GNM Sweden AB   

   
Mats Bilar   

   
Carless Racing Fuels.   

   
Mastertrailer.   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WebTV & Video
  E-Cupen
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  BLOGG; FREDRIK
       ÅHLIN

  KÖP & SÄLJ
  KALENDER




© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Inför SSRC finalen – läget i 4WD.
PRESSRELEASE

Inför slutspelet, finalen, som körs lördagen den 25 oktober i Vetlanda skall vi nu ta en titt på läget i den minsta men snabbaste klassen 4 WD. Även i denna klass slåss man om 30.000 kr, femton till ettan, tio till tvåan och fem till den som blir trea.

Vem kan hota Stoffe i 4WD?
I klass 4WD tävlar alla förarklasserna mot varandra men frånsett enstaka ekipage är det gamla kända kort bland A-förarna som dominerar denna klass. Under året har Stoffe Nilsson, Hässleholm blivit besegrad två gånger. I Simrishamn av Joachim Grahn och i Ljungby av Åke Jacobsson. Årets dominant och också segrare i Prispottslistan har dock varit Stoffe och vi väljer att tillägna denna release till SSRC:s mångåriga dominant och se tillbaka på en rallykarriär längre än ett kvarts sekel.

Alltså, dags att så här långt sammanfatta den karriär som startade för 26 år sedan då en 13-årig Stoffe satte sig bredvid sin pappa Tommy för att debutera som kartläsare och ta de första stegen på den karriär som var tänkt att leda till en karriär ute i världen och WRC. Så har många 13-åringar tänkt men få har varit så nära att verkligen nå dit som Stoffe Nilsson.

Kartläsarkarriären gav mycket värdefull erfarenhet att ta med i eget tävlande, bland annat ett Sydsvenskt Mästerskap med Leif Nilsson 1990.

Eftersom familjen säljer Subaru så gjordes debuten förstås i en sådan bil som pappa Tommy lämpligt nog hade ställt undan efter sin egen karriär för sonen att ta över när åldern var inne. På minsta möjliga antal tävlingar togs stegen genom C- och B-klassen på samma höst 1993. Att det kanske ibland gick lite fortare än vad förmågan medgav visade att denna höst förutom A-licens också innebar två karossbyten på Subuarun. Året efter fick Stoffe ta över Tommys nyare Legacy och med den vann han bland annat DM.

Subaru Sverige och dess återförsäljare satsar åren 1995 till 1998 på Stoffe som förare i en SM-satsning. Den stora utmaningen var då att slå Mitsubishi-duon Bäcklund och Walfridsson och det blev under den perioden brons som bäst 1998.

Året efter, 1999, inleddes med den krasch som var på alla rallyintresserades näthinnor efter bilder som spriddes över hela världen. Stoffe gjorde en fullfarts- rullning in bland träd och telefonstolpar i Svenska Rallyt. Han slogs medvetslös och fick ansiktsfrakturer. Detta ledde till ett fyra månaders uppehåll och comebacken skedde i SSR. Det gick bättre än vad någon kunde förvänta och de ledde klassen med en minut inför sista sträckan men segern försvann i takt med att punkteringarna kom.

I slutet av året, som Stoffe ser som sitt mest framgångsrika, var farten så hög att den tidigare oslagbara Mitsubishiduon fick se sig slagna med ibland upp mot två sekunder per kilometer. Detta gav gensvar ute i världen och Stoffe blev kallad till England och Prodrive. Det ledde till start i Brittiska VM rallyt, de låg som bäst trea av 58 startande i Grupp N när det otroliga inträffade. På ett backkrön på en transport mötte de en åskådarbil på fel sidan. Nu kör man ju i England alltid på fel sida vägen men denna gång var det riktigt fel. Frontalkrocken var oundviklig och tävlingen var över.

Prodrive vill gå vidare och bygga Grupp N bilar till fler marknader och hade då den svenska Subarun som förebild. Men nu drabbas Stoffe av det som så många andra duktiga rallyförare gjort innan honom – det räcker inte bara med talang, du måste han en stor plånbok också. Sådana resurser fanns inte i Vinslöv och motivationen rann av honom.

Men så hösten 2001 kom Svenska Peugeot med erbjudande om att köra en Super1600 men med möjlighet att med den som insteg kunna kommer till större uppdrag ute i Europa. Innebar en hel del utprovande av en före detta asfaltsbil för att få den grusduglig och resulterade i en SM medalj men däremot ingen väg ut i Europa.

