NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© @World.
© @World.
Pontus och Jonas körde hårt, utmanades av teamkollegan Rovanperä men vann!
Andra raka VM-segern för Pontus Tidemand.
PRESSRELEASE

Efter en riktig rysare till kamp blev det slutligen rallyesset Pontus Tidemand som segrade i ett stenhårt Rally Argentina.
- En skön seger efter en tuff helg, de här poängen kan komma att bli värdefulla för mästerskapet, säger han.

Rally Argentina, grusrallyt som sticker ut bland de övriga i VM-serien, är lika känt för sina svårigheter som för sina storslagna miljöer. På de mjuka sandiga vägarna med luriga stenar och de snirklande bergsvägarna, båda kantade med hundratusentals rallyfans, handlar det till stor del om klok körning och att ta sig igenom varje sträcka med bilen hel.

Fjolårsmästaren i WRC 2, Pontus Tidemand, är ute efter att försvara sin och SKODA Motorsports titel och för att göra det är målsättningen givetvis att kamma hem så bra resultat som möjligt från varje tävling man deltar i. Farten och vinnarskallen finns där, men i de här riktigt tuffa tävlingarna spelar även tålamod och taktik in.

Pontus och kartläsaren Jonas Andersson inledde Rally Argentina på bästa sätt med att knipa ledningen redan på fredagen och höll hårt i den fram till lördagen. Teamkamraten i SKODA Motorsport, den unga finländaren Kalle Rovanperä, tryckte på ordentligt och tog täten med Pontus strax bakom.
- Teamet vill att vi på ett säkert sätt skulle ta oss igenom dagen utan att pusha så vi såg till att vara på rätt sida riskmarginalen. Att brassa på vid fel tillfälle kunde ha äventyrat inte bara tävlingen utan också mästerskapet så vi höll oss i skinnet, förklarar Pontus, som innan lördagen var över såg till att svara på pressen från Rovanperä och tog tillbaka viktiga sekunder.

På finaldagen gick Pontus för seger med en rejäl attack och efter morgonens första sträcka hade han mer än halverat glappet till finnen. Men den intensiva kampen fick ett abrupt slut när Rovanperä körde av på rallyts näst sista stäcka. Pontus gick upp i ledning och med en marginal på nästan sex minuter till britten Gus Greensmith på andraplatsen, var det koncentration som gällde för att ta sig kontrollerat till mållinjen.
- Det här var en skön seger efter en tuff helg, säger en nöjd Pontus. Vi var med från den första metern och har kämpat i krävande förhållanden med bra motstånd. Det var synd att vi inte fick fortsätta fighten med Kalle (Rovanperä) hela vägen. Han har imponerat stort och det hade varit kul att få avgöra det på sista sträckan. Allt har stämt med bil och teamwork under hela tävlingen men idag när vi fick släppa på för fullt kändes det extra bra.

Utöver vinsten i WRC 2, toppade Pontus även den samlade klassen för R5-bilar, RC2, med sin andra SKODA-kollega Ole Christian Veiby bakom sig på andra plats. Totalt i rallyt blev det även en tiondeplats.

Inför tävlingen berättade Pontus att han siktade på att lämna Argentina i mästerskapsledning - ett mål han lyckas med. Tre tävlingar av sju är avklarade och hittills är han precis där han vill vara i sammandraget.
- Varje poäng är viktigt när resultatet ska räknas ihop i slutet av säsongen så maxpoängen härifrån kan bli betydelsefullt. Vårt jobb är att se till att SKODA säkrar titeln i både förarmästerskapet och teammästerskapet och med två segrar och en andraplats är vi på god väg. Året är fortfarande långt och konkurrensen är hårdare än någonsin så det finns inget annat än att fortsätta ge allt i alla tävlingar, säger Pontus.

Resultat Rally Argentina WRC 2:
1. Pontus Tidemand (SWE) 3:55:44.7
2. Gus Greensmith (GBR) +7:39.1
3. Pedro Heller (CHL) +9:02.9
4. Diego Dominguez (PAR) +15:50.6
5. Nil Solans (ESP) +37:43.9


» Pressrelease från Pontus Tidemand.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2018-04-29 20:35






VOC Mekonomen Rally summerar året och ser framåt!
© emotorsport.seVOC Mekonomen Rally vill så här i årets slut passa på att önska alla en riktigt God Jul och ett Gott Nytt Rallyår.

VOC Mekonomen Rally ser tillbaka på ett 2024 där mycket hänt lite bakom kulisserna och som därför inte synts så mycket utåt. VOC är ju en klass, det tror jag det är många som inte ri...

Publicerad: 2024-12-21 12:30


Brinke gör WRC2 satsning, inleder med Rally Sweden.
© Wevers Sport.47-årige Holländaren Bernhard ten Brinke gör WRC2 satsning i Skoda Fabia RS Rally2 tillsammans med Wevers Sport.

Med co-driver Tom Woodburn och sponsorn Eurol Lubricants körs en program i WRC2 serien 2025.

Första starten sker i Rally Sweden vilket också blir Holländarens första tävling på snö ...

Publicerad: 2024-12-21 08:27


Finnskogsvalsen ökar ut, ger 30 extra platser i startfältet.
© emotorsport.seFrån 120 till 150, så accelererar startfältet till Rally Finnskog när arrangören MK Ratten idag kan ge rallyåkarna en julklapp, man utökar startfältet.

