Trendab AB   

   
SA Tech AB   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
Mastertrailer.   

   
Mats Bilar   

   
MaxSport   

   
Carless Racing Fuels.   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Tuffa utmaningar då VOC körde Pirelli Rally i Tammerfors.
PRESSRELEASE

Finland är något av rallyts hemland. Ett otroligt intresse hos allmänheten. Ett oerhört engagemang. Och lösningar för rally som är helt omöjliga i Sverige tas här som självklarheter. Pirelli Rally i Tammerfors, finaltävling i finska mästerskapen och deltävling i såväl SverigeSerie som Nordic West Euro Cup i VOC Mekonomen Rally var definitvt inget undantag. Finlands rallytävlingar bjuder också på utmaningar utöver det vanliga. Klassen antog detta med bravur. Pär Nordahl och Anton Brorsson hanterade det allra bäst, åkte hem med var sin seger i Elit A, och bäddar med det för en riktig nagelbitare i den kommande finaltävlingen.

Tänk er situationen att vi skulle köra rally i någon av Sveriges största städer, låt oss säga Göteborg i det här tankeexperimentet. Att vi skulle förlägga HQ till Ullevi. Stänga av området intill för att ge förtur i trafiken för rally-, service, och reccebilar. Och! Förlägga serviceplatsen till gräsmattan (fotbollsplanen!) med in och utfart på löparbanorna. Köra de kraftiga ljus- och ljudanläggningningarna på max även när timmen är sen. Bara genom att föreslå detta skulle antagligen våra politiker, fotbolls-, och friidrottsfolk kräva att rally istälet borde förbjudas och att rallyförespråkare skulle spärras in med tvångströja på obestämd tid.

Precis så var det i Tammerfors! Lägg därtill att de allra bästa rallyvägarna i omgivningen har gjorts tillgängliga. Att man med detta stänger av flera mindre byar där sträckorna går rakt igenom förefaller ingen uppleva som något problem, snarare som en möjlighet för samma byar att hamna i centrum för en dag men alla de möjligheter som det i sig öppnar för försäljning etc. Sett i det ljuset förstår man rallys status som sport i vårt östra grannland. Man förstår också att förlängningen på detta är att den vita flaggan med blå kors som stoltserar på så många bilar i världseliten medan det är så långt mellan de blå och gula. Allra högst upp i rallyns pyramid, i WRC, förekommer ju numera tyvärr bara blå och gula flaggor som enskilda gästspel. Det här är faktum som de styrande i vårt förbund borde ägna mer tid och kraft även om det skulle innebära att man då skulle vara tvungna att prioritera ner arbete med regelfrågor på detaljnivå, säger klassansvarig Roger Fransson.

Pär Nordahl hanterade extremsvåra fredagskvällen bäst
I Elit A så var det Pär Nordahl för dagen med Joakim Sjöberg som CoDriver (i normala fall åkande med Emil Bergkvist) som hanterade den svåra situationen allra bäst.

Fredagskvällens sprintrally var bara en sträcka, men inte vilken sträcka som helst. Här var det en av Finlands ritliga ”mytsträckor” som stod på schemat: Pengonpohja! Tekniskt svår torr och i fullt dagsljus. Men, vi fick dessutom utmaningen att köra den i beckmörker, i fullt regn och dessutom plaskvåt och därför bitvis såphal. Ett riktigt mandomsprov!

Nordahl/Sjöberg hanterade detta klart bäst. Egentligen var det bara Brorsson/Arhusiander som på riktigt utmanande.

Nordahl klarade sträckan i dessa förhållanden under 10 minuter, en bragd och inget annat! Brorsson bara tre sekunder efter. Nordahl sammanfattade efteråt ”Förbannat, om det inte är det svåraste jag gjort i hela mitt liv”. Bara att gratulera. Rutinerade Brage Lundmark på tredjeplats.

