Kajs Print & Dekor

   
Carless Racing Fuels.

   
Kajs Print & Dekor

   
Malexander Rallyvideo.

   
GN Motorsport

   
Onebet

   
ABS Motorsport AB

   
Mastertrailer.

   
Onebet

   
Mats Bilar

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WebTV & Video
  SCALEXTRIC
       RALLYCUP

  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  BLOGG; FREDRIK
       ÅHLIN

  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Favoritseger i 1300 Rallycup.
PRESSRELEASE

Så var då sista drabbningen för året avklarat i 1300 RallyCup. 17 ekipage hade samlats vid Kvinnersta Lantbruksskola där hundraårsfirande SMK Örebro hade förlagt start, mål och serviceplats för sin Rikspokal. Generöst fick vi som vanligt starta bland de första. Bara några ungdomsåkare före. Sådant som vi i cupen uppskattar väldigt mycket. Den här gången hade vi ett trevligt tillskott i tävlingen i form av Rickard ”Svinto” Andersson, 2014 års vinnare som nu övertagit broder Roberts Mk1:a, byggt ny motor till den och renoverat växellådan. Men kört bilen hade han knappt hunnit med. För att undvika att ställa till det för de inblandade om den totala cupsegern valde han generöst att avstå från att tävla om poäng. Tror vi har talat om sportmanship i det här gänget tidigare…

Nu var det ju final och faktiskt elfte deltävlingen som skulle köras. Men den totala segern i cupen var långt ifrån avgjord. Hela fyra ekipage hade faktiskt möjligheten att bärga ”Bröderna Båges” vandringspris. Dessa var Ola Strömberg/Brittmarie Ålund som efter höstens tre raka segrar återigen hade tagit sig tillbaka till en knapp poängledning. Alldeles efter följde Joakim Rydin/Magnus Simensen. Men de hade dessvärre ett sämre läge då de bara kunde byta bort en 31 poängare mot bättre. Trea låg årets suveräne Robert Andersson/Carl-Gustaf ”Kapten” Karlsson som definitivt räknades som favoriter. De hade ju en 9 poängare att byta bort och kunde alltså utöka poängskörden rejält och nu med en tävling under bältet med nyinförskaffade Zoltan. En MK2a i mintcondition byggd av Stefan Sollenfelt och med motor från Kennet Jönsson. Fyra i tabellen och redan juniorcupsegrare låg Marcus Morén/Robin Hallman med absolut chans på pallplats i ”stora cupen”.

Avslappnad och trevlig stämning rådde ändå i gänget inför denna viktiga finaltävling men självklart kunde man skönja en viss fokusering inför starten.

SS1 var klassiska Seltorp med sina riktigt svåra kombinationer. Självklart ville alla göra sitt bästa och köra på max. Vilket innebar att både Strömberg och Andersson var väldigt illa ute efter ett krön med skarp sväng där hela cupresultatet hade kunnat få ett annat utseende. Turligt för dem båda så saknades den där stenen i diket som ofta sätter stopp för vidare framfart. Robert och Kapten var klart snabbast före sin brorsa Rickard med Daniel ”Finess” Johansson vid sin sida. Trea följde Ola o Brittmarie och fyra Mattias ”Laggen” Lagström/Rickard Forsell. Rydin var den som tappade mest av toppkvartetten. Men ingen visste varför.

Topp 6 efter SS1:
Robert A. 3,41,6
Rickard A. 3,43,4
Ola S 3,44,1
Laggen 3,44,8
Marcus M 3,45,1
Adam carlsson 3,45,4

Efter en mycket kort transport där inte mycket hann att kallna var det dax att starta anrika Dyltastigen vid Dylta herrgård. En stenhård grymt lömsk allmän väg. Nu körd åt ”fel håll”.

Återigen var det paret Robert/Kapten som var snabbast på den svårkörda vägen. De flesta av ”Sukkaförarna” klagade på att den upplevdes som väldigt hal, ja faktiskt även SS1. Kanske beroende på att vägbanan var väldigt hård samt med lite lösgrus här och där som dem som åker först alltid måste lära sig hantera. Laggen och Rickard var de som hanterade detta bäst av resterande och var bara imponerande nio tiondelar efter Robban. Ola och Brittmarie sladdade in hela två sekunder senare än sträckvinnarna. Tack vare cupens sinnrika sträckpoängsystem så kunde det konstateras att Robert och Kapten redan nu hade cupsegern i sin hand. Rydin åkte av vägen på ett lurigt ställe och nu kom förklaringen. En sviktande axeltapp gav med sig allt mer i den gamla men i övrigt mycket välbyggda MK1:an så vänster bakhjul ville gå sin egen väg. Bara för teamet att byta om till åskådarkläder och dra ut på SS 3 för att inse hur tokiga vi är att köra i vår cup.

