NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Förändringar planeras i VOC Mekonomen Rallys nationella serier 2024.
PRESSRELEASE

Det planeras ganska omfattade nytänkande i VOC Mekonomen Rallys nationella serier inför nästa säsong, dvs inför 2024. I korthet så planeras det att köras två nationella serier under 2024, dels en VinterSerie på fyra eller fem deltävlingar där tre räknas i det slutliga resultatet. Dels en SverigeSerie på som nästa år bara består av sommartävlingar, fem eller sex till antalet där fyra räknas för i ett slutligt resultat. Detta i ett försök att parera skenande priser, inte minst däckpriser och då i synnerhet på vinterdäck. Nästa stora planerade förändring är att vi planerar slå ihop Elit A och B till en gemensam klass, på samma sätt som många andra cuper redan gjort. Precis som vanligt är dock att vi i VOC´s nationella serier tävlar om landets största prisbord i en enskild klass. Prisbordet jobbas det på kontinuerligt men även nästa år kommer priser för minst 150 000:- att delas ut i en enda enskild klass, utan jämförelse landets största. Och om allt slår väl ut så blir den ännu mycket större.

VOC Mekonomen Rally är inte klassen som ändrar för ändrandets skull. Tvärtom är det en lång tradition i VOC, ända sedan Carlerics första dagar med klassen för mer än 30-år sedan, att ändra med varsam och försiktig hand. Väl medveten om att alla förändringar i tekniskt reglemente skapar kostnader för klassens utövare och om de är omfattande år-efter-år gör de dessutom bilar som inte tävlats med på några säsonger mer eller mindre värdelösa eftersom att det då krävs så stora och dyra uppdateringar för att göra dem uppdaterade och konkurrenskraftiga igen.
– Det inte heller några tekniska förändringar vi planerar att genomföra. Bilarna står stabilt på klassens väl fungerande och minst sagt väl utprovade reglemente. Däremot planeras det ganska stora förändringar i upplägget av klassens nationella serier, klassens motsvarighet till SM, SverigeSerien och VinterSerien, berättar klassansvarig Roger Fransson.

Bara sommartävlingar i SverigeSerien, därutöver en separat VinterSerie
Det har varit klassansvarigas ambition att samtidigt med de planerade förändringarna kunna presentera de ingående tävlingarna i respektive serier, men där är vi inte riktigt.
– Vi är nära att kunna presentera kompletta serier men det får lov att bero någon vecka tills några sista detaljer hunnit falla på plats.

VinterSerien kommer att börja i Värmland för att sedan leta sig norrut i landet, så mycket kan vi säga redan nu. Nyheten, helt sommarbaserade SverigeSerien kommer i sin tur att inledas i Småland för att sedan leta sig upp mot mitten av landet, möjligen med en sväng tillbaka söderut under säsongen. VinterSerien kommer att bestå av fyra eller eventuellt till och med fem tävlingar där tre ska räkans. SverigeSerien av fem eller sex tävlingar där fyra räknas.
– Med detta upplägg tänker vi att tävlande kan prioritera tävlingar som ligger geografiskt bäst till. Vi tänker också att förare och team som väljer att göra långa resor får extra ”betalt” för dessa i form av något lägre konkurrens.

Allt görs med förarnas bästa i fokus och för att hantera de kraftiga generella prisökningar vi sett de senaste åren.
– Vi gör de här förändringarna i en ambition att i någon mån parera skenande kostnader inte minst för vinterdäck. Kraftiga prisökningar på nya däck har också förstås dragit med sig priserna på begagnat. Rallysverige lever ju med situationen att många av oss inte längre har något som ens liknar vinter där man bor eller ens nära. För att åka vinterrally måste man därför köpa dyra däck och resa långt för att överhuvudtaget få använda dem.

Speciellt tydligt blir det här i en klass som vår där de allra flesta åker helt utan eller med litet sponsorstöd. Hos oss slår därför också dyra privata levnadsomkostnader som räntan på huslånen eller stor hyreshöjning, extrema elkostnader eller för den delen dyrt drivmedel till privatbilen direkt på rallybudgeten. Här har vi med väldigt stor säkerhet förklaringen till de generellt minskade startfält inte bara i vår klass.
– Sommardäcken är förvisso nästan lika dyra, men här har man i alla fall tryggheten i att få användning för sina däck utan att behöva resa långt, en nog så väsentlig skillnad. Sommardäcken slits också mer förutsägbart. Har man otur och får dåligt vinterunderlag så kan en uppsättning vinterdäck ta ordentlig med stryk på en enda tävling, ja faktiskt en enda sträcka om man har riktigt, riktigt otur.

