Mastertrailer.   

   
Carless Racing Fuels.   

   
GNM Sweden AB   

   
Mats Bilar   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WebTV & Video
  E-Cupen
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  BLOGG; FREDRIK
       ÅHLIN

  KÖP & SÄLJ
  KALENDER




© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Seger och ledning för Weng i EVO Challenge.
PRESSRELEASE

* Hans-Erik Weng tog sin första vinst I Evo Challenge och tar ledningen i mästerskapet.
* Andreas Magnusson som hade ett vinnande tempot till dess han fick bromsproblem, klättrar till andra plats totalt.
* På tre deltävlingar har Evolution Challenge tre olika segrare

I deltävling tre i Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sverige, South Swedish Rally, kunde Hans-Erik Weng med co-driver Anders Fredriksson hämta hem sin första triumf i den enda officiella märkescupen för standardbilar i Grupp N-klassen, Mitsubishi Lancer.

De kunde ta ledningen efter att de första sträckornas segrare, Andreas Magnusson/Henrik Hulterskog, förlorade dyrbar tid då bromsarna slutade fungera på specialsträcka 11. Men Magnusson/Hulterskog kämpade sig tillbaka och slutade på andra plats före Joachim Carlström/Jörgen Norman som blev trea.

South Swedish Rally är en av de mest välkända tävlingarna i landets bilsportkalender, och tävlingen utgjorde också premiär i Rally-SM sedan vinterns planerade deltävlingar fått ställas in. Tävlingen startade på fredagseftermiddagen från Ljungby, med sex grussträckor innan förarna fick ta nattvila. Därefter följde ytterligare åtta sträckor på lördagen i fortsatt ljuvligt sommarväder.

Av de tio team som registrerat sig för Evo-Cupen hade sex anmält sig till South Swedish Rally, men Joachim Borg/Lill-Erik Gustavsson fick kasta in handduken ett par dagar innan start på grund av problem med bilens transmission. Deras plats tog Tobias Gustafsson/Fredrik Leierth, som äntligen kunde göra sin länge önskade debut i Mitsubishi-mästerskapet.

I förhoppning om att kunna nå ett toppresultat i Rally-SM, valde Jimmy Joge/Mikael Johansson i sista minuten att konvertera till bränslet E85. Det bränslet är inte tillåtet i Evo-Cupen som följer FIA:s internationella regler, vilket gör att han inte kan tillgodoräkna sig poäng den här gången.

Andra omgångens vinnare, Andreas Magnusson/Fredrik Hulterskog, drog upp tempot från början. De såg inte bara ut att ha skaffat sig en ointaglig cupledning, utan ledde också Grupp N totalt i tävlingen.

Helt annorlunda började South Swedish Rally för Jonas Ericsson/John Stigh. Halvvägs in på första sträckan slog han i en sten med vänster framhjul vilket fick gasen att hänga sig. Oförmögen att kunna få ner farten, slog han i ytterligare ett par stenar - med samma hjul – och med så stora skador var rallyt över för deras del. Ett trist slut på vad som såg ut att bli ett bra race för den unge, talangfulle föraren.

Efter första dagens slut visade resultattavla att Magnusson ledde gänget Evo-cupförare med 55 sekunders marginal till Weng/Fredriksson, som också de tvingades slå av på takten efter att ha träffat en sten. Tursamt nog utan alltför stora skador, annat än att de tappade värdefull tid.

Carlström/Norman hade ökat tempot och var nu bara tretton sekunder efter på tredje plats, medan Gustafsson/Leierth fanns ytterligare 32 sekunder bakom – i full färd med att lära känna sin nya Evo IX:a.

I det varma och soliga vädret var andra dagens sträckor täckta med ett lager lösgrus ovanpå de hörda vägarna. Förarna rapporterade att vägarna var mycket hala.

Magnusson/Hulterskog fortsatte att dominera Evo-Cupen fram till sträcka elva, då de upptäckte att de förlorat all bromsverkan efter en hårnål. Med 10 kilometer kvar att köra rasade de i listan och var plötsligt 42 sekunder efter Weng/Fredriksson och sex efter Carlström/Norman.

Med bara tre sträckor kvar bestämde sig Magnusson/Hulterskog för att ta i hårt. En satsning som räckte till andra plats, men inte ända fram för att återta ledningen från Weng/Fredriksson. Därmed kunde Säffleekipaget ta sin först cupseger med en marginal på bara 14 sekunder.

