|
EVO Challenge summerar Rally Sweden PRESSRELEASE
* Jimmy Joge vinner första deltävlingen.
* Patrik Johansson tog andra platsen i sin seriedebut.
* Med en stark avslutning kunde Hans-Erik Weng ta tredjeplatsen.
I första deltävlingen i 2010 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sverige fick Jimmy Joge och co-drivern John Stigh en perfekt start på säsongen. De var till slut 49 sekunder före Patrik Johansson/Jesper Johansson, som inledningsvis var med och slogs om ledningen.
Hans-Erik Weng/Henrik Hulterskog på tredje plats, hittade rätt fart andra dagen och kom i mål bara fyra sekunder bakom.
Svenska Mitsubishi-serien har med Rally Sweden startat sin tredje säsong, denna gång tillsammans med VM och SM. Förarna i World Rally Championship, VM, körde en dag och tolv sträckor mer än SM och Mitsubishi-förarna. Men med elva av tolv registrerade team på startlinjen blir året det största hittills för svenska Evolution Challenge.
Tävlingen startade med en superspecial på Färjestads travbana inför 1100 åskådare. Joge/Stigh visade omedelbart att de var att räkna med, genom att vara 3,1 sekunder snabbare än Jari Saarinen/Stephan Andersson. De var i sin tur 1,1 sekunder före Johansson/Johansson.
Efter nattvilan väntade tre sträckor tio mil norr om Karlstad, och därefter uppehåll för service i Hagfors. Vintern har denna gång varit på arrangörens sida, med riktiga snövallar och en nattkyla på minus 20 grader. Joge/Stigh fortsatte ladda, och var efter första sträckan nio sekunder före Johansson/Johansson, med Saarinen/Andersson på tredje plats.
För Joachim Carlström/Jörgen Norman gick det inte lika bra. De åkte av på ett halt parti och blev fast i snön. Nästan tre minuter hann gå innan publiken lyckades lyfta tillbaka bilen på vägen.
Nästa ekipage med problem var Saarinen/Andersson som också åkte av, och rullade.
Joge/Stigh fick också problem efter en hård landning på SS2. Då passade Johansson/Johansson på att ta sig förbi, och efter SS3 ledde de med sex sekunder, nu med Hällbo/Gustafsson på tredje plats. Efter SS4 var det bara 3,6 sekunder mellan de tre främsta i Mitsubishi Challenge.
Vid dagens enda serviceupphåll, efter fjärde sträckan, rapporterade flera att de började trivas ordentligt i sina nya Mitsubishis. Anders Jonasson/Jörgen Lindahl kunde öka tempot och därmed hota konkurrenter, medan Roger Enlund/Christer Carlsson som börjat så bra förlorade tid på SS3 då han råkat få motorstopp. Cindy Brüggemann/Eveline Walfridsson sladdade även hon - ibland brett – och i en hårnål blev hon fast i snön.
Den andra kvinnliga besättningen, Ramona Karlsson/Miriam Walfridsson, gjorde sin första tävling i sin Evo IX. Efter att ha övervunnit dagens alla svårigheter ute på sträckorna blev de stående på transporten tillbaka ner till Karlstad. En bakre diff var trasig och de fick starta om nästa dag enligt superrally-reglerna.
Andra rundan på Färjestadstravets superspecial gjorde tätstriden ännu tätare. Mellan Joge/Stigh, Johansson/Johansson och Hällbo/Gustafsson var det nu bara en halv sekund. Därmed var det åter dags för nattvila.
Lördagens etapp innehöll tre sträckor samt en publiksträcka i Hagfors, men extremt stora folkmassor gjorde att andra sträckan ströks ur programmet. Då hade Fredrick Alsdal/Per Schlegel redan fått motorproblem och tvingats utgå.
Sedan Joge/Stigh blivit av med fjolårets motorproblem vann de nu varje sträcka. Ytterligare hjälp fick de då Hällbo/Gustafsson åkte av på dagens första sträcka, där de satt fast i en kvart innan de kom loss. De upptäckte senare att en säkring var trasig och därmed hade inte bilen samma aktiva överföring som den borde – och det när de som bäst behövde det!
Johansson/Johansson råkade också ut för problem och hade bara drivning på två hjul inför sista sträckan. Därmed var Weng/Hulterskog bara fyra sekunder bakom när de passerade mållinjen.
