Mastertrailer.   

   
Mats Bilar   

   
Carless Racing Fuels.   

   
GNM Sweden AB   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WebTV & Video
  E-Cupen
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  BLOGG; FREDRIK
       ÅHLIN

  KÖP & SÄLJ
  KALENDER




© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Inför SSRC finalen – läget i Grupp E.
PRESSRELEASE

Det som skiljer Sydsvenska Rallycupen från andra serier och mästerskap är att både de som vinner grundserien och de som vinner slutspelet belönas rikligt. Utöver 147.000:- från grundserien skulle nu ytterligare 120.000:- fördelas.

Slutspelet, finalen, körs lördagen den 25 oktober i Vetlanda på två fantastiska, småländska specialsträckor. Två varv på banan gör att 52 utslagsgivande kilometer skall skilja förarna åt och värdiga vinnare utses i de fyra klasserna. I alla klasser slåss man om 30.000 kr, femton till ettan, tio till tvåan och fem till den som blir trea.

Gästskribent i avsnitt ett om Grupp E är Dennis Tillgren, teamchef GT Rally, mannen som vet allt om denna klass och de ekipage som kommer att utkämpa finalen.

”De har avverkat drygt 47 mil specialsträckor sedan SSRC 2014 startade i våras. När den stundande finalen är över, har klubbarna planerat rallyn, fått tillstånd, avlyst för att sedan reparera dryga 50 mil smala, kurviga grusvägar. Vilken bedrift det är när man tänker efter en smula. Det är däremot långt ifrån alla förare som körde första tävlingen som har lyckats ta sig till slutmålet i samtliga rallyn. En del har valt ut godbitar från det rallysmörgårdsbord som klubbarna serverat, andra har provat att tugga i sig alltsammans. I Grupp E är det fyra förare som rullat iväg till specialsträcka ett i samtliga rallyn. Alla med drömmen om att ta sig till målet med den allra snabbaste tiden. Det syns i SSRC:s prispottlista att förarna i Grupp E är förhållandevis snabba och fram för allt driftsäkra. Bland de tio främsta finner vi inte mindre än fyra från Grupp E.

Bland A- och B-förarna toppar Erik Bergman, Skillingaryds MK. Han är en av de som inte startat i all deltävlingarna, ändå är han först på listan före näste man, Stefan Ottosson, Vetlanda RRC, som heller inte kört alla. Trots det har de här båda ”kört skiten” ur resten av gänget i Grupp E. Thobias Svensson, SMK Hörby, har försökt att hålla jämna steg, men lyckats med ”stolpe ut” i tre rallyn och det fungerar inte om man vill vara i topp. Om jag jämför Bergman och Ottosson i de sex tävlingar de kommit i mål tillsammans, utan incidenter som avåkningar och sprängda växellådor, har de kört 25 mil specialsträckor med en snitthastighet på drygt 87 km/t (vi snackar standarbil nu, tänk på det) och då skiljer det bara dryga 38 sekunder mellan dessa båda fartfantomer. I Ottossons favör faktiskt. Efter nästan tre timmars rally är det bara en dryg halvminut mellan dem. De har levererat spänning i vartenda rally de kört tillsammans. Ibland har de rullat in i mål på en SS med mindre än en sekunds diff. Det kommer att bli stenhårt i finalen! Thobias Svensson är självklart också på plats i Vetlanda och det är ingen omöjlighet för honom att detronisera både Bergman och Ottosson.

Linus Svensson, Gullabo RC, och Carl Ryke, Karlskrona AK, har lyckats med bedriften att köra samtliga deltävlingar dock utan att komma i mål med hel bil i alla. I slutet av säsongen har dessa båda herrar fått upp farten rejält och hotat trion i täten med riktigt vassa tider. Bästa rallyt för Linus Svenssons del, måste varit Kullingtrofén där han hade en fin tredjeplats totalt i Grupp E. Han har haft flera tredjeplatser under säsongen, men ingen med så många förare efter sig i resultatlistan som i just Kullingtrofén. Han har brutit två rallyn och då kom Carl Ryke naturligtvis före honom. Carl har haft det motigt, bland annat med en krånglande växellåda, men efter att han funnit felet, har det börjat gå riktigt fort i skogen. I TV-Svängen lyckades Carl köra från Linus med dryga tio sekunder vilket måste ha känts riktigt behagligt. De här bägge herrarna har därmed kapacitet att röra om i grytan om de får till det i finalen.

