Carless Racing Fuels.   

   
Mastertrailer.   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
Mats Bilar   

   
SA Tech AB   

   
MaxSport   

   
Trendab AB   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Calle Carlberg Motorsport.
© Calle Carlberg Motorsport.
Segern i Vosges var enormt skön förklarar Svensken inför andra halvlek där fler pokaler med nummer 1 jagas..

© Calle Carlberg Motorsport.
© Calle Carlberg Motorsport.
Calle och Torbjörn i eldrivna Opel Crosa-e - tvåa i mästerskapet efter första halvlek, bara fåtal poäng bakom ledaren inför hösten - närmast tävling i ADAC Rally Saarland Pfalz.

© Calle Carlberg Motorsport.
© Calle Carlberg Motorsport.
Fler sådana här pokaler jagar Svenskarna, något som skulle föra dem mot den efterlängtade titeln i det eldrivna mästerskapet som drivs av Opel Motorsport.
Carlberg summerar första halvan av säsongen i ADAC Opel Electric Rally Cup.
PRESSRELEASE

23-årige Calle Carlberg har under 2023 fortsatt sin jakt på att vinna världens första eldrivna rallycup i ADAC Opel Electric Rally Cup Powered By GSE. Efter fyra deltävlingar och halva säsongen körd ligger svenska teamet nu på en andraplats bara fem poäng bakom Tyske Max Reiter.

"Vi är i betydligt bättre slagläge i år jämfört med förra året. Då låg vi långt ner i fältet efter att ha brutit en tävling med växellådsproblem i Holland. Att vi lyckats ta oss i mål alla tävlingar på bra placeringar i år delat med att alltid vara snabba på powerstage har gett att vi nu kan se fram emot en spännande höst."

Tuff säsongsstart, men sedan kom seger.
Carlberg började säsongen på sämsta tänkbara sätt med en punktering i Tyska ADAC Rally Sulingen redan på första sträckan. Där lyckades man sedan köra sig upp till en tredjeplats med fulla powerstagepoäng. Man fortsatte sedan säsongen i Schweiziska Rallye Du Chablais. En försiktig start såg teamet behöva jaga ikapp under lördagen. Man lyckades ta sig upp till en förstaplats, men efter strul med tidtagning och resultat blev man nedpetade till en andraplats. Full av revansch begav man sig mot Frankrike och Rally Vosges Grand Est. Med fullt tempo redan från start lyckades man även här ta fulla powerstage poäng och dessutom plocka sin första seger i cupen.

"Segern i Vosges var enormt skön. Vi har varit så nära så många gånger. Alltid har något strulat och vi fått ge oss, men inte denna gången! Känslan bara stämde här. Full push från start och bortsett från en liten miss på service med en trasig bärarm gick tävlingen perfekt. Vi vann alla sträckor utom tre och kunde tillslut gå i mål 25 sekunder före någon annan."

Tuff helg i Österrike.
Efter succén i Frankrike åkte man till bergen i Österrike för Rally Weiz. Detta skulle visa sig bli en mycket tuff tävling. Redan på shakedown öste regnet ner och efter ett riktigt "moment" tappade Carlberg allt självförtroende. Detta speglade sig sedan under tävlingen då Carlberg inte riktigt fick upp farten i de tuffa bergsvägarna som ofta skiftade underlag.

"Jättetufft. Från jättebra asfalt till ishal annan typ av asfalt. Många gånger såg man heller inte skillnaden i vägen och fick gissa sig fram. Vi hittade inte alls känslan under helgen och fick se oss besegrade med 9 sekunder av Max. Han körde riktigt bra och vi tappade egentligen all tid på endast en sträcka. Rally är så extremt svårt i sådana här förhållanden. Det är enkelt att kanske tro att det bara är att glömma och pusha på, men när man har budget att tänka på, säsongen och framtida karriären står på spel samt självförtroendet inte finns där är det väldigt svårt att släppa på sina gränser."

Snabbare än förra året.
Något positivt man tar med sig från Österrike är att man i snitt åkte 0,7 sekunder per kilometer snabbare 2023 än 2022 då många av sträckorna var identiska.

Man hade också slutat på en 12:e plats totalt på powerstage med sin 130 hästars 1700kg tunga Opel. Det visar på vilken fart som finns i toppen av cupen menar Carlberg.