Askling i Elit B och Westerberg i Cup på fredagskvällen
Det var inte bara i Elit A som det gick fort.
Dennis Askilng med Jonas Arvidsson i högersätet körde in på dagens tredje tid totalt i VOC Mekonomen och vann med det Elit B. Tvåa var stabile Erik Karlström för dagen vägledd av Magnus Lundgren efter dödsfall i familjen för Eriks ordinarie CoDriver Oscar Almqvist - allas våra tankar är med dig Oscar i en svår stund. Trea Fredrik Jansson med Daniel Andersson i CoDriver sätet.

Westerberg helt ohotad i C.
I C så visade doun Patrik Westerberg/Kent-Ola Björklund direkt var skåpet skulle stå den här helgen. De vann klassen med hela 42 sekunder. Tvåa Thomas Carlsson med Christoffer Karlsson till höger om sig, trea Samuel Miettinen, båda dessa ekipage alltför sällan sedda i SverigeSerien.

Alla klarade utmaningen!
Något som vi också måste understryka var att ALLA ekipage i VOC Mekokonomen Rally klarade den oerhört tuffa utmaningen den här kvällen. Det låg finska bilar både till höger och vänster, men ingen av våra körde av, alla i mål! Fantastiskt! Jag menar att detta säger en hel del både om våra team och då främst om våra förare, men också om Gunnar Barth´s fantastiskt fina noter. Gunnar åkte över till Finland speciellt för att nota för oss, systemet med arrangörsnoter finns ju inte utanför Sverige. Heder åt dig Gunnar för ditt engagemang och din oerhörda kunskap och erfarenhet.

Brorsson i Elit A på lördag
VOC Mekonomen Rally delade alltså rallyts två dagar till två tävlingar. Fredagkvällens knappa 1,5 mil var för klassen ett sprintrally. Lördagens dryga 13,5 mil ett annat. Med detta upplägg så var klassen fri att serva hela natten om det skulle behövas och även att starta om utan superrally-tidstillägg om det skulle bli aktuellt.

Lördagen började med att två namn som inte alla tänker på som de toppförare de är presenterade sig på riktigt. Tom Kristensson för dagen med CoDriver Jörgen Jönsson och Niklas ”Nibbe” Nilsson assisterad av Dan Hoff. Både dessa skulle finnas med i resonemanget hela dagen skulle det visa sig och de båda växlade i ledning ända fram till SS7.

Händelserikt redan från början.
Nordahl körde punktering på lördagens första sträcka, rallyts SS2, och fick till följd av detta en dikesvisit. Tack var engagerad finsk publik blev det ändå bara 40 förlorade sekunder. Efter det bestämde sig Nordahl: Nu skulle det åkas på riktigt. Bära eller brista! Och han arbeta steg-för-steg bort den förlorade tiden.

Allt hände på SS 7, Sahalahti 2.
På SS7 var det slut för Nordahl, men det var ingen avåkning trota ett ursinnigt tempo. Istället var det bränsleproblem som gjorde att bilen inte gick. Samtidigt vinner Brorsson sträckan ganska stort och går upp i ledning, något han sedan inte släppte. I mål Brorsson före Kristensson och Nibbe.

Detta gör situation minst sagt laddad i SverigeSerien inför finaltävlingen. Brorsson leder med fem poäng med det finns ändå en mängd möjliga resultat som kan leda till särskiljning. Laddat!

Mattias Andersson tog till sist Elit B
Det var lika laddat i den lägre Elit klassen.
Dagen började med att Erik Karlström tog ett grepp som han steg för steg stärkte, samtidigt körde Fredrik Jansson av och tvingades bryta. Per Allo med Magnus Nilsson som ledsagare skuggade. Bakom dessa trivdes Mattias Andersson och CoDriver Fredrik Adolfsson också som fisken i vattnet på de snabba sträckorna.

