NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Snabbt, tufft och händelserikt när SverigeSerien körde i Kil tillsammans med SM.
PRESSRELEASE

Årets upplaga av Rally Killingen var en riktig utmaning. Tuffa och snabba vägar som innehöll det mesta. I VOC Mekonomen Rallys högsta elitklass kunde Emil Andersson stoltsera med en andra raka seger. I Elit B var det Tim Lagerstams tid för viktoria. Och i Cupklassen fick Jonas Karlsson kliva högst upp på prispallen.

Kil med sina snabba vägar passar bra för bilarna i VOC. Det underströks med eftertryck av klassens förare som placerade sig högt i totallistan. Inför rallyt spekulerade klassansvarig en del om hur VOC´s elit skulle stå sig gentemot GrF´s dito nu när man för ovanlighetens skull möts på samma vägar. Hur gick det?

– Om vi börjar i den änden så måste jag återigen understryka att jämförelsen haltar. Vi i VOC rekognoserar inte sträckorna utan kör rakt av på arrangörsnoter, det är förstås en gigantisk fördel att få reka sträckorna och göra egna noteringar. Utanpå det så är det homologerade GrF bilar som tävlar i SM och dessa bilar har ett friare reglemente och därför en rad fördelar gentemot våra hårt reglerade tävlingsbilar i VOC. Detta sagt så gick det ändå precis som jag förutspådde. Det var bara en GrF åkare som klarade att åka i ”VOC tempo”, vinnaren i GrF Isak Arvidsson hade blivit trea om även vi i VOC hade räknats in i SM. Resten av GrF fältet ligger rejält efter eller har brutit och detta trots alltså de handikapp som vi i VOC har lämnat till dem.

Men varför är det så här? Det är i ju ändå i GrF som det tävlas om SM i Rally Standardklass?
– Varför kan jag förstås bara spekulera om. Men det enkla svaret tror jag är att konkurrens fungerar i rally precis som överallt annars. Vi i VOC är en jättestor klass fullspäckad av jätteduktiga förare, det driver utveckling. Hos oss har vi också fokus på prestationen från förare, CoDriver och team. Inte på bilen. Utanpå det så har vi i VOC en otrolig gemenskap. Vi hjälps åt och delar med oss av goda tips. Summa summarum så är det bara att konstatera fakta. Det är VOC som utvecklat förartalangerna som ”vill något” med sitt rallyåkande under flera årtionden. Och det tänker vi fortsätta att göra under långt tid till. SverigeSerien är cupen att köra även om vi inte har formell svenskt mästerskaps status.

Men hur gick det då i tävlingen?
Emil Andersson i Elit A … igen!
Emil Andersson har bytt tillbaka till sin gamla tävlingsbil, bilen han haft så många framgångar i. Kanske är det en del av förklaringen till att det går så fantastiskt bra för honom igen.

– Med en andra raka seger så har Emil och CoDriver Kim Raséus tagit ett rejält grepp om SverigeSerien totalt. Men den här gången var segern inte självklar. Hela dagen gick duon en rejäl holmgång mot Dennis Persson med Fredrik Rudmalm i högerstolen. Växlade i ledning när dammet lagt sig så var det Emil som knep segern med måttliga 2,3 sekunder. Vilken fajt! Grattis Emil och Dennis, din seger är inte långt borta.

Men tipset att det skulle vara en revanschsugen Kristoffer Karlsson i högsätet, det sprack?

– Njae, jag lyfte ju Emil också tydligt och Kristoffer slutade på en fin tredje plats och detta trots att han hade bromsproblem hela dagen och fick dubbelpumpa i varje inbromsning, ett mandomsprov bara att ta bilen i mål med det felet, ännu grymmare att åka in på tredjeplats i en av svenskt rallys allra tuffaste klasser. Patrik Fredriksson som jag också lyfte ledde ända fram till SS7 men åkte av på dagens nästa sista sträcka så jag var inte borta i tipset där heller. Det är bara Dennis som jag måste be om ursäkt till för att jag inte hade med i försnacket. Men, så här är det i en så tuff och bred klass som vi är. Det är många som kan lägga sig i slutstriden.

Tim Lagerstam i lägre elitklass.

Klassansvarigs tips i Elit B gick ändå sämre. Segrande Tim Lagerstam fanns inte alls med i Rogers förhandstips.

– Jag stack ut hakan och sa att jag brukar ha bra utfall, man brukar ju säga att högmod går före fall. Tim Lagerstam borde jag absolut haft med i förhandtipset speciellt när vägarna är så snabba som dom är i Kil.

Tim inledde med en sträckseger redan på SS1. På SS2 kontrade favorittippade Robin Bäckström. Men hans rally slutade med en brutal rullning, han rullade fyra varv redan på SS3. Lyckligtvis var rullningen mjuk och ut på en åker så besättningen klarade blåslagna och med onda kroppar men tämligen oskadda. Därifrån tog Tim över taktpinnen definitivt.