Vi drar ställningen i topp tio efter SS2 också. För nu var det ju allvar:
Robert A. 9:38,6
Laggen. - 4,1
Ola S - 4,5
Marcus M - 6,4
(Svinto) - 8,3 (generatorproblem)
Robin Granfors - 16,2
Adam Carlsson (C) - 19
Andreas Abrahamsson - 20,7
Krister Morén - 23,7
Mikael Gille - 25,3

Nu var det “bara” för Robert och kapten att hålla ihop detta till mål. Men… sista sträckan var på hela 2,7 mil runt Järle. Vi tror hela byn var instängd pga rallyt. C:a 120 hushåll var berörda men arrangörerna var alltså otroligt väl bemötta och vi tävlande skall vara väldigt tacksamma för det. Heder åt er Järlebor!! För Ola och Brittmarie gällde att vinna sträckan med över 4,5 sekunder över Robert/Carl-Gustaf och vinna cuptävlingen för att ta hand om totalsegern. Alltså ingen omöjlig uppgift. Veteranen satte upp ett maxtempo men det var inte hundraprocentigt. Efter (tack o lov) sista vägbytet någon kilometer före mål trampade Ola bromspedalen i botten beroende på en brusten packning. Så det paret var glada de tog sig i mål helskinnade. Inte långt efter dök så Robert och Kapten upp i Ola´s backspegel vid tidskontrollen. Det visade sig att Robban och Kapten hade utklassat samtliga med en total 24:e plats med alltså över hundratalet startande efter sig. I princip alla med motorstarkare bilar. Med en sådan körning så förtjänar man att vinna. Och det gjorde de med besked. Ola erkände omgående att hans bromsproblem på slutet inte hade haft någon som helst inverkan på slutresultatet. Han var glad och tacksam att de ändå lyckades bärga andraplatsen.

Så 1300 Rallycups mästare blev tveklöst de mest välförtjänta, nämligen Robert Andersson/Carl-Gustaf Karlsson. Den sistnämnde dessutom nu med TVÅ inteckningar i Co-driverpokalen. Han vann nämligen 2014 med ”Svinto”. Glada tvåor Strömberg/Ålund. Lite bittert för Junioprcupsegrarna Marcus Morén/Robin Hallman som hade läge för pallplats när Rydin bröt men en futtig poäng saknades. En placering högre på sista ss hade nog räckt. Men så är det med Cupens rättvisa poängsystem. Det är nog paret Rydin/Simensen väldigt tacksamma för idag. För duktigt körande C-förare Adam Carlsson/Dennis Norén gick det tyvärr överstyr på sista sträckan. Så ”Jane” behöver plåstras om ordentligt innan hon är redo för vinterns drabbningar i 2018 års cup. Vi räknar dock med att se dem på startlinjen igen. Slutresultat i tabellform hittar ni på www.1300rallycup.se

Rikspokalen slutade så här för topp 10:
Robert Andersson 26:54,1
Ola Strömberg -23,7
Mattias Lagström -28,5
Marcus Morén -37,1
Robin Norling -1:06,7
Krister Morén -1,06,8
Robin Granfors -1:07,8
Rickard Andersson -1:13,6 (inkl 40 sek trpt)
Mikael Gille -1:25,6
William Binbach -1:46,9

Efter prisutdelningen i Kvinnersta med sedvanligt mycket extrapriser så höll cupens förening sitt årsmöte där Ola Strömberg omvaldes till ordförande. Efter middag och ytterligare prisutdelning där självaste Suzuki Sverige med anledning av 30-årsjubiléet delade ut prischeckar med hyllning av i första hand totalsegrarna och juniorsegrarna så bar det av på ett intressant och uppskattat besök på ”Mitsubishifabriken” M-part och bröderna Weng. För oss Sukkaåkare ungefär som att få kolla på månraketer. IMPONERANDE är nog den kortaste sammanfattningen.

