Silver Fern Rally i Nya Zeeland, en tävling över sju dagar på 100 mil special, fördelat på 47 sträckor där enskilt längsta mäter 72km - längsta tävlingsdagen innebär 20 mil special! Den 27:e november startar man tävlingen och målgång den 4:e december!
Tävlingen körs utan rekognosering och noter, d.v.s. som på den gamla goda tiden. De 47 sträckorna körs på den sydliga ön, man kör från norr till söder och tillbaka innan man är i mål och prisutdelningen kan ta vid.
Tävlingen startar med ett helsvenskt team på startlinjen, det handlar om Anders Johnsen som med frun Ingrid som kartläsare gör start i egna Porsche 911:an med ett Svenskt mekanikerteam. Gänget har tävlat flitigt i EM serien de senaste åren och ger sig nu på nästa äventyr när intresset för EM svalnat.
Anders berättar själv i två delar om det väntande äventyret, som kan kallas för det "enda fullånga rallyt i världen".
- Embryot och tanken att köra det här rallyt kom upp för några år sedan, när en bekant vid namn Warren Duncan som kommer från Nya Zealand, men numer bor i Los Angeles, talade sig varm för rallyt. Han sade att det var det enda fullånga rallyt i världen som körs på liknande sätt som originalen från 70- och 80-talen, på avlysta vägar och utan vare sig träning eller noter, och att vi "måste" köra det om vi kunde. Vi tänkte väl inte så mycket mer på det just då, vi hade precis börjat tävla i European Historic Sporting Rally Championship, EHSRC men så i år och efter vårt allt djupare missnöje med EHSRC, så tog planerna form, berättar Anders och fortsätter.
EM, en serie för Italienare.
Vi har blivit mer och mer besvikna på EHSRC därför att det har alltid varit så att serien haft en övervikt mot södra Europa och flertalet av tävlingarna avgörs där. Tre av sex tävlingar man kan räkna poäng i körs i Italien med Sanremo, Rally Alpi Orientali och Rally Elba. Två av tävlingarna körs i Spanien: Rally Costa Brava och Rally de Asturias.
Alla de tävlingarna är fantastiskt fina och roliga i sig, men det är inte så värst intressant för ett team från norra delarna av Europa att köra hela serien då den mestadels avgörs på italienarnas hemmatävlingar. Dessutom fuskar italienarna med otillåtna lägre slutväxlar och drevsatser i växellådorna utan att FIA´s tekniker ingriper. Lägre utväxling är ju väldigt viktigt när det är så många hårnålar och tvära kurvor i tävlingarna. Jag har skrivit till FIA och bråkat om saken och det svar jag fått är att det är fritt fram att protestera mot bilar som jag anser inte följer reglerna. OK, kostar "bara" €700 per bil. De vågar helt enkelt inte ta tag i saken själva och dessutom är de "köpta" att tycka som de tycker, allt för att göra de italienska teamen nöjda. Mygel så in i helvete. Chefen för FIA historiska kommission är dessutom italienare, Mr. Cantarella, och då förstår du ännu bättre varför tre av deltävlingarna i det så kallade europeiska mästerskapet körs i Italien.
Än svalare EM intresse 2017.
Nästa år reduceras kalendern till nio tävlingar och poäng kan räknas i sex valfria tävlingar. Dessutom försvinner minst Rally Estonia, där vi nordbor har lika stort övertag över sydlänningarna som de har över oss på deras hemmavägar. Det ryktas också om att Ypres försvinner och det betyder att italienarna behöver bara köra sina tre hemmatävlingar, två i Spanien och någon annan tävling som ligger nära Italien, för att kunna vinna mästerskapet.
Så Fuck FIA helt enkelt! Vi bestämde oss därför att skippa ett antal tävlingar i EHSRC i år och satsa de sparade pengarna på Silver Fern Rallyt i stället. Förresten så är det inte så dyrt som man kan tro att åka det här rallyt. Det kostar som några SM-tävlingar i en 4WD bil, och det kan det vara värt för att få en upplevelse för livet.
I nästa del får ni följa Anders fortsatta berättelse, då om förberedelserna inför Silver Fern Rally på Nya Zeeland som startar om nästan exakt en månad!
Publicerad: 2016-10-24 21:31