Mastertrailer.   

   
Carless Racing Fuels.   

   
GNM Sweden AB   

   
Mats Bilar   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WebTV & Video
  E-Cupen
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  BLOGG; FREDRIK
       ÅHLIN

  KÖP & SÄLJ
  KALENDER




© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Daniel Röjsel.
© Daniel Röjsel.
Daniel och Nicklas inledde bra, tvingades bryta i ledningen.
Röjsel tvingades bryta med tekniska problem i SM-ledning.
PRESSRELEASE

I helgen gick stapeln av för årets första SM-deltävling i rally. Det var Östersund som stod för värd och nästan 100 ekipage var anmälda till tävlingen där åtta stycken specialsträckor som uppmätte ca 12 mil totalt skulle genomföras.

18-årige Daniel Röjsel, SMK Dala, och co-driver Nicklas Edvardsson, Taxinge MK, hoppades kunna göra en bra start på SM-säsongen där de tävlar i junior-SM.

Tävlingen startade på fredagskvällen med en sträcka på 3.3 mil följt av en kort publiksträcka inne i Östersund. Daniel och Nicklas gick ut som bil 22 med taktiken att försöka få en rytm i körningen och hålla ett tempo utan överladdningar. I mål på första sträckan ledde de junior-SM med 20 sekunder och låg på en 15:e plats totalt i rallyt!

Efter sträckan bar det iväg till Östersund igen för en kort service. Efter servicen kördes publiksträckan på Campus i Östersund som också var den sista för dagen. Det var nästan bara grus och asfalt som underlag och beslut om att kör eller inte övervägdes av tävlingsledningen, men man beslutade att köra för publikens skull. Daniel körde mjuk och följsamt runt husknutarna för att spara på däcken och inte göra dumma misstag.

På lördagen återstod ytterligare 6 sträckor och Daniel och Nicklas gick ut som 19:e bil tidigt på morgonen. Första sträckan för dagen (ss 3) åkte dåvarande tvåan i klassen, Jens Branteström av i början på sträckan och hindrade Daniel en aning som startade minuten bakom. I mål tappade Daniel och Nicklas några sekunder mot nya tvåan i klassen, Pontus Åhman.

SS4 passade Daniel utmärkt med bred och fin väg där han kunde utnyttja sina linjer från racingen, det visade han också genom att sätta tredje snabbaste tid totalt i tävlingen bland de tvåhjulsdrivna bilarna!

SS5 var tävlingens tuffaste sträcka med en längd på 2.7 mil och en väg som mestadels var krokig men också väldigt snabb, här gick det också upp mot 190 km/h. Daniel och Nicklas klarade sträckan utan problem och efteråt väntade ett lunchuppehåll där de kunde ladda om för dom sista tre sträckorna.

SS6 var riktigt svårkörd med mycket lössnö och spårigt underlag. Daniel hade en dålig känsla i bilen men tiden sa något helt annat då han utökade ledningen med ytterligare 8 sekunder. Därefter var planen att fortsätta ett säkert tempo och ta bilen i mål. Tyvärr blev det inte så då det kom en varning för lågt bränsletryck när det återstod några kilometer av den sjunde och näst sista sträckan. Daniel körde i samma tempo in i mål men när de stannade för att lämna över tidkortet och ge en kommentar till radioreportern steg bensinångorna i bilen och de var tvungna att ge sig i väg för att kolla vad som var fel. Bara någon kilometer senare började motor att misstända kraftigt och Daniel vek in till sidan av vägen. Under huven sprutade bensinen och det visade sig att fästet till spridarbryggan gått sönder vilket gjorde att en bränslespridare satt lös. Daniel och Nicklas gjorde så gott de kunde för att hindra läckaget. Med läckande bränslespridare och en mätare som varnade för lågt bränsletryck åkte de iväg i hopp om att hinna till den planerade tankservicen innan bensinen var helt slut och utan att det skulle slå eld i motorrummet. De klarade sig precis till tankzonen men inte ända fram till serviceteamet. Vid en tankservice är det bara tillåtet för serviceteamet att enbart tanka, så det var bara att slänga in handduken då inte Daniel och Nicklas kunde åtgärda felet med de verktyg eller delar de hade i bilen.

