|
Andra raka för Joge i EVO Challenge. PRESSRELEASE
* Jimmy Joge tog säsongens andra raka seger i Evo Challenge.
* Markus Hällbo tappade ledningen på sista sträckan, och slutade tvåa.
* Patrik Johansson tog en ny pallplats.
* Andra snötävlingen blev en ny tuff tävling mellan Mitsubishiekipagen, där det fem gånger var olika förare i ledning.
Jimmy Joge och hans co-driver John Stigh tog sin andra seger i Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge på två veckor då de vann Vinterpokalen, andra deltävlingen i den svenska serien. De tog över ledningen från Markus Hällbo/Lars Gustafsson på sista sträckan, som slutade på andra plats, och Patrik Johansson/Jesper Johansson trea.
Tävlingen, som också ingick i Rally-SM, innehöll två korta publiksträckor på fredagskvällen, och ytterligare sex sträckor i skogen norr om Sandviken på lördagen. 61 ekipage kom till start, varav elva också tävlade i Evolution Challenge och specialsträckorna mätte sammanlagt 115 km.
Väderförhållandena var rena lotteriet, med plusgrader på dagen och därmed snösmältning på vissa platser. Ibland kom gruset fram, vilket gjorde att underlaget i princip kunde skifta från kurva till kurva.
Joge/Stigh startade bäst och ledde med 6,5 sekunder efter de två publiksträckorna. Johansson/Johansson var tvåa, bara 0,6 före Roger Enlund/Christer Carlsson, som gillade de korta, tekniska sträckorna. Annars satsade merparten av de andra på en säker start, för att sedan ge sig i kast med de ”riktiga” sträckorna – de på lördagen.
På lördagsmorgonen överraskade Jari Saarinen/Henrik Apelskog alla med att vara tio sekunder före alla andra. Tala om att de hade lagt premiärens rullning bakom sig! På nästa sträcka hindrades de av en annan bil som fått stopp inne på sträckan, och då kunde Joge/Stigh återta ledningen. När fältet återvände till Göransson Arena i Sandviken för första service var deras ledning två sekunder.
När nu väglaget var så omväxlande var det många team som rapporterade om snurrningar och mindre avåkningar. Med näst snabbaste Evo Challenge-tid på tredje stäckan, förlorade Ramona Karlsson/Miriam Walfridsson de viktiga sekunderna i en snurrning sträckan efter.
Cindy Brüggemann/Anders Carlsson hade också problem med underlaget, och hittade aldrig den rätta rytmen i körningen. Eftersom det också var första gången Carlsson läste noterna behövde de tid tillsammans i bilen. För Hans-Erik Weng/Henrik Hulterskog blev Vinterpokalen en besvikelse, då de fick bryta med växellådsproblem.
Efter SS5 på 10 km, väntade dagens längsta och snabbaste sträcka på 28 km. Redan då Hällbo lämnade första servicen berättade han att på långsträckan skulle han ge allt. Och det var precis vad han och Gustafsson gjorde! De var femton sekunder snabbare än Joge/Stigh på sträckan – en uppvisning som gjorde att de kunde bege sig till andra service med en cupledning på 6,9 sekunder.
Även Anders Jonasson/Jörgen Lindahl satte upp tempot på den snabba sträckan, med en tid bland de tre bästa. Fast de erkände att vid några tillfällen hade de nästan åkt över gränsen. De passerade Saarinen/Carlsson som snurrat och fått motorstopp på SS6.
Spännande ögonblick upplevde också Joachim Carlström/Jörgen Norman när en snövall stoppade deras framfart. På samma sträcka drabbades Enlund/Carlsson helt plötsligt av transmissionsproblem.
Så med två sträckor kvar att köra tog sig Joge/Stigh an uppgiften att ta ifatt på Hällbo/Gustafsson. Motalaföraren var snabbast på SS7, endast två sekunder bakom Hällbo/Gustafsson. Men i det här läget var de mest bekymrade över sina transmissionsproblem.
Kanske var de för försiktiga, för Hällbo/Gustafsson tappade fjorton sekunder på Joge/Stigh på tävlingens avslutande sträcka. Därmed kunde Joge/Stigh ta sin andra raka seger i Evolution Challenge på lika många veckor.
Johansson/Johanssons tog en mycket välförtjänt tredjeplats, framför Jonasson/Lindahl. Fredrick Alsdal och hans nya co-driver Richard Eliasson var glada över att nå slutmålet, de satte i motorn bara dagarna innan start.