Jonasson/Lindahl var nöjda med andra dagen och sin fjärde plats, samtidigt som Enlund/Carlsson visste att de hamnat högre i resultatlistan om inte tekniska problem hade sinkat dem. Carlström/Norman var glada över att komma igen och sluta sexa, medan Brüggemann/Walfridson var nöjda med sjundeplatsen. Karlsson/Walfridsson åtta. Samtliga tjejer har därmed skaffat sig många värdefulla mil i bilarna inför kommande deltävlingar.
”Det här var en perfekt start på säsongen”, säger Joge. ”Jag var lite orolig första dagen å vi tappade lite fart, men sedan hittade vi tillbaka till rätt tempo. Nu ser vi fram emot nästa deltävling”.
Andra deltävlingen i svenska Evolution Challenge körs också på vintervägar, då i Sandviken. Den tävlingen äger rum redan om två veckor, den 26-27 februari.
2010 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sverige sponsras av: Pirelli däck, Sunoco bränslen, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, JR Motorsports, PIAA extraljus, Sparco racekläder, MPart och Mitsubishi Motors Sweden.
Resultat deltävling 1
1 Jimmy Joge (Tjällmo)/John Stigh (Skänninge) 1:06:05.3
2 Patrik Johansson (Växjö)/Jesper Johansson (Ryd) 1:06:54.1
3 Hans-Erik Weng (Säffle)/Henrik Hulterskog (Stensjön) 1:06:58.7
4 Anders Jonasson (Växjö)/Jörgen Lindahl (Ryd) 1:07:03.9
5 Roger Enlund (Västerås)/Christer Carlsson (Katrineholm) 1:10:22.6
6 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 1:10:39.4
7 Cindy Brüggemann (Gamleby)/ Eveline Walfridsson (Torsby) 1:10:45.6
8 Ramona Karlsson (Falköping)/Miriam Walfridsson (Torsby) 1:13:18.2
9 Markus Hällbo (Stora Skedvi)/Lars Gustafsson (Hofors) 1:21:19.8
Brutna
SS3 Jari Saarinen (Mantorp)/Stefan Andersson (Mantorp) Avåkning
SS6 Fredrik Alsdal (Arboga)/Per Schlegel (Arboga) Motorproblem
Ej till star
-- Joachim Grahn (Yngsjö)/Rickard Nilsson (Kristianstad) Motorproblem
» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Publicerad: 2010-02-16 16:18
|
|
Under lördagskvällen hyllades pristagarna i Fyrklöverns Sprintcup 2024. Under våren såg Fyrklöverns Sprintcup dagens ljus, ett samarrangemang mellan Åmåls MK, Säffle MC, Dals MK och Bengtsfors MC som gick ihop och startade cupen bestående av fyra deltävlingar, en från respektive motorklubb.
Den 19:e oktober tog cupen målgång hos Bengtsfors MC som körde final, i lörda...Publicerad: 2024-11-20 21:44 Efter shakedown, nu rallystart i Japan, ss1 inleds 11:05. Efter nattens shakedown drar Forum8 Rally Japan igång med ss1 under förmiddagen Svensk tid. Klockan 11:05 inleds Toyota Stadium SSS 1 som mäter 2,15km och bjuder publiken på show.
Följ starten på den spännande WRC finalen som väntas bjuda spänning in till mål i klasserna, många intressanta fighte...Publicerad: 2024-11-20 20:30 Brittiska Mästerskapet med kalendern för 2025. Land efter land presenterar sina nationella mästerskap, för ett par veckor sedan var det Brittiska Rally Mästerskapet som presenterade en säsong om sex deltävlingar från februari till oktober.
Deltävlingarna är nu adderade i vår kalender för 2025 där vi också matat in allt fler Svenska tävlingar ...Publicerad: 2024-11-20 20:27 Shakedown, följ live med WebTV och Resultat. Första start på shakedown inför Forum8 Rally Japan rullar iväg 01:01 på torsdagsdygnet, sträckan sänds live första tiden och kan ses i vår WebTV & Video avdelning genom WRC Promotorns sändning. den som inte vill hålla sig vaken kan den också ses i efterhand på samma plats!
Resultaten går också li...Publicerad: 2024-11-20 20:20 5,5år, 1929 dagar och 413 sträckor - ännu en säsong utan krasch för Calle Carlberg. Tittar vi i backspegeln på säsongen 2024 ser vi ännu en säsong utan en krasch för Calle Carlberg, det betyder alltså att senast Calle åkte av vägen var 5,5år sedan då han med sin Volvo 940 slog i en sten och krökte bakaxeln i Snapphanerallyt 2019.
