NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Solab Suzuki 1300 RallyCup i Götene.
PRESSRELEASE

De kända rallybröderna Lars och Ulf Storm agerade tävlingssponsorer för andra sommartävlingen i Götenerundan den 19 Maj. Femton stycken SOLAB-trimmade ”Sukkor” stod på startlinjen vid tiotiden i lördags.

Först ut var Kjellbergs ungdomsåkare som var tre till antalet. Favoriterna Budin från Gävle gick ut först med startnummer ett och sedan följde Östgötarna Lund/Karlsson med nr fyra och skåningarna Andersson med en sexa på dörrarna. Flitigt tävlande Daniel Budin tog kommandot direkt som snabbaste Suzukiåkare. Efter två sträckor hade de tagit ledningen med dryga 40 sekunder före Andreas och pappa Tommy Andersson från Hörby. För Dennis Lund med pappa Christer Karlsson tog det slut redan på första sträckan med en trasig kamaxel i den nyrenoverade motorn.

Den här gången var dock farten lite för hög på fel ställe för ledarna så en avåkning på tredje specialsträckan innebar tvärstopp mot en brunn. Följden blev en betydligt kortare Suzuki och en punkterad lunga för chauffören. Följaktligen kunde Andreas o Tommy köra resterande sträckor på säkerhet och kamma hem vinsten vilket även innebar att de gick upp i sammanlagd ledning bland ungdomsåkarna i Suzuki 1300 RallyCup. Vi hoppas Daniel snabbt kryar på sig och är redo när nästa deltävling sker i Växjö’s Dackefejd om en månad. Bilen är redan på lagning.

Bland de andra tolv som hade körkort och tävlade i ”stora Cupen” fanns förstås årets dominanter, tabell-ledarna Niklas Pettersson/Tony Puumala i sin Kawagröna MK1:a och de två senaste tävlingarnas vinnare Martin Lundqvist/Christian Segerström i en röd något nyare MK2:a. Martin provade denna gång en växellåda med lägre slutväxel, vilket kom att innebära ett internt påslag med 1% på hans körtid vid uträkningen av sträcktider och poäng. Dock inget som Cupen krånglar med för arrangören. Där gäller bara de verkliga tiderna. Anledningen till det unika procentpåslaget är att man i Cupen inte vill tvinga deltagarna att skaffa tätstegade växellådor/slutväxlar för att hänga med. Men eftersom rally körs för att det är kul så vill man ej heller förbjuda dessa grejor för dem som vill öka på sin körglädje. En utmärkt lösning som de flesta är nöjda med.

Tempot drogs direkt upp på max där Martin och Nicke tog var sin sträckseger före första service.

Ställningen efter SS2. (Inom parentes finns de justerade tiderna för Lundqvist och Liimatainen)

1. M. Lundqvist 10:31,1
2. N. Pettersson 10:36,1 -5,0
(M. Lundqvist 10:37,4 -6,3)
3. H. Böe 10:54,0 -12,9
4. P. Andersson 11:00,5 -29,4
5. M. Lagström 11:10,3 -39,2
6. J. Ödberg 11:11,1 -40,0
7. M. Liimatainen 11:24,7 -53,6
8. T. Abrahamsson 11:29,8 -58,7
9. M. Jäder 11:30,8 -59,7
(M. Liimatainen 11:31,5 -1:00,4)
10. P. Lundgren 11:49,6 1:18,5

Tiondeplacerade Pelle Lundgren körde med felinställda hjul, Rasmus Lund tappade en tändkabel och Vicktor Nord hade växellådsproblem.

