NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

VOC, tack för 2016 och stort grattis Kim, Daniel, Emil, Isac och Ingvar.
PRESSRELEASE

Tack för 2016 med särskilt stort grattis till Kim, Daniel, Emil, Isac och Ingvar

VOC Mekonomen Rallys nationella serier, Sommar- och SverigeSerien, avgjordes i år med finaltävlingen Rikspokalen i Örebro, något som nästan blivit en tradition i klassen. Finalen resulterade förutom i imponerande körning från samtliga klasser, även i viss omrörning i serierna. Särskilt hände saker i B-klassen efter ett snöpligt kopplingsras från dittills klassledande André Nygren. I A-klassen segrade Kim Nilsson i SverigeSerien och Frederik Eckhardt i SommarSerien. B-klassens stolta segrare blev Daniel Torph och Oskar Larsson i Sverige- respektive SommarSerien. Emil Andersson tog hem storpokalen i C-klassen med seger i båda serierna precis som framtidslöftet Isac Nordström gjorde land juniorerna. Klassens nestor, Ingvar Nilsson, visade att gammal är äldst när han vann seniorklassen.

Årets serie har uppvisat rekordsiffror, en direkt följd av att klassen trots 28 år i absoluta centrum av svenskt rally ändå fortsätter växa. Med omkring 170 startande i SverigeSerien alla i en och samma bilklass är det sannolikt den klass i Sverige som har hårdast konkurrens. Detta parat med bilar närmast är av enhetstyp, där alla visat sig alla vara lika konkurrenskraftiga, skapar en plattform för utveckling som saknar motstycke.

VOC Mekonomen Rally som klass har två viktiga huvudsyften. Det ena är att skapa förutsättningar för utveckling hos rallyförare som vill fram. Den andra att erbjuda en tävlingsklass där ”alla” ska kunna ha råd att köra rally. Allt under devisen att våra resurser ska läggas på ihärdigt tävlande och inte dyra specialdelar och timmar i garagen. I år har vi mönstrat rekordmånga tävlande i såväl klassen som i serierna och det är med stolthet jag konstaterar att den 28 år gamla klassen fortsätter växa. Vi ser också hur klassen fortsätter vara en språngbräda för de riktigt lovande ungdomarna och juniorerna. Årets serier har dessutom bjudit på omvälvande resultat mot slutet av säsongen där förväntat topplacerade fick se sig passerade i tabellerna både i A- och B-klassen, säger klassansvarige Roger Fransson.

Kim Nilsson och Frederik Eckhardt segrar i högsta elitklassen.
Kim Nilsson har under hela året levererat stabila resultat och det räckte till en förstaplats i SverigeSerien följd av Niklas ”Nibbe” Nilsson före klubbkompisen Pär Pålsson. Nibbe har under året levererat flest segrar men en bruten tävling för mycket kostade placering i totallistan till Kims fördel. Även Pär led av en bruten finaltävling och gav Nibbe den marginal som behövdes för att inte tappa silverplatsen. Frederik Eckhardt inledde sin sin A-förarkarriär med att segra i SommarSerien hårt ansatt av Kim Nilsson som fick se förstaplatsen glida ur händerna med en marginal om bara två poäng. Tredjeplatsen togs hem av Mattias Andersson.

A-förarna har utkämpat ett krig under året och både för segrande Kim Nilsson och trean Pär Pålsson har de uteblivna segrarna förmodligen skapat en viss frustration. De har båda dock kämpat på och i en serie som SverigeSerien är det inte antal segrar som räknas och det är säkerligen Kim mycket nöjd med som annars fått se seriens två Nibbe Nilsson högre upp i listan med sina tre segrar.

