuten, VM däcken har hårdtestats i ett år, nu redo för WRC & Rally SM.
© Toyota Gazoo Racing.Tio dagar kvar till WRC säsongen 2025 drar igång, det sker då med en ny däckleverantör. Sedan Hankook vann upphandlingen att från starten av 2025 leverera samtliga däck till WRC-seriens klasser och deltävlingar har de haft fullt upp - arbete som också kommer våra svenska Rally SM förarna till gagn n...

Publicerad: 2025-01-13 20:31


Del 7; Vem kör vad 2025, Roman siktar på VM-tävlingar och Norqvist ska kör på utan press.
© emotorsport.seJoakim Roman är ett känt namn, många har sett namnet i Rally Sweden - blir det nytt försök?
- Fjolåret blev ett mellanår efter de 25 raka åren i Svenska Rallyt plus alla andra tävlingar inklusive VM vi kört. Uppehållet berodde på flera faktorer, bland annat tröt orken och motivationen lite och d...

Publicerad: 2025-01-13 19:56


Drive Group VXO AB rekryterar Magnus Skeppstedt som Head of Product Innovation and Sales.
© Drive VXO.Drive Group VXO AB har nöjet att meddela att Magnus Skeppstedt har rekryterats till den nyinrättade tjänsten som Head of Product Innovation and Sales. Magnus, som tidigare haft centrala roller hos BSR, Polestar och Designlight Scandinavian AB, kommer att vara en central person i företagets fortsatta...

Publicerad: 2025-01-13 17:16


Mille visar designen på sin Junior WRC bil för 2025.
© Mille MotorsportJunior ERC vinnaren Mille Johansson tar nu nästa steg, priset för sin seger i den europeiska juniorserien innebär steget upp, som junior i WRC serien.

Fem deltävlingar i VM serien står på programmet för Mille ihop med Johan Grönvall, de kör nu den fyrhjulsdrivna Ford Fiesta Rally3, samma bilmodel...

Publicerad: 2025-01-12 22:07


Solberg mot Dakarsatsning, gästar sina WRC vänner i bivacken.
© emotorsport.sePetter Solberg sågs lämna den Svenska vintern över helgen för att besöka det pågående Dakarrallyt, i helgen har Petter setts i bivacken bland flertalets teams tält, allt från Prodrives Dacia läger till M-Sports Ford-tält - båda team han är väl bekant med sedan WRC tiden.

Spekulationerna kom snabb...

Publicerad: 2025-01-12 22:00


Hyundai Motorsport rundade begränsningarna, fixade extra testdag inför Rallye Monte Carlo.
© Hyundai Motorsport.Hyundai Motorsport nyttjar alla chanser att få lite extra träningsmil med bilarna utan hybridsystem inför säsongsstarten i Rallye Monte Carlo.

Med begränsade testdagar för teamen finns det dock sätta att komma runt problemet och ändå räkna mil, ett är att anmäla sig till tävlingar - ett annat är ...

Publicerad: 2025-01-12 20:20


Tidigare nyheter:
Drive Group VXO AB rekryterar Magnus Skeppstedt som Head of Product Innovation and Sales.
Mille visar designen på sin Junior WRC bil för 2025.
Solberg mot Dakarsatsning, gästar sina WRC vänner i bivacken.
Hyundai Motorsport rundade begränsningarna, fixade extra testdag inför Rallye Monte Carlo.
Tuff uppgörelse i Rally Sweden Historic, Östgård i Latvalas Celica och Tobias i Audi Quattro.
Toyota GR Yaris Rally1 i svart kostym 2025.
Jonasson totalvinnare i Mullsjö Cup 2 med Lancian.
MK Ratten har över 120 anmälda till snörik Finnskogsvalsen - HelmiaRallyt.
Så gick det i Mullsjö Cup 1.
10-talet namn klara för Race of Champions i Sydney - starkt norsk/svenskt deltagande.
Sesks överlägsen i hemmarallyt, uppvärmning inför Rally Sweden?
Larsen vann i MRF-debuten, Brynildsen och Solberg jagade - så gick det för Svenskarna.
Levin snabbast totalt i Hällerundan.
Dybeck snabbast från start till mål i Ilsboracet.
Del 6; Vem kör vad 2025, Sukkaåkande för Strömberg, Grahn i dubbel SM-satsning & Östlund går för Junior SM.
Rallysäsongen inleds på allvar, följ några av lördagens rallyn.
Paddon möter Svenskt i Race of Champions!
Spännande NM premiär att vänta, sex Svenskar i lördagens startlista.
Lördagens Hällerunda på spolad isbana, årspremiär för HMK´s Sprinserie.
Närmare 50 bilar för Hälsingeseriens premiär, Ilsboracet.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Nässjörundan 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally Boden 07-08/02


Rally VM - WRC:
Rallye Monte-Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.