Stopp på SS 7 även för Karlström
Bara någon kilometer efter Nordahl så fick även Karlström haveri. Lite ”ödets ironi” kan man tycka. Det här två bilarna torde vara två av de allra mest välskotta och ”välskruvade” i hela serien, och ändå är de två av dem som får haveri. Ren otur skulle jag vilja påstå och lider med er.

Situationen öppnade för Andersson och Allo.
När dammet lagt sig så var det Mattias Andersson som stod som segrare före Per Allo, detta trots en spurt av Allo med sträckseger på dagens sista långa sträcka. Andreas Jonasson och CoDriver Pär Sundkvist som hela dagen lurat i vassen och succesivt avancerat upp genom fältet på den sista pallplatsen.

Patrik Westerberg överlägsen i Cup.
I cupklassen var det flera av toppförarna som inte kom till start.
Det förringar på intet sätt Patrik Westerbergs och CoDriver Kent-Ola Björklunds prestation. De var överlägsna i klassen från början till slut. Det enda hotet mot Patriks seger var en stormkokande bil, även detta på minst sagt händelserika SS7. Men, den gamla välanvända 740:n gick till mål även om den drack 7 liter vatten på vägen.

Thomas Carlsson på andra plats och tyske Andreas Leue på tredje.
Med framgången i Finland kan vi också gratulera Patrik och Kent-Ola till totalsegern i årets SverigeSerie. Såvitt vi kan förstå är också uppklassningen kalr sedan länge och med det tempo som Patrik har så är frågan om han inte borde anhålla till förbundet om dispens för att få klassa upp till Elit A på en gång. Oavsett hur han väljer att göra så har han en imponerande säspong bakom sig.

Laddat inför finalen
Nu samlar VOC Mekonomen Rally sig för sin kommande final i Örebro den 25 oktober. Som vanligt är det väldigt lite i alla klasser som är avgjort innan finalen. Ett relativt kort rally på fina vägar där nu allt ska avgöras. Och efteråt samlas vi till fest där årets exceptionellt stora prisbord ska fördelas. Plats för festen är i skrivande stund ännu inte klart, flytten av tävlingen ställde till planeringen en del. Håll därför utkik i Gästbok och på nyhetsplats efter mer information.

Jag vill samtidigt passa på att göra ett klargörande. Tidigt i år skrev jag på nyhetsplats ambitionen att alla skulle räkna med finaltävlingen i sina serier. Som alla som känner mig kallar jag saker vid sitt rätta namn och gillar inte undanflykter. Vad gäller detta har jag helt enkelt gjort ett misstag! Regelverket blev aldrig uppdaterat med detta och det kan därför inte gälla. Regler måste framgå på regelsidan, i våra reglementen eller som på ”Tekniska bullentiner och Regelförändringar” för att vara gällande - och det gör helt enkelt inte detta.

Vad innebär då detta konkret?
Konkret innebär det att det är bästa serien som räknas för alla: Sex tävlingar i A och B, fem tävlingar i C. Kort sagt: Precis som vanligt! Och nu när även sista tävlingen i-och-med Västerås konstiga och sena avhopp blir en ”vanlig” rallytävling så är ju detta faktiskt också det enda rätta. Finalen blir en vanlig tävling i serien. Så man kan väl säga att i det avseendet så hade jag en hel del tur.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Publicerad: 2014-10-06 20:38






Många vinnare i Eskilstunas EHG Sprint.
© emotorsport.seEHG sprinten för 7-klubbars och Finess onotade rallyserie kördes med 72 tävlande, totalt tre sträckor där första och sista var samma. Arrangörsklubbens Pontus Florin tog hem segern totalt, vann de tre sträckorna och var till mål 19,2 sekunder före Mikael Holmgren. 1,6 sekund bakom kör Hannah Jakobss...

Publicerad: 2024-05-25 20:31


Griebel vann Hunsrück Rallye, Andersson bröt.
I Tyska Hunsrück Rallye toppade Marijan Griebel efter rallyts åtta sträckor, 22 sekunder före Julius Tannert när rallyt avslutades. Närmare minuten tappad för Dennis Rostek på tredjeplatsen i rallyt. Det handlade om 67km special i den tredje deltävlingen i tyska mästerskapet.

