Carless Racing Fuels.   

   
Mats Bilar   

   
GNM Sweden AB   

   
Mastertrailer.   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WebTV & Video
  E-Cupen
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  BLOGG; FREDRIK
       ÅHLIN

  KÖP & SÄLJ
  KALENDER




© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Ford Motor Company.
© Ford Motor Company.
Blocks nya leksak för webben.
OMSE bygger special Fiesta för nya Gymkhana 3.
PRESSRELEASE

•Ken Block kommer att köra en specialbyggd Fiesta i sin nya Gymkhanafilm. Blocks videoklipp har blivit en jättesuccé på Internet med mer än 30 miljoner visningar.
•Gymkhana THREE-Fiestan har byggts av det svenska företaget Olsbergs Motorsport Evolution (MSE) baserat i Nynäshamn, och har en specialutvecklad Olsbergs-motor som levererar 650 hästkrafter.
•Den nya Gymkhana THREE-videon släpps på nätet inför sommaren.
Göteborg, 23 april 2010 - Hösten 2008 släppte Ken Block en video på nätet "bara på kul". Det blev en verklig Internet-skräll. Filmen presenterades under namnet Gymkhana, ett begrepp och en motorsportsgren som nu identifieras med Block. Filmerna har visats mer än 30 miljoner gånger på YouTube och har gjort att Ken Block idag är en av de mest omtalade personerna inom motorsporten.

För Block, känd som förare i Fords Monster World Rally Team, är gymkana främst ett tillfälle att ha ovanligt kul. Det handlar om att pressa bilen till det yttersta samtidigt som man ska manövrera mellan koner, åka slalom, svänga i 180 och 360 grader och göra åttor. Det ställer enorma krav på förarens, och bilens, förmåga att accelerera, bromsa och sladda. Det är just därför som Block valt att använda en specialbyggd Ford Fiesta för sin hett efterlängtade tredje film, Gymkhana THREE.

"Det jag gillar med gymkhana är helt enkelt att det är så kul", säger Block. "Man får de bästa delarna av rallysporten men slipper tävlingsstressen. Jag älskar att leka - särskilt i en fantastisk bil. Jag ser verkligen fram emot att börja filma Gymkhana THREE med nya Ford Fiesta. Jag har redan testat bilen i England och det var enormt roligt. Bilen ger mig en fantastisk kontroll och är ett riktigt kraftpaket.

"Att jag började med gymkhana var faktiskt mest en slump. Jag ville få mer träningstid inför rallytävlingarna och såg att det skulle arrangeras tävlingar i gymkhana i Kalifornien", berättar Block. "Jag specialbyggde en bil för att delta där, men tyvärr lades det hela ner efter första omgången. Vad skulle jag då göra med min bil? Jo, jag hyrde ett flygfält i El Toro för att roa mig lite och tänkte att det kanske kunde vara värt att spela in. Sedan blev filmen en megahit på Internet. Resten är historia, som man brukar säga."

När Block i januari berättade att han skulle köra rally för Ford översvämmades hans Facebook-sida med oroliga frågor. Skulle han sluta köra gymkhana? Idag kan alla dessa hängivna fans ta en första titt på den bil som Block kommer att köra i sin tredje film.

"Vi tycker att det är spännande att ha med Ken Block i vårt team och vi vet att han kommer att skapa ett väldigt stort intresse för Fiesta", säger Sam De La Garza, som är varumärkesansvarig för Fiesta. "Bara den här månaden har Kens Fiesta-filmer på YouTube haft mer än en miljon visningar. Det betyder att Fiesta får mycket stor uppmärksamhet överallt på nätet. I sin andra tävling i en Fiesta tog Ken och hans team hem förstaplatsen i den amerikanska tävlingen 100 Acre Wood Rally, vilket visar att det här samarbetet är ett framgångskoncept också tävlingsmässigt."

Den Fiesta som körs i Gymkhana THREE har fått ett utseende som liknar de rallybilar som Block rattar i Monster World Rally och i rally-VM. Det "rinnande" mönstret har dock blivit större och mer framträdande.

Den hydrauliska bromsspaken i kolfiber har bytts ut mot ett specialbyggt reglage i metall prytt med Kens välkända signaturer: en "Huck Gee"-skalle och siffran 43. Blocks varumärke, 43, finns också på själva bilen men inte på dörrarna som man kan förvänta sig utan på de bakre sidorutorna.