”Jag är väldigt glad över att ha tagit min första seger i Cupen”, säger Hans-Erik Weng.
”Vi trodde inte vi skulle klara det, men så fort Andreas (Magnusson) fick problem fick vi den möjlighet vi behövde. Det var tufft att hålla det höga tempot över de tre sista sträckorna, så jag är verkligen glad över att vi lyckades.”

Även om inte Magnusson/Hulterskog lyckades ta sin andra raka cupseger för säsongen, så var de nöjda med sin insats i rallyt: tre sträcksegrar totalt i Grupp N och de bevisade att det inte nödvändigtvis måste vara E85 i tanken för att vara snabbast.

Carlström/Norman jublade över att vara på andraplats, för andra gången i rad. Gustafsson/Leierth var å sin sida frustrerade över att förgreningsröret började läcka på näst sista sträckan. Totalt sett var de ändå nöjda för både självförtroendet och farten ökade vartefter tävlingen led.

Dagens tre första i mål är också de tre första i mästerskapet, och svenska Evo-Cupen har kommit halvvägs i årets premiär-säsong. Fjärde tävlingen i cupen är Jämtrallyt i Östersund, den 28 juni.

2008 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sverige samarbetar med:
Mitsubishi Motors Sweden, Pirelli tyres, Sunoco fuel, Performance Friction Brakes, Speedline Corse wheels (www.ppe.com), PIAA lights, Sparco racewear, Scandinavian Tools & Tent, Mpart och RPM Promotions.

Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sverige - Resutat deltävling 3
1 Hans-Erik Weng (Säffle)/Anders Fredriksson (Årjäng) 1:31:28.5
2 Andreas Magnusson (Skeppshult)/Henrik Hulterskog (Stensjön) 1:31:42.8
3 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 1:31:53.1
Brutna
SS1 Jonas Ericsson (Kolsva)/John Stigh (Skänninge) Avåkning
SS13 Tobias Gustavsson (Finspång) /Fredrik Leierth (Kolmården) Motor

Mästerskapet efter deltävling 3
Förare
1 Hans-Erik Weng 30
2 Andreas Magnusson 29
3 Joachim Carlström 20
4 Jimmy Joge 18
5 Jonas Ericsson 17
6 Joachim Borg 6
7 Kenneth Jonsrød 5
8 Mikael Gustafsson 3

Co-drivers
1 Anders Fredriksson 30
2 Henrick Hulterskog 29
3 Jorgen Norman 20
4 John Stigh 17
5 Mikael Johansson 12
6 Lill-Erik Gustafsson 6
7 Ola Persson 4


» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2008-05-27 18:08






Äntligen rallypremiär, publikfria Privatbostäder Rallyspecial först ut på lördag!
© emotorsport.se Stenungsunds MS inleder grussäsongen den 30:e maj, en sen premiär med anledning av Corona pandemin. Privatbostäder Rallyspecial är tävlingen på 3 sträckor fördelat på 11,4km och allt på inhägnat område helt utan publik, hela arrangemanget går under hårda restriktioner för att kunna genomföras. List...

Publicerad: 2020-05-28 22:28


Förseningar på eldrivna Skoda Fabia R5, debuterar i Jänner Rally 2021.
© Kreisel Electric.Baumschlager Rallye Racing utvecklar ihop med Kreisel Electric en Skoda Fabia Rally 2 med eldrift, den första i sitt slag. Men Corona pandemin har också satt en del käppar i hjulen för de Österrikiska firmorna, 4-5 månaders försening räknar man med i projektet. Man tappade tid när landet stängde ned...

Publicerad: 2020-05-28 22:00


Svenska RallyCupen förstärker, Gästabudstrofén tillbaka i oktober!
© Svenska RallyCupen.Svenska RallyCupen stärker upp kalendern inför hösten 2020, precis som alla andra har Svenska RallyCupen drabbats av restriktionerna kring Corona pandemin som ställt in tävlingar.

Premiären i Götene i början på maj fick ställas in, lika så Gästabudstrofén som skulle avgjorts nu på lördag. I samba...

Publicerad: 2020-05-27 20:17


Jonsson historisk SM-segrare.
När det första virtuella mästerskapet i rall #sm virtuell bilsport rally by Hankook idag avgjordes blev Robin Jonsson historisk som först SM-vinnare.

Redan från start i det sex deltävlingar långa mästerskapet som körts i Dirt Rally 2.0 var e-sportaren Robin Jonsson en man att slå efter det att ha...

Publicerad: 2020-05-27 16:49


EKS-teamet lämnar Rally SM satsningen.
© emotorsport.seI slutet av förra året fattade EKS-team ett beslut att sätta huvudfokus på rally. Det innebar en satsning med två Skoda Fabia R5-bilar i toppen av 4WD-klassen och en Ford Fiesta R2 i Junior-klassen i Rally SM 2020.