112 ekipage varav 40...

Publicerad: 2024-05-25 20:17


Startlistan för Rally Magic Historic klar, 12 klassiker sprintar i Höljes.
© emotorsport.seAnders Hedström blev sista namn in i Rally Magic i Höljes den 5:e juli, på fredagen i samband med starten av VM helgen i Rallycross körs det rallysprint på området i Höljes.

Hedström kommer i en Ford Escort och blir där 12:e och sista ekipage in i startlistan för Historic där Stig Blomqvist i Aud...

Publicerad: 2024-05-24 19:09


Åtta rallyn att följa under lördagen, bl.a. Varvloppet och EHG sprinten.
© emotorsport.seVarvloppet hos Vara MK är störst för helgen, fem mil special och närmare 100 bilar när klubben avslutar sitt 100 års jubileum. Västras DM och Sverigeserien för VOC kör om poäng.

Finess Onotade Rallyserie och 7-klubbars kör hos Eskilstuna MK med rallyt EHG sprinten. Ett 70-tal tävlan...

Publicerad: 2024-05-24 18:28


Vara nästa för VOC Mekonomen Rallys tuffa SverigeSerie.
När en klass som funnits i 35 år möter en klubb som fyller ärevördiga 100 år så är det osannolikt att inte vägarna möts tidigare, det har helt säkert hänt men här får kalenderbitarna något av en utmaning för det var i alla händelser väldigt länge sedan SverigeSerien gästade Vara och Varvloppet. Men ...

Publicerad: 2024-05-24 18:18


Svenskt i tyska Hunsrück Rallye.
© emotorsport.seFyra sträckor dubbelt, totalt 68km special är vad som väntar i Tyska Hunsrück Rallye som tredje deltävling i nationella mästerskapet. En bit över 100 startande varav ett Svenskt ekipage i lista.

Med nummer 14 ses Simon Andersson och Jörgen Jönsson i Renault Clio Rally4, går ut som andra ekipage b...

Publicerad: 2024-05-23 20:21


Fem mil special och 90-talet bilar i Varvloppet.
© emotorsport.seVästras DM och VOC Sverigeserien åker Varvloppet hos Vara MK på lördag, det är fem mil special som väntar med tre sträckor som går dubbelt, plus en sjunde och avslutande.

Rallyt är störst för helgen med 90-talet åkare till start, VOC Sverigeserien slår rekord för året, 26 deltagare i andra deltäv...

Publicerad: 2024-05-23 20:19


Snabba vändningar, det kan avgöra Skogsåket, andra deltävling i E-Cupen.
© emotorsport.seSkogsåket är andra stoppet i E-Cupen 2024, med Team Skogsåkarna som arrangör. Vändprov väntar med 13km SP totalt fördelat över totalt fem prov, tre unika.

42 ekipage varav 23 tävlandes för poäng i E-Cupen, just för cupen i grupp E ser vi Keith Wennberg, Johan Gustafsson, Boo Hugoson, Rickard Klah...

Publicerad: 2024-05-23 20:09


Rute-Rullen, distriktstävling på Gotland.
© emotorsport.seRute-Rullen är andra deltävling för Gotlands DM och Gotland Rally Cup där Gotlands MF BK arrangerar. 9km special totalt där en sträcka går tre gånger.

27 åkare går för tävlingen fördelade över tre av de fem inbjudna klasserna, trimmat 2wd med 14 deltagare är givet störst där Sebastian Johansson, ...

Publicerad: 2024-05-23 20:05


Publikparkeringar till lördagens EHG Sprinten.
© emotorsport.seEskilstuna MK med EHG Sprinten på lördag, deltävling för Finess Onotade Rallyserie, 7-klubbars. Två mil special på tre sträckor, den första och sista sträckan är den samma.

