GN Motorsport

   
Mastertrailer.

   
Mats Bilar

   
Carless Racing Fuels.

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WebTV & Video
  E-Cupen
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  BLOGG; FREDRIK
       ÅHLIN

  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

VOC SommarSerie avgjordes med NoraTrofén.
PRESSRELEASE

Nora MK bjöd på fyra högintensivt specialsträckor som trots att de totalt bara mätte 22 kilometer ändå blev till en jättefin och utslagsgivande tävling. På dessa blev VOC Mekonomen Rallys SommarSerie avgjord. Obligatorisk tävling i serien tillsammans med upp till fem poäng för snabbaste bil på sista sträckan öppnade upp för stora omkastningar i tabellerna. Snabbast runt tävlingens sträckning var Kristoffer Karlsson i Elit A. Dennis Persson segrade i Elit B och Robin Bäckström var snabbast i Cup-klassen. Isak Vikman var enda startande ungdom, tvingades tyvärr bryta men lyckades ändå bärga seriesegern.

Ett relativt litet startfält men kraftigt dominerat av en stort VOC-klass tog sig an Nora MK’s 22 kilometer specialsträcka där varje meter var av utmanande och klurig karaktär men av riktigt hög kvalitet. Helgen sammanföll med andra stora tävlingar i landet och en stor tävling i trakterna kring Uppsala varför konkurrensen tog ut sin rätt. När Nora MK dessutom fick lida av förlorade SS-kilometer till följd av vägägare som inte önskade rally på sina marker så slog det tyvärr på tävlingens tillgängliga specialsträckor. Tävlingen i stort löpte dock på fint med undantag för en ambulans som kollade till ett olycksdrabbat Suzuki-ekipage där de inblandade lyckligtvis klarade sig med mindre blessyrer.

– Redan i försnacket nämnde jag problematiken som Svenskt Rally står inför med tillgång på vägar därför jag lämnar den frågan därhän här. Istället kan jag konstatera att de vägar som Nora levererade oss tävlande i helgen höll utmärkt kvalitet och ställde riktigt höga krav på oss förare, precis som det ska vara i en final. Det tackar vi ödmjukast för, hatten av för Nora. Tävlingen då, jo den är ju obligatorisk final i vår SommarSerie vilket betyder att alla kan direkt addera inhämtade poäng till sin serie och därmed veta vad som krävs för att avancera eller bibehålla sin position. Borträknande av tävlingar med mera har vi i våra serier redan klarat av när vi kommer till finalen, säger klassansvarige Roger Fransson.

Nära fullständig perfektion för Kristoffer Karlsson i Elit A.
En poäng ifrån en maximal serie kommer Kristoffer Karlsson i SommarSerien efter att kört hem segern även i Nora. Han missar dock den maximala poängen (135 poäng) med en enstaka poäng då Joakim Larsson snuvar Kristoffer på den sista PowerStage-poängen. Joakim som slutar fyra i tävlingen gör en närmast ofattbar insats på sista sträckan och vinner denna med nästa sex sekunder. Tvåa i tävlingen var Emil Andersson som behövde ett frånfälle av Kristoffer för att kunna segra i serien. Andraplatsen säkrade dock dito i serien och Emils tre poäng på PowerStage skadade inte heller. Trea blev hemmaföraren Mikael Lönnström som med en fjärde plats på PowerStage tog ett ordentligt kliv i serien. Richard Gustafsson hade svårt att hitta rätt i rytmen i Nora men insatsen räckte likväl för att klättra upp på sista pallplatsen i serien. Sista PowerStagepoängen tog Joakim Ellner Landberg.