Gymkhana THREE-Fiestan har byggts av det svenska företaget Olsbergs Motorsport Evolution (MSE) baserat i Nynäshamn, och har en specialutvecklad Olsbergs-motor som kan leverera 850 hästkrafter men dragits ned till 650 hk för att Block ska få det vridmoment han behöver för att klara konerna. Bilen har utrustats med en sekventiell växellåda i magnesium med sex så kallade paddlar (Olsbergs MSE Maktrak) och har ett vridmoment på nästan 900 Nm vid ett varvtal på 4000 varv/min och accelererar från 0 till 100 km/h på två sekunder!

Karossen har fått ny stötfångare fram som inspirerats av designen på tävlingsbilar. Den har vidare försetts med en luftsplitter (som ger bättre aerodynamik än rallymodellens stötfångare som ska tåla tuffa grusvägar). Stänkskärmarna har gjorts mycket bredare och understryker det mer aggressiva utseendet.

"Bortsett från att jag givetvis ville ha en bil med så mycket kräm som möjligt handlade det om att ta fram en Ford Fiesta som hanterar asfalt som om det vore grus", säger Block underfundigt. "De flesta tävlingsbilar för asfalt har utvecklats för att få ett så fast grepp om vägbanan som möjligt. Men här ville vi få fram en bil som reagerar snabbare och samtidigt ger mig som förare total kontroll. Det var en svår balansgång. Men vi klarade det."

Gymkhana THREE Fiestan bygger på nya Ford Fiesta och har utvecklats av det svenska företaget Olsbergs MSE, samma företag som ligger bakom Blocks Rally America-program och som i somras var med och tog guld i X Games 15 i en Fiesta. Produktionsmodellen har visat sig vara en utmärkt plattform för gymkhanabilen. De goda vägegenskaperna och den extremt starka karossen i Boron-stål kommer verkligen till sin rätt på krävande gymkhanabanor. Ett bevis på att Fiesta-karossen är något alldeles extra är för övrigt att Ford beslutat sig för att använda modellen både i rally-VM och i Rally America från och med nästa år.

Var Ken Blocks Gymkhana THREE-film kommer att spelas in är än så länge en väl bevarad hemlighet. Den kommer enligt plan att släppas inför sommaren.

Publicerad: 2010-04-23 16:02






Nytt femårigt samarbetsavtal med SBF är i hamn.
Lite positiva nyheter så här i Corona tider. Ett nytt femårigt samarbetsavtal mellan VOC Mekonomen Rally och SBF Svensk Bilsport är i hamn. Det säkrar vår drygt trettioåriga klass fortsatta framfart och tillväxt i minst fem år till. Och en förlängningsklausul öppnar för klassens fortlevnad upp mot f...

Publicerad: 2020-03-26 20:46


SSR överger sin helg, flyttar fram två månader.
South Swedish Rally flyttar fram sin SM-deltävling till den 30/7-1/8 med samma koncept, det vill säga start och mål i Älmhult.
Arbetet med årets tävling, den 45:e upplagan, har i stort sett pågått oavbrutet sedan målgång förra året. Arbetet fortsätter, men som en följd av Corona-viruset är tävlings...

Publicerad: 2020-03-25 21:42


Inställda Rally Anderslöv får nytt datum i augusti.
© emotorsport.seFörsta grustävlingen att ställa in tävling med anledning av Corona utbrottet var Rally Anderslöv med Trelleborgs MK, arrangören skulle kört första deltävlingen i Bilsport Rallycup nästkommande lördag.

Arrangören har arbetat för ett senare datum att kunna genomföra sin tävling, beslutet föll på lö...

Publicerad: 2020-03-25 21:20


Mildväder, Corona och nu gräshoppor - många problem för WRC arrangörerna.
© Anwar Sidi Photography. Redan innan årets WRC säsong drog igång blev det klart att en av de 14 planerade deltävlingarna kom att försvinna. Det var Copec Rally Chile som ställdes in med anledning av landets politiska läge.

Men Rallye Monte Carlo inledde WRC serien 2020 utan större problem, vidare kom man precis till Sve...

Publicerad: 2020-03-24 20:44


Flera stora serier drabbade, Midsommardansen och Rally Sigtuna inställda.
© emotorsport.seEfter ett par lugnare dagar med inställda tävlingar kom dock ytterligare ett par negativa besked under dagen, två stora tävlingar med flera ingående serier tvingas ställa in.

