Rally Alpi Orientali Historic i nordliga regionen Udine fortsätter som nionde tävling i FIA European Historic Championship av totalt 11 deltävlingar - den Italienska tävlingen bjuder på en kortare publiksträcka under fredagens eftermiddag inne i Gemona. Lördagen körs med tre sträckor under förmiddagen, efter lunch tar man en andra runda. Målgång strax efter lunch på söndagen efter att två nya sträckor avverkats två gånger, totalt 15 mil special fördelat på 11 sträckor.
Krävande tävling.
På lördag morgon börjar rallyt på allvar med sex riktigt krävande sträckor. Med över 30° och inget takscoop, stängda fönster och dålig ventilation i kombination med breda däck och ingen styrservo kräver en viss envishet för att ta sig runt menar Anders Johnsen som rattar en av de tre Svenskbilarna.
Tre svenskar - många fortåkare.
Tävlingen bjuder på ett komplett startfält med en stor skara fortåkare i vassa bilar - och som nämnts tre Svenskar i jakt på poäng.
Nummer 9 och 11 går under Tractive Motorsport AB - först ut Anders och Ingrid Johnsen och strax bakom Mats Myrsell och Esko Junttila, båda i Porsche 911:or.
- Det här rallyt är definitivt det bäst arrangerade och roligaste Italienska rallyt i EM-kalendern. Rakorna är lätträknade och kurvkombinationerna är helt osannolika. Svenska noter räcker inte till här. Det finns mellan 250 och 300 riktigt tvära hårnålar i tävlingen och därtill ett stort antal tvära 1:or och mycket tvärare än så. Kantsten, sand, grus, sten, barr, löv och lera i kombination med många olika slags asfalt gör att det är mycket svårt att bedöma greppet i var sväng. Men det är ju det som är Italienskt asfaltrally, säger Anders lyriskt efter att rekognoseringen avslutades vid 18-tiden torsdag kväll.
Även norrmän i jakten om segern.
Tidigt i fältet ses bland andra Luigi "Lucky" Battistolli och Massimo "Pedro" Pedretti som båda rattar snabbt på hemmaplan och de kör lika vrålsnabba som sällsynta Lancia Rally 037. Tredje bil ut på vägarna är Norske Valter Jensen och Erik Pedersen som är tillbaka i Porsche 911 efter ett par grustävlingar i Ford Escort. Italienaren Lucio Da Zanche rattar lika så Porsche, det samma gör finländaren Ville Silvasti.
Nisse sent i startfältet.
Sent i startfältet återfinns Nils Bergquist och Karl-Erik Magnusson i Volvo Amazon, som vanligt hårt uppvaktade av vassare bilar i klassen som BMW 2002 och Porsche 911.
Publicerad: 2016-08-25 21:07