NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Premiär för VOC Mekonomen Rallys nationella grusserier.
PRESSRELEASE

Temperaturen stiger, fåglarna kvittrar, gräsmattor klipps och sommarsäsongen har tagit fart på allvar i Rallysverige. VOC Mekonomen Rallys SverigeSerie och SommarSerie tog avstamp dör sin sommar med Midsommardansen arrangerat av Ljungby MK. Förare från hela landet samsades med de lokala fortåkarna för att visa vem som bevarat grusformen bäst över vinterdvalan. Bland landets snabbare A-förare var det Kristoffer Karlsson som lyckats med detta bäst. Bland B-förarna var toppnamnet Dennis Persson och snabbaste Cup-förare var Robin Bäckström. Snabbaste ungdom var Oscar Östlund.

Ljungby MK mönstrade en ordentlig grupp frivilliga och 41 km SS på kurviga småländska vägar av absolut toppkvalitet. SverigeSerien trogen höll sig vädret på sin kant och bjöd uppehåll trots ordentligt med regn såväl före som efter. Vägarna får sägas vara varierande med karaktäristiska kurviga och tekniska partier varvat med lite snabbare. De tävlande möttes därtill rakt igenom av leende och glada funktionärer.

Traditionellt brukar vi gästa Växjö och Dackefejden så här års men i år har vi tagit ett annat grepp av flera olika skäl. Det är alltid lite nervöst att kliva iväg från ett väl inarbetat och tryggt samarbete men jag kan konstatera att Ljungby MK inte gjorde någon besviken. Vägar, arrangemang med mera höll absolut klass i nivå med Wäxjö MS. Bra jobbat! Nu kan det låta som att det här skulle vara förvånande, tvärt om är Ljungby MK en väloljad maskin när det kommer till tävlingsarrangemang och vägarna finns ju, det har vi ju sett om inte annat i klassens besök 2008, 2009 och 2010 då SSR arrangerades av Ljungby. Jag vill rikta ett stort tack till klubben för att man bjöd in oss och även arrangerade en riktigt kanontävling. Det är också roligt när klassens toppserie får spänna musklerna mot en annan stor stark serie, som i detta fall Sydsvenska Rallycupen, säger klassansvarige Roger Fransson.

SverigeSeriens tävlande står sig urstarka i konkurrensen.

Ett konstaterande som jag också måste göra på ett allmänt plan är hur stark SverigeSerien står sig. Hur tydligt serien understryker sin kvalitetsstämpel som den nationella serien för VOC som man är. Eller helt enkelt som den serie för VOC-åkare där det går allra snabbast. Trots att vi i Midsommardansen besöker Sydsvenska Rallycupen på SSRC vägar och med deras ordinarie notskrivare så dominerar SverigeSerie åkarna totalt i alla förarklasser. Det om något är en kvalitetsstämpel och också en brett understrykande på var rallyåkare med vidare ambition på utveckling ska lägga sitt fokus om man planerar sin karriär väl.


Kristoffer Karlsson visar fin form i Elit A

Högsta Elitklassen startfält 2019 imponerar verkligen och konkurrensen är knivskarp. Kristoffer Karlsson verkar dock stå pall mot konkurrensen på ett föredömligt vis. Närmast jagande i Ljungby var Patrik Fredriksson som dock aldrig riktigt nådde fram, han fick dock i sin jakt till en liten lucka till Emil Andersson som slutade trea. Vi vill också nämna Gustav Johansson som hade en stenhård kamp med Emil och på flertalet sträckor var tidsmarginalen bara enstaka tiondelar. Roligt och lite av ett signum för klassen med tighta tiondelsstrider.

Får jag slå mig själv på bröstet lite? Det är klart jag får; jag satte bestämt en trippel här med 1-2-3 Karlsson, Fredriksson och Andersson. Jag vill inte favorisera mellan de tre men jag kan inte låta bli att minnas Kristoffer Karlssons otursförföljda serie förra året och jag tror bestämt han har bestämt sig för att inte låta sådana saker som att falla på särskiljning drabba honom igen. Å andra sidan, skulle det ske så har han en bra serie att särskiljas ifrån nu med redan tre segrar av fyra möjliga. Men det svänger fort, inget är ens i närheten av att vara klart. Patrik och Emil, med flera, kommer ge Kristoffer en hård fight och med de små marginaler som finns där upp i toppen kan vad som helst hända. Jag och resten av rallysverige följer detta med spänning.


