Carless Racing Fuels.

   
GN Motorsport

   
Mats Bilar

   
Mastertrailer.

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WebTV & Video
  E-Cupen
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  BLOGG; FREDRIK
       ÅHLIN

  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Daniel Röjsel.
© Daniel Röjsel.
Daniel och Nicklas Edvardsson körde fort i Fiesta R5:an, silver i Sprint SM.

© Daniel Röjsel.
© Daniel Röjsel.
Framgångar även inom banracing.

© Daniel Röjsel.
© Daniel Röjsel.
Sprint SM guld ihop med sambon Matilda i SM Veckan Sommar.

© Daniel Röjsel.
© Daniel Röjsel.
Avslutade året med Malmjärn Runt tillsammans med co-driver Mikael Johansson.
Röjsel summerar en framgångsrik säsong inom rally och racing.
PRESSRELEASE

Den startade med besvikelse och problem, men fortsatte i succé. Säsongen 2018 innehöll både med och motgångar, men övervägande framgång för team Röjsel

Att Daniel Röjsel och Nicklas Edvardsson skulle komma till start i SM-premiären i Vännäs med Kitcar-Opeln blev, efter många bud, klart strax före anmälningstiden gick ut. Många ifrågasatte bilvalet då en motor på ynka 1600cc skulle bli svår att hävda sig med bland SM-eliten. Daniel hade några veckor tidigare gjort ett test med bilen och valet var självklart, trots att han, både 2016 och 2017 sinkats av en Ford Fiesta med "för liten" motor. De bröt dock tävlingen i Vännäs av tekniska skäl men många skulle däremot ändra uppfattning om bil och även se Daniels förartalang när han, med samma bil, vann 2WD-klassen i LBC-ruschen i Lima för andra gången. Strax innan kom ekipaget 4:a i SM-debuten i 4WD mot internationellt motstånd i Östersund Winter Rally med en Ford Fiesta R5. Samma bil som han och Nicklas tog SM-silver i sprint med under SM-veckan i Skellefteå i mars månad, bakom klart mer rutinerade Mattias Adielsson och före minst lika rutinerade Jörgen Jonasson.
- Trots att vintersäsongen började tungt med tekniska bekymmer fick jag ändå chansen att visa vad jag går för. Att jag kan prestera i underläge är helt klart, längtar dock tills jag får prestera med "rätt förutsättningar" sa Daniel efter vintern.

Vintersäsongen satte sina spår hos co-driver Edvardsson, som klev åt sidan på grund av sjukdom. In klev Mikael Johansson och fick lotsa Daniel i SSR och Rally Askersund. Två SM-tävlingar där farten helt klart fanns, men Kitcar-Opeln helt enkelt sa ifrån vid båda tillfällena. Därefter provade Daniel lyckan inom banracing efter 5 års uppehåll när han deltog i Swedish GT på hemmabanan i Anderstorp. Trots att han var sin egen chefsmekaniker, körde helt utan radiokommunikation, fick 30kg vikttillägg och 20 sekunder tillägg vid depåstoppet, körde han in på en 2:a respektive en 3:e plats vid tävlingen, efter att bland annat kört om Thed Björk...

Kitcar-Corsan preppades till SM-veckan i Helsingborg. Tävlingen, som Daniel knappt lagt några förberedelser på, blev hans absolut bästa i hela karriären hittills. Lotsad av sambon Matilda, dock utan noter, vann hann samtliga omgångar överlägset och tog sitt första SM-guld. När förutsättningar är rätt...

Daniel hade beslutat sig för att inte fortsätta köra SM efter sommaruppehållet. Mestadels för att det var teoretiskt omöjligt att köra om segern då han saknade så pass mycket poäng. Istället gjorde han iordning samma Formula Ford som han 2013 vann Nordiska mästerskapet med i klassen Formula Ford Zetec. Bilen körde han i Jubileumsracet på Scandinaivan Raceway i Anderstorp och tog en trippelseger.

Säsongens sista tävling blev rallytävlingen Malmjärn Runt i Hofors i mitten av september. Det var första gången han körde Kitcar-Corsan på tävlingen, som han tidigare har vunnit i den andra Corsan. Bilvalet visade sig dock, första gången denna säsong, vara riktigt dåligt. Tungt fuktigt grus på vägarna gjorde att Daniel, lotsad av Mikael Johansson, tappade cirka 1 sek per kilometer mot tidigare år i den andra bilen. Det märktes även på resultatet då han blev 4:a.
- Att ta mitt första SM-guld och att göra comeback i banracing är helt klart det som sätter prägeln på sommaren. Jag har lärt mig en hel del under årets gång och hoppas att jag kan sätta mycket av det i verk i framtiden, avslutar Daniel.

