"; echo ""; echo ""; echo ""; echo ""; echo ""; echo ""; if (!empty($nyhets_id)) { $result = mysqli_query($link, "SELECT id,rubrik,LEFT(innehall,200) as innehall,bildurl FROM nyheter WHERE id = '$nyhets_id'") or die (mysqli_error()); while ($row = mysqli_fetch_array($result)) { echo ""; echo $row['rubrik']; echo " - emotorsport.se "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo ""; } } else if (!empty($blogg_id) && $sofie==$in) { $result = mysqli_query($link, "SELECT id,rubrik,LEFT(innehall,200) as innehall,bildurl1 FROM blogg_sofielundmark WHERE id = '$blogg_id'") or die (mysqli_error()); while ($row = mysqli_fetch_array($result)) { echo ""; echo $row['rubrik']; echo " - emotorsport.se/sofie "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo ""; } } else if (!empty($blogg_id) && $fredrik==$in) { $result = mysqli_query($link, "SELECT id,rubrik,LEFT(innehall,200) as innehall,bildurl1 FROM blogg_fredrikahlin WHERE id = '$blogg_id'") or die (mysqli_error()); while ($row = mysqli_fetch_array($result)) { echo ""; echo $row['rubrik']; echo " - emotorsport.se/fredrik "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo ""; } } if (!empty($video_id)) { $result = mysqli_query($link, "SELECT id,titel,url,media,anvandare,thumb FROM video WHERE id = '$video_id'") or die (mysqli_error()); while ($row = mysqli_fetch_array($result)) { echo ""; echo $row['titel']; echo " - se videon via emotorsport.se "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo ""; } } else { echo "emotorsport.se - allt om rally!"; echo ""; } ?>
"; echo $row['text_']; echo ""; echo $row['text']; echo ""; echo $row['_text']; echo ""; } if (!empty($row['logo'])) { if (!empty($row['id_1'])) { $result1 = mysqli_query($link, "SELECT id,id_1,namn,url,logo,ej_src FROM reklam WHERE id_1 = '100' ORDER BY RAND() LIMIT 1") OR die (mysqli_error()); while ($row1 = mysqli_fetch_array($result1)) { echo "   "; echo ""; } } else { echo "   "; echo ""; } } if (!empty($row['video'])) { echo "   
"; echo "   
"; echo $row['_text']; echo "

"; } else { echo "   
"; echo $row['flash']; echo "

"; }} ?>
   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Bergslagsrallyt & Mountain Rally Norway

Bergslagsrallyt & Mountain Rally Norway
Här finner ni nyheter och rapporter från Bergslagsrallyt och Mountain Rally Norway.

14/1 - Anders Gröndal vann Norge premiären.
Det blev Subaru IMpreza WRC seger i premiärerna av det Svenska och Norska Mästerskapet idag. Dick Wicksell tog segern i SM och i Norge var dte unge lovande Anders Gröndal som tog hem segern. I inledningen hade Anders, Thomas Schie och Mads Östberg en hård fight. Mads tog ledningen med Gröndal tätt efter i inledningen. Schie fick problem med bilens växeelåda och tvingades bryta. Mads höll då täten men åkte av på den näst sista sträckan och hindrade de efterföljande ekipagen. Dock kom Mats senare iväg och han och övriga hindrade kunde nå målet. Mads tappade 23 minuter och tävlingen stoppades en stund. När så den avslutande sträckan också körts så tog Anders Gröndal en efterlängtad och enkel seger. Rune Dalsjö slutade tvåa och var 3,11,7 minuter efter segraren. Trond Sveinsvoll slutade totaltrea. Fyra och snabbaste N4 bil var Martin Stenshorne följd av Geir Ingar Mythe och Henning Nyberg. Ole Morten Korsmo var på 11:e plats totalt snabbaste nationella bil följd av Jan-Frode Eng. Ford Fiesta piloterna Trond G. Svenkerud och Sveinung Bieltvedt tog hem de två översta platserna i den otrimmade tvåhjulsdrivna klassen.
* Resultatlista, se "Rally".