Dennis Persson tar sin fjärde raka i Elit B

På tal om sekundstrider så bjöd Elit B upp till två sådana i den här tävlingen. Den mest intressanta stod mellan trion Dennis Persson, Jacob Johannesson och Magnus Lindqvist som inkasserade första, andra respektive tredje platsen i tävlingen. Dennis Persson sätter därmed ökad skräck i motståndet genom sin fjärde raka seger. De tre slogs om platserna under tävlingens gång men det var som sagt Dennis som gick segrande ur striden. Vilken var då den där andra sekundstriden? Härförda av klassansvarige Roger Fransson följde fem (!) ekipage inom 4,3 sekunder. Dessas strider glöms ofta bort men är nog så viktiga för klassens roll för unga talanger att växa. Kvintetten i fråga var aldrig i närheten av toppen men den skapar förutsättningar för utveckling hos duktiga talanger.

Hatten av igen för Dennis Persson, vilken duktig rallyförare han är och som han presterar när pressen stiger, mycket imponerande. Men med det sagt ska vi inte glömma Jacobs insats eller Magnus Lindqvist för den delen som sätter bra press på Dennis under hela dagen. Dennis börjar nu bygga en ganska stor press på konkurrenterna med sina fyra segrar men en av tjusningarna med B-klassen, och C-klassen, är att vi kan se plötsliga utvecklingssprång så Dennis kan absolut inte luta sig tillbaka. I sammanhanget måste jag också nämna snabbe Oscar Jansson. Han var också med i absoluta toppstriden, tappade lite på SS4 och tog efter det i lite för mycket på nästa sträcka så det slutade tyvärr med en rullning. Det är bara att bryta ihop och komma igen Oscar, farten har du! Och om vi nu nödvändigtvis ska lyfta min och mina kombatanters insats i detta reportage så vill jag poängtera det geniala med denna klass där även vi i det tydliga mittskiktet kan utöva sekundstrider med ytterst små marginaler. Och ja, jag längtar redan efter fler fighter i Edane.


Robin Bäckström segrar övertygande i Cup-klassen

Med minst sagt övertygande marginal tar Robin Bäckström hem segern i cup-klassen. Närmare 50 sekunder är i sammanhanget att beteckna som oceaner av tid och det verkar onekligen ha lossnat för Robin som övertygade redan helgen innan i Götene med att vara klassnabbast. Kampen om andra och tredjeplatsen stod mellan Filip Rosendahl som presenterade sig i årets serier med en andraplats och Patrik Lundberg.

Cup-klassen är svårtippad och jag känner mig nöjd med att jag i alla fall fick in Robin Bäckström och med den formtopp han visar här trots relativt sparsamt tävlande på grus senaste åren så var det väl tur. Är jag inte fel underrättad har Robin stått över grustävlingar en tid och att komma till Småland i detta sällskap och leverera sådan bilkörning är inget annat än imponerande. Tyvärr missade jag ju Filip Rosendahl och Patrik Lundberg som båda gör en riktigt bra tävling. Till mitt försvar så är utvecklingen i Cup-klassen rasande snabb men jag får läsa in mig lite mer på dessa herrar helt enkelt.


Oscar Östlund snabbaste ungdom eller hur var det!?

Ungdomsklassen var en riktigt stor klass i Ljungby. Det bådar gott för framtiden och även om inte alla bilar var från VOC Mekonomen Rally stod sig klassens ungdomar bra i den sammanslagna klassen (not: ungdomsklassen ska alltid så samman). Den som försöker få grepp om resultatlistan och poängtabellen kan dock drabbas av viss förvirring så låt oss reda ut detta. Snabbast runt de 42 km var Emil Friman följd av Oscar Östlund och Isak Vikman. Situationen är dock lite mer komplex än så. Emil Friman lyfte på eget initiativ att han inte borde ha några poäng i våra nationella serier för denna tävling då bilen ej haft korrekta dekaler; varken klass- eller cupdekaler fanns på bilen. Mycket riktigt innebär detta att man ej ska tilldelas poäng. Klassledningen har dock valt att ändock belöna Emil med poäng för sitt deltagande och detta till följd av sitt sportsliga uppförande.