Full attack var det som gällde för de två följande sträckorna.
3:an Böe försvann direkt med drivaxelbrott men kasserar ändå in poängen från de två sträckorna han körde. Alltid en liten tröst. I toppen var det Martin Lundqvist som tog sträcksegrarna på SS3 och 4 före Pettersson/Puumala. Ledningen nu 13 sekunder men med sitt procentpåslag så hade ledningen krympt till endast en tiondels sekund! Med Böe borta var det nu Pierre Andersson/Micke Lind som låg trea följda av Jesper Ödberg/Fredrik Palm en halv sekund före C-föraren Mattias Lagström/Andreas Johansson. Sista sträckan på hela 19 kilometer skulle bli avgörande. Starkt spurtande Nicke Pettersson gjorde inga misstag utan slog Martin med 0,8 sekunder verklig körtid. Detta räckte tyvärr inte till seger i tävlingen men hos oss i Suzukigänget ses han som en segrare. Att tempot är högt bevisas väl av att totalsegraren Håkan Svensson i sin 4-hjulsdrivna Mitsubishi inte hade kört ifatt dessa båda ungdomar på den 19 kilometer långa sträckan. Martin slutade på en total 22:a plats med sin 20 år gamla standardSuzuki som endast modifierats med diffbroms och en lägre slutväxel. Hatten av för honom och Nicke. Medan den är av så bugar vi oss även för 3:an Jesper Ödberg/Fredrik Palm och fjärdeparet Mattias Lagström/Andreas Johansson som den här gången var klart bästa C-förare. Pierre Andersson missade ett vägskäl och slutade därmed 5:a. Marcus Jäder/Johan McElwee tog 6:e platsen före Tobias och Börje Abrahamsson. Otur för Mika Liimatainen/Martin Edlund i sin lilla Cittra AX då motorn gav upp efter sista sträckan så de ej kunde köra till slutmålet i Götene. Även de kan dock trösta sig med ett antal sträckpoäng.

Deltagarna hade bara goda vitsord till arrangören och tycker nog det inte skall ta så lång tid innan ett återbesök för Cupen sker där. Vi tackar även SOLAB och KJELLBERGS för det generösa stödet vi får.

Nästa punkt på Cup-programmet är ett träningsläger anordnat i samarbete med Ydre MK. Ungdomsåkare och grupp E åkare är speciellt välkomna att träna tillsammans med oss en hel helg den 16-17:e Juni. Mer info om det och cupställning på vår hemsida www.1300rallycup.se

Suzuki 1300 RallyCup: ”Mycket rally för pengarna”


» Pressrelease från 1300 Rallycup.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2012-05-29 18:39






Många svenskar ekipage till NM-start i Rally Finnskog.
© emotorsport.seKNA Kongsvinger med Rally Finnskog, andra deltävling för Norska Mästerskapet den 25:e januari. 12 mil special på sex sträckor ger bra med körning - tre sträckor dubbelt där sträckan Ormberget mäter 30,95km!

Just nu ses 94 anmälda ekipage, intressanta svenska namn är Dennis Rådström som gör andra ...

Publicerad: 2025-01-14 20:48


Info om programförsäljning inför Finnskogsvalsen / HelmiaRallyt.
© MK Ratten.På lördag är det dags för Finnskogsvalsen / HelmiaRallyt 2025, i mer snösäkra marker körs årets rally där Volvo Euro Cup, 1300 Rallycup och MAS Cupen gör årspremiär.

Där väntar 95km special fördelat på åtta sträckor där ingen används dubbelt och arrangörsnoter gjorda av Patrik Barth på BMsport oc...

Publicerad: 2025-01-14 20:39


Mer bilder, så ser Gazoo Racings Toyota GR Yaris Rally1 ut 2025.
© Toyota Gazoo Racing.Efter söndagens mörka videoklipp från Toyota Gazoo Racing kom pressbilder på bilen under måndagens senare hälft i ett utskick från Toyota Gazoo Racing. Där ses bilen i mer detalj med de ändrade luftintagen med anledning av att hybridpaketen plockas bort och inte samma kylning behövs.

Elfyn Evans,...

Publicerad: 2025-01-13 20:58


Sesks klar för 6 WRC-starter i Puma Rally1 för M-Sport, inleder i Rally Sweden.
© M-Sport.25-årige Lettländaren Martins Sesks och co-driver Renars Francis tar plats i en Ford Puma Rally1 för M-Sport i sex av WRC seriens 14 deltävlingar under 2025 års säsong. Årsdebuten för teamet sker redan i Rally Sweden under februari månad. Sesks kommer där ses i team med M-Sport Ford WRT´s ordinarie ...

Publicerad: 2025-01-13 20:46


Hankook inför WRC debuten, VM däcken har hårdtestats i ett år, nu redo för WRC & Rally SM.
© Toyota Gazoo Racing.Tio dagar kvar till WRC säsongen 2025 drar igång, det sker då med en ny däckleverantör. Sedan Hankook vann upphandlingen att från starten av 2025 leverera samtliga däck till WRC-seriens klasser och deltävlingar har de haft fullt upp - arbete som också kommer våra svenska Rally SM förarna till gagn n...