Man kom i mål på sträckan och hade kunnat genomf...Publicerad: 2024-11-20 19:50 Shakedown inför Forum8 Rally Japan i natt, WebTV live och Resultat. Forum8 Rally Japan, den som vill se årets sista shakedown live från WRC serien får köra nattvak. Om några timmar, när klockan slår 01:01 drar Thierry Neuville iväg på sträckan Kuragaike Park som mäter 2,75km.
Första vändan genom sträckan går i VM tabellens ordning vilket ger två Hyundai i20 N Ral...Publicerad: 2024-11-20 17:25 Högt tryck på vinterrally, läget inför Tierpsrundan, Finnskogsvalsen & Dyngsvängen. Vinterkollen - tre rallyn inför 2025 har öppnat anmälan, först ut Tierpsrundan den 11:e januari, veckan efter är det Finnskogsvalsen och så den 8:e februari, en nykomling i Dyngsvängen.
Tierp inleder med SuperCupen och Upplands DM där anmälan står på 16 ekipage, här inväntar nog många väderläget ...Publicerad: 2024-11-19 21:39 Hektisk vecka för Wesslén inför Rally Show Santa Domenica, till helgen tävlas det. Till helgens körs Rally Show Santa Domenica med 130-talet tävlande, lördag förmiddag är det shakedown hos den Kroatien arrangören. Fram mot kvällen körs en 3,8km lång sträcka dubbelt innan det blir nattvila. Sträcka på 7,77km blir sträckan för söndagen då den körs tre gånger innan målgång.
Men ra...Publicerad: 2024-11-19 20:33 Startfält, sträckor, TV-tablå och länkar inför WRC-finalen Forum8 Rally Japan. WRC final i Japan, Forum8 Rally Japan levererar den spännande avslutningen där det är öppet om medaljerna i klasserna. 44 tävlande i listan varav 30 tävlandes för VM klasser, resterande i nationella klasser.
Nattrally för oss i Sverige.
Natten till torsdag körs shakedown och vid 11-tiden ...Publicerad: 2024-11-19 20:27 Christer Hedlund och Elina Svensson fortsätter samarbetet, med Polo R5 och Escort MK2. Planen blir först och främst att åka de två första Rally-SM deltävlingarna i vinter samt i Rally Sweden Historic som går ihop med VM tävlingen.
- Det ska bli en riktigt rolig vinter och kul att få med Elina då samarbetet i bilen har utvecklats väldigt bra under de tävlingar vi åkte ihop under hö...Publicerad: 2024-11-19 16:59
|
|
Tidigare nyheter:
Meeke kör föråkare med uppdaterade Hynundai i20 N Rally2 i helgens Rallye du Var. ERC-kalendern 2025, Royal Rally en av åtta deltävlingar, men utan Junior EM status! Reiersen & Bergsten prisade, så löd Svenska Rallyförarklubbens motiveringar. Datumen klara för Bauhaus Royal Rally of Scandinavia, EM-serien till Värmland 29-31:e maj. TV-tablå för WRC finalen, Forum8 Rally Japan. Liiten fortsätter med Skodan, med kör också nybyggd Volvo 940 i Supercupen. Galleri, foto från Motorsportsalongen 2024. McRae avslutar rallyåret i Canada, kör nästa helgs Rally of the Tall Pines. Motorsportsalongen 2024 med Rådström, Rally SM, 40-års jubileum och framtidstro på rally. Blomqvist och Cederberg hyllade på MotorsportSalongen. Isak och Theo prisade med stipendier av Svenska Rallyförarklubben 2024. Rally1-bilar 2025, ingen eldrift, lättare och mindre restriktor. Foto live från Motorsportsalongen 2024, öppnar klockan 10:00 på Nöjesfabriken. Rådström och Rudi kör Yaris Rally2 i Rally SM 2025 för GK Door Team Sweden. Croatia Rally tar plats i 2025 års EM serie. Svenska RallyCup vinnaren Nattsson siktar på nya segrar, i Hyundai i20 R5. Konst, rally & glögg den andra advent - varför inte låna ut bilen till kartläsaren? Programmet för MotorsportSalongens scener, spännande gäster pratar motorsport. Calle Carlberg, Rally är en lagsport! Peugeot och Opel överlägsna i Rally4, har 75% av marknaden och växer med nytillskott.
Nyhetsarkiv:
[ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[ Nyheter 2005 ][
Nyheter 2004 ][
Nyheter 2003 ][
Nyheter 2002 ][
Nyheter 2001 ]
Upplevelser från happy-day.se
|
| |