De maximala 120 ekipagen slog i taket snabbt när anmälan öppnade, med Volvo Euro Cup, 1300 Rallycup och MAS Cupen var intresset stort, många vill...

Publicerad: 2024-12-20 15:44


Fler möjligheter att tävla i VOC öppnas kommande säsong.
© emotorsport.seFrån och med säsongen 2025 så öppnas ett nytt sätt att tävla på hög nivå i VOC på sidan om SverigeSerien. I samarbete med Rally SM öppnas möjligheten att tävla i ett RM, Riksmästerskap som körs tillsammans med alla SM-tävlingar. VOC har alltid haft som mål och ledstjärna att vara klassen för alla. F...

Publicerad: 2024-12-20 14:31


Uppesittarkväll för rallyfantaster på söndag, 10 gäster berättar om året och framtiden.
© emotorsport.seRally Live sänder sin populära uppesittarkväll på söndag kväll den 22:e, med start klockan 18:00 rullar det igång med snack i studion fram till 21:00.

Redan 18:15 rings första gästen upp, sedan följer det med en ny rallypersonlighet i kvarten fram till slut. Först ut är Patrik Flodin som följs a...

Publicerad: 2024-12-19 21:02


Uppdatering från Jari Liitens garage, Skodan redo för tävling igen.
© Jari Liiten Motorsport.En jul uppdatering från Jari Liiten Motorsport,
- Många har varit nyfiken vad som hände med Skodan efter avåkningen i Spanien. Det visade sig att karossen hade tagit alldeles för mycket stryk och vi fick ta beslutet att beställa en ny kaross från Skoda Motorsport.

Efter någon vecka så var...

Publicerad: 2024-12-19 20:57


Flodin summerar rallyåret, tackar fansen och ser fram emot 2wd 2025.
© emotorsport.seTredje raka SM-guldet och Svenska Mästare sex gånger på sju år i två olika klasser. Nästa år är det åter tvåhjulsdrivet som väntar för Patrik Flodin och Göran Bergsten.
Det har varit jäkligt kul att få köra en sån här potent bil, men var sak har sin tid, sa Göran när han klev ur Polon.

...

Publicerad: 2024-12-19 18:56


Skoda Motorsport skruvar upp bonusprogrammet för snabba Skodaförare.
© emotorsport.seTvå år i rad har Skoda Motorsport missat EM titeln, inför året införde man ett bonusprogram för de som tävlar i EM med Skoda Fabia Rally2 av någon modell. 13 team med 16 förare var registrerade för årets ERC säsong och körde om pengar på ett Skoda-konto för att köpa reservdelar och service.

Med f...

Publicerad: 2024-12-18 20:44


Irländaren McErlean tar andrasitsen hos M-Sport Ford WRT 2025.
© M-Sport.Fyra förare på heltid i Toyota Gazoo Racing, tre för Hyundai Motorsport och så kom idag andra föraren till M-Sport Ford WRT som kör full säsong i teamets ena Ford Puma Rally1.

Gregoire Munster bekräftades igår för en fortsättning i teamet, idag är det Josh McErlean som visas upp som andre förare ...

Publicerad: 2024-12-18 20:34


Rachele Somaschini gör WRC2 satsning med Citroen.
© emotorsport.seWRC2 klassen fortsätter att växa och det är Citroen C3 Rally2 som verkar hetaste bilen just nu, idag presenterade Rachele Somaschini att hon ihop med co-driver Nicola Arena gör ett program om sex deltävlingar i WRC2 nästa säsong.

Hon har tävlat i EM och Tour European Rally och tar nu steget upp i...

Publicerad: 2024-12-18 20:30


Tidigare nyheter:
Fyra deltävlingar för Nordiska Rally Mästerskapet, Snapphanerallyt i Sverige.
Munster klar för WRC-säsong med M-Sport Ford WRT 2025.
Så körs gruspremiären i Rally SM 2025, Älmhults Silverratten berättar om sträckorna.
Volvo Euro Cup utmanar övriga serier & cuper i landet i välgörenhet.
Calle Carlberg prisad som årets rookie i EM-serien.
Fransk brödrakamp i WRC2 2025, Rossels i samma team.
Anmälan öppen för 19 svenska vinterrallyn!
Ändring ska säkra ideella arrangemang på allmän väg.
Oilcenter Solång Motorsport utökar till två team och sex bilar i Rally-SM 2025.
Hemmaföraren Jonasson till start i Historic med ikonisk bil.
Fyra förare redan klara för Junior WRC start i Rally Sweden.
Cerny satsar på WRC2-start i Rallye Monte Carlo.
Fourmaux vann Rallye National Hivernal du Dévoluy för Rovanperä.
Llarena kör Toyota GR Yaris Rally2 nästa säsong, full EM säsong i eget hyrteam.
Högt tryck på rallysporten, 157 rallyn inrapporterade 2024.
Forumaux före Rovanperä efter dag 1 i Rallye National Hivernal du Dévoluy.
Fem tävlingar för E-Cupen 2025.
Hankook tar över i Rally SM och WRC, Emil berättar om däcken inför SM.
Två månader till Rally Sweden – nu öppnar anmälan.
Så körs Rally Sweden Historic 2025, sex sträckor för max 25 ekipage.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Nässjörundan 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally Boden 07-08/02


Rally VM - WRC:
Rallye Monte-Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.