Nästan lika tajt i SommarSerien.
I SommarSerien såg det länge ut som Tom Thomasson skulle bli ohotad med tre raka segrar. En otäck avåkning i Åtvidabergs Gruvrundan satte dock tävlandet på paus och Frederik Eckhardt kan med stabila resultat och en seger där Tom mötte sitt Waterloo titulera sig SommarSerie-segrare 2016. Kim Nilsson tog hem andraplatsen jagad av Mattias Andersson som dock inte riktigt nådde hela vägen för att riktigt utmana Kim. Ett stort grattis riktar jag till er alla!

Daniel Torph och Oskar Larssons är namnen i B-klassen.
Även i B-klassen föll en favorit ned i listan. André Nygren får sägas vara högst favorittippad i båda serierna men när kopplingen rasade för André i finaltävlingen och serieledaren fick parkera vid sidan och se sina värsta konkurrenter passera var det klart att det skulle bli en tredjeplats båda serierna. Istället var det Daniel Torph som med sitt stabila tävlande där han i det närmaste abonnerat på pallplatser fick ta emot den åtråvärda pokalen för SverigeSerien. Marginalen till tvåan Oskar Larsson blev fem poäng men i SommarSerien nöjde sig Oskar med en enda poängs marginal till Daniel för att ta hem den serien.

Daniel Torph är en mycket välförtjänt segrare i SverigeSerien. Hans serie är högst imponerande och segern i Finland var värdefull. Även Oskar Larsson har imponerat. Oskar har välkomnats till klassen från framgångsrikt tävlande i Grupp E med hårt motstånd i serien. Oskar har dock tagit sig an utmaningen med bravur och klivit allt högre upp i resultatlistorna med en seger i SommarSerien som följd. Möjligen är det någon form av poetisk rättvisa som gör att de byter plats med varandra i de olika serierna. Någon uppfattning om rättvisa är jag dock övertygad om lyser med sin frånvaro för André Nygren. Jag tror inte någon trodde att han skulle sluta trea i år men med det snöpliga kopplingsraset i Örebro fanns inte mycket att göra. Vi önskar stort grattis till alla fina placeringar i B-klassen och ser fram emot fler kamper nästa år.

Emil Andersson tar en dubbel i C.
Emil Andersson har imponerat under året och med sitt höga tempo, helt befriad från brutna tävlingar var det ingen som rådde på honom. Patrik Fredriksson visade på god kämparanda och tog sig även till Finland för att sätta så mycket press på Emil han kunde. En andraplats bland SverigeSeriens 69 deltagare är dock inget att skämmas för. Inte heller trean Emelie Axelsson ska skämmas som tog hem tredjeplatsen i båda serierna. I SommarSerien var det Lukas Kindgren som tog hem andraplatsen. Möjligen med ett visst mått av snöskräck valde Lukas att bara köra SommarSerien och med en serie av idel pallplatser var andraplatsen säkrad.

För mig är Emil Andersson årets stjärnskott i klassen. A- och B-förare får ursäkta men Emil har utvecklat ett tempo under året som är helt fantastiskt, detta dessutom utan att bryta en enda tävling och med en bil som är i förmodligen finare skick efter året än innan. Hur många kan skryta med det? Med detta sagt vill jag också säga att Lukas Kindgren har visat att han inte ska räknas bort framöver och jag tror inte Emil kan slappna av nästa år. Har jag räknat rätt så kommer de båda kämpa vidare i B-klassen nästa år. Emelie Axelsson tar hem tredjeplatsen i båda serierna och även detta förtjänar en lyft keps, bra gjort. C-klassen är en klass med hård konkurrens med stora startfält av hungriga tävlande. Självklart även ett stort grattis till alla fina prestationer här.

Isac Nordström tar även han en dubbel bland juniorerna.
Isac Nordström tar hem juniorsegern i både Sverige- och SommarSerien med två perfekta serier. Faktum är att topp tre är identisk i de båda serierna och snabbe Isac var jagad hela säsongen av tvåan Linus Leander. Med mer sparsamt tävlande gav Victor Hansen inte sig själv riktigt chansen att komma bättre än trea men Victor och Linus bytte plats på pallen några gånger under säsongen och förutsättningarna för en tight strid till finalen fanns där.