– Jag är så otroligt glad för Kristoffers skull att få ta hem SommarSerien och så välförtjänt. Så som han har kört denna säsong, imponerande. Hela säsongen har han visat att han här mannen att slå om man vill ha hem högsta priset men det var ingen som riktigt rådde på honom så segern i SommarSerien är mer än välförtjänt. Men ingen skugga ska falla på Emil Andersson som kämpar hela säsongen igenom och vid mer än ett tillfälle är där och håller Kristoffer på tårna. Emils andraplats är en stor bedrift och förtjänar all heder. Detta gäller för övrigt såväl tävlingen som serien. Likaså vill jag visa min djupaste respekt till Mikael Lönnström som blandar sig i toppstriden här på självaste finaltävlingen, riktigt bra jobbat och säkerligen ger det en bra skjuts i tabellen också. Och när vi ändå imponeras och gratulerar så vill jag rikta ett särskilt sådant till Joakim Larsson vars tid på PowerStage är mäkta imponerande. Att utan ha visat så här grymma takter plötsligt tvåla till Kristoffer, Emil och Mikael med mellan sex och åtta sekunder är häpnadsväckande på gränsen till ifrågasättande. Slutligen vill jag rikta ett stort grattis till Richard Gustafsson som med en genomgående stabil insats under säsongen tar en välförtjänt tredjeplats i serien.

Dennis Persson gjorde vad han behövde i Elit B.
Med en stabil ledning i serien behövde Dennis Persson inte leverera några toppresultat för att säkra seriesegern. Dennis verkade dock inte bry sig om det direkt utan körde sin tävling som han brukade och kunde inkassera maxpoäng med seger på PowerStage som lite extra på segern i klassen. Som tvåa fick vi se Tim Palmqvist som visade att tidigare resultat var långt ifrån några tillfälligheter och tar därmed tre andraplatser. Fyra tiondelar var dock allt som hade behövts för att ta tre poäng på PowerStage istället för två och därmed nå en tredje plats i serien. Istället var det Andreas Liljeberg som lyckades behålla den positionen efter en tredjeplats på PowerStage. Magnus Lindqvist kör stabilt dagen igenom och tar hem sista pallplatsen närmast hotad av klassansvarige Roger Fransson som kör in bara dryga två sekunder efter. Magnus Westman gjorde allt för att plocka den sista pallplatsen i serien och med en andraplats på PowerStage gav han sig själv förutsättningarna men det räckte tyvärr inte hela vägen. Sista poängen på PowerStage togs hem av Björn Kallin.

– Dennis Persson gjorde precis det ingen förväntade sig av honom. Han behövde egentligen bara köra i mål i Nora och säkra seriesegern men se det ligger inte för den gode Dennis som uppenbarligen kör snabbt även när han inte har bråttom. Stort grattis till segern både i tävlingen och i serien, det är du verkligen värd. Tim Palmqvist är en annan ung talang jag hoppas vi kommer få se mer av framöver, den killen kan verkligen köra bil snabbt något han visade redan i Eskilstuna och vidimerar ytterligare här. Magnus Lindqvist lägger ännu ett stabilt resultat till sin serie med denna tredjeplats och säkrar också andraplatsen i serien efter Dennis, bra jobbat och stort grattis.

Kampen bakom toppen var stenhård.
– För mig själv, Magnus Westman och Andreas Liljeberg skulle Nora handla om en sista chans att knipa sista pallplatsen i serien. Jag gjorde vad jag skulle (nästan) och körde fortast av trion på tre av dagens fyra sträckor. Andreas innehöll tredjeplatsen i serien innan start men när han kom inhaltande till service med en krökt bakaxel var blodvittringen total i min och Magnus bil, vi hade definitivt chansen. Inför sista sträckan hade vi båda chansen att klättra förbi Andreas med en riktigt bra PowerStage. Och vi laddade! I mål är jag fantastiskt nöjd med min prestation och men det visade sig inte hjälpa mot Magnus som tagit i ordentligt och tagit andra bästa tid på PowerStage, otroligt imponerande. Men jag måste lyfta på kepsen för Andreas, vad gör Stockholmaren? Med krökt bakaxel laddar han ur fullständigt på sista sträckan, kniper tredjeplatsen på PowerStage och med minsta möjliga marginal behåller han sin plats i serien, och det utan att rulla en enda gång i år, i alla fall hittills. Vi får bara gratulera. Jag måste säga att årets säsong med dessa herrar har varit fantastiskt rolig. Kampen en bit ner i resultatlistan märks sällan men undantagslöst hela säsongen har vi, som oftast delar både serviceplats och mekaniker, fightats om enstaka sekunder sträckor emellan. Det här är rallyutövande när det är som roligast och vi har vårt fina enhetsreglemente att tacka för det.

