Mats Bilar   

   
MaxSport   

   
Trendab AB   

   
Carless Racing Fuels.   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
Mastertrailer.   

   
SA Tech AB   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Rally

Reportage från 2007 års rallytävlingar.
© Ericsson-Motorsport Här kan ni läsa reportage från rallytävlingar som vi besökt under året 2006. Vill ni läsa reportage från tidigare år så finns det länkar längst ned på sidan till detta.
[ Inbjudan, Anmälan, Anmälda ][ Resultatlistor ][ Reportage ][ Tabeller ]

Reportage:


Lill Eken den 28/10 2007

© Ericsson-Motorsport
Samuel Lindahl vinner klass1 i Lill Eken 2007, tar sin femte raka delseger.


© Ericsson-Motorsport
50 tävlingar på rad utan att bryta var facit för David Lindström och hans Volvo 240 efter avslutad tävling.


Femte raka segern för Samuel.
Som åtta totalt rattade Norrahammars MK´s Samuel Lindahl i mål som vinnare av klass1 för femte deltävlingen i rad. Klass1 är klassen för de otrimmade, d.v.s. Grupp E och VOC. Detta efter de totalt sex vändprov, tre prov som skulle köras två gånger. Enda minuset för tävlingen var att det tog lite väl långt in på eftermiddagen innan bilarna nådde slutmålet. Samuels seger skrevs till 8,5 sekunder, andraplatsen gick till titelkonkurrenten Claes-Erik Eriksson som var 8,5 sekunder efter. På de fyra första proven tillhörde de tidigare nämnda de två snabbaste. På sp5 delade grupp E åkaren Mats Adolfsson snabbaste tid med Samuel. Golfarna vaknade till mot slutet då Johan Karlsson körde snabbast följd av Mats och Samuel på det avslutande provet. Tredjeplatsen går till Johan Karlsson följd av Tony Larsson och snabbaste c-förare, Peter Fager.

Fem sträcksegrar gav Peder segern.
Med fem raka sträcksegrar tog Peder Hadarsson hand om segern totalt och i klass2. Snabbast på den sista sträckan var David Lindström som också knep andraplatsen totalt. I Davids team firade man efter målgång 50 tävlingars jubileum, detta var 50:e tävlingen på rad utan att bryta för teamets Volvo 240. I mål skiljde 5,5 sekunder de båda förarna åt. David hade i sin tur 1,4 sekunder tillgodo på Daniel Halldén som tog hand om tredjeplatsen i tävlingen. Fjärdeplatsen gick till Christoffer Carlsson. Efter de tre Skillingarydsförarna följde tre från arrangörsklubben med Niclas Melin följd av Johan Gangfors och Sören Fransson. Snabbaste c-förare var åttan Dan Skärin före Andreas Hellström i en fyrhjulsdriven Mazda 323. Bland de totalt 33 startande bröt 3 ekipage under resans gång.

* Fullständig resultatlista - Se "
Rally".
* Foto från tävlingen - Se "Rallyfoto".



Retursladden den 16/9 2007

© Ericsson-Motorsport
Kristian Johansson tog med delad tid segern före Bengt Thorsell i hemmatävlingen Retursladden 2007.


© Ericsson-Motorsport
Bengt Thorsell sladdade friskt med sin Ford Focus WRC på de blöta Sjötoftavägarna. En andraplats, på sekunden lika med segraren blev det för Skaraföraren.


© Ericsson-Motorsport
Samuel Lindahl knep klass1 segern, nu än tätare fight i tabellen mellan Samuel och Claes-Erik Eriksson.


Första sträckan var avgörande...
Retursladden 2007 blev en blöt tillställning, under en regnig höstdag utanför Sjötofta sladdade de 50-talet tävlande runt på 4 fina specialsträckor. Kristian Johansson var den som inledde raskast, storvinsten redan på ss1 skulle visa sig viktig senare under dagen. Dagens andra sträcka, som skulle köras två gånger bjöd på sträckvinst för Bengt Thorsell. Kristian och Mitsubishiföraren Anders Sjöberg följde närmast bakom. Anders hittas normalt i högerstolen på den Mitsubishi han nu rattade, då tillsammans med Håkan Svensson. Sträcka tre, den som krävde längst körtid gav delad seger. En ettrig Golf och en Ford Focus - Kristian och Bengt - delade snabbaste tid följda av Peder Hadarson och Daniel Halldén, 5 respektive 8 sekunder efter. Den sistnämnde som dagen före varit av vägen i Hörby och bröt, men under lördagskvällen åter fått bilen i gott skick. Avslutningssträckan, andra vändan bjöd på bra attack på det något regnhala underlaget, Thorsell snabbast, sekunden före Kristian. En snabbsummering av de fyra tiderna ger delad seger, exakt 13 minuter och 8 sekunders körtid. Det som fällde avgörandet var Kristian Johansson tid på ss1, därmed seger för hemmaföraren i en VW Golf. Bengt Thorsell slutar på andraplats, 19 sekunder före Peder Hadarsson. Anders Sjöberg, Håkan Ståhl tog platserna bakom i resultatlistan.

Lindahl vann tuff klass1.
I klass1, klassen för Grupp E, Volvo Original och de små grupp N bilarna bjöds på tufft motstånd. Kullings Anders Johansson inledde snabbast ett par sekunder före Claes-Erik Eriksson och Samuel Lindahl. Även på ss2 var tidigare nämnde Kullingsåkare som drog det längsta strået, snabbast före Samuel och Claes-Erik. I den här klassen var det sträcka tre som avgjorde, Anders tappar tid, Samuel är snabbast följd av de båda grupp E golfarna, Johan Karlsson och Linus Johansson. På sista sträckan tog åter Anders Johansson snabbaste tid före Samuel, Fredrik Karlander, Claes-Erik och Olliver Axelsson. Vid slutmålet skiljde 3 sekunder de båda toppbilarna, Samuel Lindahl före Anders Johansson. Claes-Erik Eriksson tar tredjeplatsen, 10 sekunder efter ettan, men är 5 sekunder före Fredrik Karlander med Olliver Axelsson ett par sekunder bakom. Pierre Melin tar enkelt hem segern i klassen för Ungdomsrally.

* Fullständig resultatlista - Se "
Rally".
* Foto från tävlingen - Se "Rallyfoto".



Dackefejden den 1/9 2007

© Ericsson-Motorsport
Kristoffer "Stoffe" Nilsson med kartläsare Anna Svensson tar hand om totalsegern i Dackefejden 2007.


© Ericsson-Motorsport
Eksjöföraren Peder Hadarsson vinner den tvåhjulsdrivna klassen och tar fjärdeplatsen totalt i Dackefejden 2007.


© Ericsson-Motorsport
Leif Persson med kartläsaren bisittare Anders Isaksson tar en andraplats i klassen VOC a-förare.


© Ericsson-Motorsport
Kullingsåkarna Naumer och Persson under gemensamt tält, 4:a och 6:a i sina respektive klasser.


