NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© @World.
© @World.
En hård och jämn säsong av Pontus Tidemand och Patrik Barth, avslutade på snöiga vägar i Italien.
Tidemand VM-tvåa efter rysarkamp i Rally Monza.
PRESSRELEASE

Inför VM-seriens upplösning i italienska ACI Rally Monza hade Pontus Tidemand efter en imponerande säsong chansen att ta hem mästartiteln i WRC 2. Två dagar in i tävlingen hade han den som i sin hand. Men ett felaktigt däcksval på den tredje dagen blev kostsamt och trots en hejdundrande prestation blev det tillslut en andraplats - både i rallyt och i mästerskapet.

En legendarisk racingbana är vanligtvis inte spelplanen för rally-VM:s säsongsfinal, men i år krävdes en kreativ lösning för att kunna kora vinnare i WRC-seriens alla mästerskap. Tre dagar på banans krävande sektioner mixades med en dag på de slingriga och hala vägarna vid de italienska alperna och det blev en påfrestande historia för de tävlande ekipagen.

För Pontus del stod allt på spel när han körde för världsmästartiteln i WRC 2-kategorin. Målet var att upprepa succén från 2017 då han tog sin första WRC 2-titel, vilket blev hans andra VM-titel efter guldet i junior-VM i rally 2013. Den här helgen var utmaningen inte lätt. ACI Rally Monza var en av tre för Pontus helt nya tävlingar under säsongen och det var tre år sedan han senast tävlade på asfalt i en R5-bil.

Med ett stort fokus lyckades han ändå koppla grepp om ledningen på fredagen. Följande dag var det dags att bege sig upp i bergslandskapen och ge sig i kast med sträckor som närmast påminner om de som annars bara körs i Monte Carlo-rallyt. Med oberäkneligt väder och snö i prognosen, startade Pontus dagen med snödäck och när vägarna visade sig vara blöta och snöfria försvann sekunderna snabbt. På eftermiddagen hade de istället regndäck och då kom snön.
- Vi hade otur med däckvalet och det var egentligen där vi förlorade segern. Hade vi hängt med bättre på lördagen hade det kunnat sluta annorlunda. Jättetråkigt, men det är så rally funkar och vi gav inte upp utan ville verkligen ta den chans som fanns och kämpa hela vägen i mål, säger Pontus, som hela året haft sällskap i tävlingsbilen av kartläsaren Patrik Barth.

Två sträckor blev strukna under dagen, vilket innebar att Pontus, som precis börjat knappa in på konkurrenterna, missade bra chanser att slå tillbaka. Efter lördagens sista sträcka fann han sig på andraplatsen med en halvminut upp till ledande Mads Østberg.

På söndagen hade den värmländska duon en stor uppgift framför sig. Fast beslutna att göra vad de kunde för att minska avståndet valde de snödäck som framförallt lämpade sig bäst för de två sista sträckorna med mycket grus. Men glappet var för stort för att hinna rå på och efter en ordentlig attack tog de sig över mållinjen med både bra tider och en punktering.
- Det här har varit en krävande och svår helg, men utmaningen har varit densamma för alla. Vi har haft kul och jag har verkligen uppskattat fighten med Mads. Visst önskar jag att det hade varit ett par sträckor till att kämpa på, men jag känner ändå att jag är väldigt nöjd med vår prestation. Den här säsongen har vi ofta varit i lägen där vi har varit tvungna att köra taktiskt, så jag är glad att vi kunde visa att vi även har farten och kämparglöden när vi är i den här positionen, förklarar Pontus.