Sammanslagen förarklass Elit A och Elit B
En annan relativt stor förändring som planeras är att slå samman förarklasser A och B till en gemensam klass.
–Så här såg det ut en gång i tiden i VOC, då kallades de bara för Elit och C. Men växande startfält i klassen gjorde det rimligt eller till och med nödvändingt att sära på A och B förare. Där är vi inte riktigt i nutid. Mycket starka VOC-startfält i såväl Juniorer och C-förare gör att framtiden ser ljus ut och då är det förstås bara att sära på klasserna igen. Dessutom är det väldigt små tidsskillnader i A och B numera. Erfarenheten säger mig också att tempot i B kommer att ta ett litet kliv ytterligare när konkurrensen ökar, så ser det nästan alltid ut när en förare klassar upp, därför är det rimligt att anta att det även ska gälla oss B-förare som grupp.

Många andra cuper har redan gjort den här sammanslagningen. Dessutom ofta parat med att man dessutom slår samman tävlingsklassen till att också omfatta GrF, GrN och ibland också med R1B, GrE med flera. I klassens egna nationella serier, VinterSerien och SverigeSerien tävlar man uteslutande mot bilar i samma bilklass, dvs mot andra VOC rallybilar. Allt för att vara så rättvist som det bara går. Vi tänker att det är viktigare att tävla i en fullt ut helt jämförbar bil än vad det står ett A eller ett B på tävlingslicensen. Undantaget är förstås våra C-förare som vi måste värna lite extra. Här är det många som har begränsad erfarenhet och dessutom är klassens C-startfält stora i sig och väl värda att gå separat.

Utan konkurrens det största prisbordet i en enskild klass
Det finns andra rallyserier som har ett totalt sett mer värdefullt prisbord än SverigeSerien och VinterSerien. Men! Då delas bordet på en hel rad olika bilklasser.
– Vår ambition in för 2024 är att kunna presentera det även totalt sett mest värdefulla prisbordet av alla landets rallycuper. Vi hoppas också att kunna presentera lejonparten av hur detta ser ut redan innan säsongen drar igång på riktigt.

De senaste åren har VOC´s nationella serier haft ett prisbord som har varierat mellan 150 000:- och 170 000:-, ingen enskild klass är ens nära detta. Trots det så har vi ännu högre ambitioner än så på prisbordet inför 2024. Då planerar vi att inte bara var störst i en enskild klass utan faktiskt störst totalt. Som sagt, mer om detta inom kort.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Publicerad: 2023-10-25 21:53






16:e plats för Kireev och PG efter första 12 milen i Silver Fern Rally.
© Per-Gunnar Andersson.Första tävlingsdagen av Nya Zeeländska Silver Fern Rally avverkad, under natten har sju av de åtta sträckorna körts, den inledande avbröts efter bara 10-talet bilar. Britten James Ford i en Ford Escort MK2 har tillhört de snabbaste på sträckorna, leder totalt 1:12 minut före Nya Zeeländaren Deane Bu...

Publicerad: 2024-11-23 08:29


Jämtlands MK kör tre Vintersprintar på Östersunds Motorstadion till billig peng.
© emotorsport.seJämtlands MK arrangerar tre Vintersprintar med start från den 26:e januari, sedan körs den andra tävlingen 22:e februari och den 9:e mars avslutar man rallytävlandet på Östersunds Motorstadion för vintern.
- Konceptet kräver en liten organisation och kan hålla låga avgifter, en startavgift på 50...

Publicerad: 2024-11-22 21:34


Rally Japans andra dag inleds, Tänak i topp och Pajari hotar Solbergs guld i WRC2.
© Hyundai Motorsport.Forum8 Rally Japan närmar sig andra etappen, fem minuter över midnatt skakar andra dagens igång, den stora frågan, ska Thierry Neuville plocka några poäng efter en fredag med tekniska problem och en 15:e plats totalt. Kan ledande Ott Tänak hålla trycket uppe och leda efter lördagens etapp som ger he...

Publicerad: 2024-11-22 21:27


Rallynatt, Silver Fern Rally inleds med Svenskt på startlinjen.
© Tuthill Porsche.21:10 Svensk tid inleds Silver Fern Rally med den första specialsträckan av totalt 55 i rallyt, den Nya Zeeländska tävlingen som körs över sju dagar med 100 mil special.

Åtta sträckor på 12 mil väntar under natten svensk tid, vid klockan 06:00 lördag morgon beräknas första bilarna gå in i parc f...

Publicerad: 2024-11-22 19:30


Tänak utmanar Neuville om WRC titeln, Belgaren i problem.
© Hyundai Motorsport.Som vanligt en hård dag i Japan när Forum8 Rally Japan avverkat de nio första sträckorna, Estländaren Ott Tänak leder rallyt och värste konkurrenten, Thierry Neuville är bara 15:e man. efter tekniskt strul. Problem med bilen, ingen effekt och tiden rinner iväg för Belgaren som trots allt hade 25 poä...