Robin Bäckström revanscherar sig med seger.
Efter en avåkning i Eskilstuna ville Robin Bäckström helt säkert revanschera sig och som han gjorde det. Full pott med seger i tävling och på PowerStage ger även seger i serien. Tvåa i tävlingen blir Oskar Nilsson som även tar andraplatsen på sista sträckan. Joel Norqvist kniper tredjeplatsen och även han likaså på PowerStage. Joels insats ger honom också tredjeplatsen i serien före Charlie de Jong som innan tävlingen hade lika många poäng. Patrik Lundberg låg tvåa i serien och hade ganska många poäng både upp och ned varför han framförallt behövde komma i mål med okej poängskörd. Han gjorde vad han behövde, säkrade andraplatsen och kunde dessutom få tillgodoräkna sig ytterligare en poäng från PowerStage. Fyra på PowerStage blev Charlie de Jong.

– Robin gjorde precis det jag förväntade av honom och som jag förutsade redan i ”införreportaget”. Jag kan bara lyfta på kepsen och gratulera till en helgjuten insats i Nora och hela säsongen. Riktigt bra jobbat. Det känns lite som alla kraftfulla adjektiv tagit slut och allt som kan sägas om Robin redan är sagt. Men tveklöst är att han varit helt outstanding i Cup-klassen i år och jag tycker lite synd om övriga deltagare vars insatser långt ifrån är något att skämmas för. En av dessa är ju Patrik Lundberg som tog en säker approach till tävlingen men vart där och pressat Robin under säsongen och tar hem en mycket välförtjänt andraplats i serien. Oskar Nilsson är en annan person som imponerat. Vi har inte sett mycket av Oskar under säsongen men han har kört fort när han visat sig, så också denna gång. På tal om bataljer så har ju Joel Norqvist och Charlie de Jong utkämpat en sådan och även om Joel är den som drar längsta strået så vill jag gratulera er båda till en fin insats. Slutligen också, självklart ett grattis till Patrik Lundberg som avslutade tävlingen med en fin insats på PowerStage.

Isak Vikman var snabbaste ungdom.
Isak Vikman var ensam i klassen i Nora. Tyvärr tvingas han bryta innan målgång men efter fotocellen på sista sträckan och får med sig minsta möjliga poäng. Förvisso var störste konkurrent i klassen med i Nora men efter en nära på, fatal skada för bilen i Eskilstuna så kom Marcus till start med bil i annan klass. Självklart kan han då inte tillgodoräkna sig poäng i klassens serier. Isak behåller därmed sin förstaplats i serien och tvåa blir Marcus Persson. Trea i serien blir Oscar Östlund.

– Tyvärr gick det inte hela vägen för Isak i Nora. Tiderna på sträckorna talar sitt tydliga språk men som så många rallyförare bittert fått erfara gäller det sig att ta sig hela vägen till slutmålet också. Vad jag förstått var det ett motorfäste som fått oljefiltret att gå sönder och tömma motorn på olja, något som uppdagades vid målgång på dagens sista sträcka. Det visade sig att motorn klarat sig så på det stora hela är det hela akademiskt då Isak därmed segrar i SommarSerien. Stort grattis! Stort grattis också till Marcus Persson och Oscar Östlund vars insatser säkrat andra- och tredjeplatsen i serien. Snyggt jobbat.”

Med detta gör vi bokslut över SommarSerien anno 2019 och gratulerar framförallt alla segrare men självklart därtill alla ekipage som levererat fina resultat under säsongen. Återstår i kalendern gör VOC Mekonomen Rallys finaltävling i SverigeSerien. Den går av stapeln 5 oktober i Örebro och självklart med efterföljande bankett och prisutdelning som traditionen bjuder. Håll utkik på klassens hemsida för mer information om detta och hur du anmäler dig till festen. Därmed tackar vi Nora MK till en fin tävling och önskar på återseende till Rikspokalen och det spännande MästarMötet som väntar då. Missa inte det, väl mött till dess.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2019-09-16 17:24






Hansen summerar 3-Städte Rallyt.
© emotorsport.se3-Städte Rallyt hade Freyung som huvudort nära gränsen till Tjeckien och Österrike. Tävlingen kördes på asfalt i väldigt kuperad terräng. För Victor Hansen och Victor Johansson var detta tredje utlandsstarten. Första utlandstävlingen kördes på regnhala och leriga asfaltvägar, den andra starten avbrö...

