|
Sekundfight i Skilling 500 för Jansons Rallyteam. PRESSRELEASE
Att rallysporten numera allt som oftast handlar om en fight om sekunder är ett vedertaget faktum bland de tävlande. Den gångna helgens tävling i de småländska skogarna kring Klevshult för Jansons rallyteam var inget undantag. När de fem specialsträckorna på dryga 50km var avverkade, kunde teamet inkassera säsongens första seger med en segermarginal på 1,1 sekunder. Men låt oss rekapitulera och beskriva tävlingen utifrån vårt perspektiv.
Till vår stora glädje fick vi denna tävling starta tillsammans med våra konkurrenter, detta eftersom denna tävling inte var en del av SverigeSerien i VOC. Det medförde att vi gick ut som andra bil i A- VOC/Grupp-f, vilket givetvis är en fördel rent sportsligt men också en stämningshöjare ur ett socialt perspektiv.
Nu över till själva tävlingen och SS1. Denna sträcka var en snabb, till mycket snabb, byväg där det till stora delar handlade om att hitta den berömda rytmen och linjerna i körningen. För vår del fick vi dessa komponenter att fungera och både körning och notläsning fortlöpte utan några incidenter. Väl i sträckmålet visade sig tiden räcka hela vägen och vi tog en sträckseger med cirka 1 sekund.
SS2, som vi åkte en del av förra året visste vi skulle bli svår för oss, då den har en karaktär som inte fullt ut passar oss. Men vi gjorde vårt yttersta vilket räckte till en andra plats i klassen. Vi blev slagna med cirka 4 sekunder av den ”flygande skåningen” , Tom Kristensson.
SS3, blev dagens ”mellansträcka” för oss, då den varken var bra eller dålig. Vi båda sa till varandra direkt efter målskyltarna, ”vi kommer att bli slagna på denna sträcka”. Det var dock inte bara vi som fann denna sträcka svår och orytmisk den här dagen utan även våra konkurrenter och som en följd av detta räckte vår tid till en andra plats på sträckan, slagna av Kim Nilsson med 1 tiondel.
SS4, första sträckan efter lunchuppehållet, tillika dagens längsta sträcka med sina dryga 14 km. Nu gällde det, ”man eller mus”, ”nu eller aldrig”, ja listan kan göras lång av vårt pepp-talk där vi satt innan TK:n och laddade. Den här sträckan hade verkligen allt, extremt snabba partier där vi var tämligen övertygade om att ljudvallen var nära att sprängas, blandat med kurviga partier där vi var minst lika övertygade om att vi skulle möta oss själva. Med en härlig känsla i bilen genom hela sträckan och utan några som helst problem slog vi till med sträckseger med dryga 3 sekunder. Beskedet att vi vann sträckan och nu gick upp i ledning med 3 tiondelar utlöste ett mindre ”segervrål”. Men nu gällde det att inte ta ut något i förskott, vi hade trots allt en sträcka kvar!
Närmare bestämt SS5 som var dagens kortaste med cirka 5 km. Här inne skulle allt avgöras och med en ledning på ynka 3 tiondelar till Tom går man inte säkert ska rallygudarna veta. Vi visste att det inte går att ”safe-köra” utan att vi måste attackera fullt ut och på sina ställen lite därtill. Planen realiserades och vi gjorde vårt yttersta under sträckan, och beskedet vid målbilen när vi fick reda på att vi var 7 tiondelar snabbare än Tom, var ett underbart besked! Således vinner vi Skilling 500 med 1,1 sekunder!
Äntligen hade vi marginalerna på vår sida! Att vinna A-VOC/Grupp-f är minsann ingen lätt uppgift och det är så mycket som måste fungera, vilket medför att det blir extra underbart när man väl lyckas!
Nu till det absolut viktigaste, nämligen att rikta ett stort tack till våra sponsorer och till vår trogna servicepersonal. Ni vet det redan, men det tål att upprepas, utan er hade inget av detta varit möjligt. Tack!
Med vänlig hälsning, Anton Janson & John Hedlund
» Pressrelease från Anton Janson & John Hedlund.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Publicerad: 2015-06-28 20:27
|
|
VOC Mekonomen Rally summerar året och ser framåt! VOC Mekonomen Rally vill så här i årets slut passa på att önska alla en riktigt God Jul och ett Gott Nytt Rallyår.
