NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Christian Gustavsson.
© Christian Gustavsson.
Johan och teamet redo för Rally Sweden 2018!
Laddad Kristoffersson redo för Rally Sweden-utmaningen.

När Johan Kristoffersson och Kristoffersson Motorsport drar ut på Rally Sweden är det som ett nybörjarteam – med stor erfarenhet!
- Det här är det största för våra mekaniker. Rally är kultur i Värmland och sitter djupt i själen på dem, säger KMS-chefen Tommy Kristoffersson.
 
Johan Kristoffersson har inte gjort många rallyn, men staben runt omkring är desto mer kunnig inom området.
- För min egen del är rally det största, säger Kai Roger Waaler, en av Johans mekaniker och nyligen överflyttad från Even Management i Kongsvinger till Kristoffersson Motorsport i Koppsäng utanför Arvika.
 
Orsaken till flytten är egentligen att Waaler och hans kollegor har gjort sig själva överflödiga. Samtliga förare är numera fabrikskontrakterade och har därmed flyttat ut från Even.
- På ett sätt har det gått för bra för oss och det är jag väldigt stolt över, konstaterar Kai Roger, som varit med om att slussa ut Andreas Mikkelsen, Pontus Tidemand, Esapekka Lappi och Ole Christian Veiby i den stora rallyvärlden.
 
Därmed öppnade sig möjligheten att flytta över gränsen.
- KMS behövde stärka rallydelen. Då är det är bättre för oss att samla allt under ett tak. Vi blir mer flexibla på det viset, säger Kai Roger som har fått med sig kollegan Nils Ekbro till nya högkvarteret.
 
Där finns sedan tidigare Olle Berg och Andreas Levin, med gedigna kunskaper inom rally.
- Det är ju bara jag och pappa i vårt team som inte kan så mycket om det här med rally, säger Johan Kristoffersson.
 
Men att Volkswagens rallycrossvärldsmästare ska kunna ratta sin Skoda Fabia R5 till ett bra resultat i WRC2 betvivlar inte Kai Roger Waaler.
- Johan är otroligt duktig på att lägga ner sig, alltid 110 procent dedikerad i det han gör.

Och sedan Kristoffersson fick klartecken för Rally Sweden för någon vecka sedan har förberedelserna varit absolut maximala, från morgon till natt.
- Jag orkar inte låta bli, klarar inte av att kasta bort tid och känna att jag inte gjort absolut allt för att lyckas, berättar Johan som ändå tog en – nästan - helt ledig återhämtningsdag i lördags.
 
Co-drivern Patrik Barth, med ett mer än välkänt namn inom kartläsarvärlden, kan intyga Kristofferssons kapacitet och seriositet.
- Han är en riktig världsmästare, i vad han än gör. Ge honom ett par år i rally så blir han världsmästare där också, säger Barth och fortsätter:
- Johan är en av de mest tävlingsinriktade människorna jag har träffat, dessutom otroligt ödmjuk och hur rolig som helst att umgås med.
 
Till Rally Sweden blir de dessutom sambor på försök, hemma hos Barth i Lysvik.
- Att få sova i sin egen säng och ändå åka VM. Det är ganska bra. Jag bor ju nästan på Colin´s Crest, säger notspecialisten från Fryksdalen och avslöjar att Johan Kristoffersson tänker ladda rejält över hoppet.
- Han frågade mig häromdagen om det går att hålla fullt över krönet.
 
Och svaret?
- Jag spänner fast mig i stolen och ser vad som händer!
 
Precis som Kristoffersson själv har sagt så tror inte Barth att ekipaget kan matcha de allra bästa i sammandraget, men däremot göra bra tider på vissa sträckor, till exempel Vargåsen.
- Det är inte lätt det här. Tävlingen är lång, men vi har en plan om när vi kan åka riktigt fort.

Sedan Patrik fick det sena glädjebeskedet om ännu en start i Rally Sweden – hans sjunde – har arbetet varit intensivt.
- En VM-tävling innebär så många moment och kartläsaren har en stor del i den planeringen. Mitt uppdrag är att se till att få Johan till rätt plats på rätt tidpunkt så att han kan ägna sig åt att köra bilen, men det är en hel cirkus bakom allt det där.
 