Är det någon bland rallypubliken som vet vem Ola Schön är? Killen från Tomelilla MK som kört samtliga SSRC:s deltävlingar och ligger trea i prispottlistan? Nähä, jag tänkte väl det. Ni har gett er iväg från sträckan när Ola, Keith, Jesper, Hampus och alla de andra bland C-förarna i Grupp E kommer. Gänget som får harva runt bland de sista, ofta på riktigt urusla vägar med risk att möta er komma gående på sträckan. De har det inte lätt med sina standardbilar. Det är ingen överdrift att påstå, att startordningen har betydelse och det är inte lätt att prestera kanontider långt bak i fältet med en Grupp E-bil. Trots det går det undan och driftsäkerheten hos Ola Schön i hans röda Merca har varit hög. Det är egentligen bara i TV-Svängen som han inte nådde slutmålet trots att han var i ledningen efter sista specialsträckan, det hände något på den allra sista transporten in till Hörby. Hade han klarat sig i mål, hade han fått 60 poäng ytterligare och därmed passerat Stoffe Nilssons 713 i prispottlistan. Surt sa räven. Det är inte mycket som är skillnad mellan succé och fiasko när det gäller rally. Keith Wennberg, Skillingaryds MK, här även han startat i samtliga rallyn i SSRC. Han har dock tvingats stå minst ett trappsteg nedanför Ola Schön på pallen i de flesta tävlingarna men finns på startlinjen i finalen och man vet aldrig; har han en bra dag så kan det bli riktigt spännande i toppen.

Det skall bli spännande att vara på plats för att följa Grupp E-gänget och presterar de som de gjort hitintills under 2014, då snackar vi sekunddramatik! Det kan vi lova!”


» Pressrelease från Sydsvenska Rallycupen.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2014-09-30 20:12






Danielsson en av Svenskarna till höstens Lombard Rally Bath.
© emotorsport.seNär det i mitten av oktober är dags för Lombard Rally Bath ses det med svenskt på startlinjen. Den 16-18:e oktober hoppas brittiska arrangören att eventet ska kunna köras, det handlar om en rad klassiska bilar och förare som ställer upp, redan har arrangören spikat en lång rad besättningar och bilar...

Publicerad: 2020-06-01 21:38


Företaget bakom Colin McRae Rally gör nya officiella WRC spelet från 2023.
© emotorsport.seCodemasters vann en viktig seger när upphandlingarna om rättigheterna för att göra det officiella WRC spelet nu är avgjort. Företaget fick sitt uppsving gällande motorsport när de startade Colin McRae Rally på 90-talet, en serie spel som under några år hade de officiella bilarna och tävlingarna i sp...

Publicerad: 2020-06-01 20:21


Mer i fotoarkivet, rallyfoto till 90-talets slut.
© emotorsport.seVi har nu fyllt på arkivet med fler rallyfoton från 1999 års säsong. Det är nu fler foto från Bergaracet-backtävling i Aneby men också foto från bland andra Marknadsnatta, rallysprinten i samband med Bilsport Performans Show samt bilder från mässhallarna på Elmia när den årliga motorsportmässan tog ...

Publicerad: 2020-05-31 22:30


Olsson överlägsen i Privatbostäders Rallyspecial, årets första grustävling.
© emotorsport.seInte sedan Örnskölden, Lappnatta och LBC Ruschen den 7:e mars har det körts rally i Sverige, nu var den äntligen dags för gruspremiär, om än med hårda restriktioner på hela arrangemanget. Bland annat fick ingen publik komma innanför grindarna när Stenungsunds MS körde Privatbostäders Rallyspecial.
...

Publicerad: 2020-05-30 21:24


Tänak involverad i nya Rally Dirtfish, Estnisk 'VM-tävling' i juli!
© Hyundai Motorsport.Rally Dirtfish, det blir namnet på den i juli stora Estniska rallytävlingen. Sedan Rally Estonia ställts in har det jobbats för en alternativ tävling för att starta upp tävlandet igen.

Det är Ott Tänak och hans partner, storsatsande amerikanska Dirtfish går in som partner när Estniska förbundet ...