Isac, Linus och Victor, det är tre namn vi ska lägga på minnet. Jag är mer än övertygad om att de kommer att göra livet svårt för sina äldre medtävlare i framtiden. Isac levererar en perfekt serie och likt Emil i C-klassen gör han detta utan att bryta en enda tävling. En bedrift han för övrigt inte är ensam om i ungdomsklassen; även Linus kör hela säsongen utan att bryta. Bra koll på grejerna och med ett tempo väl avvägt för bästa möjliga resultat. Imponerande. Jag har sagt det förr och det tål att upprepas, jag ser verkligen fram emot att se vad dessa killar kan göra nästa år och sänder med dem ett stort grattis och lycka till i framtiden.


Ingvar Nilsson tar hem seniorklassen.

Vi går vidare till klassen där boendeamorteringar, studieskulder och sömnlösa nätter med barnskrik bytts ut mot grå tinningar, bakåtkrypande hårfästen och pensionsavsättningar. Senior klassas man från att man nått den fullvuxna åldern av 50 år och klassens nestor Ingvar Nilsson visade att oavbrutet tävlande i klassen sedan den startade ska bemötas av respekt. En respekt övriga gentlemän visade och lät Ingvar stolt lyfta största pokalen efter finaltävlingen i Örebro. Herzlichen Glückwunsh (hjärtliga gratulationer) säger vi till Siegfrid Mayr som tagit sig upp till sitt nordliga grannland inte mindre än sex gånger för att varva älgsafarin med rallytävlande med goda reslutat. Volvoåterförsäljaren i Mälardalens ansikte utåt, Tommy Ohlsson, säkrade tredjeplatsen.

Med visst vemod får jag erkänna mig även tillhöra seniorklassen. Om det är mitt eget kvalificerande sedan några år som gjort att vi valt att döpa om klassen till det något mer diplomatiska senior framför tidigare Old Boys eller om det finns andra skäl till detta låter jag vara osagt. Alldeles oavsett är det inte mycket att säga om att Ingvar Nilsson tar hem segern men det är också riktigt roligt att vår tyske vän Siegfrid fortsätter besöka oss och kämpa på underlaget han annars inte ser så mycket av i sitt hemland. Tommy är även han en återkommande bekantskap på våra tävlingar, vi hoppas att vi får fortsätta utveckla den. Med risk för att bli tjatig så framför jag naturligtvis ett stort grattis till alla starka prestationer från klassens ”silverryggar”.

Elias Lundberg en storstjärna är född

Årets stjärnskott i klassen, Emil Andersson må ursäkta men en årssummering av VOC Mekonomen Rally anno 2016 kan inte avslutas utan att Elias Lundberg, fjolårets stora genombrott får en helt egen rubrik.

När klassansvarig för något år sedan fick förmånen att följa Emil Bergkvists fantastiska resa och peta på en och annan knapp bakom kulisserna så gjordes det med otrolig stolthet. Klassens grundfunktion att plocka fram talanger omsatt i praktiken, dessutom inte bara talang utan supertalang. Föga kunde jag då ana om att jag skulle få följa med på resan igen bara något år senare.

Elias Lundberg, en karriärstart som saknar motstycke.

I år gick juniorstjärnskottet från fjolåret rakt genom förarklasserna på rekordtid. Första tävlingen på noter var han totalsnabbaste VOC, sedan följde han upp med seger efter seger, och detta alltså i den här klassens mördande konkurrens. Eftersom att han självklart väljer att klassa upp omedelbart som nödvändiga poäng är på plats och därför sprider sina segrar i många olika förarklasser så vinner han ingen serie. Men, en värdigare mottagare av pokalen för Årets Team i VOC Mekonomen Rally som Elias med team fick motta på vår finalbankett har vi sällan skådat. Nästa år vet vi att det blir R2 för Elias, bäva månde konkurrenterna. I en perfekt värld får vi se både Emil Bergkvist och Elias Lundberg i WRC om några år. Hoppas jag får rätt i den profetian.