Publicerad: 2019-10-23 17:37


Inför SSRC finalen.
Inför slutspelet, finalen, som körs nu på lördag den 26 oktober med Hovmantorp utanför Växjö som tävlingscentrum, skall vi ta en titt på läget i de olika klasserna I alla fyra bilklasser slåss man om 18.000 kr, sju till ettan, fem till tvåan och fallande ner till femte plats.

I A-klassen för VOC...

Publicerad: 2019-10-23 17:33


Final i Svenska RallyCupen, tät poängkamp i Elektrikerna Marknadsnatta!
© Svenska RallyCupen-Final för Svenska RallyCupen 2019, hos Västra Östergötlands MK i Skänninge rullar 160-talet ekipage ut för fem sträckor i Elektrikerna Marknadsnatta. Det kommer bjudas dramatik in till mål, sista sträckan ger extra bonuspoäng för de snabbaste!

I fyrhjulsdrivna klassen ses Stig Andervang gå för cu...

Publicerad: 2019-10-22 22:38


Binbach enda svenkekipage till Lausitz Rallye, sju norska till start.
© emotorsport.seNordiskt populära Int. ADMV Lausitz Rallye körs för 22:a gången, centrum i Boxberg för de 16 milen special på grus och jordvägar. En 11km lång sträcka kallad RK Arena körs dubbelt under fredagens den 1:a november när tävlingen inleds. Lördagen tar tävlingen till mål där åtta sträckor körs på 14 mil,...

Publicerad: 2019-10-22 21:32


VM kan avgöras i Spanien, startfält och tider inför Spanska WRC rallyt.
© Toyota Gazoo Racing.13 mil special under fredagen, mestadels på grus innan teamen på 75 minuters service under kvällen ska bygga om bilarna för asfalt. Lördagen med sju sträckor om 12 mil körs på lördagen. Avslutning med söndagens fyra sträckor över 7,4 mil väntar, sista två mil långa La Mussara 2 direktsänds som power...

Publicerad: 2019-10-22 20:23


Fogdeby och Norén ska värma publiken i Marknadsnatta.
© Alexander Fogdeby.I helgen är de dags att avsluta säsongen 2019 för Alexander Fogdeby och Dennis Norén. Man avslutar ett riktigt bra och lärorikt år med att åka Volvo 940 Evo i Marknadsnatta.
- Ska bli kul att åka bakhjulsdriven bil med ordentlig ork i maskineriet! Stort tack till Tommy Eliasson som lånar ut sin...

Publicerad: 2019-10-22 20:17


Flera nya Svenska namn i listan för East African Safari Classic Rally.
© emotorsport.seAnmälningslistan för East African Safari Classic Rally fyller på, just nu 26 ekipage där Ian Duncan som vi tidigare berättat i år kör Rover Vitesse och allra sist med drygt en månad till start är Rommy Bamrah i Datsun 280Z.

Mest intressant är de anmälningarna som går för Svenska Team Tidö / Race4...

Publicerad: 2019-10-22 18:56


Här säljs Karta & Program för Elektrikerna Marknadsnatta 2019.
© emotorsport.sePå lördag avgörs Elektrikerna Marknadsnatta 2019, stor final för Svenska RallyCupen och Östergötlands FM/DM serie. Fem sträckor väntar de tävlande under lördagen, en spännande final och starkt startfält på 160-talet bilar väntas rulla ut från Skänninge klockan 10:00!

Programförsäljning kommer att...