“Jag är väldigt nöjd med att ta en andra seger i Evo Challenge det här året, sa Joge. Det var inte lätt och jag hade inte råd att slå av på farten, för så fort jag gjorde det var någon annan före. Därför är jag riktigt nöjd med att vinna den här helgen. Det har verkligen varit bästa tänkbara start på den här säsongen.”
2010 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sverige sponsras av: Pirelli däck, Sunoco bränslen, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, JR Motorsports, PIAA extraljus, Sparco racekläder, MPart och Mitsubishi Motors Sverige.
Resultat Vinterpokalen
1 Jimmy Joge (Tjällmo)/John Stigh (Skänninge) 1:09:20.4
2 Markus Hällbo (Stora Skedvi)/Lars Gustafsson (Hofors) 1:09:33.0
3 Patrik Johansson (Växjö)/Jesper Johansson (Ryd) 1:09:40.0
4 Anders Jonasson (Växjö)/Jörgen Lindahl (Ryd) 1:10:00.8
5 Jari Saarinen (Mantorp)/Henrik Apelskog (Motala) 1:10:09.3
6 Roger Enlund (Västerås)/Christer Carlsson (Katrineholm) 1:10:42.5
7 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 1:11:58.9
8 Ramona Karlsson (Falköping)/Miriam Walfridsson (Torsby) 1:12:09.3
9 Cindy Brüggemann (Gamleby)/Anders Carlsson 1:13:31.0
10 Fredrik Alsdal (Arboga)/Richard Eliasson 1:20:16.4
Brutna
SS4 Hans-Erik Weng (Säffle)/Henrik Hulterskog (Stensjön) Växellådan
Ställning efter två deltävlingar
Förare
1 Jimmy Joge 24
2 Patrik Johansson 19
3 Anders Jonasson 14
4 Markus Hällbo 12
5 Roger Enlund 11
6 Joachim Carlström 9
7 Hans-Erik Weng 8
8= Cindy Brüggemann 6
8= Ramona Karlsson 6
8= Jari Saarinen 6
11 Fredrik Alsdal 1
Co-drivers
1 John Stigh 24
2 Jesper Johansson 19
3 Jörgen Lindahl 14
4 Lars Gustafsson 12
5 Christer Carlsson 11
6 Jörgen Norman 9
7 Henrik Hulterskog 8
8 Henrik Apelskog 6
8= Miriam Walfridsson 6
10 Eveline Walfridsson 4
11 Anders Carsson 2
12 Richard Eliasson 1
» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Publicerad: 2010-03-01 17:13
|
|
Under lördagskvällen hyllades pristagarna i Fyrklöverns Sprintcup 2024. Under våren såg Fyrklöverns Sprintcup dagens ljus, ett samarrangemang mellan Åmåls MK, Säffle MC, Dals MK och Bengtsfors MC som gick ihop och startade cupen bestående av fyra deltävlingar, en från respektive motorklubb.
Den 19:e oktober tog cupen målgång hos Bengtsfors MC som körde final, i lörda...Publicerad: 2024-11-20 21:44 Efter shakedown, nu rallystart i Japan, ss1 inleds 11:05. Efter nattens shakedown drar Forum8 Rally Japan igång med ss1 under förmiddagen Svensk tid. Klockan 11:05 inleds Toyota Stadium SSS 1 som mäter 2,15km och bjuder publiken på show.
Följ starten på den spännande WRC finalen som väntas bjuda spänning in till mål i klasserna, många intressanta fighte...Publicerad: 2024-11-20 20:30 Brittiska Mästerskapet med kalendern för 2025. Land efter land presenterar sina nationella mästerskap, för ett par veckor sedan var det Brittiska Rally Mästerskapet som presenterade en säsong om sex deltävlingar från februari till oktober.
Deltävlingarna är nu adderade i vår kalender för 2025 där vi också matat in allt fler Svenska tävlingar ...Publicerad: 2024-11-20 20:27 Shakedown, följ live med WebTV och Resultat. Första start på shakedown inför Forum8 Rally Japan rullar iväg 01:01 på torsdagsdygnet, sträckan sänds live första tiden och kan ses i vår WebTV & Video avdelning genom WRC Promotorns sändning. den som inte vill hålla sig vaken kan den också ses i efterhand på samma plats!
Resultaten går också li...Publicerad: 2024-11-20 20:20 5,5år, 1929 dagar och 413 sträckor - ännu en säsong utan krasch för Calle Carlberg. Tittar vi i backspegeln på säsongen 2024 ser vi ännu en säsong utan en krasch för Calle Carlberg, det betyder alltså att senast Calle åkte av vägen var 5,5år sedan då han med sin Volvo 940 slog i en sten och krökte bakaxeln i Snapphanerallyt 2019.