Nu tar vi paus några månader och vill med det tacka alla våra fantastiska arrangörer som år efter år välkomnar oss. Och vad vore cupen utan våra häftiga och engagerade sponsorer som tycker att vårt sätt bedriva vår älskade rallysport på är något bra.

TACK ALLESAMMANS!!

Vi hörs nästa år igen. 1300 rallycup. Mycket Rally för pengarna.


» Pressrelease från Suzuki 1300 RallyCup.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2017-10-08 22:32







Östberg mot WRC2 2018?
© emotorsport.seI en intervju med rallyreporter David Evans berättar Mads Östberg om valen inför 2018 års säsong, rykten har tidigare florerat om flera möjligheter - och så verkar läget fortsatt vara. Men möjligen ser vi norrmannen som är mer taggad än någonsin på 2018 i WRC2 klassen men då gäller det att vinna.

...

Publicerad: 2017-12-13 14:32


Meeke och Breen till Rallye Monte Carlo för Citroen 2018.
© emotorsport.seNågot officiellt meddelande från Citroen Racing gällande deras bemanning för WRC säsongen 2018 har inte kommit. Men när förhandlingarna med Sebastien Ogier strandade så kommer Kris Meeke fortsätta som försteförare i teamet, han gör det med sitt tredje och sista år på kontraktet med teamet.

Bakom ...

Publicerad: 2017-12-12 21:52


Skoda med Tidemand, Kopecky, Veiby, Nordgren och Rovanperä 2018!
© emotorsport.seDet blir ett fullmatat år för Skoda Motorsport när de går in i 2018 med fem kontrakterade förare, fortsätter gör Pontus Tidemand och Jan Kopecky som fortsätter efter flera års samarbete. Pontus har redan likt Ole Christian Veiby och Kalle Rovanperä genomfört de första testerna, det inför Rally Swede...

Publicerad: 2017-12-12 16:14


Tidemand förlänger med Skoda.
© Skoda Auto.Regerande världsmästaren i WRC 2, Pontus Tidemand, är klar för att förlänga det enastående samarbetet med SKODA Motorsport och inleder 2018 bakom ratten på deras oslagbara Fabia R5.

Den 27-årige rallytalangen från Värmland har gått från klarhet till klarhet under sina succékantade år som SKODA-fö...

Publicerad: 2017-12-12 16:06


Videospecial, Toyota och Citroen testar inför Rallye Monte Carlo.
© emotorsport.seToyota och Citroen har redan genomfört testdagar inför Rallye Monte Carlo, i förra veckan fick Ott Tänak genomföra två dagar med Toyota Yaris WRC för att bekanta sig med bilen innan Jari-Matti Latvala och Esapekka Lappi tog över och gjorde årets sista testdagar inför Monte Carlo, en dag var har de k...

Publicerad: 2017-12-11 23:13


Sju deltävlingar i Finska Rally Mästerskapet 2018.
© Anders Blomqvist.Det Finska Mästerskapet avgörs över sju deltävlingar 2018, serien inleds med tre vintertävlingar. En klassiker är Arctic Rally i Rovaniemi som inleder serien, ett rally som ofta lockar Svenska ekipage till start.
SM Vaakuna Ralli i Mikkeli körs i februari samtidigt med det Svenska VM Rallyt, final ...

Publicerad: 2017-12-10 20:55


Katsuta och Arai fortsätter i WRC2 med Toyota Gazoo Racing.
© emotorsport.seFem förare är fortsatt engagerade i Toyota Gazoo Racing, vid sidan om WRC satsningen med Jari-Matti Latvala, Ott Tänak och Esapekka Lappi kommer de båda Japanska förarna i WRC2 fortsätta även 2018.

Sedan ett par år tillbaka har Takamoto Katsuta och Hiroki Arai ingått i Tommi Mäkinens finska team,...

Publicerad: 2017-12-10 20:21


Rovanperä och Solberg till topp i Bettega Memorial.
© Motorshow.itFör några minuter sedan avgjordes den stora finalen i samband med Bologna Motor Show där Memorial Bettega kördes på en sprintsträcka som avgjordes flertalet gånger i kval och finaler med närmare 10-talet bilar.

De tre internationellt erkända namnen trots ung ålder höll till i topp, Kalle Rovanper...