Med detta som bakgrund är Stoffe där så många förare är. Barn och familj, hus och yrkesliv prioriteras och det blir tre år utan rally men sen, 2005, dammas den gamla Subarun av och med sambon som nyutexaminerad codriver börjar de köra lite lokala tävlingar och förstår än en gång hur förbaskat roligt det är med rally.

Ny bil byggs men de får den inte att fungera motormässigt och köper då en äldre bil som får duga fram till 2009 då kunskapen hos mappningsföretaget hunnit i kapp och den nybyggda bilen får göra debut i Kongen 2010 med totalseger som följd. Den bilen är det sedan som gett de framgångsrika åren fram till och med detta år. Med vägegenskaper, traction och driftsäkerhet som prioritet före motoreffekt har de haft några segerrika år i SSRC och i år även i Svenska Rallycupen.

Hur ser då 2015 ut? Stoffe svarar: -”Först skall vi klara av finalen, vill förstås ha revansch på Åke Jacobsson, Emådalen som slog mig förra året. Sen är det tänkt att bilen skall säljas. Nästa år räknar jag med att vrida på startnyckeln i vårt Nationella Specialprojekt. En bil som karossmässigt kommer att se ut som den segerrika S10:an men som kommer att innehålla godis som kan ge en ännu bättre bil än min nuvarande. Så ett intressant mål kan vara att vinna både SSRC och Svenska Rallycupen om cupledningarna kan koordinera sig så att de inte kolliderar. Och du en sak till, sist men inte minst, måste jag ta möjligheten att tacka min pappa Tommy som stöttat mig, byggt bil och sett till att de fungerat i alla år.”

Så den stora frågan kvarstår, vem kan hota Stoffe Nilsson denna finaldag?


» Pressrelease från Sydsvenska Rallycupen.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2014-10-13 21:48






Premiären för Svenska RallyCupen, västsvenska Götenerundan är inställd.
© Svenska RallyCupen.- Tyvärr måste vi under rådande omständigheter ställa in Götenerundan som skulle körts 9:e maj, hälsar tävlingsledningen i Götene MK under tisdagen.

Tävlingen skulle varit premiär för Svenska RallyCupen, nystartade EKS Junior Cup och deltävling i västsvenska Mega Rally Cup.
- Vi tackar...

Publicerad: 2020-03-31 20:26


Hybridlösning och dagens WRC motorer i WRC bilarna 2022!
© emotorsport.seTyska Compact Dynamics får ansvaret att leverera alla komponenter till framtidens WRC bilar gällande införandet av hybridteknik. Det tyska bolaget vann upphandlingen hos FIA som enhetsleverantör med konkurrens från flera mer välkända företagsnamn.

Samtidigt presenterade World Motor Sport Council ...

Publicerad: 2020-03-31 15:56


Midnattssolsrallyt 2020 ställs in.
© emotorsport.seMidnattssolsrallyt 2020 är inställt, med rådande läge i Sverige och världen ställs nu även sommarens klassiska rally in. Beslutet var väntat, med både tävlande och publik i den äldre gruppen samt tävlandes utifrån var riskerna med tävlingen stora. Och med en så pass stor organisation med tävlandes f...

Publicerad: 2020-03-31 14:05


Hässleholms GP & Temahallen grussprint flyttas framåt.
© emotorsport.se Hässleholms Mk väljer, mht rådande omständigheter i Sverige och omvärlden att flytta våra två tävlingar Hässleholms GP och Temahallen grussprint till senare datum, för att kunna genomföra dem.

Hässleholms GP kommer att genomföras söndagen den 26/7 och
Temahallen grussprint lördagen den 31/10.
...

Publicerad: 2020-03-31 10:16


Inget Seffle City Motor Challenge i sommar.
Den 27/6 planerade Säffle MC att åter köra Seffle City Motor Challenge. Tävlingen skulle ha genomförts som en rallysprint med förra årets succesträcka genom Säffle centrum.
- Vi hade hittat ytterligare några kilometer tävlingssträcka för att göra den ännu häftigare, säger Fredrik Erixon, tävlingsl...