Tyvärr slogs världen ut av den globala pandemin, Covid-19-viruset som sedan början...

Publicerad: 2020-05-27 12:51


Rally di Roma Capitale siktar på EM premiär, tuffa krav för rallypubliken.
© Alexandre Guillaumot.Italienska Rally di Roma Capitale 2020 laddar fortsatt för fullt för sin EM premiär, som arrangör står Motorsport Italia med rallyåkande Max Rendina som bas.

Tillsammans med Italienska förbundet, FIA och EM promotorn Eurosport Event jobbar man mot en säsongsstart i andra halvan av juli. För publi...

Publicerad: 2020-05-26 20:53


Oliver & Petter summerar New England Rally i Solberg World Cup - laddar för Finland!
© Oliver Solberg Media Office.Solberg World Cup fortsätter att växa när slaget om segern närmar sig.
• Solberg World Cup går in i näst sista deltävlingen.
• Svenske Jonssons andra seger stärker positionen i toppen av tabellen.
• Oliver och Petter fortfarande med i den vassa konkurrensen av 16´000 spelare!
• Solberg World Cup...

Publicerad: 2020-05-25 20:06


SBF styrelsens protokoll, gratis licenser och revisorns påpekanden.
I det senaste protokollet från Svenska Bilsportförbundets styrelse tar man upp och diskuterar flera av de punkter som revisorn haft synpunkter på som presenterades i samband med verksamhetsberättelsen för 2019 presenterades. Det visar att det är långt mer än bara USA resan man tidigare velat ge sken...

Publicerad: 2020-05-24 20:26


Rallyfoto från slutet av 90-talet i arkivet.
© emotorsport.seI brist på rallytävlingar har vi tittat lite i arkiven, ett album med arkivbilder från 1997 och framåt har startats upp. Just nu med 20-talet bilder från tävlingar som bland andra gamla klassiska tävlingar som Sapa Rallyt, Holavedsrallyt, MT-Specialen, Stenbocksrundan, Emiltrofén och Vätternrallyt b...

Publicerad: 2020-05-23 20:53


Omstart i American Rally Association i juli, sex tävlingar under hösten.
© Subaru Motorsports USA.En deltävling kunde avverkas i American Rally Association innan den Amerikanska Rallyserien tvingades ställa in de fyra följande deltävlingarna.

Men med en ljusning också i USA tar promotorn ett nytt grepp, något man meddelade i ett utskick under fredagen. Nu laddar man för en serie om totalt sj...

Publicerad: 2020-05-23 13:00


Tidigare nyheter:
Tänak tillbaka bakom ratten, testar Hyundai i20 R5 på hemmaplan.
Belgien tror på rallystart i höst, tuff säsong väntar Belgiska Mästerskapet.
Rally Live bjuder på Super Rally Weekend - fyra dagar rallysändningar.
Corona stoppar Opel Corsa-E premiären, när kan cupen starta?
Första gången sedan starten -65 som Mitropa Rally Cup ställs in.
26 stulna rallybilar återfunna i Spanien.
Tyvärr ingen Slottssprinten Rally 2020.
Robin tillbaka i virtuella Rally SM toppen, så gick det i deltävling 4.
Finland öppnar upp för nationella rallyn den 1:e juni!
Publikfria Privatbostäder Rallyspecial först ut på grus 2020?
Safari Rallyt inställt, nytt bakslag för WRC cirkusen.
Klappjakten ställs in, klar för Bilsport Rallycup 2021.
Rådström får vänta på EM premiären, nya ändringar i kalendern.
Finska EM arrangören Lahti Historic Rally ställer in.
Vallentuna MK flyttar YRC-Sprinten till hösten.
Solberg World Cup har avverkat Pirelli Rally Argolis, Oliver berättar.
Hässleholms GP på gång, laddar för tävling i juli, men har reserv i september!
Block längtar efter rally med WRC inspirerad Escort Cosworth igen!
90 rallytävlingar hittills inställda 2020.
Historiska Rally EM-serien om läget för säsongen.



Nyhetsarkiv:
[
2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]





Bloggar:



Nästa deltävling:
E-cupen:
Lill - Eken 12/09


Rally SM:
Skilling 500 26-27/06


Rally VM:
Rally Italia Sardegna 04-07/06


Svenska RallyCupen:
Gästabudstrofén 30/05




Foto från:
Arkivet 1997-1999.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Elektrikerna Marknadsnatta.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Vedumsmästerskapet i Bilrally.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



www.Autodoc.Se
 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2020.