14/1 - Avåkning för Mads Östberg.
På den sjunde specialsträckan körde Mads ÖStberg av vägen och spärrade där efter vägen. Tydligen ska Mads samt de som fått vänta efter honom nu kommit iväg och på väg mot mål på sträckan.


14/1 - PG Andersson bröt i Mountain Rally Norway.
På den femte specialsträckan bröt PG Andersson sedan de slagit i en sten i höger bak på SS5 enligt pgandersson.se


14/1 - Topp 5 i rally-SM klasserna.
Otrimmat 2wd upp till 1600cc:
1: Patrik Ottosson.
2: Raimo Mattsson.
3: Andreas Isaksson.
4: Robin Svensson.

Otrimmat 2wd 1600-2000cc:
1: Lars Sjöström.
2: Jonas Ericsson.
3: Andreas Sjölander.
4: Simon Löfström.
5: Calle Ward.

Otrimmat 4wd:
1: Patrik Flodin.
2: Mats Thorszelius.
3: Oscar Svedlund.
4: Tommy Vestlund.
5: Hasse Gustavsson.

Trimmat 2wd upp till 1600cc:
1: Christer Steen.
2: Roine Björk.
3: Micael Nilsson.
4: Mathias Engh.

Trimmat 2wd över 1600cc:
1: Thomas Thunström.
2: Joakim Rydholm.
3: Mattis Olsson.
4: Magnus Henriksson.
5: Robin Sandberg.

Trimmat 4wd:
1: Dick Wicksell.
2: Mats Jonsson.
3: Thomas Rådström.
4: Jimmy Joge.
5: Johan Rudengren.

* Resultat, se "Rally" i menyn.


14/1 - Mads Östberg utökar ledningen.
Mads Östberg utökar ledningen i Norge. Efter 6 körda sträckor leder Mads med 9,7 sekunder före Anders Gröndal. Martin Stenshorne och Rune Dalsjö följer efter. Stenshorne är närmare 3 minuter efter ledaren.


14/1 - Dick Wicksell segrade i Bergslagsrallyt.
När tiden för Dick Wicksell nu justerats så visade det sig att Dick Wicksell segrade med 3,7 sekunder tillgodo på Mats Jonsson. Thomas Rådström var 35,6 sekunder från segern. Wicksell, Jonsson och Rådström fick alla tiden 16:09,3 på tredje sträckan.


14/1 - Linnerud och Schie har brutit.
På den sjätte sträckan i Mountain Rally Norway bröt både Thomas Schie och Tord Linnerud.


14/1 - Vem vinner? Wicksell eller Jonsson?
Mycket är ännu osäkert om vem som vinner. Dick Wicksell eller Mats Jonsson. Dick Wicksell fick stanna då Stig-Olov Walfridsson kört på en älg. Ännu har inte hans tid justerats. Wicksell har varit före Mats Jonsson på flertalet sträckor, bl.a. 4 sekunder före på avsltande sträckan. Trolig segrare blir Wicksell när tiden justerats.


14/1 - Tredjeplats för Thomas Rådström.
Det blev en tredjeplats för Thomas Rådström. Seger för Mats Jonsson eller Dick Wicksell.


14/1 - Peter Zachrisson, brutit i Norge.
Peter Zachrisson bröt på den fjärde specialsträckan i Mountain Rally Norway.


14/1 - Patrik Flodin segrade i N4 klassen.
Patrik Flodin segrade med 8,7 sekunder före Mats Thorszelius. Trea slutade Oscar Svedlund.


14/1 - Thomas Thunström, snabbaste grupp H bil.
Thomas Thunström med sin natonella trimmade Opel Corsa tog hem segern i Bergslagsrallyts stora trimmade 2wd klass. Joakim Rydholm tog andraplatsen starx före Mattis Olsson


14/1 - Christer Steen klassegrare.
Christer Steen tog hem klassegern i Bergslagsrallyts minsta natinella 2wd klass.


