De nya Super 2000 bilarna är ett hett samtalsämne. Fler och fler biltillverkare visar intresse för klassen och senaste tiden har både Proton och Skoda visat upp sina versioner av de nya rallyjärnen.
Listan på märken med färdiga bilar kan nu mera göras lång, Peugeot 207 och Fiat / Abarth Grande Punto är de två vanligaste bilarna i klassen, det var dessa som slogs om totalsegern i IRC serien 2007. Ett team i grupp N VM 2008 kör med bil enligt det relativt nya reglementet, det är Svenska Peugeot Sport med Patrik Sandell bakom spakarna i en Peugeot 207.
För någon vecka sedan inleddes tester i både Tjeckien och Tyskland med Skodas nya Fabia modell. Bilen kommer fortsätta att testas hårt under våren och sommaren. Testpilot för Skodafabriken är rutinerade Finske Sebastian Lindholm, tävlingsdebut väntas till Tjeckiska Rally Bohemia. Suzuki gjorde för en månad sedan WRC premiär men säger att de har långt gångna planer av en SX4 för klassen, ett steg i att vara redo då WRC reglementet skrotas i förmån för de billigare super2000 bilarna.
Märket som var bland de första att testa och visa upp sin bil var Renaults lågprismärke, Dacia som genomförde tester med sin Logan modell redan 2005. Även Toyota fanns tidigt med på spelplanen med sin Corolla modell som bland annat har och fortfarande drivs av framför allt engelska teamet RED men också av Grifone. Men bristen på framgång har gjort bilen sällsynt.
MSD trimmarna bakom Hyundais WRC bil för några år sedan har tagit fram MG´s racer för klassen, modellen ZX finns i ett fåtal exemplar men utvecklas för nya framsteg. Mark Higgins kommer bl.a. ratta en Rover i det Brittiska Mästerskapet 2008
VW´s minsting, Polo körs bl.a. i Tyska Mästerskapet. Där är det René Georges Rally Sport Team som driver ett flertal bilar. En olycka inträffade under tester för ett par veckor sedan, en tekniker i Rene Georges Team omkom efter en olycka. En VW bil är planerat till Norge där Rune Danneborg och Thomas Kvam ska dela bilen.
I Australien har teamet Pirtek utvecklat en Ford Fiesta med super 2000 trim som körs i det inhemska mästerskapet.
Sist i ledet att visa upp sin nya värsting var de Malaysiska licenstillverkade Proton som valt sin tidigare rallymodell, Satria som bas för sitt nya rallyjärn. Brittiska MEM - Mellors Elliot Motorsport står för utvecklingen och enligt uppgifter från företaget så står en bil klar för test och homologering väntas ske under sommaren.
Bilarna/klassen är tänkt som en form av ersättning för WRC klassen i VM serien inom 4-5 års tid. Klassen byggs på bilar tillverkade i mer än 2500 exemplar för den civila marknaden. Fyrhjulsdrift och en motor på max 2 liter och 280 hästkrafter. Minimi vikt hålls till 1150kg, detta är några av de tekniska termerna i de nya bilarna.
Toyotas super2000 bil i Wales Rally GB 2006 | Fiat Grande Punto i Italienska Mästerskapet.
Publicerad: 2008-03-19 21:12