Publicerad: 2019-10-21 22:03


Stort intresse för nya Volvo Euro Cup 2020, spännande europaserie med VOC bil.
© Dominik Autengruber. Nordic West Euro Cup var VOC åkarnas egna EM serie höll igång en bra bit in på 2000-talet men försvann så, de Svenska åkarna var oerhört populära i Europa bland publiken. Vilda Svenska rallyåkare som kom på sladd med stora Volvobilar på asfalten. De senaste åren har tävlandet med bilarna utomlands ...

Publicerad: 2019-10-21 21:35


Rallyklassikerna på gång, sex deltävlingar klara i kalendern.
© emotorsport.se Många serier jobbar för fullt för att säkra sina kalendrar för nästa säsong, en av dem är Rallyklassikerna med Klassiska & Historiska Rallycuperna.

Sex deltävlingar ses nu i kalendern där man inleder med två vintertävlingar. Hittills finns fyra grustävlingar på agendan, återstår gör att säkra en...

Publicerad: 2019-10-20 21:35


Tidigare nyheter:
TV tider för Spanska VM Rallyt, startar med SVT ikväll!
Kreim stannade inte vid olycka, uteslöts från 3-Städte-Rallye men klarade titeln.
Stark debut av nya Dacia Sandero R4 i Spanien.
Solberg utklassade alla i Lake Superior Performance Rally - trea i mästerskapet.
Grahn körde hem Falsterbo Rallysprint.
Wilke vinnare i Längbergsprinten.
Sebastian 4:a i 3-Städte-Rallye och 4:a i Adam Cup 2019.
Ljungström vassast i Lundhsprinten hos Laxå MK.
Liiten snabbast i Hälsingeseriens final.
Persson körde hem Finalsprinten.
Solberg leder stort i Lake Superior Performance Rally.
26 bilar till WRC finalen i Australien.
Tävlingsrik rallylördag, följ dem som kör resultaten live.
Sträckseger och 4:a i Opel Rallye Cup, 3-Städte-Rallye har inlett.
VOC SverigeSerien avgjordes med Rikspokalen.
Rally EM kalendern presenterad för 2020.
Östberg ska hjälpa Ogier till guld, kör C3 WRC i Australien.
Finalsprint i Eskilstuna Sprintcup under lördagen.
60-talet åkare i sydliga Falsterbo Rallysprint.
JR Motorsports Pokalen avgör Gotlands DM.



Nyhetsarkiv:
[
2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]





Nyheter; Norsk-Rally:
»
Historisk Rally med möte 29.oktober
»
Seier for Oliver i LSPR Rally
»
Oliver Solberg leder i USA
»
EVEN og Andreas Mikkelsen skiller lag
»
Stian Bröderud vant Mjåvannsprinten
- www.norsk-rally.com -


Månadens mest lästa:
» M-Sport ger Tidemand bra betyg efter Wales Rally GB.
» Följ resultaten från shakedown inför Wales Rally GB.
» Följ Tidemand, Kristensson och Rådström i Wales Rally GB!
» Tidemand jagar inställningar, Rådström bröt i diket & Kristensson i JWRC tät.
» WRC kontrakten på gång, läget i teamen just nu.


Mest lästa nyheter:
»
Så körs Rally Sweden 2017 - Karta och Tidsplan!
»
Så körs Rally Sweden 2018 - sträckor, kartor och tider!
»
Så körs Svenska Rallyt 2010, sträckor och tider.
»
Så körs Rally Sweden 2019, tidsplan & kartor!
»
Dags för Landskamp - nu med egen hemsida!
»
Så körs Midnattssolsrallyt, 18 sträckor att följa!
»
Så körs Rally Sweden 2015 - sträcka för sträcka!
»
Så körs Rally Sweden 2016!
»
Så körs Rally Sweden 2014 - de här sträckorna används.
»
Resultat, Tider & Info för Midnattssolsrallyt 2014!
»
Vem kör vad - nytt Alpinebygge för 2016!
»
Svenska Rallycupen - fortsatt utveckling, kalender 2017 redan klar.
»
Häftigaste rallybilen i Sverige, Porsche 997 GT3 redo för rallyskogen!
»
Vem kör vad 2017 del 5, bl.a. Wall mot Midnattssolsrallyt.
»
Svenska RallyCupen redo för 2018 - här är kalendern!


 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2018.