Med detta stänger vi ytterligare en fantastisk säsong i VOC Mekonomen Rally och inte minst i klassens nationella serier, förmodligen de tuffaste serier man kan köra i svenskt rally. När detta skrivs lackar det mot jul, det allra mesta klart för 2017 och serietävlingarna finns med något enstaka frågetecken redan på plats och presenterade. En snabb blick på dessa gör helt klart att 2017, klassens tjugonionde (29!) aktivitetsår inte blir det minsta sämre än det tjugoåttonde har varit.

Den 14-15 januari kör vi igång både SverigeSerie och VinterSerien med traditionsenlig säsongsöppning, dubbeltävling i Sveriges ”rallymecka” Torsby. Väl mött när 2017-års säsong tar fart.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Publicerad: 2016-12-20 16:59






Under lördagskvällen hyllades pristagarna i Fyrklöverns Sprintcup 2024.
© Fyrklöverns Sprintcup.Under våren såg Fyrklöverns Sprintcup dagens ljus, ett samarrangemang mellan Åmåls MK, Säffle MC, Dals MK och Bengtsfors MC som gick ihop och startade cupen bestående av fyra deltävlingar, en från respektive motorklubb.

Den 19:e oktober tog cupen målgång hos Bengtsfors MC som körde final, i lörda...

Publicerad: 2024-11-20 21:44


Efter shakedown, nu rallystart i Japan, ss1 inleds 11:05.
© Hyundai Motorsport.Efter nattens shakedown drar Forum8 Rally Japan igång med ss1 under förmiddagen Svensk tid. Klockan 11:05 inleds Toyota Stadium SSS 1 som mäter 2,15km och bjuder publiken på show.

Följ starten på den spännande WRC finalen som väntas bjuda spänning in till mål i klasserna, många intressanta fighte...

Publicerad: 2024-11-20 20:30


Brittiska Mästerskapet med kalendern för 2025.
© Probite British Rally Championship.Land efter land presenterar sina nationella mästerskap, för ett par veckor sedan var det Brittiska Rally Mästerskapet som presenterade en säsong om sex deltävlingar från februari till oktober.

Deltävlingarna är nu adderade i vår kalender för 2025 där vi också matat in allt fler Svenska tävlingar ...

Publicerad: 2024-11-20 20:27


Shakedown, följ live med WebTV och Resultat.
© Toyota Gazoo Racing.Första start på shakedown inför Forum8 Rally Japan rullar iväg 01:01 på torsdagsdygnet, sträckan sänds live första tiden och kan ses i vår WebTV & Video avdelning genom WRC Promotorns sändning. den som inte vill hålla sig vaken kan den också ses i efterhand på samma plats!

Resultaten går också li...

Publicerad: 2024-11-20 20:20


5,5år, 1929 dagar och 413 sträckor - ännu en säsong utan krasch för Calle Carlberg.
© nim-fotos, Nico Meyer.Tittar vi i backspegeln på säsongen 2024 ser vi ännu en säsong utan en krasch för Calle Carlberg, det betyder alltså att senast Calle åkte av vägen var 5,5år sedan då han med sin Volvo 940 slog i en sten och krökte bakaxeln i Snapphanerallyt 2019.

Man kom i mål på sträckan och hade kunnat genomf...

Publicerad: 2024-11-20 19:50


Shakedown inför Forum8 Rally Japan i natt, WebTV live och Resultat.
© Toyota Gazoo Racing.Forum8 Rally Japan, den som vill se årets sista shakedown live från WRC serien får köra nattvak. Om några timmar, när klockan slår 01:01 drar Thierry Neuville iväg på sträckan Kuragaike Park som mäter 2,75km.

Första vändan genom sträckan går i VM tabellens ordning vilket ger två Hyundai i20 N Ral...