Daniels framtida karriär går ett år i taget. Även om prestationer under tävlingar, hur bra de än må vara, inte räcker till att komma vidare något nämnvärt på karriärstegen finns ändå tron kvar om att det ska vara fallet. Rätt kontakter och personer som trofast jobbar i kulisserna bakom Daniel är ett måste. Det självklara framtidsalternativet är Junior-VM, som verkar vara den bästa språngbrädan, om det inte vore för den budget som krävs och inte heller är anpassad för företag med marknad inom enbart Sverige. Tills dess att dem rätta ingredienserna är på plats kan Daniel bara göra det han är bäst på. Nämligen köra bil från punkt a till b på kortast möjliga tid, med rådande förutsättningar och göra det med glädje. Han tävlar inte för någon annan än sin egen skull och de som står närmst, såsom familj, vänner och samarbetspartners. Får det är få som verkligen förstår branschen och varför vissa verkar lyckas bättre än andra, utåt sett.


» Pressrelease från Daniel Röjsel Motorsport.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2018-10-30 19:40






Sebastian Johansson i JR Motorsport inför Bergslagsrallyt.
© JR Motorsport.Efter några månaders uppehåll från tävlande står nu Sebastian Johansson med co-driver Jesper Elfver klara för start inför Mekonomen-Bergslagsrallyt. Tävlingen som ingår i SM-serien har sitt högkvarter i centrala Ludvika.
 
Mekonomen-Bergslagsrallyt mäter 138km specialsträcka och 300km totalt. Tävl...

Publicerad: 2019-01-21 14:31


Många rutinerade i nya bilar i rekordstort Trimmat 2WD.
Rutinerade namn i nya bilar. Så ser det ut i den förväntade täten av SM-klassen Trimmat 2WD i Mekonomen Bergslagsrallyt. Totalt 47 anmälda.
Helgens SM-premiär i Ludvika bjuder på snö och is. Det gynnar normalt de framhjulsdrivna bilarna vilket gör en trio till heta segerkandidater. Det som kryddar ...

Publicerad: 2019-01-21 14:30


Flodin och Bergsten taggade inför 2019-års säsong med Max RPM i Skoda R5.
© Patrik Flodin, max RPM.Patrik Flodin, Ilsbo MK, och co-driver Göran Bergsten, Forshaga MC, har i år fått äran att ratta rallyteamet MAX RPMs nya Skoda Fabia R5. Tillsammans med teamet kommer duon att köra bland annat SM-serien, Vintersprinten under SM-veckan samt Svenska Rallyt.

Först ut är i kalendern är SM-premiären ...

Publicerad: 2019-01-21 12:20


Tidemand med fokus på erfarenhet i WRC-premiären.
@WorldEfter fyra år som stammis i WRC 2-serien, inklusive en mästartitel i klassen, kom äntligen chansen som rallystjärnan Pontus Tidemand har väntat på - att få hoppa in i en maxad WRC-bil och tampas med eliten i den högsta klassen i Rally-VM. I en Ford Fiesta WRC för M-Sport gör han och nygamla kartläsa...

Publicerad: 2019-01-21 09:35


Elias Lundberg Rally redo för säsongstart i Bergslagsrallyt.
© Elias Lundberg Rally.Säsongstarten närmar sig för 20-åriga Opelföraren Elias Lundberg med co-driver David Arhusiander. Teamet har precis spenderat en testhelg hos Depå Grande utanför Östersund för att förbereda inför första deltävlingen i Rally-SM.

Teamet kommer med en ny införskaffad Opel Astra KitCar till Ludvika o...

Publicerad: 2019-01-21 09:32


Kör shakedown, du får sex extra däck i Rally Sweden!
© emotorsport.seDäcken är den ständiga frågan inför Rally Sweden, mest rörande shakedown. Vissa år har de tävlande fått tävla på de däck som senare ska användas i tävlingen, något som gjort att förarna sparat på däcken och rullat igenom. Andra år har fyra "extra däck" funnits som bara används till just shakedown. M...

Publicerad: 2019-01-21 05:55


Del 8; Vem kör vad 2019, bl.a. Karlsson fortsätter med R5:an.
© emotorsport.seI Säffle når vi Anders Karlsson, vad händer i år?
- Ja, det blir nog ganska likt 2018 skulle jag tro. Jag och Björn Nilsson kör våra favorit tävlingar med början i Bergslagsrallyt och sedan någon tävling också i Norska mästerskapet. Detta då Miragen nu är godkänd även där!

Men du har ocks...

Publicerad: 2019-01-21 05:36


Tidemand och M-Sport kollegorna om uppladdningen för Rallye Monte Carlo.
© M-Sport.I veckan startar Rallye Monte Carlo, nu berättar M-Sport Ford WRT´s tre förare om den inledande deltävlingen. På startlinjen står Pontus Tidemand för andra gången i tävlingen, senast tävlandes i Rallye Monte Carlo 2017 och var 11:a totalt, då i en Skoda Fabia R5. Nu sitter Ola Fløene som co-driver, ...