Publicerad: 2020-05-29 14:01


Äntligen rallypremiär, publikfria Privatbostäder Rallyspecial först ut på lördag!
© emotorsport.se Stenungsunds MS inleder grussäsongen den 30:e maj, en sen premiär med anledning av Corona pandemin. Privatbostäder Rallyspecial är tävlingen på 3 sträckor fördelat på 11,4km och allt på inhägnat område helt utan publik, hela arrangemanget går under hårda restriktioner för att kunna genomföras. List...

Publicerad: 2020-05-28 22:28


Förseningar på eldrivna Skoda Fabia R5, debuterar i Jänner Rally 2021.
© Kreisel Electric.Baumschlager Rallye Racing utvecklar ihop med Kreisel Electric en Skoda Fabia Rally 2 med eldrift, den första i sitt slag. Men Corona pandemin har också satt en del käppar i hjulen för de Österrikiska firmorna, 4-5 månaders försening räknar man med i projektet. Man tappade tid när landet stängde ned...

Publicerad: 2020-05-28 22:00


Svenska RallyCupen förstärker, Gästabudstrofén tillbaka i oktober!
© Svenska RallyCupen.Svenska RallyCupen stärker upp kalendern inför hösten 2020, precis som alla andra har Svenska RallyCupen drabbats av restriktionerna kring Corona pandemin som ställt in tävlingar.

Premiären i Götene i början på maj fick ställas in, lika så Gästabudstrofén som skulle avgjorts nu på lördag. I samba...

Publicerad: 2020-05-27 20:17


Jonsson historisk SM-segrare.
När det första virtuella mästerskapet i rall #sm virtuell bilsport rally by Hankook idag avgjordes blev Robin Jonsson historisk som först SM-vinnare.

Redan från start i det sex deltävlingar långa mästerskapet som körts i Dirt Rally 2.0 var e-sportaren Robin Jonsson en man att slå efter det att ha...

Publicerad: 2020-05-27 16:49


EKS-teamet lämnar Rally SM satsningen.
© emotorsport.seI slutet av förra året fattade EKS-team ett beslut att sätta huvudfokus på rally. Det innebar en satsning med två Skoda Fabia R5-bilar i toppen av 4WD-klassen och en Ford Fiesta R2 i Junior-klassen i Rally SM 2020.

Tyvärr slogs världen ut av den globala pandemin, Covid-19-viruset som sedan början...

Publicerad: 2020-05-27 12:51


Tidigare nyheter:
EKS-teamet lämnar Rally SM satsningen.
Rally di Roma Capitale siktar på EM premiär, tuffa krav för rallypubliken.
Oliver & Petter summerar New England Rally i Solberg World Cup - laddar för Finland!
SBF styrelsens protokoll, gratis licenser och revisorns påpekanden.
Rallyfoto från slutet av 90-talet i arkivet.
Omstart i American Rally Association i juli, sex tävlingar under hösten.
Tänak tillbaka bakom ratten, testar Hyundai i20 R5 på hemmaplan.
Belgien tror på rallystart i höst, tuff säsong väntar Belgiska Mästerskapet.
Rally Live bjuder på Super Rally Weekend - fyra dagar rallysändningar.
Corona stoppar Opel Corsa-E premiären, när kan cupen starta?
Första gången sedan starten -65 som Mitropa Rally Cup ställs in.
26 stulna rallybilar återfunna i Spanien.
Tyvärr ingen Slottssprinten Rally 2020.
Robin tillbaka i virtuella Rally SM toppen, så gick det i deltävling 4.
Finland öppnar upp för nationella rallyn den 1:e juni!
Publikfria Privatbostäder Rallyspecial först ut på grus 2020?
Safari Rallyt inställt, nytt bakslag för WRC cirkusen.
Klappjakten ställs in, klar för Bilsport Rallycup 2021.
Rådström får vänta på EM premiären, nya ändringar i kalendern.
Finska EM arrangören Lahti Historic Rally ställer in.



Nyhetsarkiv:
[
2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]





Bloggar:



Nästa deltävling:
E-cupen:
Lill - Eken 12/09


Rally SM:
Skilling 500 26-27/06


Rally VM:
Rally Italia Sardegna 04-07/06


Svenska RallyCupen:
MECA Kullingstrofén 01/08




Foto från:
Arkivet 1997-1999.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Elektrikerna Marknadsnatta.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Vedumsmästerskapet i Bilrally.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



www.Autodoc.Se
 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2020.