14/1 - Lars Sjöström segrade i N2.
Lars Sjöström tog hem klassegern i Bergslagsrallyts n2 klass. Lars var 5,6 sekunder före Andreas Sjölander som slutade som klasstvåa. Jonas Ericsson slutade trea och 13,7 sekunder från segern. Simon Löfström och Calle Ward slutade närmast efter.


14/1 - Snart avgörs Bergslagsrallyt.
De första ekipagen är nu i full gång på den närmare 3 mil långa avslutningssträckan i Bergslagsrallyt!


14/1 - PG åter med snabba tider.
På den fjärde specialsträckan i Norge var P-G Andersson åter tillbaka med snabb tid efter drivaxelsbrottet på ss3. PG hade nionde bästa tid och endast WRC bilar samt 1 N4 bil före sig. Totalt återfinns ekipaget på en 51:a plats. Peter Zachrisson saknar tider efter ss3.



14/1 - Thorszelius knappar in på Flodin.
På den 8:e och näst sista sträckan i Bergslagsrallyt tog Mats Thorszelius 0,6 sekunder på Patrik Flodin. Marginalen dem imellan är nu 13,7 sekunder inför den nära 3 mil långa avslutande sträckan. Dick Wicksell var totalsnabbast på ss8. Endast 0,2 sekunder efter var Mats Jonsson och Jimmy Joge. Thomas Rådström var ytterligare 0,6 sekunder efter. Mats leder nu 28,9 sekunder före Rådström då Wicksell fortfarande inte fått sin tid från ss6 justerad.



14/1 - Östberg fortsatt ledare i Mountain Rally.
Anders Gröndal tog på den femte specialsträckan 6,2 sekunder till Mads som fortsatt är i ledning. Mads leder nu 8,8 sekunder före Anders Gröndal. Thomas Schie tappade på sträckan hela 2 minuter och 40 sekunder och tappade till en total fjärdeplats. Bland de som brutit rallyt återfinns bl.a. Morten Østberg. Peter Zachrisson låg efter 3 specialsträckor på fjärde plats totalt men har ännu ingen tid registrerad på fjärde sträckan.



14/1 - Jonsson utökar mot Rådström.
Enligt nuvarande resultat leder Mats Jonsson med 28,3 sekunder till Thomas Rådström. Mats var 2,3 sekunder före Rådström på den 7:e sträckan. Dock var Dick Wicksell 2,1 sekunder snabbare än Jonsson på sträckan. Dick har då inte fått sin tid justerade efter ss6 där han stannat och larmat hjälp åt Walfridson. Patrik Flodin är nu 14,3 sekunder före Mats Thorszelius. Oscar Svedlund är fortsatt trea men snart närmare 2 minuter efter klass ledaren. Thomas Thunström leder nu trimmade 2wd klassen stort efter att Säww försvunnit ur tävlingen, stod i skogen bland träden på ss7. Mattis Olsson är tvåa och 40,3 sekunder efter. Christer Steen ledre lilla trimmade 2wd klassen och är tredje snabbaste trimmade 2wd bil. Andreas Sjölander leder 18,3 sekunder före Lars Sjöström. Trea är Jonas Ericsson. Raimo Mattsson leder den minsta otrimmade klassen.


14/1 - Mads Östberg åter i Norgeledning.
Mads Östberg leder efter 4 sträckor med 4,5 sekunders marginal till Thomas Schie. Anders Gröndal ligger trea och Martin Stenshorne fyra.


14/1 - Per-Arne Sääv har brutit.
Thomas Thunström rapporterar vid målet på ss7 att Per-Arne Sääw rullat in bland träden på ss7. Thunström tappade själv bort sig i noterna när de sett Sääws bil ligga på sidan mellan träden. Mikael Gustavsson var nära att åka av i målsvängen på ss7 enligt rallyradion.