"Det går fort. Riktigt fort. Fegar du i en kurva så är du inte snabbast, så enkelt är det. Väldigt roligt att se att farten hela tiden ökar. Är ju egentligen därför vi är här. Att dessutom kunna vara 12:a totalt bland alla fyrhjulsdrivna bilar på "Koglhofl" är ganska sjukt. Vi hade ett parti som gick uppför i drygt 2km där vi måste tappat 10-20 sekunder mot de andra motorstarkare bilarna. Därför är det ännu galnare. Tar man bort denna tiden åker vi nästan jämt med många R5 bilar."

Vad kan man förbättra under året för att se till att vinna cupen?
"Vi måste bli mer jämna. Jag vet ju att farten finns där, men det ska ibland ta tid att hitta den. Jag är ju fortfarande inte helt bekväm på asfalt utan chockas hela tiden över hur fort man kan åka. Kan jag bara hålla det tempo vi har från start så ska det nog gå."

Vad tar man med sig från början av säsongen som varit positivt?
"Vi är ju snabba. Alltså när allt stämmer åker vi riktigt fort och troligtvis snabbare än de andra. Det gäller bara att alltid hålla den farten. Vi har ju också visat i år att vi är snabba på powerstage vilket har gett viktiga poäng. Tre förstaplaceringar och en andraplats har gett 19 extrapoäng i cupen hittills. Dessutom åker vi med marginal. Vi har inte råd att åka av och då måste vi helt enkelt göra såhär. Det känns också ganska bra att veta att vi är snabba utan att behöva riskera. Egentligen är det rätt sjukt när man tänker på det så har jag inte varit av vägen sedan sommaren 2019."

Näst på tur är ADAC Rally Saarland Pfalz i Tyskland om tre veckor. Detta är Reiters hemmatävling och blir tufft för team Carlberg.


» Pressrelease från Calle Carlberg.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Publicerad: 2023-07-24 11:38






Rådström, Sundell, PG och Hovind leder Västrallyts SM klasser.
© emotorsport.seDe två första sträckorna avverkade i Västrallyt, årets Rally SM final, bäst direkt var Dennis Rådström som tog hand om sträcksegern 2,1 sekund före Patrik Flodin, fyra tiondelar bakom var Isak Reiersen. Den sistnämnde bröt redan kort in på ss2 men kommer starta om, även där var Dennis snabbast men n...

Publicerad: 2024-09-20 21:04


Följ Västrallyt och Eurol Hellendoorn Rally under fredagskvällen - Resultat, Radio och foto.
© emotorsport.seVästrallyt, årets Rally SM final inleds på fredagens kväll. Två utmanande sträckor på totalt 13km körs på grus söder om Trollhättan under kvällen innan de tävlande återvänder till Trollhättan för service.
Rallyradion sänder live, resultaten går live, via GPS tracking kan man följa de tävlande på ka...

Publicerad: 2024-09-19 21:26


Sunday Hillclimb i Tidaholm med fullt startfält.
© emotorsport.seSunday Hillclimb gäller hos Tidaholms MK där en sträcka på 1250m körs tre gånger och intresset var stort, listans 40 platser fylldes fort med också det en lista med reservplatser.

Störst är Otrimmat med 19 deltagare, Oskar Jansson, Peter Lanner, Bruno Arvidsson och Jan Wigertson ur klassen.
Ett ...

Publicerad: 2024-09-19 21:23


97 åkare när Västrallyt startar under kvällen, så är läger i startlistan.
© emotorsport.seRally SM final, första säsongen med förbundets drift av serien när SMK Trollhättan tar final med Västrallyt. Totalt 13 sträckor där två går under fredagens kväll - den andra sträckan en tuff utmaning när solen står allt lägre. Lördagen drar söder ut med fyra sträckor dubbelt. Tre olika sträckor går ...

Publicerad: 2024-09-19 21:05


PPE med Yokohama blir huvudsponsor till SuperCupen 2025.
© emotorsport.se Supercupen är tillbaka efter ett års uppehåll och det med lite nyheter. Priserna uppgår till ca 220´000kr för säsongen. Bästa junior upp till 25 år kommer att få pris som uppgår till ca 65´000kr.

Klasserna blir fyrhjulsdrift, tvåhjulsdrift, Appendix-k -71, Appendix-k 72-81, Appendix-k 82-90, Gru...

Publicerad: 2024-09-19 18:46


Följ SM-finalen Västrallyt, WebTV-sändning från Power Stage och gratis rallyradio.
© Rally SM.Till helgen avgörs finalen i årets Rally-SM med Trollhättan som bas. Rally-SM går in i sista ronden med episka titelfighter att vänta under helgen.