I söndags fick dessutom teamet chansen till en viktig testdag i Anttila.
- En bra dag. Vi fick ihop många värdefulla mil inför rallyt och jag har kunnat ställa in bilen mer som jag vill ha den, säger Johan Kristoffersson.
 
Under dagen ingick också mörkerkörning och däckbyte, något som Volkswagens rallycrosstjärna normalt sett inte gör i sin yrkesutövning.
- Jag och Patrik har dessutom haft två dagar där vi åkt grusvägar och simulerat som om vi skulle skriva noter.
 
Kristoffersson konstaterar att själva bilkörandet inte är det svåraste, däremot att kunna skriva noter och hantera alla instruktioner från co-drivern.
- Tidigare har jag känt att jag glömmer bort att lyssna på noterna när jag börjar pusha hårdare.
 
Där kommer rutinerade Patrik Barth in i handlingen.
- Jag märker när han inte lyssnar på mig och arbetar då mycket med tonläget, höjer rösten om det behövs.
 
Någon som tvivlar på att Kristoffersson Motorsport-ekipaget gör sitt yttersta för att nå så långt som möjligt i WRC2 under helgen?


» Pressrelease från Kristoffersson Motorsport.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2018-02-13 12:43






VOC Mekonomen Rally summerar året och ser framåt!
© emotorsport.seVOC Mekonomen Rally vill så här i årets slut passa på att önska alla en riktigt God Jul och ett Gott Nytt Rallyår.

VOC Mekonomen Rally ser tillbaka på ett 2024 där mycket hänt lite bakom kulisserna och som därför inte synts så mycket utåt. VOC är ju en klass, det tror jag det är många som inte ri...

Publicerad: 2024-12-21 12:30


Brinke gör WRC2 satsning, inleder med Rally Sweden.
© Wevers Sport.47-årige Holländaren Bernhard ten Brinke gör WRC2 satsning i Skoda Fabia RS Rally2 tillsammans med Wevers Sport.

Med co-driver Tom Woodburn och sponsorn Eurol Lubricants körs en program i WRC2 serien 2025.

Första starten sker i Rally Sweden vilket också blir Holländarens första tävling på snö ...

Publicerad: 2024-12-21 08:27


Finnskogsvalsen ökar ut, ger 30 extra platser i startfältet.
© emotorsport.seFrån 120 till 150, så accelererar startfältet till Rally Finnskog när arrangören MK Ratten idag kan ge rallyåkarna en julklapp, man utökar startfältet.

De maximala 120 ekipagen slog i taket snabbt när anmälan öppnade, med Volvo Euro Cup, 1300 Rallycup och MAS Cupen var intresset stort, många vill...

Publicerad: 2024-12-20 15:44


Fler möjligheter att tävla i VOC öppnas kommande säsong.
© emotorsport.seFrån och med säsongen 2025 så öppnas ett nytt sätt att tävla på hög nivå i VOC på sidan om SverigeSerien. I samarbete med Rally SM öppnas möjligheten att tävla i ett RM, Riksmästerskap som körs tillsammans med alla SM-tävlingar. VOC har alltid haft som mål och ledstjärna att vara klassen för alla. F...

Publicerad: 2024-12-20 14:31


Uppesittarkväll för rallyfantaster på söndag, 10 gäster berättar om året och framtiden.
© emotorsport.seRally Live sänder sin populära uppesittarkväll på söndag kväll den 22:e, med start klockan 18:00 rullar det igång med snack i studion fram till 21:00.

Redan 18:15 rings första gästen upp, sedan följer det med en ny rallypersonlighet i kvarten fram till slut. Först ut är Patrik Flodin som följs a...