VOC Mekonomen Rally ser tillbaka på ett 2024 där mycket hänt lite bakom kulisserna och som därför inte synts så mycket utåt. VOC är ju en klass, det tror jag det är många som inte ri...Publicerad: 2024-12-21 12:30 Brinke gör WRC2 satsning, inleder med Rally Sweden. 47-årige Holländaren Bernhard ten Brinke gör WRC2 satsning i Skoda Fabia RS Rally2 tillsammans med Wevers Sport.
Med co-driver Tom Woodburn och sponsorn Eurol Lubricants körs en program i WRC2 serien 2025.
Första starten sker i Rally Sweden vilket också blir Holländarens första tävling på snö ...Publicerad: 2024-12-21 08:27 Finnskogsvalsen ökar ut, ger 30 extra platser i startfältet. Från 120 till 150, så accelererar startfältet till Rally Finnskog när arrangören MK Ratten idag kan ge rallyåkarna en julklapp, man utökar startfältet.
De maximala 120 ekipagen slog i taket snabbt när anmälan öppnade, med Volvo Euro Cup, 1300 Rallycup och MAS Cupen var intresset stort, många vill...Publicerad: 2024-12-20 15:44 Fler möjligheter att tävla i VOC öppnas kommande säsong. Från och med säsongen 2025 så öppnas ett nytt sätt att tävla på hög nivå i VOC på sidan om SverigeSerien. I samarbete med Rally SM öppnas möjligheten att tävla i ett RM, Riksmästerskap som körs tillsammans med alla SM-tävlingar. VOC har alltid haft som mål och ledstjärna att vara klassen för alla. F...Publicerad: 2024-12-20 14:31 Uppesittarkväll för rallyfantaster på söndag, 10 gäster berättar om året och framtiden. Rally Live sänder sin populära uppesittarkväll på söndag kväll den 22:e, med start klockan 18:00 rullar det igång med snack i studion fram till 21:00.
Redan 18:15 rings första gästen upp, sedan följer det med en ny rallypersonlighet i kvarten fram till slut. Först ut är Patrik Flodin som följs a...Publicerad: 2024-12-19 21:02 Uppdatering från Jari Liitens garage, Skodan redo för tävling igen. En jul uppdatering från Jari Liiten Motorsport,
- Många har varit nyfiken vad som hände med Skodan efter avåkningen i Spanien. Det visade sig att karossen hade tagit alldeles för mycket stryk och vi fick ta beslutet att beställa en ny kaross från Skoda Motorsport.
Efter någon vecka så var...Publicerad: 2024-12-19 20:57 Flodin summerar rallyåret, tackar fansen och ser fram emot 2wd 2025. Tredje raka SM-guldet och Svenska Mästare sex gånger på sju år i två olika klasser. Nästa år är det åter tvåhjulsdrivet som väntar för Patrik Flodin och Göran Bergsten.
– Det har varit jäkligt kul att få köra en sån här potent bil, men var sak har sin tid, sa Göran när han klev ur Polon.
...Publicerad: 2024-12-19 18:56 Skoda Motorsport skruvar upp bonusprogrammet för snabba Skodaförare. Två år i rad har Skoda Motorsport missat EM titeln, inför året införde man ett bonusprogram för de som tävlar i EM med Skoda Fabia Rally2 av någon modell. 13 team med 16 förare var registrerade för årets ERC säsong och körde om pengar på ett Skoda-konto för att köpa reservdelar och service.
Med f...Publicerad: 2024-12-18 20:44 Irländaren McErlean tar andrasitsen hos M-Sport Ford WRT 2025. Fyra förare på heltid i Toyota Gazoo Racing, tre för Hyundai Motorsport och så kom idag andra föraren till M-Sport Ford WRT som kör full säsong i teamets ena Ford Puma Rally1.
Gregoire Munster bekräftades igår för en fortsättning i teamet, idag är det Josh McErlean som visas upp som andre förare ...Publicerad: 2024-12-18 20:34 Rachele Somaschini gör WRC2 satsning med Citroen. WRC2 klassen fortsätter att växa och det är Citroen C3 Rally2 som verkar hetaste bilen just nu, idag presenterade Rachele Somaschini att hon ihop med co-driver Nicola Arena gör ett program om sex deltävlingar i WRC2 nästa säsong.
Hon har tävlat i EM och Tour European Rally och tar nu steget upp i...Publicerad: 2024-12-18 20:30
|
| |