Du följer helgens tävling via rallyradion som sänder gratis på www.svenskbilsporttv.se

Rallyradions sändningar börjar på fredagskvällen när första...

Publicerad: 2024-09-18 22:22


Ingen start för Tom Kristensson i Västrallyt, sista deltävlingen i SM.
Det blir inte någon start in i den sista deltävlingen i SM i rally, Västrallyt i Trollhättan för SMK Hörbys Tom Kristensson.
Efter avåkningen och en bruten tävling i East Sweden Rally försvann alla chanser på ett SM-guld och i stort sett även chansen att av egen kraft bärga någon av de övriga ...

Publicerad: 2024-09-18 22:09


70-talet bilar när Rally Uppsala Historic avslutar historisk rallysäsong.
© emotorsport.seAmbitiöst arbete bakom Rally Uppsala Historic där SMK Uppsala arrangerar, en i stort sett historisk tävling sånär på inbjudningsklasser. Huvudnumret är Klassiska & Historiska Rallycuperna ihop med RM för Historiska Rallybilar. Sex sträckor under lördagen, en mix av välkända sträcknamn när 43km speci...

Publicerad: 2024-09-18 19:00


Svenska Sprintserien avslutar året i Ljusdal till helgen.
© emotorsport.seSvenska Sprintserien går var helg, redan finalhelg med dubbla tävlingar hos Ljusdals MS på Kåtmyrabanan - en tävling per dag när serien tar målgång efter tionde deltävlingen.

Totalt 58 åkare varav hälften i rallyklasser där Kenneth och Dennis Olsson, Mikael Lundberg, Göran "Lillen" Andersson och ...

Publicerad: 2024-09-18 18:58


Rally i Järnboås del 4, Emil tillbaka i 940´n, Rebecca älskar rally & Joel SM satsar i Volvon.
© Nils-Brage Pettersson.Den fjärde och sist delen från Rally i Järnboås inför Noratrofén, här möter Nils-Brage Pettersson tre Volvoekipage.
Äntligen har det blivit ordning och reda på torpet, är det nog många som tänker. Emil och Jessica tillbaka i Volvo 940. Men vi fick ett fantastiskt erbjudande om att köra Anders Karls...

Publicerad: 2024-09-18 18:52


Tidigare nyheter:
Rally i Järnboås del 4, Emil tillbaka i 940´n, Rebecca älskar rally & Joel SM satsar i Volvon.
Jyrkiäinen, Schönborn & Baudet uttagna för Rally3 start i Central European Rally.
Extremt jämna guldkamper när Rally-SM ska avgöras i Trollhättan,
Andervang i Holländska mästerskapets Eurol Hellendoorn Rally.
20 svenskar när Norska Mästerskapet tar final i Rally Hedemark.
Rally i Järnboås del 3, Thunström i Skoda, Joge snabb i Ungdomsrally & Rasmus på hemmaplan.
Sträckinfo och publiktips för Rally Vetlanda!
Imorgon stänger anmälan till Marknadsnatta - publiktips om programförsäljning.
Info inför Västrallyt, där och då säljs karta & program.
Spännande SM avslutning att vänta, tabellerna inför Rally SM finalen.
Andervang summerar ett ”big balls rally” i Tyskland, vann totalt.
Rally i Järnboås del 2 - Nydén i guldfight, Alex nöjd i nystarten & Ola rattar 240 i högt tempo.
Foto från Addinolsprinten.
Flodin och Bergsten rejält taggade inför Västrallyt, tar minst silver i årets rally-SM.
Rally i Järnboås del 1 - Häggen siktar mot SM, Victor slipar formen och Daniel som rullade i första rallyt.
Marknadsnatta, tävlingsledaren om nyheterna och notkskrivaren berättar om sträckorna.
Liiten snabbast genom Wez-Mek Pokalen.
Andervang totalvann tyska ADMV-Rallye Kurstadt Bad Schmiedeberg.
B-förare Håkansson snabbast i Rally Blekinge.
Så gick det i JR Motorsport Pokalen.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Tabergshoppet 05/10


Rally EM - ERC:
Rally Silesia 11-13/10


Rally SM:
Västrallyt 20-21/09


Rally VM - WRC:
Rally Chile Biobio 26-29/09


Svenska RallyCupen:
Marknadsnatta 28/09




Foto:
Addinol Sprinten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Emiltrofén.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

East Sweden Rally.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

East Sweden Rally.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.