Publicerad: 2024-11-22 05:13


100 mils Silver Fern Rally startar ikväll, PG på startlinjen med notblocket i händerna.
© East African Safari Classic Rally.Christchurch till Wanaka på Nya Zeeland, ett sju dagar långt Silver Fern Rally. Rallyt med mycket historiska bilar har 102 mil special på grus framför sig när starten går på lördag lokal tid, eller fredag kväll med Svenska mått mätt.

35 av de 50-talet ekipagen går i Historic och det är där vi ser...

Publicerad: 2024-11-21 20:36


Eskilstuna Sprintcup redo för 2025, kalender och regler presenterade.
© emotorsport.seEskilstuna Sprintcup går mot sin 13:e säsong, redan nu presenterar Eskilstuna MK sina fyra deltävlingar för 2025. Samtliga tävlingar körs på klubbens egna motorområdet på Ekebybanan.

Sprintar i April, Maj, Augusti och så oktober månads Finalsprint står på kalendern för den kommande säsongen. Unde...

Publicerad: 2024-11-21 20:14


Följ första dagen av WRC finalen, åtta sträckor i Forum8 Rally Japan.
© M-Sport.Efter dagens korta publiksträcka kör i natt Forum8 Rally Japan igång på allvar, totalt åtta sträckor för fredagen. Närmare 2,4mil långa Isegami´s Tunnel 1 inleder klockan 23:44 svensk tid.

Inabu / Shitara på närmare två mil och Shinshiro med 17km körs innan det är dags för däckskifte vid 4-tiden ...

Publicerad: 2024-11-21 19:28


Vem blir årets co-driver, Thomas Carlssons Minnesfond söker kandidater.
© emotorsport.seNu söker Thomas Carlssons Minnesfond - kandidatnamn för 2024. År 2009 instiftades minnesfonden, där stipendiaten skall vara en ung och lovande co-driver.

Normalt är det föraren i ett rallyteam som får den mesta uppmärksamheten, men då minnesfonden för Thomas Carlsson, som var en framstående co-d...

Publicerad: 2024-11-21 19:22


Wikvist Motorsport, vi växlar upp 2025!
© emotorsport.seEfter en helt fantastisk säsong 2024 laddar vi nu om för 2025 som B-förare, berättar Alex Wikvist som setts med co-driver Charlie Ekström under året.

Vi kommer att satsa hårt för att vinna Svenska RallyCupen även nästa år och därmed försvara guldet om än i en ny klass. Kalendern ser riktigt spänn...

Publicerad: 2024-11-21 18:03


Tidigare nyheter:
Under lördagskvällen hyllades pristagarna i Fyrklöverns Sprintcup 2024.
Efter shakedown, nu rallystart i Japan, ss1 inleds 11:05.
Brittiska Mästerskapet med kalendern för 2025.
Shakedown, följ live med WebTV och Resultat.
5,5år, 1929 dagar och 413 sträckor - ännu en säsong utan krasch för Calle Carlberg.
Shakedown inför Forum8 Rally Japan i natt, WebTV live och Resultat.
Högt tryck på vinterrally, läget inför Tierpsrundan, Finnskogsvalsen & Dyngsvängen.
Hektisk vecka för Wesslén inför Rally Show Santa Domenica, till helgen tävlas det.
Startfält, sträckor, TV-tablå och länkar inför WRC-finalen Forum8 Rally Japan.
Christer Hedlund och Elina Svensson fortsätter samarbetet, med Polo R5 och Escort MK2.
Meeke kör föråkare med uppdaterade Hynundai i20 N Rally2 i helgens Rallye du Var.
ERC-kalendern 2025, Royal Rally en av åtta deltävlingar, men utan Junior EM status!
Reiersen & Bergsten prisade, så löd Svenska Rallyförarklubbens motiveringar.
Datumen klara för Bauhaus Royal Rally of Scandinavia, EM-serien till Värmland 29-31:e maj.
TV-tablå för WRC finalen, Forum8 Rally Japan.
Liiten fortsätter med Skodan, med kör också nybyggd Volvo 940 i Supercupen.
Galleri, foto från Motorsportsalongen 2024.
McRae avslutar rallyåret i Canada, kör nästa helgs Rally of the Tall Pines.
Motorsportsalongen 2024 med Rådström, Rally SM, 40-års jubileum och framtidstro på rally.
Blomqvist och Cederberg hyllade på MotorsportSalongen.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
- - - - - 00/00


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally 07-08/02


Rally VM - WRC:
Forum8 Rally Japan 21-24/11


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.