Till helgen står Rally Estonia på tur för EM åkarna i FIA Historic Sporting Rally Championship. Intresset är svalar än vanligt, en del tack vare en allt för kort bana. Endast fem sträckor under två etapper ska köras vilket innebär 10 mil special.
- Tyvärr är det lite dåligt med antal anmälda både i moderna och historiska i år, det är nog flera orsaker som bidrar till det låga intresset. Dels är det flera andra tävlingar intill den här men framförallt fanns ett stort missnöje med att arrangörerna bötfällde många för att ha kört för fort under träningen, både förra och förrförra året, och ibland på rätt lösa grunder. Det var inga små bötesbelopp som utfärdades, en italienare betalade över 2.500€, säger Anders Johnsen som kör en av Svenskbilarna till start.
- En annan tråkig förändring mot förra året är att rutten har kortats av ytterligare och är nu alldeles över tio mil specialsträcka.
Tävlingen har flera Svenska topplaceringar genom åren.
- Ja, förra året vann vi tävlingen totalt i hårt motstånd och vann alla sträckor utom två, dem släppte vi till Mats Myrsell och Esko Junttila så klart, skrattar Anders.
- Förhoppningsvis ska det gå lika bra i år igen, trots få anmälda ha vi i alla fall några riktigt snabba medtävlare som vi får försöka att slå. Valter Jensen i en Ford Escort blir svår, lika med "Pedro" från Italien i en mycket snabb Lancia Delta Integrale 16V. Även Ville Silvasti i Porsche som ledde för två år sedan och körde av 500 meter från målet på sista sträckan är tuff. Kimmo Juhannusvuori i en Ford Escort hade en sekundfight med Mats om segern för två år sedan, och sedan har vi det största hotet från Svenska sidan!
- Esko Junttila kör en Volvo 240 med Jari-Matti Latvalas "historiska" co-driver Asko Sairanen i högerstolen, de kan bli livsfarliga! Spanjoren Miquel Diaz Aboitiz kommer i en Ford Sierra 4WD och körde bra förra året, då i en Ford Escort MKII så det finns många segerkandidater.
Men dina egna förväntningar?
- För min del blir det väl lite "rostigt" eftersom jag inte kört bil i höga hastigheter på ett bra tag men vi får väl känna oss för på första sträckan och sen öka efterhand. Tomas "Lången" Pettersson och PA Wiklund sköter transport och service och Ingrid rabblar noterna som vanligt. Vi tar färjan tillsammans över till Tallinn på onsdag kväll för att börja förberedelserna, avslutar Anders.
Publicerad: 2016-07-13 17:25