Karta & Program säljs vid Start & Mål på Ekebybanan där också publikparkering finns, följ pilning.
- Vi har också fått t...

Publicerad: 2024-05-23 18:40


Tidigare nyheter:
Rute-Rullen, distriktstävling på Gotland.
Publikparkeringar till lördagens EHG Sprinten.
Världsmästaren gör comeback, Petter Solberg kör Bauhaus Royal Rally of Scandinavia
Petter Solberg kör Polo GTI R5 i Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.
Onotat när Eskilstuna MK kör lördagens EHG sprint.
Tre Svenska bilar i lördagens Rally Sønderjylland, Helin kör för mästerskapet.
Grahn i helgens finska gruspremiär, SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli.
Fiskaretorget basen för Midnattssolsrallyt i Västervik, men hur går planeringen?
Tavares ska rädda Lancia, vill marknadsföra inom rallysporten.
EHG sprinten på gång, info om programförsäljning.
1300 Rallycup summerar gruspremiären i Zabra Rallyt.
12:e rallyt i år för Andervang, kör helgens ELE Rally.
Far och son Kristoffersson fyller på till Rally Magic.
Calle Carlberg tillbaka i Rally-SM!
Hägg och Grahn, båda på pallen i danska Yokohama mästerskapets andra deltävling.
Foto från Violenrallyt.
Internationellt meriterat startfält när Rally-SM kommer till Uppland.
Så gick det i Hällefors MK´s Vårsprint.
Kroatisk EM åkare och Junior EM ledande Mille kör Rally Uppland.
Fyra svenska vinnare när Volvo Euro Cup körde Finska Ikaalinen Spa Ralli.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Månadens mest lästa:
» Så sänder Tv4 Motor, TV12, Sportkanalen och SVT från Rally de Portugal.
» Eklund, Blomqvist och Hallberg bland senaste namnen till Rally Magic i Höljes.
» Pontus Tidemand siktar högt - teamar upp med nystartade Motorsport Experience.
» Hyundai snabbast inför Rally de Portugal, Svenskarna topp tre i WRC2.
» Karta, så körs Bauhaus Royal Rally of Scandinavia 2024.
» Följ lördagen i Rally Nyköping, South Swedish Rally och Rally de Portugal.
» Följ Rally Nyköping, SSR Rallysprint och Rally de Portugal.


Mest lästa nyheter:
»
Upplev Rally & Konst i Järnboås - tavlor, keramik, bilar och rallyåkare!
»
Åk Rally Swedens sträckor direkt i datorn, spännande teknik ger dig möjligheten.
»
SM Sprinten inställd, hela SM veckan ställs in p.g.a. Corona smittan.
»
Följ avslutningen på Rally Turkey Marmaris, så körs söndagen.
»
Följ Elektrikerna Marknadsnatta - här säljs Karta och Program.
»
Bouffier tar plats hos Hyundai - bildar team med Hänninen.
»
Så körs Rally Sweden 2017 - Karta och Tidsplan!
»
De nya rallybilarna - R5 reglementet hett bland tillverkarna.
»
Rallyåkaren Ingvar Carlsson har gått bort.
»
TV-tider för veckans Monte Carlo Rally.
»
Efterlysning på stulen rallybil, Volvo 240.
»
Emiltrofén ställs in - tufft för Bilsport RallyCup och Rallyklassikerna.
»
Så körs Rally Sweden 2018 - sträckor, kartor och tider!
»
Häftiga Abarth Rally Cup går mot 2020, stora och enkla prispengar att samla.
»
Rally EM kalendern presenterad för 2020.
»
Rally på TV ikväll, Topdriver.
»
Ove ´Påven´ Andersson omkom i bilolycka.
»
WRC sändningar gratis på nätet, men svårare att se på TV?
»
SVT direktsänder 6 av 10 specialsträckor i Arctic Rally Finland!
»
Tider, Resultat och Info om Monte Carlo Rallyt.


 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.