Publicerad: 2024-12-19 21:02


Uppdatering från Jari Liitens garage, Skodan redo för tävling igen.
© Jari Liiten Motorsport.En jul uppdatering från Jari Liiten Motorsport,
- Många har varit nyfiken vad som hände med Skodan efter avåkningen i Spanien. Det visade sig att karossen hade tagit alldeles för mycket stryk och vi fick ta beslutet att beställa en ny kaross från Skoda Motorsport.

Efter någon vecka så var...

Publicerad: 2024-12-19 20:57


Flodin summerar rallyåret, tackar fansen och ser fram emot 2wd 2025.
© emotorsport.seTredje raka SM-guldet och Svenska Mästare sex gånger på sju år i två olika klasser. Nästa år är det åter tvåhjulsdrivet som väntar för Patrik Flodin och Göran Bergsten.
Det har varit jäkligt kul att få köra en sån här potent bil, men var sak har sin tid, sa Göran när han klev ur Polon.

...

Publicerad: 2024-12-19 18:56


Skoda Motorsport skruvar upp bonusprogrammet för snabba Skodaförare.
© emotorsport.seTvå år i rad har Skoda Motorsport missat EM titeln, inför året införde man ett bonusprogram för de som tävlar i EM med Skoda Fabia Rally2 av någon modell. 13 team med 16 förare var registrerade för årets ERC säsong och körde om pengar på ett Skoda-konto för att köpa reservdelar och service.

Med f...

Publicerad: 2024-12-18 20:44


Irländaren McErlean tar andrasitsen hos M-Sport Ford WRT 2025.
© M-Sport.Fyra förare på heltid i Toyota Gazoo Racing, tre för Hyundai Motorsport och så kom idag andra föraren till M-Sport Ford WRT som kör full säsong i teamets ena Ford Puma Rally1.

Gregoire Munster bekräftades igår för en fortsättning i teamet, idag är det Josh McErlean som visas upp som andre förare ...

Publicerad: 2024-12-18 20:34


Rachele Somaschini gör WRC2 satsning med Citroen.
© emotorsport.seWRC2 klassen fortsätter att växa och det är Citroen C3 Rally2 som verkar hetaste bilen just nu, idag presenterade Rachele Somaschini att hon ihop med co-driver Nicola Arena gör ett program om sex deltävlingar i WRC2 nästa säsong.

Hon har tävlat i EM och Tour European Rally och tar nu steget upp i...

Publicerad: 2024-12-18 20:30


Tidigare nyheter:
Fyra deltävlingar för Nordiska Rally Mästerskapet, Snapphanerallyt i Sverige.
Munster klar för WRC-säsong med M-Sport Ford WRT 2025.
Så körs gruspremiären i Rally SM 2025, Älmhults Silverratten berättar om sträckorna.
Volvo Euro Cup utmanar övriga serier & cuper i landet i välgörenhet.
Calle Carlberg prisad som årets rookie i EM-serien.
Fransk brödrakamp i WRC2 2025, Rossels i samma team.
Anmälan öppen för 19 svenska vinterrallyn!
Ändring ska säkra ideella arrangemang på allmän väg.
Oilcenter Solång Motorsport utökar till två team och sex bilar i Rally-SM 2025.
Hemmaföraren Jonasson till start i Historic med ikonisk bil.
Fyra förare redan klara för Junior WRC start i Rally Sweden.
Cerny satsar på WRC2-start i Rallye Monte Carlo.
Fourmaux vann Rallye National Hivernal du Dévoluy för Rovanperä.
Llarena kör Toyota GR Yaris Rally2 nästa säsong, full EM säsong i eget hyrteam.
Högt tryck på rallysporten, 157 rallyn inrapporterade 2024.
Forumaux före Rovanperä efter dag 1 i Rallye National Hivernal du Dévoluy.
Fem tävlingar för E-Cupen 2025.
Hankook tar över i Rally SM och WRC, Emil berättar om däcken inför SM.
Två månader till Rally Sweden – nu öppnar anmälan.
Så körs Rally Sweden Historic 2025, sex sträckor för max 25 ekipage.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Nässjörundan 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally Boden 07-08/02


Rally VM - WRC:
Rallye Monte-Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.