– Under rallyts andra halva så hade Magnus Lindkvist med Codriver Sara Ridde ätit taggtråd och kämpade sig närmare och närmare Tim. Men när målflaggan föll på sista sträckan så hade Tim Lagerstam och CoDriver Andreas Broberg ändå 4,3 sekunder tillgodo och kunde fira segern. Stort grattis Tim och Andreas.

Bakom Tim och Magnus så tog Magnus Westman en på förhand tippad tredje pallplats.

Jonas Karlsson tog sin första seger i Cupklassen.

I den stora Cupklassen, VOC C så stämde förhandstipset desto bättre.

– Rent teoretiskt så borde den här stora klassen där förarna dessutom hela tiden tar älgakliv i sin utveckling vara allra svårast att tippa. Inte desto mindre så satt tipset i VOC C som en fläskläpp. Jonas Karlsson för dagen med CoDriver Fredrik Bergström tog planenligt segern, såvitt jag vet hans första. Och det i hård fajt med lika förhandstippade Daniel Jonsson med Codriver Peter Söderlund. Bakom dem, precis också som jag förutspådde, en förare jag inte riktigt hade full koll på: Linus Flodin från hemmaklubben Kils MK med Tobias Fredriksson i hans VOC 940:s högerstol. Jättegrattis till hela gänget för fantastiska prestationer. Lika bra att ni förbereder er för ni kommer att fajtas mycket och hårt under lång tid framöver.

Stor teknisk kontroll av hela VOC Mekonomen Rally fältet.

På plats i Kil fanns både VOC´s tekniska chef Björn Kallin och hans support/koordinator Rickard Gustafsson. Och dom gjorde ett jättejobb. Kollade både kamaxlar och diffar på alla VOC bilar.

– Ett grymt jobb av Björn och Rickard. Det är superviktigt att hålla koll på tekniken i en hårt begränsad enhetsklass som vår. Vi vet att det finns andra likande klasser där de tekniska kontrollera är näst intill obefintliga. I VOC har vi i alla tider kollat mer än andra klasser, det kommer vi fortsätta att göra. Det är en överlevnadsfråga för klassen att se till att reglementet efterlevs. Bilarna ska vara korrekta och det ska avgöras ute på sträckorna, inte hemma i garagen.

Vi behöver knappast kommentera att trots den omfattande kontrollen så upptäcktes inga fel. Alla diffar och alla kamaxlar var korrekta. Några förare fick kommentarer om andra saker som upptäcktes på deras bilar men det var enklare fel som inte har någon inverkan på bilarnas prestanda. Dessa förare fick som sig brukar en notering och medföljande tillsägelse att åtgärda detta till nästa tävling.

Med detta och ett stort tack till tävlingsledningen i Kil lägger vi årets upplaga av Rally Killingen till handlingarna. Det krävs nog ingen Einstein för att inse att vi med all sannolikhet ses om ett år igen.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Följ helgens rallyn:
Stenbockensprinten:[Resultat]
Karlskronapokalen:[Resultat]

Publicerad: 2021-08-16 19:04






160-talet bilar till Vilda Ryd Racet - ingen efteranmälan.
© Ryds MK.När anmälan gick ut för premiären i Svenska RallyCupen, som även ingår i 1300-rallycup, Sydsvenska Mästerskapet, Smålands DM och Södras DM så kan vi konstatera att 160-talet tävlingsbilar kommer till Ryd nästa helg.

Tävlingsledningen har beslutat att inte hålla någon efteranmälan öppen, dels för...

Publicerad: 2025-04-19 21:30


Stavbom snabbast igen, vann Stenbocken Sprinten.
© emotorsport.seKenny Stavbom trivs på Himmelstalundsfältet, också i år tog han hem totalsegern i Stenbocken Sprinten, det traditionella rallyt på Påskafton hos Norrköpings MK. Den för MK Speed tävlande Kenny i Hyundai i20 R5 var snabbast i samtliga tre åk på banan. För den fyrhjulsdrivna klassen var Henrik Appelsk...

Publicerad: 2025-04-19 18:37


Följ påskaftonens Stenbocken Sprint.
© emotorsport.seTre åk på Himmelstalundsområdet för de 116 ekipagen i listan, det handlar om Stenbockensprinten hos Norrköpings MK traditionsenligt på Påskafton. Det körs premiär för Östergötlands RS-DM och de tre åken ger runt 7km special. Det är stor prestige att vinna klasserna, samtidigt ivrigt påhejade av meka...

Publicerad: 2025-04-18 20:09


Karlström körde hem Karlskronapokalen.
© emotorsport.seKarlskronapokalen med en sträcka tre gånger, sträckan Tombäck på 6km hos Karlskrona AK under långfredagen när Svenska SprintRallyCupen inledde året.

Gullabos Filip Karlström i Mitusibshi Mirage tog tre raka sträcksegrar under dagen och vinner rallyt totalt med 9,8 sekunder. För 4wd klassen var To...

