Karin Pettersson står för det konstnärliga, hon visar sina akvareller i Ateljén. Många målningar utförda på ”stonepaper”, vilket verkligen kräver sin teknik. Jag står för något helt annat. Fart, hästkrafter och specialbyggda rallybilar. Visst är det härligt att man kan samsas om sina intressen!
Kvaddad värsting i nyskick.
Jag träffar Kalle Olstam en solig men kall dag. Jag är riktigt nöjd! Anledningen är att han ska visa upp sin nybyggda topputrustade Volvo 940 grupp H på vår utställning ”Rally & Konst”. Kalle Olstam med sin kartläsare Ove Persson är ett rutinerat par i rallyspåret.
– Ove är så lugn, det spelar ingen roll vad som händer. Han är en väldigt erfaren kartläsare.
Men i Göhlins Skilling 500 gick det helt enkelt för fort bitvis och detta resulterade i en avåkning på sista sträckan.
– Ja, 2 kilometer från målet dessutom. Det var väl det som var problemet, man tog i lite extra!
Vit som tidigare fabriksbilar.
Kalle öppnar dörren till verkstaden och vi kliver in. Där står bilen, full med vattendroppar efter nyligen ha blivit avsköljd. Tro det eller ej, men det är samma bil som tidigare var grön och totalkvaddad. Fast nu lackerad i vit kulör. Tankarna går nästan till tidiga ”fabriks Volvobilar” som var vita. Ni vet dom där som fanns på Hisingen i Göteborg.
Topprenovering av Benno
– Jag insåg ju snabbt att jag aldrig kommer hinna med återställandet av bilen. Jag kontaktade därför Benno Andersson, han hade dessutom jobbat med bilen tidigare.
Kalle åkte först dit med den totalkvaddade gröna Volvon. Därefter åkte han hem och lastade på reservdelsbilen för leverans till Benno.
– Så jag var där med två bilar, den senare plockade han tak och bakparti från. Men jag har ytterligare en bil kvar, skrattar Kalle, den får stå som reserv!
Motor och växellåda aldrig ur.
Bilen kom tillbaka tidigt i höstas, då hade han även lackerat den. Bakaxeln hade han tagit ner och riktat. Men jag bytte drivaxlarna som var krokiga. Även bärarmarna fram byttes mot nya rörbärarmar plus en ny styrväxel. Bränslepumparna fick bytas samtidigt som förgasarna gicks igenom av specialisten Andreas. Sedan började jag med att plocka på alla detaljer. Lampor fick ju bytas. Men allt tar sin tid, katalysatorn var också paj.
Volvo 940 en toppbil.
Den största skillnaden mot min appendix-K 240 jag hade tidigare är väghållningen och hela bilens uppförande, tycker Kalle.
– Men klart, allt hänger ihop. Stark motor, växellåda, bakaxelupphängning och bra fjädring. När jag körde 940:n första gången och lyfte, höll jag på att styra ned i diket. Jag var van vid 240:ns uppträdande vid landning. Varje gång så svängde bakändan till. Nu går bilen rakt, hela körupplevelsen känns bättre!
Rakställd motor eller ej.
Det är frågan?
- Det kostar i förlängningen jättemycket pengar, tror Kalle.
Du måste byta motorfästen, grenrör. Växellådan kommer sitta snett, lösningen en adapterplatta. Växellådan åker bak, nytt växellådsfäste och ny ingående axel till lådan. Kardanstången för lång. Men det ska ge några hästkrafter! En stor anledning är annars mindre friktion för kolvarna.
Kalle Olstam & Tommy Eliasson.
Där har ni kompisarna och konkurrenterna. Båda i vita likvärdiga bilar. Toppexemplar gällandes utrustning, väghållning och kraft.
– Jag tycker Tommy ligger lite plus, han har ju kört hela SM-säsongen förra året. Men vi ska fightas i Älmhult, har vi sagt!
Rally i text o bild från -70 talet.
För er som var med förr i tiden kommer Håkan Olstams bravader i rallyspåret visas i text o bild. Javisst, ni har rätt, han är pappa till Kalle!
Välkommen till ”Rally & Konst” på Vallnäsvägen 2 Örebro.
Kalle Olstam Nora MK visar upp sin nybyggda Volvo 940 grupp H hela påsken. Slutligen kan man inte annat än önska besättningen Kalle Olstam och Ove Persson välkomna tillbaka i rallyspåret!
Öppettider:
Långfredag, 12–17.
Påskafton, 12–17.
Påskdagen, 12–17.
Annandagen, 12–17.
Välkomna önskar Nils-Brage och Karin.
Håkan Olstam (t.h.) som kartläsare åt Stig Blomqvist i Ludvika-Ruschen 1968.
– Jag fick mig en riktig åktur! Han ställde upp bilen på tvären på väg in mot kurvan. Jag tänkte, hur ska det här gå? Men det gick alldeles utmärkt! Stig vann tio av elva specialsträckor. På andra plats kom Arne Hallgren, SMK Hedemora. (Foto: Alf Bergdahl)
Publicerad: 2023-03-13 20:33