Ännu en seger till "Stoffe".
Fem sträckor i glasriket med Kosta som centralort för Dackefejden 2007. I år var det dubbla DM serier, Småland och Södras DM samt VOC Sverigeserien. Nästa år väntar större uppgifter för klubben som då står värd för SuperCups finalen.
Hässleholmsföraren Kristoffer "Stoffe" Nilsson tog för andra året i rad hand om segern. Nu 32 sekunder före Huddinges Göran Lindström och tredjeplatsen går till Hörbyföraren Joachim Grahn, han likt Göran i Mitsubshibilar. Snabbast totalt efter två specialsträckor var Anders Jonasson som dock bröt på specialsträcka fyra efter närkontakt med ett annat ekipage. För ett annat av de väntade segerekipagen slutade färden redan på ss1, Andreas Magnusson tvingades bryta på sträckan efter ett par visiter bredvid vägen redan i inledningen av sträckan.

Carlsson snabba i b och c.
Fyra totalt och som snabbaste 2wd rattar Peder Hadarsson imål knappt 3 sekunder före Christian Johansson, Vara MK i en VW Golf. Trea och knappt 9 sekunder från ledaren slutade Peter Andersson som följdes av Mikael Simon sekunden efter.
Christoffer Carlsson slutar som 14:e bil totalt och tar hand om b-förar vinsten 11,3 sekunder före Fredrik Karlsson. Tredjeplatsen går till Hässleholms Johan Green strax före David Lindström.
Snabbaste c-förare var Magnus Carlsson som tar hand om segern för c-förare halvminuten före Jan Adolfsson och Anders Meijer slutar trea.

Hemmingsson utökar i VOC serien.
Vad det gäller otrimmat tas segern i Grupp E elit av Stefan Ottosson halvminuten före Thobias Svensson och c-segern går till Patrik Sundqvist 14 sekunder före Tore Eriksson. I Volvo Orignialgänget var Bosse Hemmingsson snabbast, vinner VOC a-förarklassen 22,1 sekunder före Laxås Leif Persson. Tredjeplatsen gick till Magnus Johansson, endast 6 tiondelar bakom Persson. Närmast efter följde Peter Karlsson och Håkan Süld.
Eric Johansson gör åter en stark insats, vinner nu b-förarklassen 9 sekunder före hemmahoppet Niklas Lundberg. Trea slutar Anders Hjälmeby följd av Carl Naumer. Rickie Borgström är omutlig i c-förare VOC, tar nu segern, dock endast 2 sekunder före Kristoffer Karlsson och Fredrik Hellman.
Bosse Sundin och Kenneth Waltersson tar hem de tunna historiska klasserna och i klassen för ungdomarna är Robin Borgström snabbast före Morgan Eriksson.

* Fullständig resultatlista - Se "
Rally".
* Foto från tävlingen - Se "Rallyfoto".



Götenerundan den 11/8 2007

© Ericsson-Motorsport
Håkan Svensson, Anders Sjöberg vann då Johan Rudengren försvann efter målet på sträcka fyra.


© Ericsson-Motorsport
Eric Johansson, SMK Nyköping med kartläsaren Martin Andersson är snabbaste VOC totalt och vinner b-förarklassen enkelt.


© Ericsson-Motorsport
Linus Johansson och Stefan Ivarsson från Stenungsunds MS tar hem segern i grupp E för c-förare.


Segern försvann tillsammans med hjulet.
Fyra specialsträckor på 3,5 mil och drygt 100 startande i Götenerundan 2007, ingående i Mega RallyCup med flera SM namn på startlinjen. Johan Rudengren är den förare som öppnar starkast på första specialsträckan med sin WRC Mitsubishi. Han vann den 9,8 sekunder före Håkan Svensson. På efterföljande sträckor var det samma ordning, dock skiljde då bara 0,3 respektive 0,1 sekund mellan dem båda. Båda satsar hårt på den 7,4km långa avslutningen, Håkan vinner sträckan tre tiondelar före Rudengren som där efter står som bruten, tappat hjul målet SS 4 uppges som orsak. Håkan vinner då tävlingen 4 sekunder före Roger Enlund, b-föraren Björn Åhnved blir tredje 4wd bil på en total fjärdeplats.
Göteborgaren Anders Persson rattar in sin Volvo 940 på tredjeplats totalt och 10,8 sekunder före näste man, Christer Steen i en Opel Corsa. Per-Arne Ljung tar hand om tredjeplatsen 3,3 sekunder bakom. Kent Persson och Tommy Sahlqvist tar platserna bakom. På en sjundeplats totalt och framhejad av entusiastiska klubbkamrater i Kullings MS segrar Magnus Gustavsson i b-förarklassen. Magnus rattar hem segern 37,7 sekunder före Mats Larsson. Magnus Ericsson tar hand om tredjeplatsen strax före turboförsedde 240 åkaren Patrik Werner. C-förarsegern gick till Seatåkaren Gustav Holmdahl som vinner 2 sekunder före Krister Dahlberg.

B-förar Eric snabbaste VOC.
VW Golf är vinnarbilen i grupp E där b-klassen vinns av Daniel Molin, tar sig som ensam i mål segern. Linus Johansson vinner c-förarklassen 12,4 sekunder före Niklas Solenö, båda VW Golf. Philip Ahlstrand i en Saab och Erik Bergman i VW tog platserna bakom inte långt bakom. Dubbelt Kullings MS i topp för a-förare VOC, "Postbilen" framförd av Henrik Persson vinner klassen 6,3 sekunder före Anders Johansson. Snabbaste VOC totalt och segern i B-förarklassen knips av SMK Nyköpings Eric Johansson. Erik vinner klassen halvminuten före Carl Naumer. Tobias Johansson och Tommy Larsson, de likt Carl från Kullings MS tar platserna bakom. Den 26 bilar stora c-förarklassen tas av Kristoffer Karlsson minuten före Pär Johansson. Trean Martin Adolfsson tappar andraplatsen med 10 pricksekunder. Tätt värre även bakom, 1,6 sekunder efter slutar Niklas Svensson följd av Jimmy Wessbo tre tiondelar bakom.

* Fullständig resultatlista - Se "
Rally".
* Foto från tävlingen - Se "Rallyfoto".



Vilda Ryd Racet den 28/7 2007

© Ericsson-Motorsport
Mats Jonsson och Johnny Johansson rodde hem segern...


© Ericsson-Motorsport
Fredrik Lindh med kartläsande Erik Gustavsson tog det lugnt för att hitta tempo. Men det blev ändå en och annan sladd mot fjärdeplatsen i klassen.


© Ericsson-Motorsport
Anders Hjälmeby och Roger Sixtensson flyger över stock och sten mot en femteplats i VOC elit.


© Ericsson-Motorsport
Mats Norss i en Volvo 140 vinner klassen Grupp H 66-74 oavsett förarklass.


Jonsson rodde hem årets Vilda Ryd Race.
Mats Jonsson och Johnny Johansson tog hand om segern i årets upplaga av Vilda Ryd Racet. De senaste åren är det BilsportBörsen RallyCup som varit huvudnumret i tävlingen, men tills i år ökade man, körde fem specialsträckor och tog hand om Smålands och Södras DM samt populära Ford Flexifuel Cup. Andreas Magnusson var den som körde snabbt och jämnast medan Jonsson körde snabbt men också med ett par missar, tappade tid på ett par av sträckorna men vann med tiondelen före Magnusson. Kristoffer Nilsson slutar tävlingen som trea totalt och följdes i klassen av Åke Jacobsson och b-föraren Fredric Westerlund.