14/1 - Förseningar i Bergslagsrallyt.
Det rapporteras att ss7 har blivit försenad med minst 10. Detta efter problem med den stora anstormningen av åskådare.



14/1 - Drivaxelbrott för PG i Norge.
I resultatlistan för Mountain Rally Norway återfinns nu PG Andersson långt ned i listan. Efter en totalsnabbaste tid på den andra sträck saknas nu PG i resultatlistan. Enligt pgandersson.se rapporteras just nu att ekipaget fick drivaxelbrott på den tredje sträckan men ekipaget är på väg mot efterföljande service för byte av den samma. Så de fortsätter rallyt.



14/1 - Problem att nå resultaten från SM.
Resultatdata har problem med internettrafiken till sin server där resultaten finns. De har stängt ned flera sidor på hemsidan för att öka tillgängligheten men de hänvisra nu till sbf.se för resultaten. Men som det ser ut nu fungerar inte resultaten där.



14/1 - PG totaltrea i Norge Mästerskapet.
PG Andersson som tävlar med en Toyota Corolla grupp H i den Norska Mästerskapspremiären ligger där trea totalt efter åtta och en halv minuts körning. Före sig har han bara Mads Östberg och Thomas Schie. PG är 6,7 sekunder från totalledningen. Martin Stenshorne leder N4 klassen före Eivind Steffensen. Trond G. Svenkerud är snabbaste N2 ekipage och Ole Morten Korsmo är snabbaste Norska grupp H ekipage på 20:e plats totalt.



14/1 - Walfridson i krock med älg.
På den sjätte sträckan var Mats Jonsson snabbast. Näst snabbast var Jimmy Joge som var tre sekunder efter som i sin tur hade Rådström 2 sekunder efter. Stig-Olov Walfridson har brutit på den sjätte sträckan då ekipaget krockat med en älg. Enligt rallyradio utan allvarliga personskador. Patrik Flodin var snabbast i N4 klassen, 0,3 sekunder före Mats Thorszelius. På tredje plats återfinns Oscar Svedlund trots att han tappade minuten på ss6 då ena bakhjulet ändrat riktning. Thomas Thunström leder trimmade 2wd klassen och har Per-Arne Sääw strax bakom. Mattis Olsson och Joakim Rydholm följer närmast efter. Andreas Sjölander leder N2 klassen 28,4 sekunder före Lars Sjöström. Jonas Ericsson är trea. Flera ekipage har åkt av på sträckan.


14/1 - Thomas Schie i Norgeledning.
Thomas Schie leder Mountain Rally Norway med 4,3 sekunder till Mads Östberg efter tre körda sträckor. Trea är Anders Gröndal som är 5,1 sekunder från ledningen. På fjärdeplats återfinns Peter Zachrisson som är över minuten efter täten. Efter den inledande sträckan låg Per-Gunnar Andersson på en total 6:e plats. Mer info kommer.



13/1 - Wicksell i ledning efter dag1.
När första dagens tävlande går mot sitt slut kan vi äntligen summer toppen i de olika klasserna vilket dröjer ut då flera ekipage på de bättre platserna startar sent samt att resultatsidorna laddas väldigt långsamt vilket drar ut på tiden.:

* Trimmat 4wd - Dick Wicksell var snabbast på sista sträckan och efter 4 specialsträckor leder Dick med 1,1 sekunder till Mats Jonsson. Trea ligger Thomas Rådström som klättrat då många haft problem. Både Jimmy Joge och Stig-Olov Walfridsson har haft problem och tappat tid, både Jimmy och Walfridson tappade tid på punkteringar. Johan Rudengren följer som femma och John Karlsson, Jimmy Joge närmaste efter.

* Otrimmat 4wd - På fjärde plats totalt och totalsnabbast på ss4 var Patrik Flodin med sin nya Subaru. Patrik ligger 21 sekunder efter totalledande Wicksell och 8,1 sekunder upp till Rådström. Mats Thorszelius är två i klassen, 11,4 sekunder efter. Oscar Svedlund följer som klass 3:a med 31,8 sekunder mer körtid än Flodin. Hans-Erik Weng och Jan Söderberg följer på fjärde och femte plats. Sexa är Mikael Gustafsson följd av Hasse Gustavsson. Hasse är 1 minut 17 sekunder från ledningen.

