Malexander Rallyvideo.

   
Tappi Sladi!

   
Carless Racing Fuels.

   
GN Motorsport

   
Mats Bilar

   
Mastertrailer.

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WebTV & Video
  E-Cupen
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  BLOGG; FREDRIK
       ÅHLIN

  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Stenhårt och supertajt när VOC´s SverigeSerie avgjordes.
PRESSRELEASE

Gångna helg möttes Sverigetoppen i VOC traditionsenligt i Örebro och Rikspokalen. VOC Mekonomen Rallys SverigeSerie skulle avgöras. Lika traditionsenligt blev det supertajt ända in till finaltävlingens allra sista PowerStage. Till slut var det Lukas Kindgren som fick kliva högst på pallen i Elit A med minsta möjliga marginal. Gustav Johansson dito i Elit B och Marcus Persson i Cup. Jacob Johannesson i Junior var faktiskt var klar segrare redan innan finaltävlingen.

När VOC Mekonomen Rallys SverigeSerie kör sin traditionsenliga final i Örebro är det alltid tufft och tajt, men i år var det osannolikt tufft på flera håll och det ända in till årets avslutande specialsträcka som dessutom var en PowerStage med ytterligare max 5 poäng i potten.
– Det är osannolikt tufft att vinna SverigeSerien i VOC Mekonomen Rally, fattas bara annat då vi pratar den nationella toppserien i Sveriges utan konkurrens största rallyklass, säger klassansvarig Roger Fransson.

Lukas Kindgren högst på tronen i Elit A
Ett oerhört tajt tabelläge i Elit A bäddade redan innan tävling för en historisk fajt ända in till målsnöret.
– Och fajt blev det sannerligen. När dammet lagt sig så visade det sig att allt verkligen avgjordes på tävlingens och årets allra sista sträcka. Här var Lukas Kindgren 0,3 sekunder snabbare än Kristoffer Karlsson som jagade Lukas i tabellen och som vann klassen totalt i Örebro. Dessa ynka 0,3 sekunder var till slut det som avgjorde till Lukas fördel. Man måste verkligen se båda dessa herrar som segrare när det är så oerhört lite som skiljer.

Värdig vinnare till sist alltså Lukas Kindgren med Kristoffer Karlsson sniffande i nacken på en andra plats. Men det hände mycket mer i tabellen.
– Tvåa i tävlingen och vinnare på dagens PowerStage var Tobias Isaksson. Den sammanlagda poängen från detta räckte för att ta upp Tobias på pallen totalt i årets SverigeSerie, tre poäng före Dennis Askling på fjärde plats och Emil Andersson ytterligare en ynka poäng bakom på femte plats.

Tråkigt nog också en allvarlig olycka i Elit A.
– Unge och riktigt snabbe Joakim Ellner Landberg har klivit snabbt genom förarklasserna i år och startade nu i Elit A. Men tävlingen blev kort för Joakim och CoDriver Elina Svensson. Redan i slutet av första sträckan så åkte man av och vad jag kan förstå så rullande man sin VOC 240 in i ett träd i mycket hög fart. Riktigt, riktigt otäckt! Tävlingen stoppades förstås medan räddningspersonal kom till undsättning. Men mycket glädjande så kan vi konstatera att allt har gått efter omständigheterna väldigt bra och båda har fått lämna sjukhus efter undersökning. Har också fått rapport om att fokus nu är på att låna bil för att köra andra viktiga finaler de två närmsta helgerna. Underbart att höra!

Gustav Johansson vann komfortabelt serien i Elit B
Mannen för dagen i VOC Mekonomen Rallys lägre elitklass var Dan Rhodin. Han vann både tävlingen och inte minst så krossade han allt motstånd i klassen på dagens PowerStage.
– Eftersom att det tog en stund innan sträckan kunde stoppas efter Ellner Landbergs olycka så blev också de tre toppseedade förarna i Elit B hindrade vid olyckan. Därför fick dessa tre helt enligt regelverket konstruerade tider utifrån sina övriga resultat. Förhållanden var dock tydliga och detta hade lyckligtvis ingen inverkan på tävlingsresultatet och på Dannes tydliga seger i klassen.

Gustav Johansson har varit rena vinstlokomotivet i årets serie men med vetskapen om att det räckte för honom med de 10 poäng som fullföljd tävling garanterat ger så tog Gustav det ovanligt lugnt i Örebro och slutade på en tredje plats i tävlingen och för honom ovanligt mänskliga femte plats på dagens PowerStage.
– Full fart i Örbro hade däremot Rickard Gustafsson som inte kört full SverigeSerie i år. Men striden mellan honom och Dan Rhodin avgjordes på dagens avslutande PowerStage där Danne var drygt 10 sekunder snabbare och med detta i en klass för sig i Elit B.

