MaxSport   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
Carless Racing Fuels.   

   
SA Tech AB   

   
Mats Bilar   

   
Trendab AB   

   
Mastertrailer.   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Pressrelease.
© Pressrelease.
Fredrik och Morten flög mot andraplats, men tekniska problem grusade finalen.

© Pressrelease.
© Pressrelease.
Full fart under året för Fredrik.
Åhlins BRC-säsong med väldigt höga toppar som djupa dalar.
PRESSRELEASE

Fredrik Åhlin hade siktet inställt på silvret när finalen i det Brittiska Rally Mästerskapet, BRC skulle avgöras på Isle of Man. Efter en stark inledning på rallyt var podiet nära när man drabbades av tekniska problem som tyvärr slutade med att teamet tvingades bryta rallyt.
Värmlänningen slutade på en fjärde plats i sammandraget.

Eftersom mästartiteln redan var utom räckhåll så blev den logiska målsättningen jakten på den ädla silvermedaljen inför finalen:
– Jag hoppades på att vi har förbrukat vår otur för denna säsong. Senast på Ulster Rally visade vi med sträcksegrar under båda dagar att vi har farten för att slåss om segern. Silvret skulle hem till Värmland, konstaterade Åhlin då.

Öppning enligt plan – sedan hände det som inte får hända
Efter första etappen med tre sträckor i mörker låg teamet på en tredje plats.
På den sjunde sträckan dagen därpå lossnade behållaren för bromsvätskan och kilade in sig så olyckligt att det inte gick att bromsa längre:
– Jag kan nog enkelt förklara det hela med ett enda ord: Panik! Jag sparkade med all kraft på bromspedalen samtidigt som bilen gick för fullt på femmans växel. Så tappade jag även intercom-kontakten med Morten och visste inte vad som väntade efter nästa kurva. Handlingen blev därefter, jag bara växlade ner, ner för att bromsa bilen och undvika en krasch, summerar Fredrik.
Ingenjörerna i CA1 Sport teamet kunde tyvärr konstatera att motorn hade rasat.

Bra säsongsstart
Inledningen av säsongen var däremot betydligt starkare. Rallyt Midway Stages i Wales gick på snö och Åhlin låg i ledning fram till mitten av första deltävlingen. En andra plats blev det till slut: – En bra start, säger 25-åringen och fortsätter om andra deltävlingen: – Även under Circuit av Ireland hade vi bra tempo och ledde. Sedan föll vi ner efter kylaren hade gått sönder. Det blev ingen placering.

Säsongens höjdpunkt var en vinst i Pirelli Carlisle Rally. Överlag tycker Fredrik att det har varit en säsong med väldigt höga toppar liksom djupa dalar: – Topparna får gärna stanna lika höga men dalarna måste jämnas ut, konstaterar han numera återhämtad.

Då hade Åhlin totalledning i det Brittiska Mästerskapet men tappade den efter att han fick ge upp Scottish Rally på grund av bruten kardanaxel. Under rallyt Nicky Grist Stages i Wales föll Åhlin sedan offer för den leriga och hala banan när han körde fast i diket efter en kollision med en timmerstapel. Även följande Ulster Rally gick inte som förväntan. Efter en punktering direkt i början av sjätte deltävlingen såg teamet först sina chanser försvinna men kämpade på bra. Väl återigen uppe på femte platsen blev det en kommunikationsmiss inne i bilen och duon åkte av.

Drömmen lever vidare men vill man vinna måste man satsa högt
Just nu står Åhlin inför problemet att hans planerade VM start i årets sista deltävling i Wales är mycket osäker på grund av den trasiga motorn: – Vi måste jobba stenhårt för att förhoppningsvis kunna säkra vår start i Wales och det är inget nytt för någon att det handlar om att få ihop budgeten med gröna siffror, avslutar Fredrik som nu lämnat in sin anmälan till VM-rallyt, Wales och kämpar för att kunna komma till start.
Men nästa säsong vill han gärna köra en full säsong i WRC 2 mästerskapet:
– Det är drömmen!


» Pressrelease från Fredrik Åhlin.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2016-09-28 16:44






Populärast i sommar, redan 200 anmälda för Slottssprinten.
© emotorsport.seUnder onsdagen spräckte Slottssprinten 200 anmälda ekipage exklusive tre föråkare, rallyt körs först den 13:e juli - 2,5 månad innan start är startfältet överfullt.

100-års jubilerande Katrineholms MK tar emot 180 åkare för lördagens rally med fem sträckor på 36km - start, mål och service vid Eri...

Publicerad: 2024-04-24 21:32


Sydsvenska Mästerskapet tillbaka i Sydsverige.
Behövs det verkligen en cup till i Småland och Södra 2024? Det är en fullt berättigad fråga! De två distrikten som har en femtedel av klubbarna i Sverige har också nästan en tredjedel av planerade rallytävlingar. Nästan alla cuper och serier i Sverige har också en eller flera deltävlingar i dessa di...

Publicerad: 2024-04-24 12:08


PG Andersson kör DRIVE VXOs BMW i Rally Nyköping.
© Drive VXO Motorsport.Tvåfaldige Juniorvärldsmästaren och flerfaldige Svenske Mästaren PG Andersson kommer till start i Rally-SM:s gruspremiär den 10-11 maj i Nyköping. PG kommer att tävla tillsammans med sin rutinerade codriver Anders Fredriksson i DRIVE VXOs BMW 1M i den tvåhjulsdrivna klassen.

