NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Honza Fronek.
© Honza Fronek.
Seger i WRC2 för Pontus och Patrik.
Efterlängtad seger för Pontus Tidemand i Rally Mexico.
PRESSRELEASE

På grund av det rådande krisläget i världen avslutades Rally Mexico på lördagskvällen istället för på söndagen för att ge team och de som jobbar med mästerskapet en chans att ta sig hem innan gränser och flygplatser stängs ner.

Värmländske rallyesset Pontus Tidemand gillar Mexiko - på tre starter i det mexikanska VM-rallyt har han nu tagit lika många vinster. Han visade sig fullkomligen oslagbar under de tre tävlingsdagarna och kunde tillslut säkra segern i WRC 2 tillsammans med teamet Toksport WRT efter en strålande uppvisning på såväl grusvägar som smala stadsgator.

- Det här var exakt hur vi hoppades och kämpade för att helgen skulle sluta. Men inget kommer gratis i Mexiko och det kan svänga snabbt här så vi tog inget för givet även om vinst var målet. Känslan just nu, den har jag verkligen längtat efter, säger en segerglad Pontus.

Redan från Rally Mexicos första meter stod det klart att Pontus och kartläsaren Patrik Barth ville vara med i leken. De kopplade grepp om ledningen i WRC 2-klassen på torsdagens inledande stadssträckor och höll hårt i den.

Under fredagens långa specialsträckor imponerade de stort när de dominerade klassen och utökade ledningen till närmare en minut. Vid fredagens slut hade de varit snabbast på alla då körda sträckor och toppade både WRC 2-klassen och RC2, eller Rally 2, som samlingskategorin för R5-bilarna kallas.

- Allt funkade perfekt för oss från start, berättar Pontus. Det är lite tricky med däckval, omväxlande grepp och mindre kraft i motorerna på hög höjd, men jag gillar utmaningen i att hitta en bra och snabb rytm trots svårigheterna. Teamet gjorde ett grymt jobb och gav oss en fantastisk bil och vi kunde ladda på utan att ta risker som äventyrade chansen till ett bra resultat. Fredagen var en kanondag och vi kunde köra till oss lite luft ner till andraplatsen så vi hade något att ta av ifall oturen skulle vara framme.

Med en god ledning fanns det ingen anledning att vara våghalsig under lördagen, men de tuffa vägarna kunde ändå ha ställt till det för den svenska duon.

- Vi tog det lite försiktigt i början av dagen eftersom vi nog inte gjorde helt rätt däckval. Vi valde hårda, men skulle nog ha kört på mjuka istället. Vi lyckades ändå öka på vårt försprång, men fick en smygpunka som kostade lite tid, säger Pontus.

På eftermiddagen kom beskedet att man beslutat att tävlingen ska avslutas efter lördagens sista sträcka på grund av det globala utbrottet av COVID-19. Många länders gränser och flygplatser stänger och man vill ge tävlade och team en chans att tryggt ta sig hem i tid. På söndagens program stod endast tre sträckor och med mer än 75% av rallyt genomfört, kan fulla VM-poäng ändå delas ut.

Pontus var snabbast på fem av lördagens nio sträckor och kunde säkert kamma hem segern efter kvällens tre avslutande publiksträckor.

- Det har inte varit lätt, men det är det som gör det intressant. Vi försökte hålla balansen mellan ett hyfsat tempo och att ta det säkra före det osäkra och samtidigt undvika stora stenar. Det är oftast när man slår av på farten och slappnar av som misstagen kommer och vi ville verkligen ta den här segern för teamet. Jag är jättetacksam för att vi fick chansen att köra här, helgen kunde inte ha blivit bättre, konstaterar Pontus.

Med detta vinner alltså Pontus WRC 2-klassen och var också totalsnabbast bland R5-bilarna. Totalt i rallyt slutar han på sjätte plats, vilket är hans bästa resultat någonsin.


» Pressrelease från Pontus Tidemand.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2020-03-15 07:44






Ogier inleder i Rallye Monte Carlo, hoppar över Rally Sweden.
© Toyota Gazoo Racing.Sebastien Ogier gjorde i år 10 av 13 WRC deltävlingar, en bit mer än han först tänkt. Tanken var att köra sju rallyn, men i jakten på mästerskap övertalades fransmannen att utöka sitt program.

Nu blir det inget mer sådant, med stark uppställning klarar sig teamet inför 2025 när Kalle Rovanperä är...

Publicerad: 2024-12-26 11:49


Volvo Euro Cup med 62 ekipage i listan till Finnskogsvalsen.
© emotorsport.seFörsta deltävlingen 2025 i Volvo Euro Cup är den 18 januari i Värmländska Torsby. Det kommer team från Sverige, Norge, Finland, Tyskland och Österrike detta innebär att inte mindre än 20% av teamen i första tävlingen kommer utanför Sverige.

Eftersom vi blev över 60 startande i VEC så lottar VEC b...

Publicerad: 2024-12-26 09:17


53st Rally2 & R5-bilar runt om i Sverige.
© emotorsport.se Av de 1709 Rally2/R5-bilarna som rullar världen runt ses 53 bilar i Sverige, en liten ökning men bara två bilar fler än för ett år sedan. Nya bilar har kommit in men samtidigt har flera gått på export.