Vilken påfyllnad vi har underifrån. Inte bara kan de köra bil på ett sätt de flesta av oss bara kan drömma om. De är dessutom både sportsliga och generösa. Att själv lyfta bristen på dekaler för sina medtävlare och klassledning visar på stor sportslighet. Att dessutom, som Oscar Östlund, vidhålla att Emil visst borde ha sina poäng då han ju var snabbast är ett generöst och även det ett sportsligt uppförande. Tyvärr kan vi från klassledningens håll inte tilldela fulla poäng om man inte kör med en korrekt bil och utan dekaler från vår huvudsponsor är bilen faktiskt reglementesvidrig. Att bortse från det skulle helt enkelt bli helt fel. Men jag vill ge all heder åt dessa unga tu och jag anser att Emil åtminstone förtjänar 5 poäng för start i serien. Jag måste också lyfta Isak Vikman och fyran Marcus Person. Tillsammans har alla dessa kört på helt fantastiskt bra tider. Detta utan vare sig körkort eller noter. Jag ska nog upprepa det där, utan noter, så betänker vi alla att vi körde på kurviga och väldigt tekniska småländska vägar. Imponerande!

Så var då grussäsongen igång, bilarna är tvättade och dammet har lagt sig. Av flera skäl kopplat till olika tävlingskalendrar så som SM med mera så väntar nu ett mindre uppehåll till dess Sveriges största rallyklass drabbar samman igen i Edane 13:e juli.

Vi tackar återigen Ljungby MK - Berndt Skogelind, Hans K Karlsson och hela gänget kring dem - för en fantastiskt tävling där vi redan nu kan förmedla klassens önskan om ett ”välkommen åter” och samtidigt önskar vi alla en härlig avslutning på våren!


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Publicerad: 2019-05-29 18:17






Under lördagskvällen hyllades pristagarna i Fyrklöverns Sprintcup 2024.
© Fyrklöverns Sprintcup.Under våren såg Fyrklöverns Sprintcup dagens ljus, ett samarrangemang mellan Åmåls MK, Säffle MC, Dals MK och Bengtsfors MC som gick ihop och startade cupen bestående av fyra deltävlingar, en från respektive motorklubb.

Den 19:e oktober tog cupen målgång hos Bengtsfors MC som körde final, i lörda...

Publicerad: 2024-11-20 21:44


Efter shakedown, nu rallystart i Japan, ss1 inleds 11:05.
© Hyundai Motorsport.Efter nattens shakedown drar Forum8 Rally Japan igång med ss1 under förmiddagen Svensk tid. Klockan 11:05 inleds Toyota Stadium SSS 1 som mäter 2,15km och bjuder publiken på show.

Följ starten på den spännande WRC finalen som väntas bjuda spänning in till mål i klasserna, många intressanta fighte...

Publicerad: 2024-11-20 20:30


Brittiska Mästerskapet med kalendern för 2025.
© Probite British Rally Championship.Land efter land presenterar sina nationella mästerskap, för ett par veckor sedan var det Brittiska Rally Mästerskapet som presenterade en säsong om sex deltävlingar från februari till oktober.

Deltävlingarna är nu adderade i vår kalender för 2025 där vi också matat in allt fler Svenska tävlingar ...

Publicerad: 2024-11-20 20:27


Shakedown, följ live med WebTV och Resultat.
© Toyota Gazoo Racing.Första start på shakedown inför Forum8 Rally Japan rullar iväg 01:01 på torsdagsdygnet, sträckan sänds live första tiden och kan ses i vår WebTV & Video avdelning genom WRC Promotorns sändning. den som inte vill hålla sig vaken kan den också ses i efterhand på samma plats!

Resultaten går också li...

Publicerad: 2024-11-20 20:20


5,5år, 1929 dagar och 413 sträckor - ännu en säsong utan krasch för Calle Carlberg.
© nim-fotos, Nico Meyer.Tittar vi i backspegeln på säsongen 2024 ser vi ännu en säsong utan en krasch för Calle Carlberg, det betyder alltså att senast Calle åkte av vägen var 5,5år sedan då han med sin Volvo 940 slog i en sten och krökte bakaxeln i Snapphanerallyt 2019.

Man kom i mål på sträckan och hade kunnat genomf...

Publicerad: 2024-11-20 19:50


Shakedown inför Forum8 Rally Japan i natt, WebTV live och Resultat.
© Toyota Gazoo Racing.Forum8 Rally Japan, den som vill se årets sista shakedown live från WRC serien får köra nattvak. Om några timmar, när klockan slår 01:01 drar Thierry Neuville iväg på sträckan Kuragaike Park som mäter 2,75km.