Marcus Persson höll hela vägen och vann SverigeSeriens Cupklass
I Cupklassen hade Marcus Persson exakt samma guldläge som Gustav hade i Elit B. Och det förvaltade han på bästa möjliga sätt. Marcus körde till slut in som fyra i tävlingen och det räckte mer än väl till att säkra segern i serien. En säsong där Marcus gått från klarhet till klarhet avslutades väldigt proffsigt på ett balanserat sätt för att bevaka slutsegern totalt.
– Marcus jagades i serien av Mattias Hjalmarsson och som Mattias laddade i sin hemmatävling. Han öste på och vann med detta tävlingen komfortabelt med nästan 18 sekunder före Magnus Lindkvist på andra plats och Emil Huss på tredje.

Bara att lyfta på kepsen åt unga talanger som även hanterar taktik på ett alldeles föredömligt sätt.
– Vi kan inte lämna Cupklassen utan att också lyfta fram Marcus Jardler. Trots att han inte kunde köra finaltävlingen efter att polisen valt att ”låna” Marcus körkort en månad eller två till följd av en fortkörning så lyckas Marcus ändå bärga tredjeplatsen i den här stenhårda klassen. Kanske är jag tjatig när jag återigen lyfter att Jardler faktiskt kör en handikappanpassad rallybil och i normala fall tar han sig fram med rullstol efter en bilolycka för ett antal år sedan. Det är en i sanning imponerande prestation!

Jacob Johannesson i Svenskt Rallys verkliga plantskola
Juniorklassen i VOC Mekonomen Rallys SverigeSerie är sedan 25 år svenskt rallys verkliga plantskola. Det är här man börjar om man vill nå någonstans med sitt rallyåkande. Listan kan göras hur lång som helst men om vi håller oss bara till de som just nu är riktigt på väg i sina internationella karriärer så kan vi även med den avgränsningen nämna Pontus Tideman, Emil Bergkvist, Tom Kristensson och Elias Lundberg.
– Om relativt unga Marcus och Gustav imponerade med att hantera situationen taktiskt fulländat i B och C så är det kanske ändå mer imponerade att blott 17 år gamla Jacob Johannesson gör detsamma i VOC Mekonomen Rally juniorklass. Han har imponerat stort hela året, och stänger serien avvägt med en andraplats och vinner med det klassens Juniorserie i stor stil. Jacob är en man, och Team Johannesson ett team, med en plan. Så håll ögonen öppna för det här namnet i framtiden.

Men det är i bara namnet Jacob Johannesson som ni ska lära er och hålla utkik efter.
– Klassen som producerar supertalanger på löpande band är riktigt på gång igen, det är ingen överdrift. Ni ska också lära er namnen Isak Vikman som vann finalen i Örebro och inte bara vann utan imponerade stort med tider som hade räckt riktig långt i både A och B, och det alltså utan körkort och utan noter, det tål att upprepas hur många gånger som helst för ser ni dessa unga fartfantomer ute i spåret så skulle ni aldrig tro detta.

Och inte räcker det att lära sig dessa två namn heller.
– Nej, ni ska också programmera in Tim Lagerstam och Oscar Östlund i era medvetanden. Tim körde in som klasstrea i Örebro och säkrade med det en andraplats i SverigeSerien totalt. Oscar Östlund var länge med i striden om pallplatserna men rullade på dagens sista sträcka och försvann därför ur resonemanget. Men Oscar har visat att han har vad som krävs och därför ska ni hålla koll även på honom.

VOC Mekonomen Rally, världmästarklassen.
Klassen har producerat en juniorvärldsmästare under året i-och-med Emil Bergkvists seger. Nästa i raden tror jag kommer att heta Elias Lundberg. Men om då nästa heter Jacob, Isak, Tim eller Oscar det står skrivet i stjärnorna.

Nestor Ingvar Nilsson säkrar guldet bland klassens seniorer
I år har vi valt att orda ganska lite om klassens silverryggar, seniorerna.
- I Örebro är det Joakim Larsson som vinner både klassen i tävlingen totalt och dagens PowerStage. Med det säkrar han också ett silver i SverigeSeriens seniorklass 2018. Men i den totala klassen är det ”som vanligt” inget att göra åt klassens nestor Ingvar Nilsson, mannen som kört VOC ända sedan klassen startade för 29 år sedan. Bara det är värt all respekt. Men att han sedan kör in som tvåa i finalen och dessutom vinner seniorklassen totalt i mogen ålder är riktigt imponerande.

