Mats Bilar   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
Carless Racing Fuels.   

   
Mastertrailer.   

   
MaxSport   

   
Trendab AB   

   
SA Tech AB   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Evo-Challenge.se
© Evo-Challenge.se
Jimmy Joge leder från start till mål.
Joge tog hem första segern i Evolution Challenge.
PRESSRELEASE

Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden – Deltävling 1, LBC Ruschen Rally – 8 mars 2008

* Jimmy Joge leder från start till mål
* Ericsson tar en säker andra plats
* Weng gör en sen uppkörning och når tredje platsen
* De tävlande njuter av utmärkta förhållanden för en snötävling


Jimmy Joge och hans kartläsare Mikael Johansson vann den allra första deltävlingen i Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge som hölls i Sverige denna helg. LBC Ruschen Rally som arrangerades i Lima nära skidorten Sälen. Efter att ha lett ända från start så slutade de 54,1 sek före Jonas Ericsson/John Stigh som kom tvåa, som i sin tur var 27,8 sek före Hans-Erik Weng/Anders Fredriksson som kom trea.

LBC Ruschen är en av de mest populära rallytävlingarna i Sverige och detta år deltog över 240 bilar, varav 8 st var deltagare i Evolution Challenge, den enda serien för Grupp N Lancer Evolutions. Det är ett av de sista vinterrallyn i Sverige och det erbjöd 100 km istäckta vägar, uppdelade på fem specialsträckor.

Joge var snabbast av Evo Challenge-deltagarna på den första sträckan, 26 sek före Ericsson, som var lite förvånad över att han var så långt efter ledaren. Tvärtemot var Andreas Magnusson/Henrik Hulterskog nöjda över att bara vara 11 sek efter Ericsson eftersom detta var deras första snörally någonsin och första gången i deras Mitsubitshi.

Den första servicen för dagen följde efter SS1, där alla EVO Challenge-tävlande rapporterade att vägförhållandena var utmärkta och därför, roliga att köra.

Specialsträcka två, den kortaste sträckan av rallyt på 11,5 km följdes av den längsta, 39,5 km genom Mosätra. Fastän topplaceringarna var de samma när bilarna anlände till den andra servicen hade flera förare massor att berätta.

Joge hade hittat, vad han trodde var ett transmissions problem som gjorde att hans bil reagerade olika i högersvängar och därför orsakade ett besök i diket på SS3. Ericsson/ Magnusson körde fortfarande bra men fjärdeplacerade Joakim Borg/Lill-Erik Gustavsson medgav att de hade kört lite för fort, i kampen för att hänga med ledarna, och var frustrerade efter att ha gjort några misstag.

På femte plats låg det norska teamet Kenneth Jonsrød/Anders Wangen. Trots att de var nöjda med sin insats, tappade de tid på SS2 när deras intercom slutade fungera och sen, på SS3 råkade de ut för en sprucken bromsskiva. Inte långt efter på sjätte plats, ökade Weng farten och förberedde sig för att köra ännu snabbare på de två avslutande sträckorna. Joachim Carlström/Jörgen Norman förstörde vad som såg ut att bli en bra sträcka med en sladd på SS2 och de tappade över en minut innan de kom igång igen. Mikael Gustavsson tappade tvåan och fyrans växel, i bilen som han endast kört några hundra meter med innan tävlingen.

Till de två sista specialsträckorna slog vädret om och temperaturen steg några grader, snön började sakta smälta men som tur var, inte tillräckligt för att påverka Evo Challenge-deltagarna.
För att ta sig igenom de resterande sträckorna utan några incidenter körde Joge mer försiktigt vilket tillät Weng att uppnå den snabbaste tiden för Evo Challenge på SS4 och Jonsrød fick den snabbaste tiden på SS5. Hur som helst, den svenska mästaren 2006 hade gjort tillräckligt och korsade mållinjen för att bli den allra första vinnaren av Swedish Evolution Challenge, där han slutade tvåa i Grupp N och hamnade på en total sjätteplats.

”Jag är väldigt nöjd med att ha vunnit den första deltävlingen av Evolution Challenge i Sverige”, sa Joge. ”Det här var första gången jag deltog i detta rally och det var roligt. Jag ser nu fram emot att få göra några små justeringar på bilen som gör att den ska gå ännu snabbare, och få göra om detta på den andra deltävlingen.”

Trots flera försök, kunde inte Ericsson ta ifatt tidsskillnaden fram till Joge och han slutade tvåa, medan Wengs körning de två sista sträckorna räckte fram till en tredje plats, bara 6,6 sek före Magnusson, som fick erfara att hans däck förlorade fästet mot slutet av tävlingen och han var förstås besviken över att ha tappat pallplaceringen.