Publicerad: 2024-11-20 17:25


Högt tryck på vinterrally, läget inför Tierpsrundan, Finnskogsvalsen & Dyngsvängen.
© emotorsport.seVinterkollen - tre rallyn inför 2025 har öppnat anmälan, först ut Tierpsrundan den 11:e januari, veckan efter är det Finnskogsvalsen och så den 8:e februari, en nykomling i Dyngsvängen.

Tierp inleder med SuperCupen och Upplands DM där anmälan står på 16 ekipage, här inväntar nog många väderläget ...

Publicerad: 2024-11-19 21:39


Hektisk vecka för Wesslén inför Rally Show Santa Domenica, till helgen tävlas det.
© emotorsport.seTill helgens körs Rally Show Santa Domenica med 130-talet tävlande, lördag förmiddag är det shakedown hos den Kroatien arrangören. Fram mot kvällen körs en 3,8km lång sträcka dubbelt innan det blir nattvila. Sträcka på 7,77km blir sträckan för söndagen då den körs tre gånger innan målgång.

Men ra...

Publicerad: 2024-11-19 20:33


Startfält, sträckor, TV-tablå och länkar inför WRC-finalen Forum8 Rally Japan.
© Hyundai Motorsport.WRC final i Japan, Forum8 Rally Japan levererar den spännande avslutningen där det är öppet om medaljerna i klasserna. 44 tävlande i listan varav 30 tävlandes för VM klasser, resterande i nationella klasser.

Nattrally för oss i Sverige.
Natten till torsdag körs shakedown och vid 11-tiden ...

Publicerad: 2024-11-19 20:27


Christer Hedlund och Elina Svensson fortsätter samarbetet, med Polo R5 och Escort MK2.
© emotorsport.sePlanen blir först och främst att åka de två första Rally-SM deltävlingarna i vinter samt i Rally Sweden Historic som går ihop med VM tävlingen.
- Det ska bli en riktigt rolig vinter och kul att få med Elina då samarbetet i bilen har utvecklats väldigt bra under de tävlingar vi åkte ihop under hö...

Publicerad: 2024-11-19 16:59


Tidigare nyheter:
Meeke kör föråkare med uppdaterade Hynundai i20 N Rally2 i helgens Rallye du Var.
ERC-kalendern 2025, Royal Rally en av åtta deltävlingar, men utan Junior EM status!
Reiersen & Bergsten prisade, så löd Svenska Rallyförarklubbens motiveringar.
Datumen klara för Bauhaus Royal Rally of Scandinavia, EM-serien till Värmland 29-31:e maj.
TV-tablå för WRC finalen, Forum8 Rally Japan.
Liiten fortsätter med Skodan, med kör också nybyggd Volvo 940 i Supercupen.
Galleri, foto från Motorsportsalongen 2024.
McRae avslutar rallyåret i Canada, kör nästa helgs Rally of the Tall Pines.
Motorsportsalongen 2024 med Rådström, Rally SM, 40-års jubileum och framtidstro på rally.
Blomqvist och Cederberg hyllade på MotorsportSalongen.
Isak och Theo prisade med stipendier av Svenska Rallyförarklubben 2024.
Rally1-bilar 2025, ingen eldrift, lättare och mindre restriktor.
Foto live från Motorsportsalongen 2024, öppnar klockan 10:00 på Nöjesfabriken.
Rådström och Rudi kör Yaris Rally2 i Rally SM 2025 för GK Door Team Sweden.
Croatia Rally tar plats i 2025 års EM serie.
Svenska RallyCup vinnaren Nattsson siktar på nya segrar, i Hyundai i20 R5.
Konst, rally & glögg den andra advent - varför inte låna ut bilen till kartläsaren?
Programmet för MotorsportSalongens scener, spännande gäster pratar motorsport.
Calle Carlberg, Rally är en lagsport!
Peugeot och Opel överlägsna i Rally4, har 75% av marknaden och växer med nytillskott.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
- - - - - 00/00


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally 07-08/02


Rally VM - WRC:
Forum8 Rally Japan 21-24/11


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.