Första vändan genom sträckan går i VM tabellens ordning vilket ger två Hyundai i20 N Ral...

Publicerad: 2024-11-20 17:25


Högt tryck på vinterrally, läget inför Tierpsrundan, Finnskogsvalsen & Dyngsvängen.
© emotorsport.seVinterkollen - tre rallyn inför 2025 har öppnat anmälan, först ut Tierpsrundan den 11:e januari, veckan efter är det Finnskogsvalsen och så den 8:e februari, en nykomling i Dyngsvängen.

Tierp inleder med SuperCupen och Upplands DM där anmälan står på 16 ekipage, här inväntar nog många väderläget ...

Publicerad: 2024-11-19 21:39


Hektisk vecka för Wesslén inför Rally Show Santa Domenica, till helgen tävlas det.
© emotorsport.seTill helgens körs Rally Show Santa Domenica med 130-talet tävlande, lördag förmiddag är det shakedown hos den Kroatien arrangören. Fram mot kvällen körs en 3,8km lång sträcka dubbelt innan det blir nattvila. Sträcka på 7,77km blir sträckan för söndagen då den körs tre gånger innan målgång.

Men ra...

Publicerad: 2024-11-19 20:33


Startfält, sträckor, TV-tablå och länkar inför WRC-finalen Forum8 Rally Japan.
© Hyundai Motorsport.WRC final i Japan, Forum8 Rally Japan levererar den spännande avslutningen där det är öppet om medaljerna i klasserna. 44 tävlande i listan varav 30 tävlandes för VM klasser, resterande i nationella klasser.

Nattrally för oss i Sverige.
Natten till torsdag körs shakedown och vid 11-tiden ...

Publicerad: 2024-11-19 20:27


Christer Hedlund och Elina Svensson fortsätter samarbetet, med Polo R5 och Escort MK2.
© emotorsport.sePlanen blir först och främst att åka de två första Rally-SM deltävlingarna i vinter samt i Rally Sweden Historic som går ihop med VM tävlingen.
- Det ska bli en riktigt rolig vinter och kul att få med Elina då samarbetet i bilen har utvecklats väldigt bra under de tävlingar vi åkte ihop under hö...

Publicerad: 2024-11-19 16:59


Tidigare nyheter:
Meeke kör föråkare med uppdaterade Hynundai i20 N Rally2 i helgens Rallye du Var.
ERC-kalendern 2025, Royal Rally en av åtta deltävlingar, men utan Junior EM status!
Reiersen & Bergsten prisade, så löd Svenska Rallyförarklubbens motiveringar.
Datumen klara för Bauhaus Royal Rally of Scandinavia, EM-serien till Värmland 29-31:e maj.
TV-tablå för WRC finalen, Forum8 Rally Japan.
Liiten fortsätter med Skodan, med kör också nybyggd Volvo 940 i Supercupen.
Galleri, foto från Motorsportsalongen 2024.
McRae avslutar rallyåret i Canada, kör nästa helgs Rally of the Tall Pines.
Motorsportsalongen 2024 med Rådström, Rally SM, 40-års jubileum och framtidstro på rally.
Blomqvist och Cederberg hyllade på MotorsportSalongen.
Isak och Theo prisade med stipendier av Svenska Rallyförarklubben 2024.
Rally1-bilar 2025, ingen eldrift, lättare och mindre restriktor.
Foto live från Motorsportsalongen 2024, öppnar klockan 10:00 på Nöjesfabriken.
Rådström och Rudi kör Yaris Rally2 i Rally SM 2025 för GK Door Team Sweden.
Croatia Rally tar plats i 2025 års EM serie.
Svenska RallyCup vinnaren Nattsson siktar på nya segrar, i Hyundai i20 R5.
Konst, rally & glögg den andra advent - varför inte låna ut bilen till kartläsaren?
Programmet för MotorsportSalongens scener, spännande gäster pratar motorsport.
Calle Carlberg, Rally är en lagsport!
Peugeot och Opel överlägsna i Rally4, har 75% av marknaden och växer med nytillskott.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
- - - - - 00/00


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally 07-08/02


Rally VM - WRC:
Forum8 Rally Japan 21-24/11


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.