Ljungby MK med Midsommardansen i början på maj är nu inställd, de skulle då varit deltävling för Sydsvenska RallyCupen, Sö...

Publicerad: 2020-03-24 20:41


Inställt i Portugal och Italien för WRC serien.
© M-Sport.Den Italienska arrangören på Sardinien har meddelat att deras tävling inte kommer kunna köras i juni, landet som är hårt drabbat av Corona viruset måste efter samtal med nationella förbund och regering ställa in, eller hellre flytta sin kommande WRC deltävling.

Den 4-7 juni skulle rallyts körts, ...

Publicerad: 2020-03-24 18:17


Rally Sweden söker sig norr ut, Östersund eller Piteå?
© emotorsport.seDet är inte bara de nordligare delarna av Värmland arrangören av Rally Sweden söker sig, Rally Swedens VD Glenn Olsson och hans organisationen har även sökt sig mer norr ut, till helt andra distrikt.

Årets tuffa väderläge gav också tuffa besked från FIA och WRC Promotorn att leverera vinter, med ...

Publicerad: 2020-03-23 22:38


Omkastningar i EM serien, Kanarieröarna blir final.
© FIA ERC.Under måndagen presenterade Eurosport Events att EM tävlingen på Kanarieöarna, Rally Islas Canarias kommer bli final. I förra veckan tvingades arrangören ställa in sin planerade tävling i början på maj.

Promotorn, arrangören och myndigheterna på Kanarieöarna har jobbat hårt för att lösa problemet...

Publicerad: 2020-03-23 21:56


Full fart hos M-Sport, jobbar för högtryck med nya Fiesta Rally4.
© M-Sport.M-Sports Polska filial som ansvarar för utveckling, byggnation, service och försäljning av de tvåhjulsdrivna Ford Fiesta har bråda dagar, trots Corona krisen byggs det bilar inför premiären för nya Ford Fiesta Rally4 hälsar företaget.

I förra veckan presenterades modellen och företaget meddelar a...

Publicerad: 2020-03-22 21:01


Renault Clio Rally5 gjorde VM debut i Mexico.
© Renault Sport.Rally5 klassen gjorde debut i Rally Mexico, de Renault Clio bilar som sågs i det Mexikanska VM Rallyt var av nya Rally5 kategorin.

Först ut i klassen var Renault som uppger att de närmar sig 100-talet sålda rallybilar, främst är det de sydeuropeiska asfaltserierna som lockar bilmodellen.

Runt ...

Publicerad: 2020-03-22 20:05


Tidigare nyheter:
Oliver presenterar Solberg WRC Rally, jag har mina rallyskor på, har du?
Kortad kalender och Regler för E-Cupen 2020.
Nya problem för EM serien och WRC promotorn inväntar nya besked.
Midnattssolsrallyt håller på inbjudan, tar tävlingsbeslut under april.
Boråsaren Sebastian Bourghardt gör livepodd för att lyfta bilsporten under Corona krisen.
Även Lill Jumbon inställd, 37:e inställda Svenska tävlingen för året.
SMK Hörby ställer in RS-premiären.
Tommy Andersson fortsätter i SM med Jari Liiten.
Rally Gotland tvingas ställa in.
Dennis Rådström gör ERC3 Junior satsning i nya Ford Fiesta Rally4.
Wales Rally GB ny final för Corona drabbat Brittiskt Mästerskap.
Tidemand får EM chans, i rallycross.
Fiesta R2 ersättaren klar, nya vässade Fiesta Rally4 presenterad.
Corona ställer in och ställer till även i VOCs nationella serier.

Rallyaktivitetet på Mallorca, Frankrike och Storbritannien under helgen.
Simrishamnsmixen inställd med anledning av rådande Corona läge.
Rallysäsongen får vänta, Rally Anderslöv inställt.
Tidemand ny trea i WRC2, tabellen efter Rally Mexico.
Volvo Euro Cup, en dålig nyhet kommer sällan ensam.



Nyhetsarkiv:
[
2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]





Bloggar:



Nästa deltävling:
E-cupen:
FRRC-Specialen 13/04


Rally SM:
South Swedish Rally 22-23/05


Rally VM:
Copec Rally Chile 16-19/04


Svenska RallyCupen:
Götenerundan 09/05




Foto från:
Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Elektrikerna Marknadsnatta.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Vedumsmästerskapet i Bilrally.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rikspokalen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



www.Autodoc.Se
 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2020.