Trendab AB   

   
MaxSport   

   
Mastertrailer.   

   
SA Tech AB   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
Mats Bilar   

   
Carless Racing Fuels.   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Träning för morgondagens rallyförare.
PRESSRELEASE

Patrik Sandell har gjort sig känd för att ligga i framkant i den svenska rallyeliten genom sitt helhetstänkande. Ett konstant förbättringsarbeta där han inte lämnar något åt slumpen. Tillsammans med Garmin Sverige och Svenska Bilsportförbundet gör Patrik nu en satsning att utveckla bättre fysträning just för rallyförare.

Fysträningen har länge legat Patrik Sandell varmt om hjärtat. Tillsammans med sin codriver Emil Axelsson tävlar han i Super World Rally Championship för Red Bull Skoda. I deras strävan att hela tiden förbättra sina tävlingsresultat har fys- och konditionsträningen blivit en allt viktigare del, med i stort sett dagliga gym- och cykelpass inskrivna i kalendern.
- Rallysporten ligger 20 år efter en del andra idrotter när det gäller fysträningen. Men jag har försökt lyfta det och gjort det till del av min vardag. Ett VM-rally som pågår i tre dagar otroligt påfrestande. Om jag kan se till att min kropp pallar så hjälper dig mig att hålla fokus hela vägen, säger Patrik Sandell.

När det gäller själva träningen finns det gott om mätmetoder som ger statistik och svar på det mesta. Det svåra är egentligen att veta vad som händer i kroppen under en tävlingshelg.
- Vi vet att vi ska köra 40 mil specialsträckor under tre dagar, där ett ögonblicks tappad koncentration bokstavligen kan vara skillnaden mellan liv och död. Vi vet också att det kan vara 50-60 grader varmt inne i bilen och att svetten rinner hela tiden. Men vad händer i kroppen? Hur påverkar det mig? Det ville jag veta mer om, säger Patrik Sandell.

Patrik bestämde sig för att ta reda på vilka pulser de faktiskt jobbar med under tävling. För att kunna ta nästa steg i sin träning och få veta vad de egentligen behöver träna. Och kanske vad de inte behöver träna.

Det naturliga steget blev en diskussion med Garmin, för många kanske främst kända för sin GPS-utrustning men som också utvecklar avancerad träningsutrustning. Mattias Däldborg är marknadschef på Garmin Sverige:
- Vi är sedan länge väldigt involverade i många idrotter som fokuserar på löpnig och kondition, men det här var ett område inom idrotten som vi aldrig haft en tanke på att beröra tidigare, berättar Mattias Däldborg.
- Så när Patrik berättade om sina tankar om att hitta nya vägar att optimera sin träning triggade vi direkt. Vi visste att vi kunde hjälpa till att ge dem en del av svaren de sökte, säger Mattias.

Samarbetet har inneburit att Patrik och Emil kört två VM-tävlingar utrustade med Garmins pulsklockor. Utöver att bara mäta pulsen har den inbyggda GPS:en registrerat övrigt fart- och höjddata under killarnas framfart på varje specialsträcka. I efterhand kan de sedan analysera förändringen av pulsen för varje enskild del av sträckan.
- Jag kunde direkt se att jag låg på en mycket högre medelpuls än vad jag trodde. Dessutom var det några rätt höga pikar i pulskurvan, där den stiger väldigt plötsligt och sedan sjunker rätt snabbt igen. Det är väl just när vi haft något ”moment”, säger Patrik.

Datan som samlats in skickas till Svenska Bilsportförbundet, som sedan analyserar den tillsammans med experter från Riksidrottsförbundets utvecklingscentrum på Bosön. Slutresultatet kommer sedan att ligga till grund för kommande träningsprogram för rallyförare.

- Tanken är inte bara att det här ska hjälpa mig och Emil att bli bättre, utan att det även ska bli ett stöd för att lägga upp träningen rätt för våra nya och kommande talanger, avslutar Patrik Sandell.


» Pressrelease från Patrik Sandell, www.patriksandell.com.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2010-09-22 16:03






90 bilar totalt, 18 ekipage från Norge, Finland och Danmark nu i listan för Rally Nyköping.
© emotorsport.se90 ekipage ses nu i listan för Rally Nyköping, den kommande Rally SM deltävlingen men också deltävling i Nordiska Mästerskapet, något som denna gång lockats startande från Norge, Finland och Danmark. Anmälan stänger på söndag kväll och än väntas ett antal ekipage fylla på.

Fler namn väntas för SM...

Publicerad: 2024-04-23 18:53


Sträckinfo, publiktips och programförsäljning inför Vilda Ryd Racet.
© Ryds MK.Sträckinformation och programförsäljning till helgens Vilda Ryd Racet.

SS1 ONE Nordic AB, 8,51 km:
Startar på en krokig byväg, som efter ett par kilometer övergår till en mindre väg med mycket sten i kanterna i ett par kilometer. För att efter ca halva sträckan återgå till byväg igen, som är någ...

Publicerad: 2024-04-22 21:10


Caroline Gassner ny co-driver till Jonna Eson Brådhe.
© emotorsport.seJonna Eson Brådhe, ny förare för mig 2024,
- I februari åkte jag och Jonna tävlingen Hasselasvängen tillsammans och kände att vi hade ett fint samarbete ihop. Nu väljer vi att ingå samarbete även resterande del av 2024, och vi bildar därmed helkvinnligt ekipage i 4wd, berättar Caroline Gassn...