Publicerad: 2017-12-10 19:11


Så delar Sordo och Paddon på Hyundais tredjebil 2018.
© emotorsport.seSju deltävlingar var blir det för Dani Sordo och Hayden Paddon i nästa års WRC serie och dess totalt 13 deltävlingar, det är den nu liggande planen från Hyundai. Sju för dem både innebär att teamet kommer starta med fyra bilar i en av deltävlingarna! Det magra programmet är inget som de båda förarna...

Publicerad: 2017-12-10 12:00


Solberg snabb i Italiensk Rallyshow, tvåa bakom Rovanperä.
© Motorshow.itWRC debuten gick imponerande fort för Oliver Solberg, son till Petter och Pernilla Solberg, under helgen Bologna Motor Show rattar han en Ford Fiesta WRC av 2014 års modell tillsammans med Pirelli Motorsport.

Under lördagens eftermiddag och kväll kördes Trofeo Pucci Grossi med tre framtidsnamn i ...

Publicerad: 2017-12-10 11:03


Tidigare nyheter:
Ogier siktar på Le Mans efter WRC karriären.
Opel Corsa R2 och R5 i framtiden?
Häng med, film från Tidemands test med Polo GTI R5 i Wales!
Sydsvenska Mästerskapet lever igen.
Kalendern, så körs Rally EM 2018.
FIA klubbade WRC förändringar - bl.a. däck, klasser och privata WRC team.
Sex deltävlingar, så körs Bilsport Rallycup 2018.
16-årige Solberg kör Fiesta WRC i Italien.
Serderidis planerar för ny säsong - C3 eller Fiesta WRC är valet.
Rådström en av 14 på plats vid M-Sport träff inför JWRC 2018.
Fulltecknat hos VW, 15 Polo R5 köpta till maxat pris.
Tidemand och Axelsson i nystartade PTR med Skoda Fabia R5.
Videospecial, Tänak testar Toyota Yaris WRC inför Rallye Monte Carlo.
Ingen FIA Asia Pacific fortsättning för Svenska Mpart 2018.
VW visar nya Polo GTI R5, första bilderna.
Prickad Rossi slog Mikkelsen och Neuville i Monza Rally Show.
Tre nya R5 modeller 2018, Proton Iriz, Citroen C3 och VW Polo.
33 WRC bilar av 2017 års modell tillverkade.
Så körs VOC serierna 2018.
Skoda Motorsports bästa säsong, här är mästarna 2017.



Nyhetsarkiv:
[
2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]




Nyheter; Norsk-Rally:
» Veiby med ny fabrikkskontrakt med Skoda Motorsport
» Oliver Solberg imponerte i Memorial Bettega.
» Veiby starter i Romjulsrally
» Grimstad sommerrally 2018
» Pirelli Rally Cup 2018
- www.norsk-rally.com -


Månadens mest lästa:
» Tidemand och Axelsson i nystartade PTR med Skoda Fabia R5.
» Häng med, film från Tidemands test med Polo GTI R5 i Wales!
» 33 WRC bilar av 2017 års modell tillverkade.
» Fulltecknat hos VW, 15 Polo R5 köpta till maxat pris.
» Tre nya R5 modeller 2018, Proton Iriz, Citroen C3 och VW Polo.


Mest lästa nyheter:
»
Så körs Rally Sweden 2017 - Karta och Tidsplan!
»
Så körs Svenska Rallyt 2010, sträckor och tider.
»
Dags för Landskamp - nu med egen hemsida!
»
Så körs Rally Sweden 2015 - sträcka för sträcka!
»
Så körs Rally Sweden 2016!
»
Så körs Rally Sweden 2014 - de här sträckorna används.
»
Så körs Midnattssolsrallyt, 18 sträckor att följa!
»
Så körs Rally Sweden 2018 - sträckor, kartor och tider!
»
Resultat, Tider & Info för Midnattssolsrallyt 2014!
»
Svenska Rallycupen - fortsatt utveckling, kalender 2017 redan klar.
»
Vem kör vad - nytt Alpinebygge för 2016!
»
Nyheter, Resultat & Info - så följer du Midnattssolsrallyt.
»
Så körs Rally SM 2015 - här är preliminära kalendern.
»
Så körs Kullingstrofén 2016 - sträck och publikinfo!
»
Följ Rally Sweden Historic - här är resultaten.


 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2015.