Borg hade tur som slutade femma efter det att en bil träffade hans Evo på vägsträckan tillbaka till målet. Jonsrød var nöjd med sin insats, första säsongen i en Mitsubishi, och slutade sexa. Carlström var också nöjd med sin insats på de två sista specialsträckorna men var också orolig för att hans motor tappade kraft på slutet, medan Gustavsson var glad att över huvud taget ha tagit sig i mål efter att han varit tvungen att reparera sin trasiga växellåda.

Den andra deltävlingen av Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge i Sverige hålls den 19 april på Kong Christian Race i Kristanstad där arrangörerna förväntar sig att deltagarantalet ökar till tvåsiffrigt.

2008 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden är sponsrad av: Mitsubishi Motors Sweden, Pirelli tyres, Sunoco fuel, Performance Friction Brakes, Speedline Corse wheels (www.ppe.com), PIAA lights, Sparco racewear, Scandinavian Tools & Tent, Mpart and RPM Promotions.

Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge – Resultat deltävling 1
1 Jimmy Joge (Tjällmo)/Mikael Johansson 1:00:09.8
2 Jonas Ericsson (/ John Stigh 1:01:03.9
3 Hans-Erik Weng (Säffle)/Anders Fredriksson (Årjäng) 1:01:31.7
4 Andreas Magnusson (Skeppshult)/Henrik Hulterskog (Stensjön) 1:01:38.3
5 Joachim Borg(Järfälla)/Lill-Erik Gustavsson (Örebro) 1:01:42.7
6 Kenneth Jonsrød (Sperrebotn)/Anders Wangen 1:01:47.3
7 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norma (Torsäs) 1:04:03.3
8 Mikael Gustafsson (Ludvika)/Ola Persson (Uppsala) 1:08:23.3

Ställningen i mästerskapet
Förare Poäng
1 Jimmy Joge 12
2 Jonas Ericsson 10
3 Hans-Erik Weng 8
4 Andreas Magnusson 7
5 Joachim Borg 6
6 Kenneth Jonsrød 5
7 Joachim Carlström 4
8 Mikael Gustafsson 3

Kartläsare
1 Mikael Johansson 12
2 John Stigh 10
3 Anders Fredriksson 8
4 Henrik Hulterskog 7
5 Lill-Erik Gustavsson 6
6 Jorgen Norman 5
7 Ola Persson 4


» Pressrelease från Swedish Evo Challenge.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Publicerad: 2008-03-10 16:59






Två Svenska klassvinnare i Yokohama Mästerskapet Öst.
© emotorsport.seTätt värre i absoluta toppen av Yokohama Mästerskapets, Öst´s första deltävling i Danmark, en sträcka på asfalt och betong gick två gånger i varje riktning. 27:44,5 minuter krävdes för att ta tävlingen till mål för snabbaste bil, det Anders Lysen i en klart vässad Suzuki Swift R+ EVO. Närmast bakom,...

Publicerad: 2024-03-28 18:31


Neuville före Tänak - Andersson före Solberg i WRC2 i Safari Rally Kenya.
© Hyundai Motorsport.Dubbelt Hyundai i toppen av Safari Rally Kenya efter första sträckan, 4,8km Super Special Kasarani. Snabbast genom sträckan Thierry Neuville med 0,1 sekund till Ott Tänak. In som trea Kalle Rovanperä med 0,7 sekund framåt, samtidigt Takamoto Katsuta jagandes tiondelen bakom.

Esapekka Lappi, Elfyn...

Publicerad: 2024-03-28 14:33


Information om Rally Anderslöv, stort intresse för gruspremiären.
© emotorsport.seIntresset för Rally Anderslöv har i år varit mycket stor, men tyvärr kan inte Trelleborgs MK hantera mer än cirka 120 startande i årets upplaga av Rally Anderslöv.

Efter att anmälan stängs 26/3 klockan 18.00 beslöt tävlingsledningen att Klass 1 A – B förare i Grupp E kommer inte att få starta i R...

Publicerad: 2024-03-28 05:31


McRae teamkamrat med Östberg i ERC serien 2024.
© emotorsport.seAlister McRaes son Max McRae inledde rallytävlandet på allvar förra året, satsade då på Junior EM serien där han körde fort men hade både tekniska problem och egna misstag som stoppade honom från framskjutna placeringar. I Lettlandslutade han t.ex. femma i klassen, en minuts prickar för felaktig ink...

Publicerad: 2024-03-28 05:17


Uppladdning inför långfredagens Konst & Rally i Örebro.
© Nils-Brage Pettersson.Förberedelserna i Örebro pågår för fullt inför påskhelgen, där är det dags för påskutställning med både rallybilar och konst hos Karin och Nils-Brage Pettersson.
Vi får se hur vädret kommer att bli, men jag är härdad. På ”Konst & Rally” vare sig det är under konstrundan Ljusstråk i Bergslagen, elle...