Fiestabilarna dominerar i tvåhjulsdrift.
När det gällde tvåhjulsdrift var det Ford Fiestabilarna som dominerade. Fordarna räknades i resultatet tillsammans med de trimmade tvåhjulsdrivna bilarna. Kils Anders Gullstrand var snabbaste tvåhjulsdrivna bil, slutar fyra totalt, totalsnabbast på sträcka tre och vinner klassen 18,7 sekunder före Kristian Johansson i en trimmad VW Golf. Tredjeplatsen i klassen samt tvåa i Fiestaklassen slutar en vilt satsande Andreas Sjölander. Henrik Levin tar fjärdeplatsen i en Volvo och följs där efter av Patrik Johansson och Mats Adielsson. Tvåan Kristian Johansson tar hand om klassens två första sträcksegrar, Gullstrand tar de två efterföljande och Sjölander är snabbast på sista sträckan.
Även i b-förarklassen var det Ford Fiesta i topp, Victor Henriksson slutar sjua totalt och som segrare i b-förare 2wd. Victor vinner klassen med 37 sekunder tillgodo på David Bellborg. Christoffer Carlsson slutar trea i klassen följd av Fredrik Lindh. I en stor c-förarklass försvann närmare hälften av de startande, Pontus Mejving vann klassen 10 sekunder före de båda Växjöförarna Magnus och Fredrik Carlsson.

Tiondelarna avgjorde i grupp E.
I VOC-elit blev det dubbelt a-förare i topp genom vinnaren Magnus Johansson och tvåan Anders Strömbeck, 15,2 skiljde dem båda. Ola Schönström slutar trea i klassen men som snabbaste b-förare. Ola följdes närmast av Magnus Larsson och Anders Hjälmeby. Fredrik Hellman vinnare c-förarklassen 27 sekunder före Oliver Axelsson som i sin tur har halvminuten bak till Daniel Petersson. En som åkt snabbt under dagen var Rickie Borgström, dock kostade en lång tid på sträcka fyra segern mot en bottenplacering. I grupp E elit var det dubbelt b-förare till toppen, Stefan Ottosson vinner 0,9 sekund före Robert Karlsson. Snabbaste a-förare är trean Thobias Svensson. Av de 15-talet startande c-förarna i grupp E blev det också här trippel VW Golf i topp med halvminutens marginal dem emellan. Patrik Sundqvist vann före Erik Bergman och Thomas Gustafsson. Av de fem startande i ungdomsrally vinner Morgan Eriksson. Fyra Veteran och klassikerklasserna vinns av Tommy Svensson, Kenneth Waltersson, Anders Johansson och Mats Norss.

* Fullständig resultatlista - Se "
Rally".
* Foto från tävlingen - Se "Rallyfoto".



Kullingstrofén den 21/7 2007

© Ericsson-Motorsport
Bengt Abrahamsson och Peter Fogel tog hand om totalsegern i Kullingstrofén 2007, en uppladdning inför fortsatta SM säsongen.


© Ericsson-Motorsport
Kristian Johansson och kartläsaren Fredrik Livh tog storseger i trimmat 2wd.


© Ericsson-Motorsport
Håkan Larsson / Viktor Larsson vinnare av Veteran, grupp H 66-74.


© Ericsson-Motorsport
B-föraren Niklas Johansson med kartläsare Miriam Walfridsson snabbaste grupp E bil i Kullingstrofén 2007.


© Ericsson-Motorsport
Samuel Brander och Samuel Jonsson slutar 15:e i VOC b-förare efter en dålig tid på specialsträcka fyra.


Ännu en trofé till Abrahamsson och Fogel.
Fyra specialsträckor, de tre inledande på halvmilen styck och en avslutningssträcka på närmare 3 mil på Remmene skjutfält. Det var upplägget för de 152 startande bilarna som deltog i Kullings MS´s rallyarrangemang, Kullingstrofén. Tävlingen körde som deltävling i Sverigeserien för Volvo Original Cup men också i Västsveriges Mega RallyCup.

Hemmaförare Bengt Abrahamsson såg på förhand ut som kandidat till segern i tävlingen. Ett annat namn som nämndes inför var Skillingaryds Andreas Magnusson. Det var också dessa två som stod överst efter de fyra specialsträckorna. Bengt vann tävlingen 32,2 sekunder med fyra raka sträcksegrar. Trea slutade Markus Hällbo som på allvar debuterade med en Mitsubishi Lancer EVO9. I den trimmade tvåhjulsdrivna klassen för a-förare blev det storseger för Kinds MK´s Kristian Johansson. Klassegern och den totala femteplatsen togs med 40,7 sekunders marginal till tvåan Tom Carlsson. Tom tvingades till en backning på första sträckan men mot första platsen hade ekipaget ändå inget att göra. Kristian tog tre av dagens sträcksegrar, den fjärde togs av Henrik Levin på dagens andra specialsträcka. Stefan Wass körde jämt och snabbt, slutade trea, 9 sekunder bakom Tom och tiondelen före fyran Henrik Levin. En av Kullings Volvoförare, Magnus Gustavsson slutade dagen med en klasseger för b-förare 2wd. Segern togs 28 sekunder före Mats Larsson, Johan Andersson tog tredjeplatsen. Lars-Eric Fredriksson var segraren i c-förarnas grupp H klass då han vann före Johan Carlsson. Segern i Grupp H 66-74 klassen gick till Laxå´s Håkan Larsson i en läcker Ford Escort MK1. Klubbkamraten Jerry Andersson slutade tvåa följd av Mats Norss.

B-förare snabbast i grupp E.
Med 19 startande grupp E bilar var b-föraren Niklas Johansson enkelt snabbast, vann klassen 50 sekunder före c-föraren Linus Johansson. Snabbaste a-förare i grupp E klassen var sjundeplacerade Gerth Andersson. Andraplatserna i b- respektive c-förare gick till Joakim Widell och Pierre Andersson.

Hemmaseger i två av tre klasser.
Avslutningsvis summeras så de tre Volvo Originalklasserna som innehöll totalt 74 originalbilar. Anders Strömbeck inledde starkast med snabbaste tid på ss1 men där efter dalade han i resultatlistan och slutar som 10:a i klassen. Henrik Persson tar snabbaste tid på andrasträckan för att släppa de två avslutande sträckorna till Bosse Hemmingsson. Men den som varit jämnast under dagen var Henrik Persson som blir dagens snabbaste VOC bil på hemmavägarna. Bosse Hemmingsson slutar strax bakom, endast 0,9 sekunder efter. Leif Persson tar hand om tredjeplatsen 19 sekunder från snabbaste bil. Närmast bakom följer Lars Ohlsson, Håkan Süld och Nils Fransson. I b-förarklassen var Carl Naumer en av favoriterna inför, han tog också kommandot från start och på eftermiddagen stod han som segrare i klassen. SMK Nyköpings Eric Johansson slutade som tvåa i klassen, 6 sekunder bakom vinnaren men fyra före Henrik Enner. Fjärdeplatsen togs av Daniel Larsson följd av Johan Johansson och en vilt satsande Erik Gullstrand. Olofströms Rickie Borgström från Kräbbleboda Rally Team tog hand om segern i c-förarnas VOC klass. Med stor sträckseger på avslutningssträckan vanns klassen 15 sekunder före tvåan Kristoffer Karlsson, Dals MK. Trean Roger Karlsson som skiftat 240 mot 740 modellen gjorde tre snabba sträcktider, tappade tid på sträcka fyra och tappade en möjlig seger. Fredrik Johansson slutade fyra följd av Kalle Andersson och Mattias Roth.