Pontus blir tvåa i 2020 års WRC 2-mästerskap, endast fyra poäng efter vinnaren Østberg, efter en annorlunda, men prestation- och resultatmässigt stark säsong. Han har slutat på pallen i alla VM-tävlingar han har deltagit i och det har blivit seger i Mexiko, Turkiet och på Sardinien, medan han har kammat hem tredjeplatser i Sverige och Estland. Sist men inte minst denna andraplatsen efter säsongsavslutningen i Monza, vilket också blir Pontus 36:e pallplats i VM totalt.
- Ser vi till resultaten så måste jag säga att jag är väldigt nöjd med vad vi har åstadkommit i år. Patrik har gjort ett fantastiskt jobb med att läsa noterna, vi har haft ett kanonbra samarbete med Toksport-teamet och vi har fått nya erfarenheter från nya tävlingar. Än så länge har jag ingen klar plan för 2021, men jag vet definitivt att jag är hungrig på mer och att fortsätta jobba mig uppåt och framåt, konstaterar Pontus.


Resultat WRC 2 ACI Rally Monza 2020
1. Mads Østberg (NOR) 2:21:18.4
2. Pontus Tidemand (SWE) +25.6
3. Jan Kopecký (CZE) +1:23.4
4. Adrien Fourmaux (FRA) +29:20.4


Resultat WRC 2-mästerskapet 2020
1. Mads Østberg (NOR) 112 poäng
2. Pontus Tidemand (SWE) 108 p
3. Adrien Fourmaux (FRA) 78 p
4. Ole Christian Veiby (NOR) 51 p
5. Nikolay Gryazin (RUS) 51 p
6. Eyvind Brynildsen (NOR) 42 p
7. Rhys Yates (GBR) 22 p
8. Jan Kopecký (CZE) 15 p


» Pressrelease från Pontus Tidemand.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2020-12-06 14:47






Ogier inleder i Rallye Monte Carlo, hoppar över Rally Sweden.
© Toyota Gazoo Racing.Sebastien Ogier gjorde i år 10 av 13 WRC deltävlingar, en bit mer än han först tänkt. Tanken var att köra sju rallyn, men i jakten på mästerskap övertalades fransmannen att utöka sitt program.

Nu blir det inget mer sådant, med stark uppställning klarar sig teamet inför 2025 när Kalle Rovanperä är...

Publicerad: 2024-12-26 11:49


Volvo Euro Cup med 62 ekipage i listan till Finnskogsvalsen.
© emotorsport.seFörsta deltävlingen 2025 i Volvo Euro Cup är den 18 januari i Värmländska Torsby. Det kommer team från Sverige, Norge, Finland, Tyskland och Österrike detta innebär att inte mindre än 20% av teamen i första tävlingen kommer utanför Sverige.

Eftersom vi blev över 60 startande i VEC så lottar VEC b...

Publicerad: 2024-12-26 09:17


53st Rally2 & R5-bilar runt om i Sverige.
© emotorsport.se Av de 1709 Rally2/R5-bilarna som rullar världen runt ses 53 bilar i Sverige, en liten ökning men bara två bilar fler än för ett år sedan. Nya bilar har kommit in men samtidigt har flera gått på export.

Följer mönstret från tillverkarna så är det Skoda Motorsport mest flest bilar, så även i Sveri...

Publicerad: 2024-12-26 09:02


1709st Rally2 & R5 bilar tävlar världen runt.
© emotorsport.seSnart nytt år, dags att göra en genomgång av populära Rally2-klassen, hur många bilar finns det egentligen. Vi har tittat runt bland tillverkarna för att få en bild av klassen, men det är svårt att få de exakta siffrorna då tillverkarna hanterar återuppbyggnad av hårt kraschade bilar på olika sätt.
...

Publicerad: 2024-12-23 20:08


Rallyklassikernas kalender 2025, så körs Klassiska & Historiska Rally Cuperna.
© emotorsport.seVeckan före jul kunde kalendern för Rallyklassikernas serier släppas, de båda vintertävlingarna med Hälsingerallyt och Örnskölden har varit kända ett tag, dit har både inbjudan publicerats och anmälan öppnat.

Klassikerna möter våren i Tranås när Team Skogsåkarna arrangerar Badhotelletrallyt den 1...