Det hade kunnat blivit ett toppresultat över förväntan men istället blev så här. Det visar att allt kan hända i motorsporten och det är inte över innan målgång på sista sträckan. Det som hände var inget varken teamet eller Daniel och Nicklas kunde styra över. Daniel är trots allt nöjd ändå.
-Känns väldigt tråkigt och tungt då vi bara hade en sträcka kvar att köra och dessutom chans att ta segern. Vi får istället ta med det positiva från tävlingen där jag visade min kapacitet som förare. Många höjde på ögonbrynen redan efter första sträckan på hela rallyt och jag trodde inte själv att jag hade den farten. Jag var ju till och med snabbare än flera tidigare svenska mästare på sträckorna.

Vi följde ju trots allt bara planen under hela tävlingen med att få en bra rytm och köra i ett säkert tempo för att lära och skaffa rutin. Jag är trots allt otroligt nöjd och det känns ändå som en seger på ett vis. Det är bara att bryta ihop och komma igen till nästa tävling, säger Daniel.

Nicklas har inte slutat imponeras av Daniel och har njutit under hela tävlingen.
-Jag hade ståpäls under slutet av första sträckan, då var det riktigt fränt att åka med! Det är helt otroligt hur duktig Daniel har varit och han har följt planen till punkt och pricka. Det var naturligtvis surt att bryta med en sträcka kvar. Vi får helt enkelt ta med det positiva och ladda om för nästa tävling, säger Nicklas.

Daniel, Nicklas och resten av teamet vill också tacka alla partners och de som ställt upp och gjort detta möjligt!

Redan på lördag är det dags igen då Daniel och Nicklas kommer att åka LBC-ruschen i Lima som avslutning på vintersäsongen.


» Pressrelease från Daniel Röjsel Motorsport.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2014-03-02 17:48






Premiären för Svenska RallyCupen, västsvenska Götenerundan är inställd.
© Svenska RallyCupen.- Tyvärr måste vi under rådande omständigheter ställa in Götenerundan som skulle körts 9:e maj, hälsar tävlingsledningen i Götene MK under tisdagen.

Tävlingen skulle varit premiär för Svenska RallyCupen, nystartade EKS Junior Cup och deltävling i västsvenska Mega Rally Cup.
- Vi tackar...

Publicerad: 2020-03-31 20:26


Hybridlösning och dagens WRC motorer i WRC bilarna 2022!
© emotorsport.seTyska Compact Dynamics får ansvaret att leverera alla komponenter till framtidens WRC bilar gällande införandet av hybridteknik. Det tyska bolaget vann upphandlingen hos FIA som enhetsleverantör med konkurrens från flera mer välkända företagsnamn.

Samtidigt presenterade World Motor Sport Council ...

Publicerad: 2020-03-31 15:56


Midnattssolsrallyt 2020 ställs in.
© emotorsport.seMidnattssolsrallyt 2020 är inställt, med rådande läge i Sverige och världen ställs nu även sommarens klassiska rally in. Beslutet var väntat, med både tävlande och publik i den äldre gruppen samt tävlandes utifrån var riskerna med tävlingen stora. Och med en så pass stor organisation med tävlandes f...

Publicerad: 2020-03-31 14:05


Hässleholms GP & Temahallen grussprint flyttas framåt.
© emotorsport.se Hässleholms Mk väljer, mht rådande omständigheter i Sverige och omvärlden att flytta våra två tävlingar Hässleholms GP och Temahallen grussprint till senare datum, för att kunna genomföra dem.

Hässleholms GP kommer att genomföras söndagen den 26/7 och
Temahallen grussprint lördagen den 31/10.
...

Publicerad: 2020-03-31 10:16


Inget Seffle City Motor Challenge i sommar.
Den 27/6 planerade Säffle MC att åter köra Seffle City Motor Challenge. Tävlingen skulle ha genomförts som en rallysprint med förra årets succesträcka genom Säffle centrum.
- Vi hade hittat ytterligare några kilometer tävlingssträcka för att göra den ännu häftigare, säger Fredrik Erixon, tävlingsl...