Det är annat som imponerar också i seniorklassen.
– Trea både i finalen och i serien totalt är Sigfried Mayr med hustru Renate i högerstolen, imponerande i sig. Men allra mest imponerande är att Siggi och Renate bor ända nere i södra Tyskland och har inte bara långt till alla SverigeSerie deltävlingar utan är dessutom tvingade att åka färja för att komma hit. Ändå står de ofta på startlinjen när det vankas SverigeSerie. Imponerande!

Stort, stort grattis till alla topplacerare i det som är kanske landets allra svåraste serie att placera sig högt i.

Med det så stänger vi årets SverigeSerie. Vi återkommer inom kort med reportage från den utsålda, härliga fest och prisutdelningen som satte slutlig punkt för både SverigeSerie, SommarSerie och VinterSerie 2018.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2018-10-08 21:33






Rally Sweden Historic på gång, redan 10 anmälda ekipage!
© emotorsport.seÄven anmälan till Rally Sweden Historic öppnade under fredagen, där totalt 493,66km varav 136,71km är SS fördelat på 8 sträckor väntar. Noter från Bruno Berglund finns och chansen till genomkörning på onsdagen, då en gång per sträcka!

Fyra sträckor körs under fredagen med fokus på Norge, de avslu...

Publicerad: 2018-12-16 11:16


Anmälan öppnad för Rally Sweden, VM klasser och 'Nationella' klasser.
© emotorsport.seAnmälan för Rally Sweden har öppnat, under fredagen skulle inbjudan publiceras och samtidigt slogs portarna upp för anmälan. Tävlingen bjuder totalt 1460,59km varav 316,80 är specialsträckor, anmälan öppnades alltså igår och fram till den 15:e januari har man på sig att göra sin anmälan, då stänger ...

Publicerad: 2018-12-16 11:00


Eriksson och Saaben redo för rallyåret 2019!
© Johan Eriksson.- Nu presenterar vi hur bilen kommer se ut 2019, hälsar Ludvika MS åkaren Johan Eriksson.

Engh Mek AB går in som huvud samarbetspartners till nästa år. Vi har hittat en lösning som blir bra för oss båda som vi är nöjda med.

Förutom Engh Mek så finns även R-Sport Sweden, AD Bildelar Ludv...

Publicerad: 2018-12-15 17:57


WRC seriens silly season snart slut, läget inför Monte Carlo.
© emotorsport.seI veckan stänger anmälan till WRC seriens premiär i Rallye Monte Carlo, i mitten av januari körs den första deltävlingen och i samband med anmälan stänger dit gör anmälan för fabriksteamen till WRC serien det samma.

Toyota Gazoo Racing, Hyundai Motorsport och Citroen Racing är klara med sina team...

Publicerad: 2018-12-15 10:12


Power stage före lunch i Bergslagsrallyt.
Mekonomen Bergslagsrallyt i Ludvika bjuder SM-eliten och åskådarna på power stage strax innan lunch, specialsträcka fyra. En publiksträcka alldeles intill stan.

På power stage har de tävlande möjlighet att köra till sig extra SM-poäng. Snabbaste förare i respektive klass får fem poäng, näst snabb...

Publicerad: 2018-12-14 17:30


VW lämnar Rallycrossen - starten på Svensk WRC2 satsning?
© Volkswagen Motorsport.VW lämnade WRC cirkusen hastigt för ett par år sedan, inte lika hastigt och oväntat men idag bekräftade teamet att de också lämnar Rallycross VM.

Tyska teamledningen har beslutat att dra sig ur när tre andra team med mer eller mindre fabriksstöd valt att lämna säger Sven Smeets i ett utskick. Täv...

Publicerad: 2018-12-14 15:58


Madelene Buskas lotsar junior i Rally SM.
© Joons Motorsport.Från SM-guld och VM-start till en storsatsning på Junior-SM i rally. Nästa säsong läser gotländskan Madelene Buskas noterna till Johannes Joons från Skutskär.

I sin femtonde säsong som kartläsare, eller co-driver som det heter då den som åker med i rallybilen ska leverera noter som beskriver väge...

Publicerad: 2018-12-14 14:54


Latvala krashade på test, kunde fortsätta idag.
© emotorsport.seToyota Gazoo Racing har en testvecka i Frankrike inför stundande WRC säsong, men testerna har försenats efter en krasch under torsdagen. Veckan startade med tester för Ott Tänak, bilen lämnades sedan över till Jari-Matti Latvala.