* Fullständig resultatlista - Se "
Rally".
* Foto från tävlingen - Se "Rallyfoto".



Hammarslaget den 10/6 2007

© Ericsson-Motorsport
David Lindström sladdade friskt mot andraplatsen totalt.


© Ericsson-Motorsport
Johan Karlsson snabbaste grupp E bil, samt tvåa i klass1.


Skillingaryds MK dominerade i Hammarslaget.
Årets hittills hetaste drabbning i Energicupen utgjordes av en specialsträcka som kördes i två olika varianter samt en SP. Norrahammars MK stod för arrangemanget, Hammarslaget, denna soliga söndag.
Det var Henrik Lennartsson i en lånad Volvo 240 som visade snabbhet genom att vinna tävlingen. Han var snabbast på båda specialsträckorna men tappade ett par sekunder mot Peder Hadarsson på SP´n. Henrik vann tävlingen 1,4 sekunder före klubbkompisen David Lindström som tog hand om andraplatsen. Även tredjeplatsen gick till en SSMK förare, Daniel Halldén slutade 1,5 sekund bakom David. Peder Hadarsson följde som fyra totalt närmast skuggad av Christoffer Carlsson.

Lindahl åter i topp.
I klass1 var det Samuel Lindahl som stod för segern. Johan Karlsson i en grupp E VW golf slutade tvåa i klassen och som snabbaste grupp E bil. Claes-Erik Eriksson tog tredjeplatsen i klass1 som snabbaste b-förare. Tony Larsson, Peter Fager och Pierre Larsson följde närmast efter, alla i VOC bilar. I grupp E efter Johan slutade Mathias Andersson, Mats Adolfsson och Erik Bergman.

* Fullständig resultatlista - Se "
Rally".
* Foto från tävlingen - Se "Rallyfoto".



Lars-Erik Torph Memorial den 9/6 2007

© Ericsson-Motorsport
Jerker Axelsson imponerade med seger totalsegern.


© Ericsson-Motorsport
Topp två i den tvåhjulsdrivna klassen.


© Ericsson-Motorsport
Magnus Ericsson stod för segern för b-förare.


© Ericsson-Motorsport
RM snabbaste klassiker, Jan Hagberg.


© Ericsson-Motorsport
Erik Gullstrand snabbaste VOC totalt.


Jerker kyligast i heta Värm(e)land.
När Värmlandsklubben Säffle MC bjöd upp till LE Torph Memorial valde 140-talet ekipage att komma till start, tävlingen ingick i populära SuperCupen men också i RM serien för Klassiker och Tjejer. Sex tuffa och utslagsgivande specialsträckor stod på programmet. Det blev en tuff dag för alla, så väl de tävlande som dess bilar då solen sken som i grannkommun denna stekheta junidag.
Mats Jonsson var en av förhandsfavoriterna till dagens drabbning, han var också den som inledde snabbast med tre raka sträcksegrar. JRC föraren Per-Gunnar Andersson hade också han bra tider från start men bröt på sträcka tre med växellådsproblem och en annan favorit, Peter Zachrisson försvann tidigt med avåkning. Den grupp N bil som istället skulle visa sig hänga med i tempot var Jerker Axelsson. Mitsubishiföraren med kartläsande Mattias Andersson var snabbast på de tre avslutande sträckorna och med sådan marginal att han vann tävlingen med 10 sekunder tillgodo på Mats Jonsson. Tredjeplatsen, minuten efter vinnaren, togs av Eddie Hörbing. Niklas Hägg och Andreas Magnusson slutade på platserna närmast efter. Mats Jonsson hade chansen att säkra sin sjunde titel i SuperCupens åttaåriga historia, tog chansen och slutar som totalsegrare trots en återstående deltävling.

Golfarnas kamp om segern.
VW Golf eller Volvo 940 var frågan inför start i den trimmade tvåhjulsdrivna klassen. När halva tävlingen var körd så lutade mycket åt seger för Jonas Wigren eller Leif Peterson, båda iförda VW Golf. Inför sista och avgörande sträckan på närmare 2 mil skiljde 1,8 sekunder tillgodo för Jonas. Efter sträckan var marginalen utökad till 5,4 sekunder och segern var klar. Genom segern säkrades också SuperCupens tvåhjulsdrivna klass och dagens andra SuperCups segrare kunde koras. Tvåa efter Wigren slutade Leif Peterson som i sin tur hade Jimmy Olsson 26 sekunder efter sig. Jimmy kör snabbt och stabilt och visar åter en topplacering. Joakim Rydholm tog hand om plats fyra med 25 sekunder fram till Olsson. Årsundaföraren Tobias Söderqvist var siste man på dagens topp fem. Hälften av de 36 startande i klassen bröt.

Tätt i b- och c-förarklassen.
Degerforsaren Magnus Ericsson tog hand om segern i en tät b-förarklass. Johan Svensson var nära segern men fick nöja sig med en andraplats, 3,2 sekunder efter. Nils Strömgren i en Ford Escort var dagens trea 9 sekunder bakom Svensson. Mats Larsson och Niklas Engström slutade närmast efter. På åttondeplatsen slutade Niklas Sääw som förlorade en topplacering på andra sträckan genom en punktering. Lars Savander var c-förarnas vinnare, efter sex sträckor hade Lars halvminuten till godo på tvåan Andreas Thelaus i en Citroen Xsara.

Hagberg och Gullberg, RM vinnare.
Jan Hagberg i en Opel Ascona A var dagens segrare i klassikernas RM deltävling. Jan var snabbaste klassiker 1,7 sekunder före Staffan Gustavsson. Bakom dem båda var det minuten ned till trean, Lasse Drotz som följdes av Nils Bergqvist. Även RM serien för tjejer ingick, dock med endast fyra startande bilar, Carina Gullberg vann 45 sekunder före Lena Sandelius. Mikael Andersson, Erik Gullstrand, Fredrik Johansson vann de tre VOC och grupp E klasserna där b-föraren Gullstrand var snabbast av dem totalt, slutade 35:a totalt.

* Fullständig resultatlista - Se "
Rally".
* Foto från tävlingen - Se "Rallyfoto".



South Swedish Rally den 25-26/5 2007

© Ericsson-Motorsport
Andra raka segern i South Swedish Rally för Patrik Flodin och kartläsare Maria Andersson.


© Ericsson-Motorsport
Jimmy Joge tog fjärdeplatsen vid grusdebuten med Peugeot 207 super 2000.


© Ericsson-Motorsport
Calle Ward slutade South Swedish Rally som klassfemma.


© Ericsson-Motorsport
Anders Gullstrand tog i, slutade fyra.