* Trimmat 2wd - Thomas Thunström på en total 13:e plats är snabbast i klassen. Per-Arne Sääv är endast 8,4 sekunder efter på andra plats. På tredje platsen återfinns Mattis Olsson som har Tobias Söderqvist, som bl.a. brutit av växelspaken, efter sig i resultatlistan. Joakim Rydholm följer som 5:a med Martin Berglund och Johan Eriksson efter sig. Christer Steen är åttonde snabbaste trimmade 2wd bil och som leder den minsta trimmade 2wd klassen.

* Otrimmat 2wd - Lars Sjöström leder N2 klassen med 17,5 sekunder till Calle Ward. Andreas Sjölander och Jonas Ericsson följer närmast efter. Femma är Daniel Gustafsson och sexa Johan Karlsson i sin nyinskaffade Peugeot 206. Patrik Sandell tappade mycket tid efter ett allt för tight spårval vilket resulterade i punktering och problem med styrningen. I den mindre otrimmade tvåhjulsdrivna klassen leder Raimo Mattsson i en Peugeot 106 och är 51,3 sekunder före Andreas Israelsson i en Suzuki Swift.

12 ekipage har brutit efter första dagen och dessa är: Johan Andersson - tekniskt fel, Tom Carlsson - Okänd orsak, Fredrik Andersson - Växellåda, Kjell Hansson - Tekniska fel, Anders Gullstrand - Okänd orsak, Rickard Andersson - tappat hjul, Anders Johnsen - Okänd orsak, Johan C Oscarsson - Okänd anledning, Herman Wistrand - Tekniska fel, Peter Eriksson - Okänd orsak, Per-Ola Thörnberg - Framvagn, Mikael Ericsson - Tekniska fel.



13/1 - Jonsson i ledning efter 2 sträckor.
Efter halva första dagens tävlande i Bergslagsrallyt leder Mats Jonsson med 0,5 sekunder till Stig-Olov Walfridson. Dick Wicksell ligger på tredje plats och 6,3 sekunder efter Jonsson. Jimmy Joge följer som fyra och Thomas Rådström som femma. Mats Thorszelius ligger sexa totalt och leder N4 klassen 1,6 sekunder före Patrik Flodin. Oscar Svedlund följer på tredje plats i klassen följd av Hans-Erik Weng. Thomas Thunström är snabbaste grupp H bil före Tobias Söderqvist, +7,9 sekunder och Per-Arne Sääv är ytterligare 12 sekunder efter. Lars Sjöström leder N2 klassen 3,5 sekunder före Patrik Sandell. Andreas Sjölander ligger där trea. Jonas Wigren var av vägen redan på första sträckan och tappade flera minuter. Cemoni Ohlson var också han av vägen på första sträckan och enligt en sporadiskt fungerande rallyradio var kommentaren att "Wigren inte satt ut någon varningstriangel". Kjell Hansson är enda ekipage som brutit rallyt ännu. Tommy Vestlund hade problem efter andra sträckan men finns kvar i rallyt.



13/1 - Bra vägar i Bergslagen trots allt?
© Mikael Lindh, för www.emotorsport.se Mycket talar för att vägarna blir bättre än väntat efter senaste dagarnas töväder i Bergslagsskogarna. Vår rapportör i skogarna rapporterar att det är ren is på vägen. På de flesta platserna kan du inte gå på sträckorna då det är så halt. Över några hyggen kommer det fram grus i kanterna men inte direkt på vägen. Snövallarna är ibland runt 50cm där det är som bäst men på vissa partier finns det inga vallar alls. Så mycket talar för att det kan bli ett händelserikt rally på isiga vägar utan snövallar som tar emot.


 Â© Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.