Publicerad: 2025-01-13 20:31


Del 7; Vem kör vad 2025, Roman siktar på VM-tävlingar och Norqvist ska kör på utan press.
© emotorsport.seJoakim Roman är ett känt namn, många har sett namnet i Rally Sweden - blir det nytt försök?
- Fjolåret blev ett mellanår efter de 25 raka åren i Svenska Rallyt plus alla andra tävlingar inklusive VM vi kört. Uppehållet berodde på flera faktorer, bland annat tröt orken och motivationen lite och d...

Publicerad: 2025-01-13 19:56


Drive Group VXO AB rekryterar Magnus Skeppstedt som Head of Product Innovation and Sales.
© Drive VXO.Drive Group VXO AB har nöjet att meddela att Magnus Skeppstedt har rekryterats till den nyinrättade tjänsten som Head of Product Innovation and Sales. Magnus, som tidigare haft centrala roller hos BSR, Polestar och Designlight Scandinavian AB, kommer att vara en central person i företagets fortsatta...

Publicerad: 2025-01-13 17:16


Mille visar designen på sin Junior WRC bil för 2025.
© Mille MotorsportJunior ERC vinnaren Mille Johansson tar nu nästa steg, priset för sin seger i den europeiska juniorserien innebär steget upp, som junior i WRC serien.

Fem deltävlingar i VM serien står på programmet för Mille ihop med Johan Grönvall, de kör nu den fyrhjulsdrivna Ford Fiesta Rally3, samma bilmodel...

Publicerad: 2025-01-12 22:07


Solberg mot Dakarsatsning, gästar sina WRC vänner i bivacken.
© emotorsport.sePetter Solberg sågs lämna den Svenska vintern över helgen för att besöka det pågående Dakarrallyt, i helgen har Petter setts i bivacken bland flertalets teams tält, allt från Prodrives Dacia läger till M-Sports Ford-tält - båda team han är väl bekant med sedan WRC tiden.

Spekulationerna kom snabb...

Publicerad: 2025-01-12 22:00


Hyundai Motorsport rundade begränsningarna, fixade extra testdag inför Rallye Monte Carlo.
© Hyundai Motorsport.Hyundai Motorsport nyttjar alla chanser att få lite extra träningsmil med bilarna utan hybridsystem inför säsongsstarten i Rallye Monte Carlo.

Med begränsade testdagar för teamen finns det dock sätta att komma runt problemet och ändå räkna mil, ett är att anmäla sig till tävlingar - ett annat är ...

Publicerad: 2025-01-12 20:20


Tidigare nyheter:
Drive Group VXO AB rekryterar Magnus Skeppstedt som Head of Product Innovation and Sales.
Mille visar designen på sin Junior WRC bil för 2025.
Solberg mot Dakarsatsning, gästar sina WRC vänner i bivacken.
Hyundai Motorsport rundade begränsningarna, fixade extra testdag inför Rallye Monte Carlo.
Tuff uppgörelse i Rally Sweden Historic, Östgård i Latvalas Celica och Tobias i Audi Quattro.
Toyota GR Yaris Rally1 i svart kostym 2025.
Jonasson totalvinnare i Mullsjö Cup 2 med Lancian.
MK Ratten har över 120 anmälda till snörik Finnskogsvalsen - HelmiaRallyt.
Så gick det i Mullsjö Cup 1.
10-talet namn klara för Race of Champions i Sydney - starkt norsk/svenskt deltagande.
Sesks överlägsen i hemmarallyt, uppvärmning inför Rally Sweden?
Larsen vann i MRF-debuten, Brynildsen och Solberg jagade - så gick det för Svenskarna.
Levin snabbast totalt i Hällerundan.
Dybeck snabbast från start till mål i Ilsboracet.
Del 6; Vem kör vad 2025, Sukkaåkande för Strömberg, Grahn i dubbel SM-satsning & Östlund går för Junior SM.
Rallysäsongen inleds på allvar, följ några av lördagens rallyn.
Paddon möter Svenskt i Race of Champions!
Spännande NM premiär att vänta, sex Svenskar i lördagens startlista.
Lördagens Hällerunda på spolad isbana, årspremiär för HMK´s Sprinserie.
Närmare 50 bilar för Hälsingeseriens premiär, Ilsboracet.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Nässjörundan 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally Boden 07-08/02


Rally VM - WRC:
Rallye Monte-Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.