Ljungbyseger på vägen mot VM.
South Swedish Rally, 16 sträckor över 18 mil. Robin Sandberg var den förare som inledde snabbast, närmare 5 sekunder före näste bil som var Patrik Flodin. Redan på sträcka ett försvann chanserna till en topplacering för Mats Thorszelius och Hasse Gustavsson som båda tvingades till ett stopp för däckbyte. Robin var den som fortsatte ösa på med snabba tider, ytterligare tre raka sträcksegrar innan ekipaget tappade dyrbar tid på sträcka fem, då var det Robin som fick punktering och två extra minuter. De båda tätbilarna, Patrik och Oscar Svedlund ångade på i toppen utan problem, turades om att vara snabbast på sträckorna. Patrik ledde efter första dagens sju specialsträckor. Lördagen började som fredagen slutade med växelvis snabbaste tider av de båda, men på de två sista sträckorna skruvade Patrik upp tempot lite extra. När de 16 sträckorna körts visade sig Patrik Flodin, Maria Andersson ha knipit segern 19,4 sekunder före Oscar Svedlund med kartläsare Björn Nilsson. Men det fanns fler som var snabba, Bengt Abrahamsson körde jämt och snabbt med en och annan sträckseger och slutade trea. Robin Sandberg körde också snabbt under lördagen, han förlorade en given topplacering på sina två tappade minuter för fredagens punktering och slutade femma. Jimmy Joge tog platsen där emellan, fjärdeplatsen, i N4 klassen med teamets nya Super 2000 vagn, två minuter bakom vinnarbilen. För vinnarna Patrik och Maria fortsatte färden direkt efter målgång mot flygplats för vidare färd mot Grekland och Akropolisrallyt.

Hondan, en vinstmaskin.
Kolsvas Jonas Ericsson visar fortsatt att hans Honda Civic är konkurrenskraftig. Jonas inledde snabbt och var fram till sträcka sju snabbast, tappade närmare halvminuten på sträckan och tappade till andraplats. Men snart var åter Jonas tillbaka med topptider och snart åter i ledning, något han höll fram till målgång på lördagseftermiddagen. Andreas Sjölander var den som kämpade hårdast för segern, men slutade tvåa 11,2 sekunder bakom. Förre rallycrossmästaren Jimmy Holmkvist körde städat, visade snabb och jämnhet vilket resulterade i en tredjeplats. Fjärdeplatsen gick till Anders Gullstrand som tog en och annan sträckseger men tappade en högre placering på sträcka sex. Calle Ward tog sin Renault Clio till femteplatsen. Flera var de ekipagen som försvann ur tävlingen under helgen, Mattias Forsell låg trea i klassen efter fredagens sträckor, ordnade plåtarbetet på lördagen och bröt. Övriga av de väntade toppnamnen som bröt var Joakim Nyman och Victor Henriksson.
Norske Christian Andresen tog enkelt segern i A6 klassen som ensam bil imål, ende konkurrenten, Mats Andersson bröt efter sträcka sju.

* Fullständig resultatlista - Se "
Rally".
* Foto från tävlingen - Se "Rallyfoto".



Sydrallyt den 25-26/5 2007

© Ericsson-Motorsport
Mats Jonsson åter vinnare i Sydrallyt.


© Ericsson-Motorsport
Andraplats och fontänbad för Johan Rudengren.


© Ericsson-Motorsport
Jonas Wigren, vinnare av Sydrallyts tvåhjulsdrivna klass.


© Ericsson-Motorsport
Roger Enlund tvåa i Etanoldrivna N4 klassen.


Blöt tillställning för tvåan Rudengren.
I Sydrallyt dit de nationella bilarna hänvisas blev det en enkel seger för Mats Jonsson. Dick Wicksell var ändå den som körde snabbast från start. Dick ledde efter tre sträckor men tappade tid på sträcka fyra och bröt där efter med vad som uppges vara bromsproblem. Där efter låg vägen öppen för Mats som kunde defilera i mål nästan exakt 5 minuter före Johan Rudengren, en andraplats han sent kommer att glömma. På startrampen utlovade han ett bad i fontänen på Ljungby torg om han tog en topp tre placering. Joakim Längberg slutade tävlingen på en tredjeplats i klassen trimmat fyrhjulsdrivet, platsen före Anders Jonasson som hittade in i körningen allt bättre allt eftersom. Jonas Kruse var den som efter Wicksells bortfall tog en sträckvinst från Mats men för Jonas del slutade tävlingen på sträcka nio med en avåkning.

Östgötarna snabba i 2wd.
I den tvåhjulsdrivna klassen försvann två av huvudmännen tidigt, Stefan Jonsson som tog storsegern i Vännäs bröt med motorproblem efter två sträckor. Thomas Thunström bröt tävlingen på sträckan efter med en rullning. Per-Arne Sääv var den som tog kommandot i från start och körde sedvanligt snabbt och ledde efter dag1. Tyvärr tvingades Per-Arne och Kalle Lexe bryta rallyt med sju sträckor kvar att köra. Motorproblem var orsaken till ekipagets bortfall. Jonas Wigren var den som hängde med Per-Arne och han ärvde förstaplatsen, körde stabilt och höll ihop till seger. Jonas med kartläsare Jon Magnusson skrev segermarginalen till tvåan Tom Carlsson med 45,2 sekunder. Efter en motig inledning på året för Tom fick teamet nu en fin andraplats och viktiga SM poäng inför den fortsatta säsongen. Karlskrona föraren Christoffer Holmberg som tävlar med en ålderstigen Opel Ascona visade att det går att köra snabbt också med äldre och betydligt billigare bilar.

Zachrisson imponerade i "comebacken".
Till Sydrallyt skapades också en egen N4 klass, där hamnade de ekipage som valde att inte ställa om sina bilar från etanol till bensin. Etanol är nämligen inte tillåtet i en internationell tävling som South Swedish Rally. Fem förare valde därför att mot mindre SM poäng köra sina bilar fortsatt på Etanol. Peter Zachrisson kom till start med sin precis nybyggda Mitsubishi Lancer EVO9 och körde snabbt, så snabbt att han vann klassen och tagit en tredjeplats bland de bensindrivna SSR bilarna, dock på välsopade vägar. Roger Enlund slutade tvåa i klassen följd av Jerker Axelsson, båda med problem som punkteringar och besök vid sidan om vägen.

* Fullständig resultatlista - Se "
Rally".
* Foto från tävlingen - Se "Rallyfoto".



ICA Varvloppet den 19/5 2007

© Ericsson-Motorsport
Eddie Hörbing slog till med totalsegern i ICA Varvloppet.


© Ericsson-Motorsport
Christoffer Carlsson snabbast i trimmat 2wd för b-förare.


© Ericsson-Motorsport
Henrik Persson tog hand om segern för Volvo Originalbilarna.


Sekundstrider i Varas Varvlopp.
Eddie Hörbing eller Bengt Abrahamsson var de förare som nämndes i förhandssnacket inför tävlingen ICA Varvloppet. En tävling över nio korta specialsträckor varav tre kördes två gånger. Tävlingen ingick i Västras FM, Smålands DM samt i Mega RallyCup med 130-talet startande ekipage.
Med fördelningen 5-4 i sträcksegrar till Eddies fördel efter de nio specialsträckorna visade segermarginalen på 4,7 sekunder, vinnare var Eddie före Bengt. Trean totalt och i klassen, Peter Eriksson, var distanserad med minuten.

