Malexander Rallyvideo.

   
Mastertrailer.

   
GN Motorsport

   
Carless Racing Fuels.

   
Mats Bilar

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WebTV & Video
  E-Cupen
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  BLOGG; FREDRIK
       ÅHLIN

  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Dags för Dackefejden och VOC serierna.
PRESSRELEASE

Att VOC Mekonomen Rallys nationella SverigeSerie och SommarSerie helgen före Midsommar besöker Växjö och Dackefejden är en kär tradition. Wäxjö MS bjuder med sin stora tillgång på toppklassiga rallyvägar alltid på tävlingar i toppklass. Ett stort VOC Mekonomen startfält på drygt 50 bilar garanterar tuff och underhållande rallyåka för den stora publik som alltid gästar Växjös skogar då det nalkas biltävling i nationell toppklass.

VOC Mekonomen Rally och Wäxjö MS lika med sant, skulle någon på klassiskt vis kunna rista i barken på lämpligt träd längs de fantastiska rallyvägar som omger den småländska metropolen Växjö.
– Ja, det liknar nästan en kärlekshistoria. Växjö har sedan många år en stabil plats i tävlingskalendrarna för klassens nationella serier sommartid. I år har försnacket till tävlingen tyvärr grumlats av oro inför ett besynnerligt seedningssystem som SSRC och därmed också Dackefejden använder sig av i år. Klassens aktiva har uttryckt oro inför att det blir osportsligt när förare som tävlar mot varandra i samma klass i SverigeSerien startar med långt mellanrum, vad händer om det till exempel börjar regna? Oron har också varit stor för att publiken inte ska kunna följa och förstå tävlingen då bilar från olika klasser startar huller-om-buller, rally är redan då man kör strukturerat klassvis en svår sport att förstå för den medelintresserade. Det har lyfts flera andra aspekter också på seedningen men de väljer jag att utelämna här, säger klassansvarig Roger Fransson.

När startlistorna kom så visade det sig också att klassens oro faktiskt var befogad.
– Det måste jag tyvärr säga. Hur ska man bara för att ta ett konkret exempel med hedern i behåll förklara för en som ligger trea i högsta elitklass att han ska starta näst sist, inte bara i klassen utan näst sist av alla A-förare? Jag fick tidigt signaler från aktiva i klassen och såg också själv redan från början stora problemen med seedningen. Hela idén med den märkliga startordningen är ett försök att lösa problem som aldrig funnits hos oss - och man ska inte laga något som inte är trasig.

Men vad har då hänt och vad har gjorts?
– Jag var ute tidigt och har verkligen gjort allt som står i min makt för att förmå tävlingsledningen att ge oss dispens att köra vår klass utanför den udda seedningen på samma sätt som vi gjort problemfritt under alla år, men jag fick tyvärr inte gehör för detta. Nåväl, vi tar årets Dackefejd som ett test och hoppas att det besynnerliga systemet skrotas till kommande år. Tävlingen som helhet kommer som vanligt att hålla den toppklass som den alltid gör i Växjö. Precis som kärleksrelationer ofta innehåller jobbiga stunder så får vi väl se detta som ett test på klassens ”relation” med Dackefejden.

Vem slår Lukas Kindgren i VOC´s högsta elitklass?
Årets allra största namn i VOC Mekonomen Rally är Lukas Kindgren.
– Mitt förstahandstips är definitivt Lukas Kindgren. Ynglingen från Åtvidaberg har visat upp en fantastisk utveckling och går från klarhet till klarhet. Tuffast utmanad tror jag att han blir av betydligt äldre Henrik Levin som brukar stortrivas på vägarna nere i söder. Henrik har inte visat sig i SverigeSerien hittills i år men vi hoppas få se mer av Henrik framöver. Jag väljer också att gardera med ständigt stabile och fortåkande Kristoffer Karlsson och också med Emil Andersson även om han haft det lite motigt på sistone. Blir också intressant vad Patrik Fredriksson tänker hitta på efter en kortare paus från serien och förstås också Frederic Eckhart som ligger trea i serien även om han får slå från en mycket mer riskfylld position långt ner i fältet.

Och vem utmanar klassdominanten Gustav Johansson i Elit B?
I år har vi också en tämligen klar dominant i VOC´s lägre elitklass.
– Gustav Johansson heter den unge mannen som haft en fantastisk utveckling och som också han går från klarhet till klarhet. Jag tror att Gustavs huvudutmanare i Växjö blir en mer lokal förmåga, duktige Andreas Persson som egentligen fokuserar SSRC. Garderar väljer jag att göra med Magnus Westman som kör fortare och fortare för varje tävling som går.

Utvecklingen av förarna går fort i B-klassen därför är det tämligen svårtippat men klassansvarig brukar faktiskt vara en god tippare i såväl Elit A som Elit B.