Publicerad: 2019-01-20 21:41


Mattias Ekström föråkare i Mekonomen Bergslagsrallyt.
© Ekström Motorsport.Mattias Ekström, superstjärna i tysk racing och i Rallycross-VM, ansluter till Mekonomen Bergslagsrallyt. Han tar sig an uppgiften på lördag som föråkare.

SM-premiären i rally slår alla rekord med ett deltagarantalet på 96 förare. Innan dessa startar drillas funktionärerna av några så kallade för...

Publicerad: 2019-01-20 14:13


Röjsel & Johansson värmde upp med seger inför SM-premiären.
© Daniel Röjsel AB. SMK Dalas Daniel Röjsel, med Co-drivern Mikael Johansson, Ludvika MS, kunde inte ha börjat rallyåret 2019 bättre än med seger i Tractive Winter Rally inför stundande SM-premiär i Ludvika

Smålandboende dalmasen, Daniel Röjsel, gör bland annat ny SM-satsning under 2019 tillsammans med Mikael Johan...

Publicerad: 2019-01-20 10:34


Tidigare nyheter:
Ekström tillbaka i rallybil, kör Bergslagsrallyt.
Jonasson åkte hem Månstråket.
Olsson vinnare i Midvinter Sprinten.
Gryazin överlägsen i Sigdalsrallyt - Solberg tvåa i NM premiären.
Johansson snabbast totalt, Myrsell bäste klassiker i Tractive Winter Rally.
Emil Bergkvist ser framåt med inspirerande blickar.
Blomberg klar vinnare i Treskerundan.
Första totalsegern för Oliver Solberg, Westlund trea i R2.
Full fart i rallyskogen, resultaten rullar in...
Så är upplägget för årets Rally SM deltävlingar.
Porsche Motorsport tillbaka i rallyskogen, bygger Cayman GT4 för R-GT!
Följ resultaten från en maxad rallylördag i Sverige, Norge och Lettland!
Så ser den ut, Tidemands Ford Fiesta WRC redo för Rallye Monte Carlo!
Solberg och Westlund snabbast på shakedown inför Rally Aluksne.
Mattias Adielsson kör rally-EM i franskt toppteam med C3 R5!
Ny Yaris WRC byggs för Grönholm och Katsuta.
Klassiker och DM i lördagens Tractive Winter Rally.
Tunt i nordliga Månstråket - 20-talet ekipage till start.
30-talet ekipage i lördagens Treskerunda.
MidvinterSprinten inleder rallyåret i Hällefors.



Nyhetsarkiv:
[
2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]





Nyheter; Norsk-Rally:
»
M-Sport tester på Dagali
»
Karrierens förste totalseier for Oliver Solberg
»
Russisk seier i Sigdalsrally. Henning Solberg tok NM-poengene
»
Latvia: Oliver Solberg på andreplass etter förste dag.
»
Ola Nore og Jacob Lyseng danner team og er klare for Sigdalsrally
- www.norsk-rally.com -


Månadens mest lästa:
» Del 4; Vem kör vad 2019, bl.a. Jakobssons bygger ny Corolla.
» Del 2; Vem kör vad 2019, bl.a. Grahn med Focus i SM.
» Del 3; Vem kör vad 2019, bl.a. Abris ska sälja R5:an och satsa på BMW.
» Full fart i Finnskogsvalsen, följ resultaten.
» Östberg till Rally Sweden?


Mest lästa nyheter:
»
Så körs Rally Sweden 2017 - Karta och Tidsplan!
»
Så körs Rally Sweden 2018 - sträckor, kartor och tider!
»
Så körs Svenska Rallyt 2010, sträckor och tider.
»
Dags för Landskamp - nu med egen hemsida!
»
Så körs Midnattssolsrallyt, 18 sträckor att följa!
»
Så körs Rally Sweden 2015 - sträcka för sträcka!
»
Så körs Rally Sweden 2016!
»
Så körs Rally Sweden 2014 - de här sträckorna används.
»
Resultat, Tider & Info för Midnattssolsrallyt 2014!
»
Så körs Rally Sweden 2019, tidsplan & kartor!
»
Vem kör vad - nytt Alpinebygge för 2016!
»
Svenska Rallycupen - fortsatt utveckling, kalender 2017 redan klar.
»
Vem kör vad 2017 del 5, bl.a. Wall mot Midnattssolsrallyt.
»
Nyheter, Resultat & Info - så följer du Midnattssolsrallyt.
»
Häftigaste rallybilen i Sverige, Porsche 997 GT3 redo för rallyskogen!


 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2018.