Man kom i mål på sträckan och hade kunnat genomf...Publicerad: 2024-11-20 19:50 Shakedown inför Forum8 Rally Japan i natt, WebTV live och Resultat. Forum8 Rally Japan, den som vill se årets sista shakedown live från WRC serien får köra nattvak. Om några timmar, när klockan slår 01:01 drar Thierry Neuville iväg på sträckan Kuragaike Park som mäter 2,75km.
Första vändan genom sträckan går i VM tabellens ordning vilket ger två Hyundai i20 N Ral...Publicerad: 2024-11-20 17:25 Högt tryck på vinterrally, läget inför Tierpsrundan, Finnskogsvalsen & Dyngsvängen. Vinterkollen - tre rallyn inför 2025 har öppnat anmälan, först ut Tierpsrundan den 11:e januari, veckan efter är det Finnskogsvalsen och så den 8:e februari, en nykomling i Dyngsvängen.
Tierp inleder med SuperCupen och Upplands DM där anmälan står på 16 ekipage, här inväntar nog många väderläget ...Publicerad: 2024-11-19 21:39 Hektisk vecka för Wesslén inför Rally Show Santa Domenica, till helgen tävlas det. Till helgens körs Rally Show Santa Domenica med 130-talet tävlande, lördag förmiddag är det shakedown hos den Kroatien arrangören. Fram mot kvällen körs en 3,8km lång sträcka dubbelt innan det blir nattvila. Sträcka på 7,77km blir sträckan för söndagen då den körs tre gånger innan målgång.
Men ra...Publicerad: 2024-11-19 20:33 Startfält, sträckor, TV-tablå och länkar inför WRC-finalen Forum8 Rally Japan. WRC final i Japan, Forum8 Rally Japan levererar den spännande avslutningen där det är öppet om medaljerna i klasserna. 44 tävlande i listan varav 30 tävlandes för VM klasser, resterande i nationella klasser.
Nattrally för oss i Sverige.
Natten till torsdag körs shakedown och vid 11-tiden ...Publicerad: 2024-11-19 20:27 Christer Hedlund och Elina Svensson fortsätter samarbetet, med Polo R5 och Escort MK2. Planen blir först och främst att åka de två första Rally-SM deltävlingarna i vinter samt i Rally Sweden Historic som går ihop med VM tävlingen.
- Det ska bli en riktigt rolig vinter och kul att få med Elina då samarbetet i bilen har utvecklats väldigt bra under de tävlingar vi åkte ihop under hö...Publicerad: 2024-11-19 16:59
|
|
Tidigare nyheter:
Meeke kör föråkare med uppdaterade Hynundai i20 N Rally2 i helgens Rallye du Var. ERC-kalendern 2025, Royal Rally en av åtta deltävlingar, men utan Junior EM status! Reiersen & Bergsten prisade, så löd Svenska Rallyförarklubbens motiveringar. Datumen klara för Bauhaus Royal Rally of Scandinavia, EM-serien till Värmland 29-31:e maj. TV-tablå för WRC finalen, Forum8 Rally Japan. Liiten fortsätter med Skodan, med kör också nybyggd Volvo 940 i Supercupen. Galleri, foto från Motorsportsalongen 2024. McRae avslutar rallyåret i Canada, kör nästa helgs Rally of the Tall Pines. Motorsportsalongen 2024 med Rådström, Rally SM, 40-års jubileum och framtidstro på rally. Blomqvist och Cederberg hyllade på MotorsportSalongen. Isak och Theo prisade med stipendier av Svenska Rallyförarklubben 2024. Rally1-bilar 2025, ingen eldrift, lättare och mindre restriktor. Foto live från Motorsportsalongen 2024, öppnar klockan 10:00 på Nöjesfabriken. Rådström och Rudi kör Yaris Rally2 i Rally SM 2025 för GK Door Team Sweden. Croatia Rally tar plats i 2025 års EM serie. Svenska RallyCup vinnaren Nattsson siktar på nya segrar, i Hyundai i20 R5. Konst, rally & glögg den andra advent - varför inte låna ut bilen till kartläsaren? Programmet för MotorsportSalongens scener, spännande gäster pratar motorsport. Calle Carlberg, Rally är en lagsport! Peugeot och Opel överlägsna i Rally4, har 75% av marknaden och växer med nytillskott.
Nyhetsarkiv:
[ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[ Nyheter 2005 ][
Nyheter 2004 ][
Nyheter 2003 ][
Nyheter 2002 ][
Nyheter 2001 ]
Upplevelser från happy-day.se
|
| |