I Cupklassen har Marcus Persson lägst segerodds
Även i Cupklassen har vi för ovanlighets skull en dominant i år.
– Marcus Persson går även han från klarhet till klarhet och har dessutom en väldigt brant utvecklingskurva. Här har vi definitivt en framtida aspirant på totalsegrar i klassen. Flera topplacerade namn i VOC Mekonomen Rallys SverigeSeries Cupklass väljer tyvärr bort Växjö i år därför tror jag att den huvudsakliga utmaningen till Marcus kommer från mer lokalt håll, då blir Tim Hammarström min val som förste utmanare.

Om utvecklingen av förarna går fort i Elit B så forsar den närmast fram i Cupklassen, därför är detta också det tips som är allra svårast och det är många namn som gärna visar att klassansvarig hade fel i sina tips.

Tyvärr omöjligt att förhandstippa juniorklassen
Rent praktiska problem gör det tyvärr omöjligt att utfärda några tips i Svenskt Rallys största plantskola.
– Det är helt enkelt så att det i skrivande stund är oklart vilka av tävlingens juniorer som kör VOC och vilka som köra andra klasser, detta gör det tyvärr omöjligt att hantera. Men vi lovar förstås att återkomma även med juniorerna efter tävlingen då vi summerar årets Dackefejd.

På lördag klockan 10.00 rullar bilarna fram till start påa Kvarnhagskällan i Växjö. Välkomna till ytterligare en riktigt trevlig rallydag signerad VOC Mekonomen Rally i huvudrollen.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2018-06-14 12:31






Bergslagsrallyt rivstartar med 13 mil fartsträckor.
Mekonomen Bergslagsrallyt blir en rivstart på SM 2019 med drygt 13 mil fartsträckor, fördelat över åtta sträckor.

Kommande säsong i Rally-SM får en riktig rivstart den 26 januari med vinterns enda event. Bergslagsklubbarna Ludvika MS, Hällefors MK och MK Kopparberg har lagt en bana på drygt 13 mi...

Publicerad: 2018-12-13 17:59


Loeb klar för 2 år med Hyundai i WRC - debut i Monte Carlo - kommer till Sverige.
© Hyundai Motorsport.Sébastien Loeb och Dani Sordo delar en Hyundai i20 WRC i 2019 års WRC serie. Fransmannen har signerat ett två årigt avtal med Hyundai om tävlande i WRC serien, något teamet bekräftar under torsdagen. Under 2019 kommer Loeb att köra sex deltävlingar i huvudklassen för teamet.

Tidigare talades om 1...

Publicerad: 2018-12-13 05:03


Ingen ny satsning på Nya Zeeländska Mästerskapet för Paddon, andra projekt på gång.
© Hayden Paddon.Hayden Paddon dundrade hem Nya Zeeländska mästerskapet med 43 poäng tillgodo på Ben Hunt i 2018 års upplaga av nationella mästerskapet. Samtidigt har Nya Zeeländaren själv förklarat för "Brian Green Property Group New Zealand Rally Championship" som mästerskapet heter att han inte har för avsikt att...

Publicerad: 2018-12-12 22:30


Fler ändringar för FIA Asia Pacific Rally Championship 2019.
© Mike Young Motorsport.Sedan FIA World Motor Sport Councils har några ytterligare ändringar tillkommit i FIA Asia Pacific Rally Championship, en serie som haft Svenska medaljören i modern tid. Pontus Tidemand körde hem serien 2015 och 2017 tog Robert Blomberg bronsmedalj i serien med en Mitsubishi Mirage R5.

Med ett mi...

Publicerad: 2018-12-12 21:23


Loeb till Hyundai Motorsport?
© emotorsport.seBrittiska Autosport skriver idag att Sebastien Loeb väntas ha skrivit på sitt första avtal utanför PSA koncernen. Vad rallyreporter David Evans på Autosport erfar ska Loeb ha signerat ett kontrakt med Hyundai Motorsport inför 2019.

Hyundai som för WRC satsningen redan har Andreas Mikkelsen och Th...

Publicerad: 2018-12-11 21:42


R-GT med 300 hästar och bakhjulsdrift när Abarth Rally Cup gör EM satsning.
© FIA ERC.FIA European Rally Championship får med en ny enhetsklass i EM serien, bilarna som går in i ERC2 klassen från och med årets säsong. Det handlar om Abarth Rally Cup som tar klivet in i EM serien för att öka intresset för både sina bilar och EM serien. Det handlar inte om någon av de mindre R-bilarna ...

Publicerad: 2018-12-11 20:00


Laukkanen flög fram, nära fånga in vinnande Chager.
© Anwar Sidi Photography.Tapio Laukkanen gjorde allt som stod i hans makt för att hämta hem segern i Safari Mini Classic Rally. Finländaren drog hem tre raka sträcksegrar under avslutningen, var åtta minuter före näste man på sista sträckan, den 65km "Spa" sträckan.

Den finske Porscheåkaren kom dock aldrig ifatt teamkamr...