Publicerad: 2024-04-22 21:06


Foto från Ekrundan Light, test och träningsdag hos SMK Eksjö.
© emotorsport.seUnder söndagen körde SMK Eksjö en test och träningsdag för framför allt klubbens medlemmar men också ett par gästande ekipage. De tävlande fick chansen att känna på bilarna efter vinteruppehållet och se att allt fungerar innan tävlandet drar igång under våren.
Åtta ekipage tog chansen att köra strä...

Publicerad: 2024-04-22 17:56


Sesks får drömchans av WRC Promotorn, två tävlingar i Fiesta Rally1.
© M-Sport.24-årige Lettländaren Martins Sesks får en drömchans, han kommer köra Ford Puma Rally1. Starterna sker med stöd av WRC Promotorn och i samarbete med M-Sport, där kommer Martins göra två starter.

Han inleder i Polen i slutet på juni med en Ford Puma Rally1 utan hybrid för att se och lära och att s...

Publicerad: 2024-04-22 09:22


WRC tabellerna efter Croatia Rally.
© Toyota Gazoo Racing.WRC tabellerna summerade efter Croatia Rally, fyra deltävlingar som kan ge en fingervisning om hur året kan sluta. Thierry Neuville hade en tung söndag, samlade bra med poäng från första två dagarna och körde hem 19 poäng precis som jagande Elfyn Evans, fortsatt sex poäng mellan dem. Adrien Fourmaux...

Publicerad: 2024-04-21 21:19


Så gick det i rallyklasserna när Svenska Sprintserien inledde.
© emotorsport.seSvenska Sprintserien inledde sin säsong hos Vimmerby MS, fem tävlingshelger och två deltävlingar per arrangör är upplägget för säsongen. Första gången i Vimmerby för de 90-talet åkarna som kom för start - så här gick det i rallyklasserna.

"Lången" på pallen båda dagarna i trimmat 2wd.
Stö...

Publicerad: 2024-04-21 20:45


Foto från Svenska Sprintserien, deltävling 1.
© emotorsport.seSvenska Sprintserien inledde säsongen med dubbla tävlingar hos Vimmerby MS, träningsåk följt av två åk på tid gäller i serien. Ett 90-tal åkare gjorde upp under lördagen. I serien körs både rally och rallycross bilar, helgens tävling innebar start på klubben folkracebana innan man tog tunneln ut och...

Publicerad: 2024-04-21 19:05


Pettersson åkte hem Skänningeknixen.
© emotorsport.seSkänningeknixen med tre omgångar på varvlopp, knappt fyra minuters körtid per åk för de snabbaste i rallyt. Just snabbast var Tobias Pettersson och Åke Kjellgren i Mitsubishi Lancer EVO6 som tog hem totalsegern 15,2 sekunder före Heidi Ryrlén som B-förare i Trimmat 2wd. För 4wd klassen var det Mikae...

Publicerad: 2024-04-21 17:35


Ogier kör hem Croatia Rally, avåkning stoppade Neuvilles segerchanser.
© Toyota Gazoo Racing.Toyota Gazoo Racing tog många poäng under söndagen när Croatia Rally avslutades, dagens andra sträcka blev den som kastade om resultaten. Sebastien Ogier gick från sin tredjeplats till ledning, samtidigt föll ledaren Thierry Neuville till tredjeplatsen sedan han sladdat av vägen. Elfyn Evans behöll ...

Publicerad: 2024-04-21 16:33


Tidigare nyheter:
Foto från Svenska Sprintserien, deltävling 1.
Pettersson åkte hem Skänningeknixen.
Ogier kör hem Croatia Rally, avåkning stoppade Neuvilles segerchanser.
Hässleholms GP, ny riktning och fler varv nästa helg.
Andraplats för Helin i Danska Yding Rally, bra start med nya bilen.
Söndagsrally med Sprintserie, Skänningeknix och Croatia Rally.
Hansen sexa i Rallye Sumava Klatovy, men rallyt avbröts efter tre sträckor.
Täta kampen i Kroatien rullar vidare, Neuville tog flest WRC poäng efter lördagen.
Hemmaförare i Toyota snabbast i Historiska EM, Historic Vltava Rallye.
Andervang snabbast i Aspgren Byggsprinten.
Söndagsrally på asfalt, Skänningeknixen på gång.
Följ Svenskarna i Aspgren Bygg sprinten, Sprintserie, Rally Yding, Kroatien och 2x Tjeckien.
Neuville och Evans delar ledning i Kroatien efter fredagen, dubbelt Citroen i WRC2.
90 åkare inleder Svenska Sprintserien i Vimmerby i helgen.
100 bilar i Aspgren Bygg sprinten, tävlande för Upplands DM.
Följ fredagens tävlande i Croatia Rally och Historic Vltava Rallye.
Två sträckor dubbelt för Dackefejden i Kosta.
Ogier snabbast på shakedown inför Croatia Rally.
Hallberg kör Polo R5 i SM Veckans rallysprint.
Följ shakedown inför Croatia Rally, WebTV & Resultat.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Hammarslaget 04/05


Rally SM:
Rally Nyköping 10-11/05


Rally VM:
Vodafone Rally de Portugal 09-12/05


Svenska RallyCupen:
Violen-Rallyt 18/05




Foto:
Ekrundan Light.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Svenska Sprintserien 1.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rally Anderslöv.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Stenbocken Sprinten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.