Snabba b-förare från Småland.
Jimmy Olsson stod förra helgen överst på pallen i SuperCupens Laxåtävling, ESAB Rallyt. Då var det många som imponerades över Olsson framfart, i Varvloppet blev det en ny seger att lägga i meritlistan. I mål skiljde 2,6 sekunder med fördel Olsson i matchen mot Kristian Johansson. Trean i klassen, Kent Persson var knappt 25 sekunder bakom Kristian. Strax efter Persson följde de tre Smålandsförarna med Pierre Fransson, Peder Hadarsson och Daniel Halldén, de tre inom 4 sekunder. I b-förarklassen var det Smålandsförarna som tog hand om topplaceringarna. Som segrare stod Christoffer Carlsson, på en 14:e plats totalt. Tvåa och 23 sekunder bakom följde klubbkamraten från Skillingaryds MK, David Lindström. David hade i sin tur 3 sekunder tillgodo på trean Emil Tungfelt. Christopher Zeijlon i en Peugeot 206 slutade dagen som segrare i c-förarnas 2wd klass. Han vann knappt halvminuten före Fredrik Carlsson.

Kullingsföraren Henrik Persson var snabbaste Volvo Originalbil med 34 sekunders marginal till tvåan Morgan Olsson. Niklas Lundberg tog med sin Volvo 740 hand om titeln snabbaste b-förare i VOC då han vann före Anders Hjälmeby. Fredrik Johansson vann VOC c-förare före Kristoffer Karlsson. Det blev trippelt VW Golf i topp när grupp E b-förare gjort upp. Årjängsföraren Niklas Johansson vann med dryga minuten tillgodo på Daniel Molin. Trea slutade Robert Karlsson. I c-förarklassen knep Mattias Jirvelius segern trekvarts minut före Linus Johansson. Niklas Solenö blev trea.

* Fullständig resultatlista - Se "
Rally".
* Foto från tävlingen - Se "Rallyfoto".



ESAB rallyt den 12/5 2007

© Ericsson-Motorsport
Jimmy Olsson bevisade att bakhjulsdrift också kan vinna.


© Ericsson-Motorsport
Jonas Ericsson slutade 7:a i 2wd som bäste N2 bil.


© Ericsson-Motorsport
Niklas Hägg i en fräsch Toyota Celica slutade på femte plats totalt.


© Ericsson-Motorsport
Göteborgs fortåkare, Leif Peterson körde tillsammans med Toni Sundkvist snabbt. Men det räckte ändå bara till en andraplats.


© Ericsson-Motorsport
Johan Svensson körde snabbt och kastade gruset till skogs. Det premierades med en förstaplats i b2wd.


Störst går först, även i Laxå.
Med 149 deltagare drog SuperCupen vidare sin säsong, nu med första grustävlingen för året. Laxå MK stod som värd för ESAB trofén. Rallyt sträckte sig över sex sträckor i skogarna runt Laxå.
I Dick Wicksells frånvaro kändes Mats Jonssons seger säker, enda hotet såg i förhandssnacket ut att vara Eddie Hörbing. På första sträckan, på arrangörens motorbana, var grupp N åkaren Bengt Abrahamsson snabbast före Eddie och Mats. Men på efterföljande sträcka var allt i sin ordning, Mats tog med sin beprövade Ford Escort fyra sträcksegrar och släppte bara slutsträckan till Eddie med två tiondelars marginal. Åt Jonssons seger fanns inget att göra, marginalen skrevs till 34,1 sekunder. En sporadiskt tävlande Eddie Hörbing forcerade snabbt på slutsträckan och gick där om Abrahamsson och tog andraplatsen, 34,1 sekund bakom segraren. Tredjeplatsen gick till Bengt Abrahamsson som var knappt sex sekunder bakom Eddie. Plats nummer fyra hamnade hos Jerker Axelsson som i sin tur hade Niklas Hägg, Åke Jacobsson och Staffan Bergdahl bakom sig. I 4wd klassen för b-förare startade fem bilar men endast två tog sig till målet, David Forslund vann.

Olsson satte småbilarna på plats.
I den tvåhjulsdrivna klassen var det upplagt för tuffa kamper. Namn som surrades om inför tävlingen var Jonas Wigren, Leif Peterson och Thomas Thunström med små ettriga och näst intill gokart liknande bilar. Men alla blev de från åkta av en stor kraftfull Volvo rattade av Storfors föraren Jimmy Olsson. Jimmy verkar trivas på Laxåvägarna efter en andraplats i fjol, då tiondelar från segern, nu räckte det ända fram. Leif Peterson och Jonas Johansson var dock de som gick ut hårdast och vann korta sträcka ett. Leif fortsatte snabbt på de efterföljande två sträckorna innan Wigren tog sin första sträckseger för dagen. Men på sträcka fem tog Jimmy kommandot och vann sträckan och krossade motståndet på avslutningen, vann sträckan med nio sekunder till Daniel Damberg. Jimmy tog segern, 3,1 sekund före Göteborgaren Leif Peterson som forcerade sin VW Golf sex sekunder bättre än nästföljande chaufför, Jonas Wigren. Motalas Daniel Damberg rattade sin Volvo till målet som fyra och hade Thomas Thunström, Tobias Söderqvist närmast bakom sig. Som sjua slutade Jonas Ericsson som bäste grupp N bil iförd sin Honda Civic.

Snabba östgötar dominerade.
I b-förarnas tvåhjulsdrivna klass körde SMK Valdemarsviks förare till sig topplaceringarna. Snabbast att vrida fram sin bil på de bitvis svårkörda vägarna var Johan Svensson som slutade 22,4 sekunder före sin klubbkamrat Niklas Sääw. Noraföraren Mats Larsson blandade friskt mellan bra och sämre sträcktider men tog hand om tredjeplatsen före näste Östgöte, Anders Adolfsson. För Fordföraren Fredrik Lindh slutade dagen strax innan mål på sista sträcka, brustet fjäderben förstörde en topplacering. Mikael Thiman slog till med storseger i c-förarnas 2wd klass och vann med närmare en och en halv minut. Mikaels och kartläsare Fredrik Skyllmarks tider räckte till en fjärdeplats bland b-förarna. Filip Berglund slutade tvåa före Andreas Thelaus och Christoffer Jacobsson.
Niklas Nilsson, Samuel Brander och Johan Ydrefalk vann de tre otrimmade klasserna innehållande VOC och grupp E.

* Fullständig resultatlista - Se "
Rally".
* Foto från tävlingen - Se "Rallyfoto".



Holmen Skog Rallyt den 5/5 2007

© Ericsson-Motorsport
Jari Saarinen vinnare av Holmen Skog Rallyt med sin Mitsubishi Lancer EVO7.


© Ericsson-Motorsport
Fredrik Carlsson rattande sin Opel Astra till segern 5,9 sekunder före Niklas Sääv.


© Ericsson-Motorsport
Peter Flink i en Ford Escort blev tvåa i grupp E elit.