Publicerad: 2025-04-18 16:20


Bröderna Bulacia gör storsatsning på WRC2 med Toyota.
De Bolivianska bröderna Bulacia, 24-årige storebrodern Marco och yngre brodern Bruno 22 år tog förra året ett litet steg bakåt, tävlade mer på hemmaplan efter en tidigare större stasning internationellt.

Men för 2025 laddar bröderna om, det blir en fullskalig WRC2 satsning för bröderna som kommer...

Publicerad: 2025-04-17 22:41


Fullt ös på Himmelstalundsfältet, Stenbocken Sprinten på Påskafton.
© emotorsport.seDet blev hård gallring för Norrköpings MK inför Stenbockensprinten som inleder rallysäsongen i Östergötlands RS-DM - en stor tradition på Himmelstalundsområdet på Påskafton. En sträcka på området går tre gånger vilket ger 7km special.
Ned till de maximala 120 gallrade man sig från en bit över 150 a...

Publicerad: 2025-04-17 22:30


Starkt startfält och historisk juniorsatsning när Rally-SM gästar Älmhult.
© emotorsport.seDen 2–3 maj är Rally SM tillbaka i Älmhult när Silverratten firar 60-årsjubileum. 94 ekipage är anmälda till säsongens andra SM-deltävling, där samtliga klasser bjuder på ett starkt startfält.

Extra uppmärksamhet riktas mot premiären för Junior-SM Standard – Rally-SM:s nya satsning på unga förare...

Publicerad: 2025-04-17 20:55


Annie Seel kör för Team Lexus i ökenrallyt Rally Jameel.
© Rally JameelDakarveteranen Annie Seel har signerat som officiell förare i Team Lexus för att köra i Rally Jameel, ett helt unikt ökenrally endast för damer, som körs i Jordanien och Saudiarabien 21-26 april.

Det här blir Annie Seels fjärde start i Rally Jameel, där hon segrade i första upplagan vilken kördes...

Publicerad: 2025-04-17 19:41


Fourmaux kör Portugisiska Rali Terras d´Aboboreira som WRC träning.
© Hyundai Motorsport.Den 2-3:e maj körs tredje deltävlingen i Portugisiska mästerskapet, dit skickar Hyundai Motorsport Adrien Fourmaux så han får känna på de Portugisiska grusvägarna inför kommande WRC-deltävling.

Rali Terras d´Aboboreira är rallyt som får besök av Forumaux i en Hyundai i20 N Rally1. Tio specialsträ...

Publicerad: 2025-04-17 08:36


Tom Kristensson kör Skoda i Australiska Mästerskapet.
© emotorsport.seSMK Hörbys Tom Kristensson med co-driver Andreas Johansson från Åsele MS kommer i slutet av maj att åka till Australien för att köra andra deltävlingen i Australienska Mästerskapet

Tävlingen är Forest Rally, och har sitt centrum i staden Nannup i Western Australia, ca 25 mil söder om Perth i sydv...

Publicerad: 2025-04-16 21:25


Tidigare nyheter:
Fourmaux kör Portugisiska Rali Terras d´Aboboreira som WRC träning.
Tom Kristensson kör Skoda i Australiska Mästerskapet.
Fredagsrally med 50-talet åkare i Karlskronapokalen.
Anmälan öppen till Royal Rally of Scandinavia – deltävling tre i Rally-SM.
Anmälan öppen för 30-talet rallyn, missa inte tävlingarna.
Nygammal sträcka på årets Götenerundan.
Flera Svenskar till ADAC Actronics Rallye Sulingen, Volvo Euro Cup kör deltävling.
Semenuk körde hem Olympus Rally - Johnston snabbast med tvåhjulsdrift.
Rally-SM stärker för framtiden – JSM Pre-Season Camp en lyckad satsning för Junior-SM Standard.
Trelleborgs MK summerar Rally Anderslöv.
Imorgon tisdag stänger anmälan till Vilda Ryd Racet
Fjolårets Junior VM vinnare snabbast i Brittiska mästerskapet.
Asfaltdebut i Italien, Hallberg & Stigh vinner Rally Regione Piemonte.
Kristiansson körde hem RS-premiären Bilmånsson Rallysprint.
Jessica Bjurström första kvinnliga ordförande för Svensk Bilsport.
Foto från Silverspecialen.
Andervang körde hem segern i dammigt ADAC Roland Rallye Nordhausen.
Jakobsson snabbast totalt i Aprilsprinten, C-förare Rosenqvist snabbast med 2wd.
Hallberg leder Rally4 klassen i Italienska Rally Regione Piemonte.
Reiersen tog hem Silverspecialen, Friman toppade 2wd och Olofsson körde hem grupp F.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Hammarslaget 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Hungary 09-11/05


Rally SM:
Silverratten 01-03/05


Rally VM - WRC:
Rally Islas Canarias 24-27/04


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
Stenbockensprinten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverspecialen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Simrishamnsmixen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.