Publicerad: 2024-03-27 22:05


SS1 i Safari Rally idag på förmiddagen.
© Oliver Solberg Rally.Efter onsdagens shakedown väntar en lugn rallystart i Safari Rally Kenya, klockan 10:26 Svensk tid körs den 4,84km långa Super Special Kasarani som inleder rallyt.

En mjukstart mot vad som väntar i helgen med 36 mil på riktigt besvärliga vägar, vi kan dock väntas se sträckor som stryks, både unde...

Publicerad: 2024-03-27 21:54


Gallring till Rally Anderslöv, en klass har plockats bort.
© emotorsport.seDet slutade på 140 ekipage till Rally Anderslöv, anmälan stängde under tisdagens kväll till Bilsport Rally Cups premiär 2024.

Redan tidigare stod det klart att en eventuell gallring skulle ske genom att en eller två klasser, beroende på storlek skulle helt lyftas bort från tävlingen, d.v.s. en el...

Publicerad: 2024-03-27 21:27


M-Sport satsar på ERC - full säsong med Jon Armstrong.
© emotorsport.se Irländaren Jon Armstrong är hårt knuten mot M-Sport genom karriären, nu tas nästa steg när de tillsammans gör en satsning på FIA ERC, EM serien.

Jon och M-Sport gör en gemensam satsning på en full EM säsong 2024, det innebär att de båda parterna i juni kommer till Sverige för Bauhaus Royal Rally...

Publicerad: 2024-03-27 14:04


Östberg och Barth i full ERC satsning med Citroen C3 Rally2.
© emotorsport.seIgår presenterade Hayden Paddon att han ska försvara sitt EM guld från 2023, idag presenterar Mads Östberg att han ihop med Patrik Barth gör en ny satsning och blir en stor konkurrent mot Hayden.

Det Norsk/Svenska ekipaget kommer köra full säsong med Citroen C3 Rally2 ihop med Tagai Racing Techno...

Publicerad: 2024-03-26 20:01


Rovanperä och Neuville delade tid på shakedown, dubbelt Svenskt i WRC2 toppen.
© Oliver Solberg Rally.Shakedown avverkad inför Safari Rally Kenya, tre åk, minst, för Rally1 ekipagen där Kalle Rovanperä och Thierry Neuville delade snabbaste tid över 5,4km långa Loldia sträckan.

Tre tiondelar efter var Esapekka Lappi medans Elfyn Evans som fyra var sekunden från dem snabbaste. Ott Tänak, Adrien Fou...

Publicerad: 2024-03-26 19:58


Tidigare nyheter:
Östberg och Barth i full ERC satsning med Citroen C3 Rally2.
Rovanperä och Neuville delade tid på shakedown, dubbelt Svenskt i WRC2 toppen.
Svenskt till tjeckiska Historic Vltava Rallye i april.
Torsdagsrally i Danmark - flera Svenska ekipage med och krigar.
WebTV och Resultat direkt från shakedown Safari Rally Kenya, start 8:00.
Imorgon klockan 8:00, TV och Resultat direkt från shakedown Safari Rally Kenya.
Andervang och Felke om helgens seger i Tyskland.
Paddon ska försvara EM guldet, återvänder till Sverige.
Dags för Safarirallyt, se Shakedown, Startfält, Tidsplan, TV-tider m.m.
Högt tryck på Rally Anderslöv, så går en eventuell gallring till.
Startlistan för WRC Croatia Rally, 68 tävlande - Andersson ende Svensk.
Sex WRC arrangörer klara för 2025, 15 länder jagar de 7-8 sista platserna.
Rally-TV i påsk, så sänds WRC Safari Rally Kenya.
Hansen klasstvåa i Holländska Zuiderzee Rally.
Storseger för Andervang i Tyska ADMV Rallye Lutherstadt Wittenberg.
Ingram vann brittiska rallypremiären.
Frank Tore Larsen söker revansch i Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.
Oliver Solberg vill nå toppen, jagar poäng i veckans Safari Rally Kenya.
Rally SM i Tierp, Rally Uppland bjuder in Appendix K.
Fagersta MK laddar för Nattkröken - Historiska, DM och 7-klubbars, 5,5 mil fantastiska rallyvägar väntar.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Hammarslaget 04/05


Rally SM:
Rally Nyköping 10-11/05


Rally VM:
Safari Rally Kenya 27-31/03


Svenska RallyCupen:
Violen-Rallyt 18/05




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Marknadsnatta.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Vedumsmästerskapet i Bilrally.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.