Jari tillbaka med besked.
SMK Östgöta med tävlingen Holmen Skog Rallyt var årspremiär för Öppna Östgöta Mästerskapet men tävlingen ingick också som deltävling i Suzuki Cup. Tre sträckor stod på programmet för de 120-talet startande bilarna.
Jari Saarinen med kartläsare Jörgen Carlsson var de som fick ta emot förstapriset, detta utan att ha tagit en enda sträckseger. På ss1 var Jimmy Joge snabbast men försvann där efter ur tävlingen, då tog Jerker Axelsson över och var snabbast på de två sista sträckorna. Trollhätteföraren tog andraplatsen, slagen med 4,6 sekunder av Jari som inte haft en helt felfri resa mot segern, bakpartiet på Mitsubishi var något modifierat efter sträcka två. I den trimmade tvåhjulsdrivna klassen var Leif Peterson den som hittade tempot bäst på ss1. På mitten sträckan var Daniel Damberg snabbast och på avslutande ss3 tog Tom Carlsson sträcksegern. När de tre tiderna adderats visade segermarginalen på 12,6 sekunder. Vinnare var Leif Peterson och tvåa Johan Holmberg. Per-Arne Sääv slutade på en tredjeplats följd av Daniel Damberg. I b-förarklassen heter vinnaren Fredrik Carlsson, rattandes en Opel Astra till segern 5,9 sekunder före Niklas Sääv, trea slutade Anders Adolfsson. I licensklassen c-förare blev det dubbelt i topp för Tjust MK genom Anders Pettersson och Niklas Hugosson som tog emot topp två priserna i klassen.

Calle bäst i Suzuki Cup.
Suzuki Cup som lockade 10 startande vanns av Calle Trainor sex sekunder före c-föraren Johan Wesslen. Trea i cupen slutade Andreas Israelsson. I VOC elit heter segraren Peter Karlsson, han vann klassen 22,5 sekunder före b-föraren Emanuel Karlborg och på tredjeplats återfinns Thomas Grönberg. I c-förarklassen tog segern av Daniel Andersson som var exakt fem sekunder före Mattias Roth som där med tog emot andrapriset, Roger Karlsson trea och Krister Freijd fyra. Grupp E elit vanns med tre sträcksegrar och marginal på över en minut av Arne Nörager före Ford Escortåkande Peter Flink. C-klassen var däremot tätare med endast 6,6 sekunder mellan vinnaren och tvåan, Andreas Hjalmarsson och Mattias Jirvelius, tredjeplatsen gick till Pierre Andersson. Segern i Veteranklassen, grupp H 66-74 gick till Tom Axelsson, 40 sekunder före Johan Pettersson. I bland klassiska bilarna var Karl-Bertil Ling i en Opel Rekord Coupé vinnare före Kent Stigh.

* Fullständig resultatlista - Se "
Rally".
* Foto från tävlingen - Se "Rallyfoto".



Kong Christian Race den 28/4 2007

© Ericsson-Motorsport
Mats Jonsson tog planenligt men med knapp marginal segern i sin Ford Focus WRC.


© Ericsson-Motorsport
Jo-Inge Bakken, Norges hopp i Svenska Ford Flexifuel Cup.


© Ericsson-Motorsport
Leif Peterson och Toni Sundqvist snabbaste trimmade tvåhjulsdrivna bil.


© Ericsson-Motorsport
Klassiska Porschar uppradade inför start.


© Ericsson-Motorsport
Fredrik Mauritzson, vinnare av grupp E c-förare.


Jonsson och Johansson kungarna av Kristianstad.
Kristianstads MK med tävlingen Kong Christian Race var i år åter tillbaka på allvar med sin omtyckta tävling. Tävlingen skulle bjuda på fyra utslagsgivande och intressanta sträckor i skogarna runt Lönsboda, norr om Kristianstad. Ett par olyckor inträffade under dagen, vilket gjorde att specialsträcka tre stöks, likt ss4 för c-förarna. Det kördes deltävling för Klassiska och Historiska RallyCuperna likt 3x10 Classic RallyCup. Utöver dem ingick tävlingen i Ford Flexifuel Cup och DM för Södras BF.
Det var Fordförarna som presterade bäst i Kong Christian Race. Totalsegern gick till Mats Jonsson, dock endast 5,7 sekunder före Kristoffer Nilsson. Bengt Abrahamsson och Robin Sandberg körde in på exakt samma sluttid, två tiondelar från andraplatsen och 5,9 sekunder från totalsegrande Jonsson.

Ungdomarna i Ford Fiesta övertygade.
I de tvåhjulsdrivna klasserna var det också där Fordbilar i topp. Om de 21 Ford Flexifuel bilarna räknas tillsammans med de trimmade bilarna blir resultatet intressant. Växjöföraren Patrik Johansson tog en kanontid på den avslutande och långa ss4 vilket skrev segern i klassen till 12 sekunder, detta före Andreas Sjölander. Patrik blev därmed tävlingens snabbaste tvåhjulsdrivna bil på en total sjundeplats. På tredjeplats återfinns bäste trimmade bil, Leif Peterson i en vass VW Golf, som inte hängde med de ettriga små Fordbilarna, Leif var 19 sekunder från segern. På fjärde plats följer åter Ford bilar genom Henrik Karlsson följd av Joakim Nyman och Anders Gullstrand. Kristian Johansson slutar sjua som näst bäste trimmade bil följd av Jimmy Olsson som snabbaste bakhjulsdrivna bil.
I b-förarklassen blev det seger för fjolårets topdriver vinnare Victor Henriksson som numera praktiserar hos M-Sport, Fords team i rally VM. Tvåa i klassen slutar MSK Kvarnvingarnas Fredrik Lindh. David Bellborg som trea i en VW Golf tog hand om titeln snabbaste icke Ford. De båda Fordåkarna Johan Persson och Martin Öhlin var snabbast i c-förarklassen. I c-förarklassen fick de tävlande endast köra två första sträckorna innan olyckor gjorde att sträckorna ströks.

Wigren snabbaste Klassiker. Stor helg för de Klassiska Rallybilarna som kom till deltävling för tre olika mästerskap, uppdelade i inte mindre än 8 klasser. Minsta klassen togs hem av Saabåkande Håkan Lidebjer. Nästa klass ut innehöll vid målgång endast ett ekipage, det Jårs Damberg i en Ford Anglia. I "Cortinaklassen" blev det seger för Kenneth Waltersson 21 sekunder före Leif B Andersson. I nästa klass, benämnd "STD E och F bilar över 1600 cc" blev det Volvo Amazon i topp genom vinnande Sören Hellqvist med tvåan Thomas Johansson tre sekunder bakom. Trea slutade klassikerordförande Nils Bergqvist. Efterföljande klasser var tunna med endast 1 startande i varje, Bengt Lundquist vann sin klass och Magnus Wigren var inte bara sin egen klassvinnare utan snabbaste klassiker totalt. Erik Uppsäll vann den stora klassen med den lilla bilen. Han rattade sin Saab V4 imål 4,7 sekunder snabbare än Jan Hagberg. Sista klassikerklassen ut var den med namnet "GT/GTS H bilar Oavsett cyl.volym", där vann Bo Axelsson som ensam startande.

