Idag har servicepersonalen till de tävlande teamens i East African Safari Classic Rally haft en dag extra för service och genomgång vid halvtid, långt ifrån de asfalterade serviceytorna i stora tävlingar när dagens serviceplats var täckt av lera efter kraftigt regn.
Halvtid i rallyt och en av Svenskarna är klassiska Safaridebutanten Per-Gunnar "PG" Andersson som gör rallyt som co-driver åt Evgeny Kireev i Porsche 911. Men debuten blev tuff direkt.
- Jag tror att alla drog iväg väl hårt på ss1 och vi blev alla överraskade av hur dåliga vägar och tuff terräng det var!
Första sträckan var 12 mil och redan 55km in var styrväxeln knäckt.
- Trodde aldrig att bilen skulle överleva, kommenterade PG då.
Punkteringar och knäckt framvagn och Svensken fick hänga bak på bilen för att agera motvikt och ta bilen till sträckmål och service.
- Arrangörerna hade inte gjort många noteringar så där det inte var med något i roadbook var de farliga ställena som var helt blinda!
Nu har det gått ytterligare tre dagars tävlande, hur känns det?
- Tycker jag har kommit in i det ganska bra, det är svårt med vissa sektioner där vägarna drar rätt ut i bushen då huvudvägen vi skulle ha åkt helt regnat bort.
- Men det här är något helt annorlunda mot allt annat man gjort i rallyvärlden!
Tempot har också ökat igen efter de tidiga haverierna.
- Efter första dagen körde vi väldigt lugnt under andra etappen. Sedan har vi gasat lite mer de följande två dagarna och har legat mellan 5-10:e tider totalt.
- Sista sträckan igår hade vi tur att klara oss ifrån det värsta regnet som träffade bilarna som startade 20 minuter efter oss, de hade det tufft.
Hur ser planerna ut för andra halvan?
- Målet är väl att fortsatt ligga på topp 5-10 tider och framför allt att komma till mål, avslutar "PG" under vilodagen.
Följ East African Safari Classic Rally via vår specialsite, där kommer länkar uppdateras inför och under rallyt med Resultat, Tracking, Filmer och annat material.
Publicerad: 2023-12-14 18:35