Publicerad: 2018-12-11 19:45


Kristofferssons satsar på rallyskogen, Johan kör Polo GTI R5.
Lagom till jul har Kristoffersson Motorsport pyntat verkstaden utanför Arvika med en Volkswagen Polo GTI R5, den första av de nya rallybilarna som har levererats till Sverige.
- Ett fint bygge, men det är ju inte förvånande. Jag vet vad de kan, säger världsmästaren Johan Kristoffersson efter en...

Publicerad: 2018-12-11 12:53


Bottas med Ford Fiesta WRC i Arctic Rally.
Finska Arctic Rally med basen i Rovaniemi bjuder inte bara på strålande vinterväder år efter år, det brukar också bjuda på en och annan överraskning i startfältet.

Så även 2019, då Formel 1 föraren Valtteri Bottas som slutade femma i årets F1-serie, nu är Mercedes föraren anmäld till Arctic Rally...

Publicerad: 2018-12-11 06:49


Adam summerar säsongen som vinnare i Hyundai Racing Trophy.
© Anders Westlund.Strax efter nyår 2018 presenterades Hyundai Racing Trophy för den Svenska publiken, det handlar om en enhetsklass med Hyundai i20 cupbilar, ett mellanting av R1 och R2. Sex deltävlingar, alla på asfalt och avverkats i Rumänien, Bulgarien, Kroatien och Slovenien under året.

Bakom serien står Motor...

Publicerad: 2018-12-10 21:51


Tidigare nyheter:
14 mil på 8 sträckor när Bergslagsrallyt inleder SM säsongen.
Chager till topp i Safari Mini Classic Rally.
Lindholm klar för Polo R5 i Finland och Rally Sweden.
Wilson inte säker på WRC start 2019 för M-Sport!
Rasmus siktar på Svenska RallyCupen i totalrenoverat snyggbygge.
Kalendern klar, så körs Klassiska & Historiska Rallycuperna 2019.
Rossi utklassade Suninen på Monza Rally Show.
Sandberg snabbast totalt i Silversprinten.
Bröderna Jakobsson siktar på gemensamt guld 2019!
Olle Erixon, stipendiat i Thomas Carlssons Minnesfond, extra specialutmärkelse.
Laukkanen leder Safari Mini Classic Rally.
Ogier om WRC och egna framtiden - eldrift och Le Mans.
Herczig gör EM satsning och Pierrat kör Monte Carlo i Polo R5.
Rådström om nya Fiesta R2 och siktet på ny JWRC säsong.
GN Motorsport kör Hankook cup i sydsverige 2019.
Årets grusfinal i Älmhults Silversprint.
Sex deltävlingen i tuffa R-GT klassen 2019.
Team Ramudden satsar hårt på rally, Berglund och Lönnström förstärker!
Samarbete mellan SSRC och Hankook 2019.
Final för Baltic Trophy i East Sweden Rally - 2019 års FIA kalendrar.



Nyhetsarkiv:
[
2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]





Nyheter; Norsk-Rally:
»
Sebastien Loeb inngår avtale med Hyundai Motorsport
»
Johan Kristoffersson med VW Polo R5 i Romjulsrally
»
Anders Gröndal hedret med "The double" i 2018
»
Lars M Stensböl tildelt Greta Molanders Fond.
»
Ikke plass til Mads Östberg i Citroën
- www.norsk-rally.com -


Månadens mest lästa:
» Wilson inte säker på WRC start 2019 för M-Sport!
» Arbetslöse Loeb öppen för nya utmaningar.
» Ogier inte helt nöjd efter första C3 WRC testet.
» Ogier om WRC och egna framtiden - eldrift och Le Mans.
» Rasmus siktar på Svenska RallyCupen i totalrenoverat snyggbygge.


Mest lästa nyheter:
»
Så körs Rally Sweden 2017 - Karta och Tidsplan!
»
Så körs Rally Sweden 2018 - sträckor, kartor och tider!
»
Så körs Svenska Rallyt 2010, sträckor och tider.
»
Dags för Landskamp - nu med egen hemsida!
»
Så körs Midnattssolsrallyt, 18 sträckor att följa!
»
Så körs Rally Sweden 2015 - sträcka för sträcka!
»
Så körs Rally Sweden 2016!
»
Så körs Rally Sweden 2014 - de här sträckorna används.
»
Resultat, Tider & Info för Midnattssolsrallyt 2014!
»
Vem kör vad - nytt Alpinebygge för 2016!
»
Svenska Rallycupen - fortsatt utveckling, kalender 2017 redan klar.
»
Nyheter, Resultat & Info - så följer du Midnattssolsrallyt.
»
Vem kör vad 2017 del 5, bl.a. Wall mot Midnattssolsrallyt.
»
Häftigaste rallybilen i Sverige, Porsche 997 GT3 redo för rallyskogen!
»
Svenska RallyCupen redo för 2018 - här är kalendern!


 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2018.