Kullingsföraren Henrik Persson vann a-förarnas VOC klass medan Carl Naumer, också han Kullings MS gjorde det samma i b-klassen. Bland c-förarna var Rickie Borgström vinnare, halvminuten före Kristoffer Karlsson. Niklas Johansson i en VW Golf vann B- grupp E minuten före Robert Karlsson. Fredrik Mauritzson i en Volvo 740 vann c-förarklassen i grupp E med 20 sekunder tillgodo på Patrik Sundqvist.

* Fullständig resultatlista - Se "
Rally".
* Foto från tävlingen - Se "Rallyfoto".



Skilling 50 den 21/4 2007

© Ericsson-Motorsport
Mats Lundholm tog fyra sträcksegrar och där med också segern i Skilling 50.


© Ericsson-Motorsport
Mats Adolfsson, snabbaste grupp E ekipage.


© Ericsson-Motorsport
Claes-Erik Eriksson tog hand om andraplatsen i klass1.


Sekundstrid i toppen av klass1.
Två backar skulle köras två gånger, det var upplägget för dagen i Skilling 50. Tävlingen var första deltävlingen i Energicupen vilket lockade 43 startande bilar denna soliga men blåsiga april lördag.
I klass1 där bilar enligt reglemente för Volvo Original, grupp E och N1 ingår var det jämt i toppen. Inför tävlingen utlystes Samuel Lindahl, Claes-Erik Eriksson och Pierre Larsson som favoriter. Det var också de som gjorde upp om segern. Det var Samuel som inledde bäst i första omgången uppför klassiska Kylåsbacken med Claes-Erik, Pierre och Mathias Roth hängande strax bakom. Den lite längre backen upp mot Högabråten kördes snabbast av Roth följd av Pierre och Anders Hjälmeby. När bilarna nu skulle ut på en andra runda var åter Samuel snabbast följd av Claes-Erik. När endast tiondelar av en sekund skiljde gällde det att få till ett bra sista åk. Samuel Lindahl leder inför avgörande provet, ser ut att tappa fart i det viktiga partiet inför sista kraftiga stigningen vilket gör att klockan stannar 1,3 sekunder efter sträcksnabbaste Pierre Larsson. En tänkt förstaplats blir en tredje för Samuel som också blir omkörd med 0,1 sekund av Claes-Erik Eriksson. Bäste grupp E bil blev Mats Adolfsson på en 8:e plats i klass1.

Lundholm snabbast i klass2.
Bland de trimmade bilarna var det Tjust föraren Mats Lundholm som med sin vassa Volvo 940 tog täten uppför de branta och krävande backarna. Han inledde snabbast på sp1 och gjorde det samma på provet efter. Där var det Peder Hadarsson och de båda hemmaförarna Daniel Halldén, Christoffer Carlsson som skuggade. När det andra varvet inleddes var Mats ännu en gång snabbast till toppen. Nu följd av Peder och David Lindström. Åt Mats Lundholm fanns inget att göra, han körde snabbt och stabilt mot segern och tog sin fjärde raka sträckseger. Om andraplatsen var det hårdare, Peder och Christoffer låg på sekunden lika följda av Halldén och Lindström. Peder Hadarsson var den som slutligen tog andraplatsen följd av Daniel Halldén och David Lindström. Christoffer Carlsson fick nöja sig med femteplatsen efter att bilen hoppat ur spår i sista sväng uppför den branta avslutningen vilket medförde ett antal sekunders tidsförlust. Magnus Görling slutade åtta totalt och var snabbast c-förare i tävlingen.

* Fullständig resultatlista - Se "
Rally".
* Foto från tävlingen - Se "Rallyfoto".



Himmelstalundssprinten den 7/4 2007

© Ericsson-Motorsport
Dick Larsson vinnaren av Himmelstalundssprinten 2007 med en lika vinstrik Toyota Celica.


© Ericsson-Motorsport
- Nej, ta inte kort nu! Då får jag aldrig med mig någon serviepersonal mer. Tommy Vestlunds ord när han just ska tanka bilen inför finalen.


© Ericsson-Motorsport
Grupp E c-förare vanns av Stefan Gustavsson.


Larsson snabbast i kval och final.
Det blev dubbelt Toyota Celica när Himmelstalundssprinten avgjordes under Påskaftons eftermiddag. Efter två kvalomgångar och en final i solskenet och kraftig blåst skulle tävlingen avgöras. Efter finalåket stod åter Dick Larsson som segrare med sin vinstrika Toyota Celica. Efter kvalet hade han tre sekunders marginal och i finalåket var han 1,5 sekunder före tvåan Niklas Hägg, SMK Hälsinge. SM meriterade Jimmy Joge tog sin Ford Escort till tredjeplatsen just före Johan Oscarsson.

Brutalt och snabbt, receptet för seger.
Bland de tvåhjulsdrivna var Opel Corsa föraren Rickard Åndberg snabbast både i kval och final. Efter de båda "kvalåken" var Roger Andersson tvåa och Joacim Rydin trea, men efter finalåket blev det ombytta roller. På platserna fyra och fem följde de båda snabba Volvoåkarna från Tjust med Göran Andersson och Mats Lundholm bakom spakarna. I de tre grupp A/N klasserna blev det Ford Fiesta vinster i klasserna tre. Johan Persson vann för c-förare och Viktor Henriksson gjorde det samma i b-förar klassen. Jimmy Holmkvist körde lika brutalt som snabbt och tog segern för a-förarna. Hans tid räckte också som tvåa i de trimmade tvåhjulsdrivna bilarna.

Snabba förare i stora startfält.
I trimmat 2wd och b-förare blev det premiärseger för Fredrik Carlsson. Hans kvaltid var närmare tre sekunder före slutliga tvåan Martin Wigren, efter finalåket skiljde knappa sekunden. Robert Andersson slutade med sin Seat Ibiza på tredjeplats följd av Niklas Sääw. Bland de 22 tillresta c-förarna vann Mikael Thiman före Norrköpingsföraren Mikael Lindwall. Torbjörn Gustafsson tog hand om tredjeplatsen och Hans Thunström slutade fyra.

Hundradelarna avgjorde.
Morgan Olsson, Vimmerby MS gick enkelt till final och tog lika enkelt seger också efter finalen. Morgan var sekunden före Stefan Karlsson som blev tvåa efter finalen. I b-förarklassen blev det trippel Volvo 740 i topp genom Thomas Grönberg som segrare, Rolf Andersson slutade tvåa och Jocke Björnsson trea. I c-förarnas 19 bilar stora klassen vann Mats Carlsson med en marginal av 9 hundradelar före Fredrik Egeland. I grupp E "elit" var det Tobias Wärnström som vann före Robert Larsson och bland de 15 c-förare vann Stefan Gustavsson. Terje Karlsson vann Veteranklassen och Oscar Johansson vann juniorklassen.

* Fullständig resultatlista - Se "
Rally".
* Foto från tävlingen - Se "Rallyfoto".






[ Inbjudan, Anmälan, Anmälda ][ Resultatlistor ][ Reportage ][ Tabeller ]




Nästa deltävling:
E-cupen:
Hammarslaget 04/05


Rally SM:
Rally Nyköping 10-11/05


Rally VM:
Croatia Rally 18-21/04


Svenska RallyCupen:
Violen-Rallyt 18/05




Foto:
Rally Anderslöv.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Stenbocken Sprinten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 Â© Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.