Följer mönstret från tillverkarna så är det Skoda Motorsport mest flest bilar, så även i Sveri...

Publicerad: 2024-12-26 09:02


1709st Rally2 & R5 bilar tävlar världen runt.
© emotorsport.seSnart nytt år, dags att göra en genomgång av populära Rally2-klassen, hur många bilar finns det egentligen. Vi har tittat runt bland tillverkarna för att få en bild av klassen, men det är svårt att få de exakta siffrorna då tillverkarna hanterar återuppbyggnad av hårt kraschade bilar på olika sätt.
...

Publicerad: 2024-12-23 20:08


Rallyklassikernas kalender 2025, så körs Klassiska & Historiska Rally Cuperna.
© emotorsport.seVeckan före jul kunde kalendern för Rallyklassikernas serier släppas, de båda vintertävlingarna med Hälsingerallyt och Örnskölden har varit kända ett tag, dit har både inbjudan publicerats och anmälan öppnat.

Klassikerna möter våren i Tranås när Team Skogsåkarna arrangerar Badhotelletrallyt den 1...

Publicerad: 2024-12-23 19:48


Svenska RallyCupen 2025 på gång, regler klara med uppdateringar i 4wd och Appendix K.
© Svenska RallyCupen.Svenska RallyCupen går mot sin 12:e säsong när vi tickar mot 2025, under december har vi haft möte med kommande arrangörer, tillsammans lade vi grunden till nästa år där vi optimerade regelverk och upplägg.

För fyrhjulsdrift har det blivit en justering gällande klassindelningen, bilar för Natione...

Publicerad: 2024-12-23 11:17


Avslöjande, nyheter och snack från Rallyradions uppesittarkväll.
© emotorsport.seUnder söndagskvällen hade Rally Live och rallyradio gänget klassisk uppesittarkväll med Sebastian Bourghardt, Per Johansson och Erik Telehagen i studion. Från studion i Borås mötte man elva rallyprofiler som berättade om året och tankar inför 2025.

Reiersen i SM satsning och Rally Sweden.
...

Publicerad: 2024-12-22 22:44


Sju deltävlingar för 1300 Rallycup 2025 när de drar igång cupens 38:e säsong.
© emotorsport.seDet blir sju deltävlingar när 1300 Rallycup går in mot en ny säsong, cupen som startade redan 1987 är landets klart äldsta och gick tidigare under Suzuki Cup. I slutresultaten räknas fem bästa resultaten när året är slut och cupen ska summeras.

Cupen inleder den 18:e januari med Finnskogsvalsen h...

Publicerad: 2024-12-22 22:36


Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden.
© JC Raceteknik.21-årige Isak Reiersen gick från Rally4 till Rally2 när 2024 inleddes, då startade han i Rally SM och körde både Rally Sweden och Bauhaus Royal Rally of Scandinavia vid sidan om. För SM-säsongen blev det en bronsmedalj, i Rally Sweden 13:e totalt och åtta i Rally2 klassen och för EM-deltävlingen ble...

Publicerad: 2024-12-22 17:46


ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte.
© Anders Blomqvist.EM/ERC-serien går mot en vintertävling, precis som i VM vill man ge serien en mix av tre typer av underlag, Lettiska Rally Liepaja testade några år men fick ge upp vidare EM drömmar när vintern blev allt mer ostadig.

Sedan 2016 har det inte körts på vinterväg i EM-serien, men nu kan det bli ändri...

Publicerad: 2024-12-22 15:06


Tidigare nyheter:
Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden.
ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte.
Hektiskt schema för Solberg, lägger till Race of Champions till Rally VM säsongen.
Kalendern justerad för Italienska grusmästerskapet.
Hyundai stuvar om i teamet inför WRC säsongen 2025.
VOC Mekonomen Rally summerar året och ser framåt!
Brinke gör WRC2 satsning, inleder med Rally Sweden.
Finnskogsvalsen ökar ut, ger 30 extra platser i startfältet.
Fler möjligheter att tävla i VOC öppnas kommande säsong.
Uppesittarkväll för rallyfantaster på söndag, 10 gäster berättar om året och framtiden.
Uppdatering från Jari Liitens garage, Skodan redo för tävling igen.
Flodin summerar rallyåret, tackar fansen och ser fram emot 2wd 2025.
Skoda Motorsport skruvar upp bonusprogrammet för snabba Skodaförare.
Irländaren McErlean tar andrasitsen hos M-Sport Ford WRT 2025.
Rachele Somaschini gör WRC2 satsning med Citroen.
Fyra deltävlingar för Nordiska Rally Mästerskapet, Snapphanerallyt i Sverige.
Munster klar för WRC-säsong med M-Sport Ford WRT 2025.
Så körs gruspremiären i Rally SM 2025, Älmhults Silverratten berättar om sträckorna.
Volvo Euro Cup utmanar övriga serier & cuper i landet i välgörenhet.
Calle Carlberg prisad som årets rookie i EM-serien.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Nässjörundan 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally Boden 07-08/02


Rally VM - WRC:
Rallye Monte-Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.