Publicerad: 2020-03-30 20:17


Älmhults MK flyttar Silversprinten.
Som en följd av Covid-19 väljer Älmhults MK samt Ungdomsteamet att ställa in premiären för Södra BF:s Sprint DM Silversprinten. Tävlingen var planerad att köras fredagen den 1 Maj , men så blir det inte.
- Otroligt tråkigt men vi gör vad vi kan för att minska smittspridning av Covid-19 säger ungdo...

Publicerad: 2020-03-29 18:26


Solberg överväldigad av intresset över The Solberg Race.
© Oliver Solberg Media Office.* Solberg RACE visar stor framgång med 4500 spelare som gått med.
* Sen punktering kostar Oliver Solberg en topp-10 position i Rally Argentina.
* Den australiska racern Jarod Konig tar sex sekunders seger efter 12 DiRT Rally 2.0-sträckor.
* Mer Solberg RACE-nyheter kommer tidigt nästa vecka.

N...

Publicerad: 2020-03-29 13:56


Nytt femårigt samarbetsavtal med SBF är i hamn.
Lite positiva nyheter så här i Corona tider. Ett nytt femårigt samarbetsavtal mellan VOC Mekonomen Rally och SBF Svensk Bilsport är i hamn. Det säkrar vår drygt trettioåriga klass fortsatta framfart och tillväxt i minst fem år till. Och en förlängningsklausul öppnar för klassens fortlevnad upp mot f...

Publicerad: 2020-03-26 20:46


SSR överger sin helg, flyttar fram två månader.
South Swedish Rally flyttar fram sin SM-deltävling till den 30/7-1/8 med samma koncept, det vill säga start och mål i Älmhult.
Arbetet med årets tävling, den 45:e upplagan, har i stort sett pågått oavbrutet sedan målgång förra året. Arbetet fortsätter, men som en följd av Corona-viruset är tävlings...

Publicerad: 2020-03-25 21:42


Inställda Rally Anderslöv får nytt datum i augusti.
© emotorsport.seFörsta grustävlingen att ställa in tävling med anledning av Corona utbrottet var Rally Anderslöv med Trelleborgs MK, arrangören skulle kört första deltävlingen i Bilsport Rallycup nästkommande lördag.

Arrangören har arbetat för ett senare datum att kunna genomföra sin tävling, beslutet föll på lö...

Publicerad: 2020-03-25 21:20


Tidigare nyheter:
Mildväder, Corona och nu gräshoppor - många problem för WRC arrangörerna.
Flera stora serier drabbade, Midsommardansen och Rally Sigtuna inställda.
Inställt i Portugal och Italien för WRC serien.
Rally Sweden söker sig norr ut, Östersund eller Piteå?
Omkastningar i EM serien, Kanarieröarna blir final.
Full fart hos M-Sport, jobbar för högtryck med nya Fiesta Rally4.
Renault Clio Rally5 gjorde VM debut i Mexico.
Oliver presenterar Solberg WRC Rally, jag har mina rallyskor på, har du?
Kortad kalender och Regler för E-Cupen 2020.
Nya problem för EM serien och WRC promotorn inväntar nya besked.
Midnattssolsrallyt håller på inbjudan, tar tävlingsbeslut under april.
Boråsaren Sebastian Bourghardt gör livepodd för att lyfta bilsporten under Corona krisen.
Även Lill Jumbon inställd, 37:e inställda Svenska tävlingen för året.
SMK Hörby ställer in RS-premiären.
Tommy Andersson fortsätter i SM med Jari Liiten.
Rally Gotland tvingas ställa in.
Dennis Rådström gör ERC3 Junior satsning i nya Ford Fiesta Rally4.
Wales Rally GB ny final för Corona drabbat Brittiskt Mästerskap.
Tidemand får EM chans, i rallycross.
Fiesta R2 ersättaren klar, nya vässade Fiesta Rally4 presenterad.



Nyhetsarkiv:
[
2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]





Bloggar:



Nästa deltävling:
E-cupen:
FRRC-Specialen 13/04


Rally SM:
South Swedish Rally 22-23/05


Rally VM:
Copec Rally Chile 16-19/04


Svenska RallyCupen:
Götenerundan 09/05




Foto från:
Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Elektrikerna Marknadsnatta.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Vedumsmästerskapet i Bilrally.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rikspokalen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



www.Autodoc.Se
 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2020.