I våras lämnades ett förslag om att ändra restriktor för grupp N bilarna, anledningen är den att de ska vara lika konkurrenskraftiga som super2000 bilarna som oftast delar klass.
Svenska BilsportFörbundet går på den internationella linjen och ändrar fr.o.m. 2010 reglerna. FIA kommer enligt Appendix J fr.o.m. 2010-01-01 att tillåta 33mm restriktor till turbobilarna, tidigare standard är 32mm. Den ökade restriktorn tillåts med förutsättning att handelsbensin används som bränsle. För de, merparten som kör med etanol - E85, används även i fortsättningen 32mm restriktor.
När det gäller fortsättningen för PVM serien fortsätter man med blandat grupp N och super2000 - trots att den senare kategorin fått en egen, dock längre, WRC Cup. Ändringen till 33mm restriktor ger enligt tester från Prodrive 18 extra hk i en Subaru Impreza N14, tester har gjorts hos Prodrive tillsammans med Nasser Al-Attiyah. Den ökade effekten väntas ge mer konkurrenskraft, främst nu på grus, på asfalt är man fortsatt en bit bakom super2000 bilarna och många är kritiska att låta super2000 bilarna fortsätta tävla i PVM när de också har en egen serie.
Både Patrik Flodin och VM vinnande Armindo Araujo har i utländska medier haft åsikter om super2000 bilarnas deltagande i mästerskapet. Enligt Armindo driver den gemensamma klassen även upp priserna för att tävla på VM nivå då super2000 bilarna är dyrare i både drift och inköp.
Samtidigt visar årets VM tabell att fem av årets åtta deltävlingar vunnits av grupp N bilar - med nuvarande 32mm restriktor. Endast tre delsegrar för super2000 och Skoda Fabia genom Patrik Sandell - först på favoritunderlaget snö men också Lambros Athanassoulas på de Grekiska hemmavägarna. Samtidigt tillhörde årets samtliga medaljörer grupp N kategorin!
Publicerad: 2009-10-26 21:33