Österrikaren Raimund Baumschlager med egna hyrfirman BRR, Baumschlager Rally & Racing GmbH satsar elektriskt. Österrike ligger i framkant med utvecklingen inom el och motorsport, tidigare har Manfred Stohl presenterat flera idéer och tester inom både rally och rallycross.
Nu är det Kreisel Electric, ett bolag med bred erfarenhet kring elbilar som gör en satsning. Man arbetar med krävande lösningar och för att både utveckla sig själva, men också visa på tekniken har man planerat för en rallybil. Företaget vill testa sina produkter och då passar motorsporten och framför allt rallysporten med krävande underlag och krävande kapacitet. Planen föll för R5 klassen, där vill man till 2021 utmana bilar från samma klass med förbränningsmotor.
Till sin hjälp tog man Baumschlager med bred erfarenhet och kunnande inom rally.
- Vi talar om en laddningseffekt på 250kW vid 900 volt och det gäller att fokuserar på att kyla batterierna. Kreisels systemet är utformat så att temperaturen i cellerna inte stiger under laddning. I en bil betyder det full prestanda från det att laddaren kopplas bort. För den privata marknaden betyder det betydligt högre säkerhet men också lång livslängd, beskriver Philipp Kreisel som är bolagets utvecklingschef.
Målet för BRR och Kreisel är att köra det Österrikiska Mästerskapet 2021 med en helt eldriven bil i R5 klassen, under ett års tid har idéer och utveckling pågått och nu ska bilen börja byggas. Den första prototypen ska vara klar i april för att påbörja tester. Under sensommaren ska bilen vara så utprovad att den kan börja testat på tävling är förhoppningarna, ihop med myndigheter och förbund ska bilen så godkännas under hösten för att kunna tävlas med 2021.
- 205kw och en vikt på under 1300kg är det man kommit fram till i inledande simuleringar, förklarar teamet.
Redan under våren 2018 presenterade Svenska Mpart bakom Mitsubishi Mirage R5 en satsning på eldrift, en bil skulle vara klar för test under hösten samma år. Några mer detaljer har inte synts av. Även Brittiska M-Sport inledde för ett par år sedan arbetet med en Fiesta R5, något som fick läggas åt sidan sedan WRC teamet tagit för mycket resurser.
Publicerad: 2019-12-17 21:47