Andreas Sjölander sågs åter på startlinjen under några hösttävlingar, då i en Citroen Ds3 R3 Max tillsammans med sambon Sofie Lundmark i kartläsarstolen. Hur ser er planer ut för året?
- Vi planerar att åka hela SM serien men också några fler tävlingar för att komma igång men också för att hålla tempot uppe.
- Det är SM som blir huvudmålet, så vi kommer lägga all kraft där.
Och bilen är en Citroen av senaste snitt.
- Ja, vi kommer komma till start i en Citroën DS3 R3 MAX. Så det är trimmat 2wd som blir klassen för oss. Just nu görs bilen iordning för att vi ska kunna börja testa på snö & is efter nyår.
- Vi ser fram emot en härlig vintersäsong. Återstår bara att det ska bli vinter här hemma i Gävle där Rally-SM har premiär, avslutar Andreas.
Fortsätter med Golfen, väntar på nytt reglemente.
- Jag och Ida fortsätter tillsammans och vi satsar precis som förra året enbart på SM. Utöver SM kan det dock bli några enstaka lite mer lokala tävlingar om tid finns, dem orden kommer från SMK Trollhättans Mikael Ericsson.
Det blir alltså fortsättning också med Golfen?
- Bilen blir till en början samma Golf som vi åkt sedan 2008, även om den i vinter fått en rejäl uppfräschning. Den får också en ny dekor till SM starten.
- Vi hoppas ju också att det ska bli möjligt att få in lite nyare bilar i Trimmat 2wd som man kan bygga själv! Gärna med lite plast på så det ser ut som en tävlingsbil också, avslutar Mikael.
Fortsatt fullt ös för Ola.
Ola Strömberg ses elda på i rallyskogen i ett grymt tempo med sin Suzuki Swift. Hur har årets säsong varit?
- Brittmarie och jag har haft en riktigt rolig säsong med våra Ungerska Iztwan och Urzula, ja i "Sukkacupen" har vi namn på våra bilar för att det ska bli lite mer personligt.
- Iztwan var väldigt standardmässig vid inköpet och så körde vi några tävlingar med honom. Men det är faktiskt mycket roligare köra med låg slutväxel, spärr och kort styrväxel så jag gjorde honom identisk med röda Urzula, det var för övrigt den bil som Pelle Wilén lånade i Rally Uppsala.
Men hur har det gått i tävlandet?
- Vi kom tvåa i vår Vintercup och fyra totalt i stora cupen, det är något vi är mycket nöjda med. Vi är stolta att fortfarande kunna ta någon sträckseger nu när jag närmar mej 70!
Vad kan vi vänta av 2016?
- Det blir helhjärtat deltagande i 1300 RallyCup. Känns nästan som jag är skyldig det efter att ha blivit ordförande i den lilla föreningen. Vi är ett himla skönt gäng som fokuserar på att ha riktigt kul när vi tävlar och när vi gör det så kör vi såklart så mycket vi orkar. Men aldrig sura miner från dem som drar det kortare strået. Vi är även väldigt väl mottagna av våra arrangörer där vi ofta är välkomna tillbaka.
- Det känns faktiskt som 2016 kommer att bli historiskt. Bortsett från att vi kör med vårt egna poängsystem som även ger poäng för varje SS så har vi även träffat avtal med ett antal tävlingssponsorer som gör att vi inte behöver betala någon startavgift vid våra deltävlingar. Detta tillsammans med sponsorer som skänker priser på olika sätt gör att vi tillför cupen närmare en kvarts miljon kronor. Vi tror det är ganska unikt för ett så pass litet gäng som oss. Motprestationen är bara att alla ska vara med och hjälpa till med de praktiska uppgifter som alltid finns i en förening.
Det innebär att det är i samma klass och bil vi ser!
- Självklart blir det så, Urzula gillar vi skarpt. Det konceptet på bil brinner jag ju för och har en längre tid drivit konceptet Grupp G. Möjligen kan vi starta en grupp G Cup för att få fart på det också.
Utöver tävlande brukar du bland annat höras i Rally Radion.
- Ja, förutom mitt engagemang i RSR, Facebookgruppen "Rädda Svensk Rallysport (ungdom)" så blir det väl fortsatt jobb med RallyLive-gänget och Rallyradion. Det är oerhört stimulerande och ett rent privilegium att få förmånen att snacka och intervjua våra duktiga rallyförare direkt vid målgång efter sträckorna. Förra året var det prio ett före "Sukka", men i år blir det tvärt om, avslutar Ola.
Publicerad: 2015-12-28 13:05