Men under torsdagen tester kraschade finländaren, ihop med tillfäll...

Publicerad: 2018-12-14 13:07


Paddon utan WRC styrning 2019.
© emotorsport.seHayden Paddon blir utan styrning när WRC serien 2019 drar igång, Nya Zeeländaren har under lång tid arbetat ihop med Hyundai Motorsport om en fortsättning. Precis som i år var planen en delad tredjebil med Dani Sordo som redan tidigt skrev på sitt kontraktet.

Diskussionerna med Paddon drog ut på ...

Publicerad: 2018-12-14 12:52


Monte Carlo, Sverige och Korsika - men var mer kör Loeb?
© Hyundai Motorsport.Igår slog Hyundai Motorsports pressrelease ned med uppgifterna att Sebastien Loeb kör för teamet under 2019. Ryktena spreds redan under tisdagen men det var på onsdagen som teamet bekräftade och presenterade upplägget. Sex deltävlingar för fransmannen, resterande åtta i tredjebilen för Dani Sordo.
...

Publicerad: 2018-12-13 21:10


Tidigare nyheter:
Nya grepp i Smålands Rally DM 2019, tävlingar för alla smaker.
Bergslagsrallyt rivstartar med 13 mil fartsträckor.
Loeb klar för 2 år med Hyundai i WRC - debut i Monte Carlo - kommer till Sverige.
Ingen ny satsning på Nya Zeeländska Mästerskapet för Paddon, andra projekt på gång.
Fler ändringar för FIA Asia Pacific Rally Championship 2019.
Loeb till Hyundai Motorsport?
R-GT med 300 hästar och bakhjulsdrift när Abarth Rally Cup gör EM satsning.
Laukkanen flög fram, nära fånga in vinnande Chager.
Kristofferssons satsar på rallyskogen, Johan kör Polo GTI R5.
Bottas med Ford Fiesta WRC i Arctic Rally.
Adam summerar säsongen som vinnare i Hyundai Racing Trophy.
14 mil på 8 sträckor när Bergslagsrallyt inleder SM säsongen.
Chager till topp i Safari Mini Classic Rally.
Lindholm klar för Polo R5 i Finland och Rally Sweden.
Wilson inte säker på WRC start 2019 för M-Sport!
Rasmus siktar på Svenska RallyCupen i totalrenoverat snyggbygge.
Kalendern klar, så körs Klassiska & Historiska Rallycuperna 2019.
Rossi utklassade Suninen på Monza Rally Show.
Sandberg snabbast totalt i Silversprinten.
Bröderna Jakobsson siktar på gemensamt guld 2019!



Nyhetsarkiv:
[
2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]





Nyheter; Norsk-Rally:
»
Sebastien Loeb inngår avtale med Hyundai Motorsport
»
Johan Kristoffersson med VW Polo R5 i Romjulsrally
»
Anders Gröndal hedret med "The double" i 2018
»
Lars M Stensböl tildelt Greta Molanders Fond.
»
Ikke plass til Mads Östberg i Citroën
- www.norsk-rally.com -


Månadens mest lästa:
» Wilson inte säker på WRC start 2019 för M-Sport!
» VW lämnar Rallycrossen - starten på Svensk WRC2 satsning?
» Arbetslöse Loeb öppen för nya utmaningar.
» Loeb klar för 2 år med Hyundai i WRC - debut i Monte Carlo - kommer till Sverige.
» Ogier inte helt nöjd efter första C3 WRC testet.


Mest lästa nyheter:
»
Så körs Rally Sweden 2017 - Karta och Tidsplan!
»
Så körs Rally Sweden 2018 - sträckor, kartor och tider!
»
Så körs Svenska Rallyt 2010, sträckor och tider.
»
Dags för Landskamp - nu med egen hemsida!
»
Så körs Midnattssolsrallyt, 18 sträckor att följa!
»
Så körs Rally Sweden 2015 - sträcka för sträcka!
»
Så körs Rally Sweden 2016!
»
Så körs Rally Sweden 2014 - de här sträckorna används.
»
Resultat, Tider & Info för Midnattssolsrallyt 2014!
»
Vem kör vad - nytt Alpinebygge för 2016!
»
Svenska Rallycupen - fortsatt utveckling, kalender 2017 redan klar.
»
Nyheter, Resultat & Info - så följer du Midnattssolsrallyt.
»
Vem kör vad 2017 del 5, bl.a. Wall mot Midnattssolsrallyt.
»
Häftigaste rallybilen i Sverige, Porsche 997 GT3 redo för rallyskogen!
»
Svenska RallyCupen redo för 2018 - här är kalendern!


 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2018.