Publicerad: 2020-03-30 20:17


Älmhults MK flyttar Silversprinten.
Som en följd av Covid-19 väljer Älmhults MK samt Ungdomsteamet att ställa in premiären för Södra BF:s Sprint DM Silversprinten. Tävlingen var planerad att köras fredagen den 1 Maj , men så blir det inte.
- Otroligt tråkigt men vi gör vad vi kan för att minska smittspridning av Covid-19 säger ungdo...

Publicerad: 2020-03-29 18:26


Solberg överväldigad av intresset över The Solberg Race.
© Oliver Solberg Media Office.* Solberg RACE visar stor framgång med 4500 spelare som gått med.
* Sen punktering kostar Oliver Solberg en topp-10 position i Rally Argentina.
* Den australiska racern Jarod Konig tar sex sekunders seger efter 12 DiRT Rally 2.0-sträckor.
* Mer Solberg RACE-nyheter kommer tidigt nästa vecka.

N...

Publicerad: 2020-03-29 13:56


Nytt femårigt samarbetsavtal med SBF är i hamn.
Lite positiva nyheter så här i Corona tider. Ett nytt femårigt samarbetsavtal mellan VOC Mekonomen Rally och SBF Svensk Bilsport är i hamn. Det säkrar vår drygt trettioåriga klass fortsatta framfart och tillväxt i minst fem år till. Och en förlängningsklausul öppnar för klassens fortlevnad upp mot f...

Publicerad: 2020-03-26 20:46


SSR överger sin helg, flyttar fram två månader.
South Swedish Rally flyttar fram sin SM-deltävling till den 30/7-1/8 med samma koncept, det vill säga start och mål i Älmhult.
Arbetet med årets tävling, den 45:e upplagan, har i stort sett pågått oavbrutet sedan målgång förra året. Arbetet fortsätter, men som en följd av Corona-viruset är tävlings...

Publicerad: 2020-03-25 21:42


Inställda Rally Anderslöv får nytt datum i augusti.
© emotorsport.seFörsta grustävlingen att ställa in tävling med anledning av Corona utbrottet var Rally Anderslöv med Trelleborgs MK, arrangören skulle kört första deltävlingen i Bilsport Rallycup nästkommande lördag.

Arrangören har arbetat för ett senare datum att kunna genomföra sin tävling, beslutet föll på lö...

Publicerad: 2020-03-25 21:20


Tidigare nyheter:
Mildväder, Corona och nu gräshoppor - många problem för WRC arrangörerna.
Flera stora serier drabbade, Midsommardansen och Rally Sigtuna inställda.
Inställt i Portugal och Italien för WRC serien.
Rally Sweden söker sig norr ut, Östersund eller Piteå?
Omkastningar i EM serien, Kanarieröarna blir final.
Full fart hos M-Sport, jobbar för högtryck med nya Fiesta Rally4.
Renault Clio Rally5 gjorde VM debut i Mexico.
Oliver presenterar Solberg WRC Rally, jag har mina rallyskor på, har du?
Kortad kalender och Regler för E-Cupen 2020.
Nya problem för EM serien och WRC promotorn inväntar nya besked.
Midnattssolsrallyt håller på inbjudan, tar tävlingsbeslut under april.
Boråsaren Sebastian Bourghardt gör livepodd för att lyfta bilsporten under Corona krisen.
Även Lill Jumbon inställd, 37:e inställda Svenska tävlingen för året.
SMK Hörby ställer in RS-premiären.
Tommy Andersson fortsätter i SM med Jari Liiten.
Rally Gotland tvingas ställa in.
Dennis Rådström gör ERC3 Junior satsning i nya Ford Fiesta Rally4.
Wales Rally GB ny final för Corona drabbat Brittiskt Mästerskap.
Tidemand får EM chans, i rallycross.
Fiesta R2 ersättaren klar, nya vässade Fiesta Rally4 presenterad.



Nyhetsarkiv:
[
2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]





Bloggar:



Nästa deltävling:
E-cupen:
FRRC-Specialen 13/04


Rally SM:
South Swedish Rally 22-23/05


Rally VM:
Copec Rally Chile 16-19/04


Svenska RallyCupen:
Götenerundan 09/05




Foto från:
Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Elektrikerna Marknadsnatta.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Vedumsmästerskapet i Bilrally.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rikspokalen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



www.Autodoc.Se
 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2020.