Bilen, byggd av svens...

Publicerad: 2024-04-23 20:31


48 ERC ekipage till Rally Islas Canarias, tre Svenska ekipage.
© Torbjörn Carlberg.48 av de 80-talet anmälda för Rally Islas Canarias, årets andra EM deltävling kör om poäng i EM klasserna - resterande i nationella klasser och serier.

Jakten kan börja för Östberg och Barth.
29 ekipage går för Rally2 i EM tävlingen som inleds med Hayden Paddon och följer med Efren Llaren...

Publicerad: 2024-04-23 20:23


90 bilar totalt, 18 ekipage från Norge, Finland och Danmark nu i listan för Rally Nyköping.
© emotorsport.se90 ekipage ses nu i listan för Rally Nyköping, den kommande Rally SM deltävlingen men också deltävling i Nordiska Mästerskapet, något som denna gång lockats startande från Norge, Finland och Danmark. Anmälan stänger på söndag kväll och än väntas ett antal ekipage fylla på.

Fler namn väntas för SM...

Publicerad: 2024-04-23 18:53


Sträckinfo, publiktips och programförsäljning inför Vilda Ryd Racet.
© Ryds MK.Sträckinformation och programförsäljning till helgens Vilda Ryd Racet.

SS1 ONE Nordic AB, 8,51 km:
Startar på en krokig byväg, som efter ett par kilometer övergår till en mindre väg med mycket sten i kanterna i ett par kilometer. För att efter ca halva sträckan återgå till byväg igen, som är någ...

Publicerad: 2024-04-22 21:10


Caroline Gassner ny co-driver till Jonna Eson Brådhe.
© emotorsport.seJonna Eson Brådhe, ny förare för mig 2024,
- I februari åkte jag och Jonna tävlingen Hasselasvängen tillsammans och kände att vi hade ett fint samarbete ihop. Nu väljer vi att ingå samarbete även resterande del av 2024, och vi bildar därmed helkvinnligt ekipage i 4wd, berättar Caroline Gassn...

Publicerad: 2024-04-22 21:06


Foto från Ekrundan Light, test och träningsdag hos SMK Eksjö.
© emotorsport.seUnder söndagen körde SMK Eksjö en test och träningsdag för framför allt klubbens medlemmar men också ett par gästande ekipage. De tävlande fick chansen att känna på bilarna efter vinteruppehållet och se att allt fungerar innan tävlandet drar igång under våren.
Åtta ekipage tog chansen att köra strä...

Publicerad: 2024-04-22 17:56


Sesks får drömchans av WRC Promotorn, två tävlingar i Puma Rally1.
© M-Sport.24-årige Lettländaren Martins Sesks får en drömchans, han kommer köra Ford Puma Rally1. Starterna sker med stöd av WRC Promotorn och i samarbete med M-Sport, där kommer Martins göra två starter.

Han inleder i Polen i slutet på juni med en Ford Puma Rally1 utan hybrid för att se och lära och att s...

Publicerad: 2024-04-22 09:22


WRC tabellerna efter Croatia Rally.
© Toyota Gazoo Racing.WRC tabellerna summerade efter Croatia Rally, fyra deltävlingar som kan ge en fingervisning om hur året kan sluta. Thierry Neuville hade en tung söndag, samlade bra med poäng från första två dagarna och körde hem 19 poäng precis som jagande Elfyn Evans, fortsatt sex poäng mellan dem. Adrien Fourmaux...

Publicerad: 2024-04-21 21:19


Tidigare nyheter:
Foto från Ekrundan Light, test och träningsdag hos SMK Eksjö.
Sesks får drömchans av WRC Promotorn, två tävlingar i Puma Rally1.
WRC tabellerna efter Croatia Rally.
Så gick det i rallyklasserna när Svenska Sprintserien inledde.
Foto från Svenska Sprintserien, deltävling 1.
Pettersson åkte hem Skänningeknixen.
Ogier kör hem Croatia Rally, avåkning stoppade Neuvilles segerchanser.
Hässleholms GP, ny riktning och fler varv nästa helg.
Andraplats för Helin i Danska Yding Rally, bra start med nya bilen.
Söndagsrally med Sprintserie, Skänningeknix och Croatia Rally.
Hansen sexa i Rallye Sumava Klatovy, men rallyt avbröts efter tre sträckor.
Täta kampen i Kroatien rullar vidare, Neuville tog flest WRC poäng efter lördagen.
Hemmaförare i Toyota snabbast i Historiska EM, Historic Vltava Rallye.
Andervang snabbast i Aspgren Byggsprinten.
Söndagsrally på asfalt, Skänningeknixen på gång.
Följ Svenskarna i Aspgren Bygg sprinten, Sprintserie, Rally Yding, Kroatien och 2x Tjeckien.
Neuville och Evans delar ledning i Kroatien efter fredagen, dubbelt Citroen i WRC2.
90 åkare inleder Svenska Sprintserien i Vimmerby i helgen.
100 bilar i Aspgren Bygg sprinten, tävlande för Upplands DM.
Följ fredagens tävlande i Croatia Rally och Historic Vltava Rallye.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Hammarslaget 04/05


Rally SM:
Rally Nyköping 10-11/05


Rally VM:
Vodafone Rally de Portugal 09-12/05


Svenska RallyCupen:
Violen-Rallyt 18/05




Foto:
Ekrundan Light.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Svenska Sprintserien 1.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rally Anderslöv.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Stenbocken Sprinten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.