Publicerad: 2024-12-23 19:48


Svenska RallyCupen 2025 på gång, regler klara med uppdateringar i 4wd och Appendix K.
© Svenska RallyCupen.Svenska RallyCupen går mot sin 12:e säsong när vi tickar mot 2025, under december har vi haft möte med kommande arrangörer, tillsammans lade vi grunden till nästa år där vi optimerade regelverk och upplägg.

För fyrhjulsdrift har det blivit en justering gällande klassindelningen, bilar för Natione...

Publicerad: 2024-12-23 11:17


Avslöjande, nyheter och snack från Rallyradions uppesittarkväll.
© emotorsport.seUnder söndagskvällen hade Rally Live och rallyradio gänget klassisk uppesittarkväll med Sebastian Bourghardt, Per Johansson och Erik Telehagen i studion. Från studion i Borås mötte man elva rallyprofiler som berättade om året och tankar inför 2025.

Reiersen i SM satsning och Rally Sweden.
...

Publicerad: 2024-12-22 22:44


Sju deltävlingar för 1300 Rallycup 2025 när de drar igång cupens 38:e säsong.
© emotorsport.seDet blir sju deltävlingar när 1300 Rallycup går in mot en ny säsong, cupen som startade redan 1987 är landets klart äldsta och gick tidigare under Suzuki Cup. I slutresultaten räknas fem bästa resultaten när året är slut och cupen ska summeras.

Cupen inleder den 18:e januari med Finnskogsvalsen h...

Publicerad: 2024-12-22 22:36


Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden.
© JC Raceteknik.21-årige Isak Reiersen gick från Rally4 till Rally2 när 2024 inleddes, då startade han i Rally SM och körde både Rally Sweden och Bauhaus Royal Rally of Scandinavia vid sidan om. För SM-säsongen blev det en bronsmedalj, i Rally Sweden 13:e totalt och åtta i Rally2 klassen och för EM-deltävlingen ble...

Publicerad: 2024-12-22 17:46


ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte.
© Anders Blomqvist.EM/ERC-serien går mot en vintertävling, precis som i VM vill man ge serien en mix av tre typer av underlag, Lettiska Rally Liepaja testade några år men fick ge upp vidare EM drömmar när vintern blev allt mer ostadig.

Sedan 2016 har det inte körts på vinterväg i EM-serien, men nu kan det bli ändri...

Publicerad: 2024-12-22 15:06


Tidigare nyheter:
Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden.
ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte.
Hektiskt schema för Solberg, lägger till Race of Champions till Rally VM säsongen.
Kalendern justerad för Italienska grusmästerskapet.
Hyundai stuvar om i teamet inför WRC säsongen 2025.
VOC Mekonomen Rally summerar året och ser framåt!
Brinke gör WRC2 satsning, inleder med Rally Sweden.
Finnskogsvalsen ökar ut, ger 30 extra platser i startfältet.
Fler möjligheter att tävla i VOC öppnas kommande säsong.
Uppesittarkväll för rallyfantaster på söndag, 10 gäster berättar om året och framtiden.
Uppdatering från Jari Liitens garage, Skodan redo för tävling igen.
Flodin summerar rallyåret, tackar fansen och ser fram emot 2wd 2025.
Skoda Motorsport skruvar upp bonusprogrammet för snabba Skodaförare.
Irländaren McErlean tar andrasitsen hos M-Sport Ford WRT 2025.
Rachele Somaschini gör WRC2 satsning med Citroen.
Fyra deltävlingar för Nordiska Rally Mästerskapet, Snapphanerallyt i Sverige.
Munster klar för WRC-säsong med M-Sport Ford WRT 2025.
Så körs gruspremiären i Rally SM 2025, Älmhults Silverratten berättar om sträckorna.
Volvo Euro Cup utmanar övriga serier & cuper i landet i välgörenhet.
Calle Carlberg prisad som årets rookie i EM-serien.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Nässjörundan 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally Boden 07-08/02


Rally VM - WRC:
Rallye Monte-Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.